Miten poronliha on niin kallista kun porot on metsälaitumella?
Eihän noita ruokita tai hoideta kuten muita tuotantoeläimiä.
Kommentit (77)
Sillointällöin 80-luvulla koulussa oli poronkäristystä.
Nykyään käristys on aina tuota saksanhirvikäristystä, sikäli kun sitä tarjotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläpä on kaikki asiantuntijat koolla :D
Olen itse suvusta, jossa poromiehiä on ollut viime vuosiin saakka, poronliha on edelleen osa arkeamme ja toki myös juhlaa. Sitä ostetaan suoraan poromieheltä, sitä saa tietyistä kaupoista edelleen.
Tilannehan on niin, että poroelinkeino on vanhempi kuin Suomen valtio ja ihminen on se, joka on tullut liian lähelle poroa. Poro ei pärjää koko aikaa aitauksessa, se ei ole tarhaeläin.
Tarkemmin ottaen porotalous nykymuodossa sai alkunsa 1800-luvulla nälkävuosien jälkeen.
Se on ollut jos sitä ennen ihmisen työ ja leipä.
Sinä katsot silmät ymmyrkäisenä Avaraa Luontoa kun siellä kerrotaan, kuinka ihminen uhkaa montaa eläinlajia leviämisellään. Mutta porolle se ja sama?
Vierailija kirjoitti:
Nykyään käristys on aina tuota saksanhirvikäristystä, sikäli kun sitä tarjotaan.
Jossain Lapissa käristeltiin koulussa? Täällä muualla ei koskaan ollut poronkäristystä koulun ruokalistalla, varmaan aivan liian kallista tavaraa jo silloin...
Suurempi kysymys: miksi poronlihaa on tuoto katkeamatta Venäjältä Suomeen sodan pakotteista huolimatta? Mihin tuo poro menee? Se on varmasti halvempaa kuin suomalainen poro. Myydäänkö turisteille eri poroa kovempaan hintaan?
Vierailija kirjoitti:
Poron tehotuotannon takia boikotoin poroa. Lappi ei kestä porotaloutta tällaisenaan.
Tämän totuuden ääneen sanominen on lähes rikos, siitä taas pitää huolen aktivistit ja niiden woke-ideologia. Lapin kansallispuistoissa ei ole suurpetoja lainkaan, ne ovat porojen laitumia, susia ammutaan kymmenittäin joka vuosi, vaikka pohjoisessa on maan suurimmat kansallispuistot. Silti vasemmisto-ideologian narratiivissa muu Suomi sortaa Lappia.
Vierailija kirjoitti:
Suurempi kysymys: miksi poronlihaa on tuoto katkeamatta Venäjältä Suomeen sodan pakotteista huolimatta? Mihin tuo poro menee? Se on varmasti halvempaa kuin suomalainen poro. Myydäänkö turisteille eri poroa kovempaan hintaan?
Mikä tämä juttu on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläpä on kaikki asiantuntijat koolla :D
Olen itse suvusta, jossa poromiehiä on ollut viime vuosiin saakka, poronliha on edelleen osa arkeamme ja toki myös juhlaa. Sitä ostetaan suoraan poromieheltä, sitä saa tietyistä kaupoista edelleen.
Tilannehan on niin, että poroelinkeino on vanhempi kuin Suomen valtio ja ihminen on se, joka on tullut liian lähelle poroa. Poro ei pärjää koko aikaa aitauksessa, se ei ole tarhaeläin.
Tarkemmin ottaen porotalous nykymuodossa sai alkunsa 1800-luvulla nälkävuosien jälkeen.
Se on ollut jos sitä ennen ihmisen työ ja leipä.
Sinä katsot silmät ymmyrkäisenä Avaraa Luontoa kun siellä kerrotaan, kuinka ihminen uhkaa montaa eläinlajia leviämisellään. Mutta porolle se ja sama?
Poro ei ole villieläin. Periaatteessa sillä ei ole mitään tekemistä Suomen luonnon kanssa. Alkuperäinen tunturipeura on metsästetty täällä sukupuuttoon poronhoidon takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain Lapissa käristeltiin koulussa? Täällä muualla ei koskaan ollut poronkäristystä koulun ruokalistalla, varmaan aivan liian kallista tavaraa jo silloin...
Oulun korkeudella kyllä oli vielä 80- luvulla. Ja Oulun seutu ei ole poronhoitoaluetta.
Toki silloin kouluissa oli keittäjät, jotka itse valmistivat ruoan. Liekö vuolleet käristyksenkin itse lihapaakusta?
Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa. Poronlihantuottajat kehtaavat pyytää ja siksi he tienaavat hyvin.
Kotimaista luonnossa kasvanutta luomulihaa. Täysin ymmärrettävää, että se lähikaupan tehotuotettu sikanauta on halvempaa.
Laatu maksaa
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa. Poronlihantuottajat kehtaavat pyytää ja siksi he tienaavat hyvin.
Paitsi, ettei ne tienaa hyvin. Kannattavuusongelmista kärsii poronhoito ihan kuten kaikki muukin maatalous Suomessa. Moni lopettaa kokonaan kun ei kannata.
Täällä taas etelän vetelät esittää suurtakin asiantuntijaa. Syökää te avokadojanne ja chian siemeniänne, me syödään hyvälaatuista lihaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulun korkeudella kyllä oli vielä 80- luvulla. Ja Oulun seutu ei ole poronhoitoaluetta.
Toki silloin kouluissa oli keittäjät, jotka itse valmistivat ruoan. Liekö vuolleet käristyksenkin itse lihapaakusta?
Saattoivat tilata tai joku poromies tuoda poronkinttuja omalla pakullaan jostain Kuusamosta. Maailma oli kovin erilainen, hygieniamääräykset löysemmät jne.
Vierailija kirjoitti:
Mihin poronliha muuten menee?
Kaupassa lihatuotteissa on harvoin poroa.
Kouluissa yms. poronkäristyksen sijaan on "riistakäristystä", joks on tarhattua saksanhirveä.
En tunne ketään, joka söisi säännöllisesti poroa.
Poronliha myydään pakkasesta. Lapista voi saada tuoretta.
Jossei ole varaa syödä kunnon lihaa niin aina voi korvikkeeksi jotain halpaa lenkkimakkaraa ostaa. Eihän se yhtään niin hyvää ole, mutta hengissä silläkin pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin nykyään ruokitaan talvisin. Samalla rehulla kuin lehmiäkin, rehu vain kärrätään sinne missä porot vaeltaa.
Tätäkin hulluutta tuetaan, vaikka on täysin itse aiheutettua että laidunmaat on ylikulutettu eikä ravinto riitä.
Vaikka ylisuuret poromäärät poistettaisiin nyt päiväjärjestyksestä, kestäisi kymmeniä vuosia että herkkä tunturikasvisto palautuu luonnonmukaiseen tilaansa.
Voisi kuvitella että poromiehiä kiinnostaa huolehtia noista laidunmaista paremmin.
Niitä ei kiinnosta kuin viina ja raha.
Eivätkö kaikki miehet lankea näihin? Vaimo ja kakarat ovat välttämätön paha, kun tulee toinen mies joka tarjoaa rahaa ja vinukkaa niin se on menoa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulun seutu on poronhoitoaluetta. Faktat haltuun.