Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten poronliha on niin kallista kun porot on metsälaitumella?

Vierailija
28.03.2025 |

Eihän noita ruokita tai hoideta kuten muita tuotantoeläimiä.

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin nykyään ruokitaan talvisin. Samalla rehulla kuin lehmiäkin, rehu vain kärrätään sinne missä porot vaeltaa.

Tätäkin hulluutta tuetaan, vaikka on täysin itse aiheutettua että laidunmaat on ylikulutettu eikä ravinto riitä.

Vaikka ylisuuret poromäärät poistettaisiin nyt päiväjärjestyksestä, kestäisi kymmeniä vuosia että herkkä tunturikasvisto palautuu luonnonmukaiseen tilaansa.

Vierailija
2/77 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella joudutaan ruokkimaan. Vai meinaatko kun niihin ei mene sinun mielestä, niin millä ne esim tuodaan kauppoihin? Käveleekö se poro itse sinne? Tekeekö se poro itse itsestään käristystä,paistia yms? Ja jos vertaa nautakarjan määrää poroihin. Kysyntä/tarjonta määrää hinnan. Mene pohjoiseen ja osta suoraan poro ihmiseltä, saat halvemmalla jos ei ole varaa kaupasta ostaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin nykyään ruokitaan talvisin. Samalla rehulla kuin lehmiäkin, rehu vain kärrätään sinne missä porot vaeltaa.

Tätäkin hulluutta tuetaan, vaikka on täysin itse aiheutettua että laidunmaat on ylikulutettu eikä ravinto riitä.

Vaikka ylisuuret poromäärät poistettaisiin nyt päiväjärjestyksestä, kestäisi kymmeniä vuosia että herkkä tunturikasvisto palautuu luonnonmukaiseen tilaansa.

Voisi kuvitella että poromiehiä kiinnostaa huolehtia noista laidunmaista paremmin.

Vierailija
4/77 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poron tehotuotannon takia boikotoin poroa. Lappi ei kestä porotaloutta tällaisenaan. 

Vierailija
5/77 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poron tehotuotannon takia boikotoin poroa. Lappi ei kestä porotaloutta tällaisenaan. 

Ja tämän annetaan jatkua... syystä että...?

Vierailija
6/77 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisi kuvitella että poromiehiä kiinnostaa huolehtia noista laidunmaista paremmin.

Niitä ei kiinnosta kuin viina ja raha.

Vierailija
7/77 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuka sitä poroa ostaa? Ei ainakaan länsimaalaiset turistit.

Vierailija
8/77 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemmä noiden röyhtäily pilaa koko maapallon ja nyt en tarkoita tässä heinäkenkiä...

Vierailija
9/77 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kiinnostaisi? Porojen paimentaminen vaatisi työtä. Mitä useampi poro kuolee, sitä enemmän korvauksia saa, tekemättä mitään.

Vierailija
10/77 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin poronliha muuten menee?

Kaupassa lihatuotteissa on harvoin poroa.

Kouluissa yms. poronkäristyksen sijaan on "riistakäristystä", joks on tarhattua saksanhirveä.

En tunne ketään, joka söisi säännöllisesti poroa.

Vierailija
11/77 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluissa yms. poronkäristyksen sijaan on "riistakäristystä", joks on tarhattua saksanhirveä.

Sitä on myyty lapin kaupoissa ainakin 15 vuotta sitten.

Vierailija
12/77 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Poronlihaa tuotetaan vuosittain noin 2 milj. kg ja kokonaislihan-kulutuksesta Suomessa poronlihan osuus on noin 0,7 % per vuosi."

Vierailija
13/77 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka he sen tekisivät?

Vähentäisivät porojen määrän kymmenesosaan?

Vierailija
14/77 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Poronlihaa tuotetaan vuosittain noin 2 milj. kg ja kokonaislihan-kulutuksesta Suomessa poronlihan osuus on noin 0,7 % per vuosi."

Aika vähän juu syödään tuota...

Vierailija
15/77 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aina on ruokittu. Seurustelin poromiehen kanssa noin 30 vuotta sitten, ja silloin jo ruokittiin rehulla ja heinällä niitä poroja. Istuin reessä ja heitin sitä heinää poroille ja lisäksi laitettiin sitä rehua maahan syötäväksi. 

Vierailija
16/77 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä on myyty lapin kaupoissa ainakin 15 vuotta sitten.

Lapin kauppoja on sangen vähän. Ja ne maalaisihmiset, jotka eivät itse ole porotalouksia, ostanevat lihan suoraan tuottajilta.

Vierailija
17/77 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka he sen tekisivät?

Vähentäisivät porojen määrän kymmenesosaan?

Tai sitten ruokkisi niitä porojaan paremmin.

Vierailija
18/77 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläpä on kaikki asiantuntijat koolla :D

Olen itse suvusta, jossa poromiehiä on ollut viime vuosiin saakka, poronliha on edelleen osa arkeamme ja toki myös juhlaa. Sitä ostetaan suoraan poromieheltä, sitä saa tietyistä kaupoista edelleen. 

Tilannehan on niin, että poroelinkeino on vanhempi kuin Suomen valtio ja ihminen on se, joka on tullut liian lähelle poroa. Poro ei pärjää koko aikaa aitauksessa, se ei ole tarhaeläin. 

Vierailija
19/77 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No aina on ruokittu. Seurustelin poromiehen kanssa noin 30 vuotta sitten, ja silloin jo ruokittiin rehulla ja heinällä niitä poroja. Istuin reessä ja heitin sitä heinää poroille ja lisäksi laitettiin sitä rehua maahan syötäväksi. 

Käytittekö poronsarvijauhetta?

Vierailija
20/77 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska poroja tapetaan vuodessa aika vähän jos vertaa kanoihin, nautoihin ja sikoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi