Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isä pääsi työeläkkeelle 38vuotta 2-vuoro työtä tehneenä. Eläke vain 1300€/kk !

Vierailija
28.03.2025 |

Hävyttömän pieni eläke koko ikänsä uurastaneelle ihmiselle. Kaikki pakolliset työeläke etc.maksut maksaneena, terveytensä menettäneenä, omaan käteen jää tonni kuukaudessa. Itkettää!

Kommentit (581)

Vierailija
201/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kesämökki esti toimeentulotuen saamisen."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001951186.html

Niin? Mielestäni ihan oikein, että varallisuus estää saamasta toimeentulotukea. Eläkeläinen on oikeutettu eläkkeensaajan asumistukeen, jos eläke on tarpeeksi pieni ja asunnossa asuu vain eläkeläisiä.

Mökki pitää ajoissa lahjoittaa ennakkoperintönä lapsille ja pidättää itsellä elinikäinen hallintaoikeus, joten lapset säästävät perintöverossa ja eläkkeensaajalla on edelleen mahdollisuus mökkeilyyn, vaikkei se ole enää hänen eikä estä toimeentulotuen saantia. Näin meillä tehtiin.

Vierailija
202/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eläkkeellä sairaanhoitajan kunnallisesta työstä, työssäolovuosia  36 vuotta. Br.eläke 2500€/kk, verojen jälkeen nettona 1976€/kk.

Tuohan on hyvä. Itse kunta-alalla, 59 v., palkasta jää käteen 2200 € kk. 23 vuotiaasta lähtien vakitöissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon.

Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin.

Vierailija
204/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsopa kun eläkkeet on oikeasti todella pieniä. Minun eläkkeeni on pienempi, mutta saan lisäksi kansaneläkettä. Isäsi pitää muistaa hakea sitä erikseen.

Keskimääräinen työeläke on noin 1600 euroa ja puolet eläkeläisistä saa vähemmän.

Jos joku väittää, että eläkeläiset elävät herroiksi, valehtelee ja on todennäköisesti perussuomalaisten tai kokoomuksen äänestäjä.

Kansaneläkettä voi hakea 65- vuotta täytettyään,jos ehdot täyttyy 

Pötyä. Vanhuuseläke haetaan silloin. Kansaneläke kuuluu iästä riippumatta jokaiselle eläkkeellä olevalle, jonka työeläke on pieni.

Kansaneläkettä aletaan maksamaan vasta, kun täytyät 65v. Minä pääsen eläkeelle nyt keväällä, kun täytän 64,5 v, mutta kansaneläkettä voin hakea vasta syksyllä, kun täytän 65v .Mullakin eläke jää jonnekin 1200e/kk, kun  6 vuotta meni alkuun niin, ettei eläkettä kertynyt ja sitten olin hoitamassa lapsia kotona jonkin aikaa, kun olivat vauvoja ja sitten pari viimeistä vuotta olen ollut työttömänä, kun työpaikka meni alata ja uutta on vaikea saada, kun ikä alkaa kutosella. 

eri

Vierailija
205/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut töissä nyt 18v. Eläkettä kertynyt jo 825e/kk. Varastotöitä tehnyt tuosta 16v.

Miten huonot liksat pitää olla että on noin pieni eläke?

Vierailija
206/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kesämökki esti toimeentulotuen saamisen."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001951186.html

Niin? Mielestäni ihan oikein, että varallisuus estää saamasta toimeentulotukea. Eläkeläinen on oikeutettu eläkkeensaajan asumistukeen, jos eläke on tarpeeksi pieni ja asunnossa asuu vain eläkeläisiä.

Mökki pitää ajoissa lahjoittaa ennakkoperintönä lapsille ja pidättää itsellä elinikäinen hallintaoikeus, joten lapset säästävät perintöverossa ja eläkkeensaajalla on edelleen mahdollisuus mökkeilyyn, vaikkei se ole enää hänen eikä estä toimeentulotuen saantia. Näin meillä tehtiin.

Mutta sitten se aikuinen lapsi ei saa toimeentulotukea tarvittaessa.

Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026

Vierailija
207/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä hiukan lukuja rikkaista eläkeläisistä vouhottajalle.

Tämä siis aloittajan viestiin liittyen.

Eläkeläisitä vouhottavat voi myös olla trollitehtaalla

Vierailija
208/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luota eläkesysteemiin.

Boomerit on ajaneet ahneesti omaa etua.

Muut maksaa ja kärsii.

Nuoret on oikeassa siinä, että eläkesysteemi tosiaan voi romahtaa.

Ja minimissään tulevia eläkkeitä leikataan voimakkaasti.

Sen sijaan boomereilta eivät leikkaa.

Vierailija
209/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ollut töissä nyt 18v. Eläkettä kertynyt jo 825e/kk. Varastotöitä tehnyt tuosta 16v.

Meillä vanhemmilla eläkkeessä huomioidaan vasta 23 vuotiaasta eteenpäin tehdyt työt.

Vierailija
210/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Potkulaki etenee.

Asiallinen syy riittäisi potkuihin - tätä se tarkoittaa työntekijälle.

Uudessa laissa varoitusta ei tarvitsisi antaa, jos työntekijän olisi pitänyt ilman varoitustakin ymmärtää menettelynsä vakavuus ja moitittavuus.

Irtisanomiseen riittää huolimattomuus ja alisuoriutuminen."

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011055773.html

Vierailija
211/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulun niihin "hyvätuloisiin". Brutto eläkkeeni on 3180€ ja veroprosentti 33%.

Ei sillä nyt mihinkään kuuhun mennä, mutta ihan hyvin tulee toimeen.

Vierailija
212/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostan hattua tälle vastaukselle!  

Käytätkö tekoälyä vai millä ratkaisit keskim. bruttopalkan suuruuden?

X0,57=1300 

Tuo yhtälö pitää vain ratkaista. On ihan peruskoulumatikkaa. 

Vierailija
213/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasketaanko sun eläke kertymää vasta 23v alkaen? 

Vierailija
214/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö osaa kommentoida vain aloitusta vaan teette asiaan liittymättömiä kommentteja, tyypillistä av-touhua.

Toi on palstan työtön rouva Tradenomi. Spammaa ketjusta toiseen. Inhoaa mm eläkeläisiä ja hoitajia ja on kateellinen ihmisille, joilla on mökki.

Vierailija
215/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on velaton talo (ei siis asuntoa, jossa vastike) niin pärjää tuolla eläkkeellä ihan hyvin.

Joka asunnossa on kuluja, niitä kuluja vain ei nimitetä vastikkeeksi. Meillä velaton okt ja kulut ovat n 400 e / kk. Sisältää siis ihan kaiken.

Vierailija
216/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntiin ja kaupunkeihin tulee julkiselle irtisanomisia.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011108669.html

Vierailija
217/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkaa lisää sotesta ja koulutuksesta.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011122167.html

Vierailija
218/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen aloittanut työt 1978 ja ollut siitä asti töissä. 90-luvulla olin joitakin vuosia kotona hoitamassa lapsia ja nyt kun jään eläkkeelle on eläke tuota samaan luokkaa, kuin ap:n isällä.

Jos takuueläke on noin tonni niin siihen katsoen ei kannata työnteko, mutta kun ajattelee, että kun on tehnyt töitä ja nostanut edes jonkinlaista palkkaa joka on kuitenkin moninkertainen johonkin työttömyystukeen, niin kyllähän sitä on tuossa ajassa ehtinyt hankkia talon ja auton ja kesäönviettopaikan ja elättänyt  4 lasta yhteiskunnalle veroja maksamaan. 

Täytyy vielä lisätä, että ehdi tehdä töitä 5 vuotta  enen kuin eläke alkoi kertymään 23 vuotiaana.  Kyllä sekin pienentää eläkettä roimasti. 

Sama juttu myös minun vanhemmilla, kuka korjaisi asia

Työntekijän palkasta on alettu periä eläkemaksua 1.1.1993 alkaen, joten eiköhän siinä ole mennyt puntit tasan. Eli ei ole kertynyt eläkettä, mutta ei myöskään ole tarvinnut maksaa eläkemaksua.

Vierailija
219/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö osaa kommentoida vain aloitusta vaan teette asiaan liittymättömiä kommentteja, tyypillistä av-touhua.

Toi on palstan työtön rouva Tradenomi. Spammaa ketjusta toiseen. Inhoaa mm eläkeläisiä ja hoitajia ja on kateellinen ihmisille, joilla on mökki.

Ei vaan palstan kansakoulunkäynyt eläkeläinen, joka inhoaa työttömiä ja lyhyitä miehiä. On kateellinen työikäisten nuoruudesta.

Vierailija
220/581 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten jos joutuu hoitokotiin, niin se vähäinenkin elämän aikana kerätty omaisuus realisoidaan hoitomaksujen kattamiseen. Kaikki työ on ollut turhaa.

Nykyään vain tulot vaikuttaa hoitomaksuihin. Ei omaisuus. Miljoonas kerta kerrottu tällä foorumilla, mutta ei mene jakeluun🤯