Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AIKUISTEN LASTEN EPÄTASAARVOINEN KOHTELU. Turhaa kateutta?

Vierailija
27.03.2025 |

Meitä on kaksi veljestä. Toinen valitsi vapaamman elämäntyylin ja minä perheelämän. Veljeni asuu yleensä talvet aasiassa ansiosidonnaisella tuella ja sitten kesät äitini nurkissa. Äiti maksaa hänelle ruuat ja muutkin asumisen kustannukset. Veljelleni jää tuilla lojuessa yli puolet enemmän säästöön kun minulla töissä käydessä, sen lisäksi äiti yleensä keksii jotain pikku puuhaa millä saada lisätienestiä. Tästä monena kesänä äitilleni jo huomauttanut että tilanne tuntuu epäreilulta mutta sanoo että eipä se sinulta ole pois. No eipä se olekaan mutta tuntuu silti aika epäreilulta. Mitä mieltä? Turhaa katkeruutta vai epätasaarvoa? 

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tämäpä se häiritsee että toinen vaurastuu tekemättä mitään ja äiti mahdollistaa sen. Mutta kiitos vastauksista. Koitan muuttaa asennettani asiaa kohtaan ja hyväksyä asian. 

Vaurastuu millä? Roskien ulosvienti tuskin kerryttää isoja säästöjä.

Vierailija
22/65 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun kadehtijat ovat varmaan niitä samoja jotka kadehtivat muiden toimeentulotukia ja asumistukia myös, vaikka itsellä olisi hyvät palkkatulot ja sijoitukset tulilla. Joillain jää siinä mielessä kasvaminen kesken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta puhut. Varmasti jos tilanne olisi toisin päin niin äitini tekisi saman minulle. Mutta jos tilanne olisi toisinpäin niin tiedän myös ette veljeni ei kestäisi sitä hetkeäkään. Hän on pihein ihminen mitä tiedän. Mutta joo, enpä arvannut että sentään asuisi äitin luona vielä 37 vuotiaanakin tuohon en välttämättä itse pystyisi.

Vierailija
24/65 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No veljesi ei saa ansiosidonnaista jos ei käy välillä töissä, sitä maksetaan tietty aika ja sitten pitää mennä taas töihin jos haluaa lisää 

Vierailija
25/65 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos veljeni ei voisi asua äitimme kanssa, niin hän joutuisi lataamoon. Kokeiltu on. Ehkä sinusta hulluksi tulemisen välttäminen on jotenkin paheksuttavaa, mutta minusta ei. Kannattaisi käsitellä noita kateuden tunteita ammattilaisen kanssa. Ei ole enää normaalia tuollainen.

Vierailija
26/65 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos veljeni ei voisi asua äitimme kanssa, niin hän joutuisi lataamoon. Kokeiltu on. Ehkä sinusta hulluksi tulemisen välttäminen on jotenkin paheksuttavaa, mutta minusta ei. Kannattaisi käsitellä noita kateuden tunteita ammattilaisen kanssa. Ei ole enää normaalia tuollainen.

Jahas puhut itsestäsi. Olet siis mt-potilas. Arvasin.

Sairashan se on joka ei pysty elämään ilman äitiä iso mies.

Vierailija
27/65 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen edelleenkin nainen joka asuu oman perheensä kanssa.

Tietenkin aikuisen ihmisen kotona asuessa jokin on vialla, yleensä mt -sairaus. Ja aina siitä ei kerrota muille. Siksi esim ap:n veli saattaa olla myös sairas, mutta ei halua siitä puhua. Ja sitä ap sitten kadehtii, että toinen on sairas eikä pärjää ilman apua. Lapsellista ja itsekästä.

Vierailija
28/65 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että turhaa kitkeryyttä. Voi ottaa sua päähän henkilökohtaisesti, mutta äitisi on vapaa ruokkimaan kesäisin ketä huvittaa. 

Jokainen päättää elää kuten haluaa. Jos kaverin elämäntapa ottaa päähän, kannattaa miettiä, onko omat valinnat onnistuneet.

Miksi tuet maksetaan Aasian lomailuun ?

Vierailija
29/65 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin aikuisen ihmisen kotona asuessa jokin on vialla, yleensä mt -sairaus. Ja aina siitä ei kerrota muille. Siksi esim ap:n veli saattaa olla myös sairas, mutta ei halua siitä puhua. Ja sitä ap sitten kadehtii, että toinen on sairas eikä pärjää ilman apua. Lapsellista ja itsekästä.

Itsestäsi sinä puhut. Kerjäät hyväksyntää sille, että olet mt-potilas ja kehtaat roikkua äitisi riesana.

Vierailija
30/65 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ikinä ajatellut että mun vanhemmat olisi mulle mitään velkaa sen jälkeen kun kotoa muutin. Tai että yhä pitäisi jakaa nallekarkit sisarusten kesken tasan. Ei. Tarpeen mukaan.

Ja ylipäätään elämässä toiset tulee paremmin toimeen toistensa kanssa. Pitäiskö vanhempien sitten teeskennellä että kaikki on yhtä läheisiä, kun oikeasti ei ole? Lapsena ehkä, mutta aikuisena jotenkin säälittävää. Luulisi normaalin aikuisen ihmisen ymmärtävän elämän realiteetit.

Vierailija
31/65 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

haha no ei ole mitään sairautta kyllä minä nyt sen verran veljäni tunnen. ihan väleissä ollaan. Tottakai tuo on kätevä ratkaisu kun haluaa talvet rumpata aasiassa että muuttaa äitille asumaan elätettäväksi, säästää rahaa ja lähtee taas talvehtimaan aasiaan. myönnetään, kateutta tämä on, yritän päästä tästä eroon.

Vierailija
32/65 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin on tosissaan pielessä hänellä, joka asuu keski-iässä äidin nurkissa.

Vierailija
33/65 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, pidän lähtökohtaisesti tuollaista järjestelyä erikoisena ja kyseistä "aikuislasta" ressukkana.

Toisaalta voihan äiti olla ihan mielissään, että kotona on seuraa ja apulainen niihin pikku askareisiin. 

En kuitenkaan tuntisi kateutta sisarustani kohtaan jos eläisi noin. Se on näiden kahden välinen asia eikä liity minuun.

Miksi tilanne tuntuu sinusta epäreilulta? Haluaisitko itse muuttaa äitisi nurkkiin ja tienata taskurahaa kotitöillä vai mistä on kyse?

Vierailija
34/65 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No älä usko, ihan sama minulle. Sinun kannattaa joka tapauksessa kasvaa aikuiseksi ja miettiä mistä nuo kateuden tunteet kumpuaa. 

Vierailija
35/65 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama rooli mulla, mutta olen niin tyytyväinen omaan elämääni ettei kiinnosta kadehtia huonommin pärjäävää sisarusta. Tosiaan ei ole mitenkään minulta pois. Eiköhän sinun äiti kanna jo huolta ja murhetta tarpeeksi asiasta, että älä ainakaan häntä enää tenttaa. Kuulosta siltä, että veljelläsi on puutteita varmasti muillakin osa-alueilla kuin taloudellisesti. Kannattaa pohtia, että elätkö itse oman näköistä elämääsi

Vierailija
36/65 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole uskovainen mutta raamatussa tarina tuhlaaja pojasta. Kyllä se vihaksi panee jos toista hyysätään ja vaikuttaa myös sisarusten suhteisiin myöhemmin. Outoja tuollaiset vanhemmat vai onko syyllisyyttä jostain?

Vierailija
37/65 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että turhaa kitkeryyttä. Voi ottaa sua päähän henkilökohtaisesti, mutta äitisi on vapaa ruokkimaan kesäisin ketä huvittaa. 

Jokainen päättää elää kuten haluaa. Jos kaverin elämäntapa ottaa päähän, kannattaa miettiä, onko omat valinnat onnistuneet.

Miksi tuet maksetaan Aasian lomailuun ?

Saadaksesi ansiosidonnaisen olet ollut töissä ja kuulunut työttömyyskassaan. Toki haet töitä koko ajan, mutta sen voi tehdä nykyään sähköisesti.

Vierailija
38/65 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän sama rooli mulla, mutta olen niin tyytyväinen omaan elämääni ettei kiinnosta kadehtia huonommin pärjäävää sisarusta. Tosiaan ei ole mitenkään minulta pois. Eiköhän sinun äiti kanna jo huolta ja murhetta tarpeeksi asiasta, että älä ainakaan häntä enää tenttaa. Kuulosta siltä, että veljelläsi on puutteita varmasti muillakin osa-alueilla kuin taloudellisesti. Kannattaa pohtia, että elätkö itse oman näköistä elämääsi

Niinkun sanoin tuolla ylempänä niin veljellä on säästössä yli 100 000euroa ja varmasti tulee loppuelämän pärjäämään taloudellisesti ihan hyvin, asui sitten äitin kanssa tai ei.

Vierailija
39/65 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olen äitisi kannalla, ei se ole sinulta pois, että hän tukee veljeäsi. Tosin hän tekee karhunpalveluksen veljellesi, koska ei hän veljesi loppuelämää pysty häntä tukemaan tuolla tavalla, joten veli joutuu kyllä enemmin tai myöhemmin ottamaan itseään niskasta kiinni tai elämään köyhyydessä loppuikänsä. Ei mikään kadehtittava tulevaisuus. 

Tietysti tuo on pitkän päälle myös yriteliäältä ja työteliäältä veljeltä pois. Tasapuolinenhan äiti ei ole, sillä hän kuluttaa varansa vain yhteen lapseen koska keksii sille perustellun syyn, ja samalla tekee karhunpalveluksen lapselleen. 

Vierailija
40/65 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta joo. Laitetaan keskustelu pakettiin. Koitan olla olematta kateellinen ja pidän turpani kiinni. Tuskin tätä enää hirveän monta vuotta jatkuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän