Demariuden syvin olemus
Jumala lupasi demarille mitä tahansa tämä haluaisi. Ainoa ehto olisi, että naapuri saisi tuplasti saman. Demari mietti epätoivoisena todella pitkään ja lopulta sanoi: ¿ Puhkaise toinen silmäni¿.
Kommentit (41)
Minä en halua rahoittaa kenenkään lusmuilua. Ja kyllä niitä elämäntapatyöttömiä on olemassa, usko pois. Enkä halua antaa periksi siinä mielessä, että Suomessa kannustettaisiin lorvimiseen. Ja kyllä vain, olen sitä mieltä, että näiltä työhaluttomilta (siis aidosti työhaluttomilta) voisi tukia pienentää siinä määrin, että halu elatuksensa ansaitsemiseen tai työn aktiiviseen etsimiseen alkaa taas löytyä. Meillä tarvitaan rahaa niin moniin muihin kohteisiin (vanhukset, lapsiperheet, ympäristöasiat), ja kaikki mitä ns. elämäntapatyöttömille maksetaan, on näistä pois.
Jos Lasse Lorvi, 25v, ryhdistäytyisi ja hakisi töitä, niin saattaisi jopa saada töitä muutamien kuukausien (tai vuosien, ollaan nyt realisteja) perästä. Tuolloin Lasse saisi palkkaa, ja tukien maksaminen jäisi vähemmälle. Valtio säästäisi Lassen työllistymisen johdosta kahdella tapaa: Lasse tarvitsee vähemmän tukia, ja toisaalta Lasse osallistuu itse hyvinvointiyhteiskuntamme rahoittamiseen maksamalla työstään veroa.
Itse en halua romuttaa työttömien asemaa millään muotoa (päin vastoin), mutta haluan noukkia sieltä pois heidät, jotka työhaluttomuudellaan ovat vaikeuttaneet monien oikeasti työttömienkin asemaa.
Tukien laskeminen ei tuo työpaikkoja, päinvastoin se aiheuttaa työttömyyttä kaikille sosiaalialla työskenteleville jotka saavat palkkansa köyhyyden lieventämisestä.
Jos töitä ei ole, niin eikö se sitten ole juuri sitä aitoa työttömyyttä? Lorviminen on sitä, että töitä kyllä olisi, mutta halutaan ennemmin olla kotona elämässä tuilla.
Millä logiikalla tukien laskeminen näiltä elämäntapatyöttömiltä veisi sosiaalipuolen työpaikat? Minun ymmärtääkseni se lisäisi työpaikkoja, koska tarvittaisiin entistä enemmän ihmisiä arvioimaan sitä, kuka on haluton ottamaan työtä, ja kuka on työtön vastentahtoisesti.
t. 32
Lassella ei taida olla kunnon vaatteitakaan vuosien työttömyyden jäljiltä. Tässä yhteiskunnassa jossa pelataan paljonkin mielikuvilla tuskin kukaan ottaa töihin nuhruista lassea.
Vierailija:
Jos Lasse Lorvi, 25v, ryhdistäytyisi ja hakisi töitä, niin saattaisi jopa saada töitä muutamien kuukausien (tai vuosien, ollaan nyt realisteja) perästä.
Vierailija:
Millä logiikalla tukien laskeminen näiltä elämäntapatyöttömiltä veisi sosiaalipuolen työpaikat? Minun ymmärtääkseni se lisäisi työpaikkoja, koska tarvittaisiin entistä enemmän ihmisiä arvioimaan sitä, kuka on haluton ottamaan työtä, ja kuka on työtön vastentahtoisesti.
t. 32
Lasse Lorvi elää siten, että ottaa vastaan hänelle tarjottua työtä. Mikäli järjestelmä sorsii heitä, jotka haluavat olla kotona (esim. tuki pienempi elämäntapatyöttömille), Lasse voi paremmin hakemalla aktiivisesti töitä ja osoittamalla, että on oikeutettu täysimääräiseen työttömyyskorvaukseen.
Esimerkiksi pätkätöiden tekeminen tulee kannattavammaksi, jos voi saada soviteltua työttömyyskorvausta ja karenssiaikoja lyhennetään. Ja jos Lasse on vuosikaudet ollut kotosalla ihan vain omasta halustaan, niin kaipa hänellä on ollut varaa ruokaan ja vaatteisiin. Jos Lasse on sairas, hän tarvitsee hoitoa, eikä keppiä. Ja ruokakulut eivät ole ne, mistä Lassea kannattaa rokottaa -tuet pois siinä määrin, että rahat riittävät ruokaan, asumiseen ja terveydenhuoltoon, mitään telkkareita tai nettejä ei tarvitse yhteiskunnan vapaaehtoislusmulle mielestäni rahoittaa.
Ja koska tämä asia tuntuu olevan vaikea joillekin ymmärtää, niin PAINOTAN vielä sitä, että en puhu nyt työttömistä, jotka haluaísivat tehdä töitä, jos heille se tilaisuus tarjottaisiin.
Sitten 36:lle
Toistuva kieltäytyminen oman alan töistä on aika selkeä kriteeri. Toistuva kieltäytyminen myös muun kuin oman alan töistä, josta palkka olisi parempi kuin työttömyyskorvaus, osoittaa mielestäni selkeästi sen, että ihminen ei halua töihin. Muita menetelmiä voidaan kehittää.
En ketään halua tappaa nälkään tai janoon, mutta mielestäni joutenolosta ei myöskään tule palkita. Työnteko tulee tehdä kannattavammaksi vaihtoehdoksi kuin joutenolo, aivan selkeästi.
En ole koskaan tavannut tällaisia ihmisiä, mutta ilmeisesti he ovat suurikin yhteiskunnallinen ongelma kun kokoomus jaksaa heidän tilanteestaan jauhaa.
Täystyöllisyys on tällä hetkellä utopiaa ja aina on keskuudessamme ihmisiä jotka eivät kykene työntekoon, en näe kuitenkaan että suomalaisten suurin työelämään liittyvä ongelma on laiskuus tai lusmuilu, enkä usko että minimipalkkojen laskeminen toimisi kannustimena.
Ja kun en enää millään jaksaisi rautalangasta vääntää, että työhön kykenemättömät ihmiset (esim. sairaat) eivät ole niitä " elämäntapatyöttömiä" . Voisiko joku nyt ymmärtää tämän, jookos?
Ja minä puhuisin ihan mielellään myös muista politiikan osa-alueista kuin työllisyyspolitiikasta. Joten jos haluat viritellä keskustelua, niin olen siihen valmis :)
Eduskunnassakin heitä on kunnioitettava määrä. Heillä on ollut jo pitkään miltei kaikki valta tässä maassa. He ovat määränneet jenkan tahdin. SAK:n sivustatuella. Silti rividuunarin asiat eivät ole ainakaan paremmalla tolalla. Suuria optioita on kehitelty. Vaalirahoituksia on makseltu tiskin alta. Vaalien edellä puhutaan ja kätellään suu vaahdossa turuilla ja toreilla, mutta tosi toimiin ei vaalikausilla päästä. Totuus on kuitenkin, että Keskustaa on tässäkin nykyhallituksessa, jota ei ikävä tule, viety kuin pässiä narusta.
Miten esim. Kanerva tai Aho eivät kelvanneet Suomen pankkiin, mutta yhtäkkiä juuri Erkki Liikanen oli Sixten Korkmania pätevämpi!? Ei mene jakeluun. Poliittisia virkanimityksiä on kiva paheksua, kunnes nimityslistalle sattuu aateveli.
ja olen törmännyt moniinkin " elämäntapatyöttömiin" . Yritin vuosia saada yritykseemme tuotantoon työntekijöitä. Työ on erittäin siistiä sisätyötä, mutta kolmessa vuorossa. Peruspalkka on TES:n yli, lisät lain ja TES:n mukaan. Jatkuvasti meillä oli kova työvoimapula, johon ei helpotusta löytynyt sitten millään. Haastattelin kymmeniä työttömiä, jotka työkkäri oli meille lähettänyt. Monet heistä ilmoittivat heti kättelyssä, etteivät halua tehdä vuorotyötä (syynä esim. harrastukset, ei voi käydä baarissa, hyvin harvalla lastenhoitopulmat tai työmatkat). Moni myös sanoi, että saa lähes saman rahan kotona olosta kuin duunista. Moni näistä pitkään työttömänä olleesta myös teki kummallisia temppuja töihin päästyään - katosivat kummasti (putki päällä), sairastuivat sopivasti kun työvuorot osuivat itselle huonoon aikaan (juhannus, vappu jne), tulivat kännissä tai huumeissa töihin jne. Eräs poika kysyi, mitä tarvitsee tehdä, että saa potkut, työttömänä kuulemma oli helpompaa. kauhistui, kun kuuli karenssista, mikä tulee, jos omalla törttöilyllään aiheuttaa työsuhteen päättämisen. Toiset taas halusivat tehdä duunia talven ja hummailla taas kesän työttömänä. Loppui minultakin usko työttömyyteen ja työttömien työhaluihin. Yritin myös saada paria tutun tuttua työtöntä meille duuniin, mutta hekään eivät halunneet vuorotyötä. Lopulta apua löytyi edes jonkin verran työvoimavuokrausyrityksistä, joten pätkätyöläisyyttä tuli sitten tuettua. Parhaat työllistyivät sitten meille suoraan ja vakkareiksi.
Mä en ainakaan halua elättää näitä elämäntapatyöttömiä omilla verovaroillani. Jos duunia on, olisi työnteon oltava aina kannattavampaa kuin kotona lorvimisen. Ymmärrän toki, että kaikkialla ei töitä todellakaan ole, mutta silloinkin työllistymiseen tulisi kannustaa, mikäli sellainen mahdollisuus eteen tulee.
puolueet toimivat näiden työttömien asioissa? Itse äänestän demareita, mutta tosiaan tässä asiassa olen samaa mieltä.
Sama tieto olisi ollut saatavissa puolueen vaalisivuilta. Ja toisaalta itse arvostan myös ihmisen henkilökohtaista näkemystä asiasta, eivät kaikki ajattele pilkulleen puolueen virallisen kannan mukaan (vaikka siis jotain puoluetta äänestävätkin).
Vierailija:
Sama tieto olisi ollut saatavissa puolueen vaalisivuilta. Ja toisaalta itse arvostan myös ihmisen henkilökohtaista näkemystä asiasta, eivät kaikki ajattele pilkulleen puolueen virallisen kannan mukaan (vaikka siis jotain puoluetta äänestävätkin).
äänestää melkolailla itseni kaltaista henkilöä. Silloin voin olettaa, että hänellä on aidosti intressejä yrittää ajaa asioita, jotka ovat minullekin tärkeitä.
Vastuutonta lupausten viljelyä- rahat ei tule millään riittämään kaikkiin mahdollisiin korotuksiin. Olen ennen äänestänyt keskustaa, mutta nyt voiton vei Kokoomus. Ainoa puolue, jolla on mitään järkeviä ehdotuksia siitä miten tätä maata pitää kehittää.
Vierailija:
Vastuutonta lupausten viljelyä- rahat ei tule millään riittämään kaikkiin mahdollisiin korotuksiin. Olen ennen äänestänyt keskustaa, mutta nyt voiton vei Kokoomus. Ainoa puolue, jolla on mitään järkeviä ehdotuksia siitä miten tätä maata pitää kehittää.
Lisäksi nettisivuilta voi käydä lukemassa, mihin rahoitusmalli perustuu.
eikä rahkeet riittäisi sen kivan (koulutus, talo, hyvä työpaikka, auto) hankkimiseen.
-Kokoomuksen äänestäjä-
Tasa-arvoa on se, että kaikille annetaan samat MAHDOLLISUUDET hankkia koulutusta, työ, asunto, jne. mitä sitten kaipaakin. Jostain syystä tätä on monien vasemman puolen kulkijoiden vaikea ymmärtää. Kaikkea ei tarvitse antaa valmiiksi, jos on itse kykenevä kokoamaan sen palasista.
Suomalaiset ovat tunnetusti kateellista kansaa, ja ketkäs muut täällä ovatkaan valtaa pitäneet viimeiset 30 vuotta kuin demarit.
vaalijulistuksessaan! Eli ME... demareilla vain demarilla on jotain merkitystä. Ja he haluaa kaiken, ja toisten kustannuksella tietysti. Demareilla on Hyvä veli rinki pahimmassa muodossaan.
Ja demareiden kateus estää kaiken kehityksen... kehityksessä vaarana on se että jokin muu kuin Demari saa jotain.
Ja toi niiden kamppanja! voiko epätoivoisempaa olla?