AIKUISTEN LASTEN EPÄTASAARVOINEN KOHTELU. Turhaa kateutta?
Meitä on kaksi veljestä. Toinen valitsi vapaamman elämäntyylin ja minä perheelämän. Veljeni asuu yleensä talvet aasiassa ansiosidonnaisella tuella ja sitten kesät äitini nurkissa. Äiti maksaa hänelle ruuat ja muutkin asumisen kustannukset. Veljelleni jää tuilla lojuessa yli puolet enemmän säästöön kun minulla töissä käydessä, sen lisäksi äiti yleensä keksii jotain pikku puuhaa millä saada lisätienestiä. Tästä monena kesänä äitilleni jo huomauttanut että tilanne tuntuu epäreilulta mutta sanoo että eipä se sinulta ole pois. No eipä se olekaan mutta tuntuu silti aika epäreilulta. Mitä mieltä? Turhaa katkeruutta vai epätasaarvoa?
Kommentit (65)
Mieheni sisarukset ovat heikommin pärjänneitä mt-tapauksia ja hänen vanhempansa ovat aina auliisti tukeneet vain näitä heikkoja ja heidän lapsiaan. Mieheni, joka on tehnyt kaiken itse ja pärjännyt on saanut lähinnä syytökset siitä että on pärjännyt. Heidän mielestään mieheni on ahne paskiainen. Näin sosiaalidemokratia toimii.
On myös hirveän epämotivoivaa itse tehdä työtä ja olla säästäväinen, jotta saavuttaisi jotain, minkä toinen saa lahjaksi suoraan. Ottaisin etäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama rooli mulla, mutta olen niin tyytyväinen omaan elämääni ettei kiinnosta kadehtia huonommin pärjäävää sisarusta. Tosiaan ei ole mitenkään minulta pois. Eiköhän sinun äiti kanna jo huolta ja murhetta tarpeeksi asiasta, että älä ainakaan häntä enää tenttaa. Kuulosta siltä, että veljelläsi on puutteita varmasti muillakin osa-alueilla kuin taloudellisesti. Kannattaa pohtia, että elätkö itse oman näköistä elämääsi
Niinkun sanoin tuolla ylempänä niin veljellä on säästössä yli 100 000euroa ja varmasti tulee loppuelämän pärjäämään taloudellisesti ihan hyvin, asui sitten äitin kanssa tai ei.
Ai tämä oli Ap:kommentti. No sitten ihmettelen, että mistä on käärinyt edes tuollaisen omaisuuden. Vähän vaikea lähteä arvailemaan sitten miksi suvussanne on tällainen dynamiikka.
Vierailija kirjoitti:
On myös hirveän epämotivoivaa itse tehdä työtä ja olla säästäväinen, jotta saavuttaisi jotain, minkä toinen saa lahjaksi suoraan. Ottaisin etäisyyttä.
Tämäpä se ehkä on just mikä eniten häiritsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama rooli mulla, mutta olen niin tyytyväinen omaan elämääni ettei kiinnosta kadehtia huonommin pärjäävää sisarusta. Tosiaan ei ole mitenkään minulta pois. Eiköhän sinun äiti kanna jo huolta ja murhetta tarpeeksi asiasta, että älä ainakaan häntä enää tenttaa. Kuulosta siltä, että veljelläsi on puutteita varmasti muillakin osa-alueilla kuin taloudellisesti. Kannattaa pohtia, että elätkö itse oman näköistä elämääsi
Niinkun sanoin tuolla ylempänä niin veljellä on säästössä yli 100 000euroa ja varmasti tulee loppuelämän pärjäämään taloudellisesti ihan hyvin, asui sitten äitin kanssa tai ei.
Ai tämä oli Ap:kommentti. No sitten ihmettelen, että mistä on käärinyt edes tuollaisen omaisuuden. Vähän vaikea lähteä arvailemaan sitten miksi suvussanne on tällainen dynamiikka.&nb
Jos asut porukoilla ilmaiseksi ja saat 3000e/kk palkkaa niin siitä jää ihan kivasti säästöön. Samoin kun jos asut ansiosidonnaisilla kotona mistä jää 1400e säästöön ja kulut 0e. Ei tuollasen summan säästämiseen hirveen kauaa mene kun rahat on sijoitettu fiksusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä se ehkä on just mikä eniten häiritsee.
Hmm. Olisitko siis mielummin esim toimeentulotuella ja saisit sen 500euroa ja sitten asumistukea ja jotain harkinnanvaraista, siis tekemättä oikeastaan mitään, jos vaihtoehtona on olla työssä josta saa työtä tekemällä sen 2500+ euroa käteen?
Mielenkiintoista jos noin. Yleensä ihmiset on mielummin työssä ja pärjää omillaan, vaikka sen eteen pitääkin tehdä jotain. Mikset sitten jättäydy tuille? Loppuisi asian häiritseminen.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni sisarukset ovat heikommin pärjänneitä mt-tapauksia ja hänen vanhempansa ovat aina auliisti tukeneet vain näitä heikkoja ja heidän lapsiaan. Mieheni, joka on tehnyt kaiken itse ja pärjännyt on saanut lähinnä syytökset siitä että on pärjännyt. Heidän mielestään mieheni on ahne paskiainen. Näin sosiaalidemokratia toimii.
Miksi vanhemmat eivät tukisi "näitä heikkoja" jos kerran tarvitsevat tukea? Ketä pitäisi tukea? Vahvoja? Ihme logiikkaa sinulla. Taidat äänestää kokkareita tai persuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai tämä oli Ap:kommentti. No sitten ihmettelen, että mistä on käärinyt edes tuollaisen omaisuuden. Vähän vaikea lähteä arvailemaan
Minun sisarus asuu kotona, mutta maksaa kyllä ihan käypää vuokraa ja käy kaupassa. Eli kulut eivät välttämättä ole 0e vaikka kotona asuisikin.
Tottakai heikompia sisaruksia pitää vanhempien tukea enemmän ja jos ei oikeesti pärjäisi. Mutta se että on varakas, elää vanhempien rahoilla ja vaurastuu siinä samalla lisää tekemättä mitään on se mikä itseä häiritsee. Jos veljeni menisi vaikka töihin ja tienaisi siitä 6000e/kk niin olisin vilpittömästi onnellinen hänen puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhemmat eivät tukisi "näitä heikkoja" jos kerran tarvitsevat tukea? Ketä pitäisi tukea? Vahvoja? Ihme logiikkaa sinulla. Taidat äänestää kokkareita tai persuja.
Mitä se äipän pikkuinkkeli inisee siellä jatkuvalla syötöllä? Mene pirtin puolelle. Äippä on siellä tekemässä sulle just perunamässyä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai heikompia sisaruksia pitää vanhempien tukea enemmän ja jos ei oikeesti pärjäisi. Mutta se että on varakas, elää vanhempien rahoilla ja vaurastuu siinä samalla lisää tekemättä mitään on se mikä itseä häiritsee. Jos veljeni menisi vaikka töihin ja tienaisi siitä 6000e/kk niin olisin vilpittömästi onnellinen hänen puolestaan.
Okei eli tässä on joku äidin-rakkaus-kateus taustalla sitten. Oliko teillä lapsena kilpailua äidin huomiosta ja koitko jääväsi kakkoseksi?
Miten tää liitty äitinrakkauteen ?
Onhan tuo ihan päin peetä. Ymmärrän hyvin miksi ottaa kupoliin. Jos tekee lapsia niin pitää olla tasapuolinen kaikessa. Itse olen niin pitkälle kuin mahdollista vaikka olen köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat hekin pärjänneet omassa elämässään, vaikka mieleltään heikompia ovatkin, ja koska ovat näitä mieleltään heikompia on tuki varma vanhempien osalta, koska heille kuuluu periaatteella. Kaikkista pärjäävin ei saa mitään, eikä saa pyytää apua edes lastenhoitoon koska se on ahneutta. Voihan pärjäävä ihminenkin tarvita joskus elämässään apua.
Vierailija kirjoitti:
Miten tää liitty äitinrakkauteen ?
Ei välttämättä liitykään. Mutta saattaa liittyä. Siten, että aikuisena harmittaa edelleen koettu suosiminen jos lapsena on kokenut jäävänsä paitsioon.
Mulla on yksi kaveri joka käy yhä terapiassa nelikymppisenä siksi että on niin kateellinen sisaruksilleen ja katkera vanhemmilleen. Ja hänellä just tapana laskea mitä kukakin saa, esim kenen lasta hoidettiin yks kerta enemmän tai kenelle soitettiin ensin jostain uutisesta.. Ja näitä on muuten aika raskasta kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat hekin pärjänneet omassa elämässään, vaikka mieleltään heikompia ovatkin, ja koska ovat näitä mieleltään heikompia on tuki varma vanhempien osalta, koska heille kuuluu periaatteella. Kaikkista pärjäävin ei saa mitään, eikä saa pyytää apua edes lastenhoitoon koska se on ahneutta. V
Aivan varmasti miehesi saa myös tukea vanhemmiltaan jos sairastuu mieleltään tai miten vaan. Sitten voitte olla levollisin mielin kun kaikilla menee yhtä huonosti ja tukea tulee tasaisesti.
Enää ei voi lojua Aasiassa tuilla. Ansiosidonnaisen kertymistä heikennetty. Tämä voi ikävä kyllä tarkoittaa sitä että veljesi lojuu äidillänne 365! Otan osaa, pännisi myös minua ja paljon.
Mitä kadehdittavaa näet tuossa veljesi touhussa?