HS: Onnellisuuskysely toteutettiin tällä kertaa alle 25-vuotiailla - Suomen sijoitus putosi kokonaa pistesijojen ulkopuolelle
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011122510.html
Onhan tämä onnela varakkaille sekä niille joilla on iso eläke. Nuoren kannattaa sen sijaan muuttaa tästä nepohelvetistö pois eikä edes harkita perheen perustamista tänne.
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeä tieto.
Veikkaan, että jos onnellisuustutkimuksista rajattaisiin yli 50-vuotiaat pois, jo silloin Suomi tippuisi rajusti listassa.
M44
No mä oon 57v enkä koe Suomea onnelana. Vanhempani ( suurta ikäluokkaa) kokevat. Mulle osui ysärilama kun valmistuin opinnoista ja keski-ikäisenä sairastuin ja olen työkyvytön, joten mulla ei ole ruusuiset kuvat sosiaali- tai terveyspuolen hoidosta.
Minä olen 55-vuotias nainen. Minäkään en koe Suomea minään onnelana. Jos omassa elämässä tulee sairastumista, joutuu lopettamaan oman työn yksinhuoltajuuden vuoksi (olen joutunut näin tekemään, tein matkatyötä), terveydenhuolto on surkealla tolalla, ihmiset eivät pääse hammashuoltoon, Suomi on muuttunut todella inhottavaksi paikaksi. Muistan itse oikein hyvin myös tuon 90-luvu
Suuret ikäluokat ovat todella voittajia. Itse 59 v ja äitini oli tässä iässä ollut jo 6 vuotta ryöeläkkeellä. Oma eläkeikä häämöttää 8 vuoden päässä. Reilulta tuntuu? Not!
Nuoret masentuu ja jää työkyvyttömyys eläkkeelle ahdistuksesta jos joku kehtaa vaatia häneltä yhtään mitään ja jos koko yhteiskunta ei ole valjastettu palvelemaan näitä uniikkeja lumihiutalieita jotka ei itse halua mitään tehdä eikä todellakaan halua nähdä vaivaa minkään asian eteen ja kaikki pitää tulla valmiiksi tarjottimella tarjoiltuna.
Kun nuorilta kysytään niin kaikki on paskaa jos ei saa tehdä pelkästään sitä mikä sattuu itse sillä hetkellä huvittamaan.
Etäkoulu aikoina keskiarvot nousivat kun nuoret joutuivat opiskelemaan mutta siittä oli äkkiä päästävä eroon kun nuoret ahdistuvat kun ei päässyt kouluun näkemään kavereita ja sosialisoitumaan vaikka koukussa ottaisi käydä pelkästään opuskelemassa
Eihän siinä edes mitata ihmisten kokemaan tunne onnellisuutta, vaan mahdollisuutta kansalaisten onnen mahdollisuuksiin esim. tasa-arvo myös tyttöjen koulutukseen maassa
Lähde:Yle
"Helsingin yliopiston tutkija Jennifer De Paolan mukaan ei ole yllättävää, että Suomi on vuodesta toiseen onnellisuusraportin ykkössijalla.
Tyytyväisyys elämään riippuu monista tekijöistä, kuten luottamuksesta instituutioihin, yhteiskunnan tasa-arvoisuudesta ja sosiaaliturvasta. Näillä mittareilla käy järkeen, että suomalaiset ovat tyytyväisiä elämäänsä, Suomessa asuva italialaistaustainen De Paola sanoo.
De Paolan mukaan Suomen sijoitusta selittävät myös yhteiskunnan ja ihmisten joustavuus.
Suomalainen yhteiskunta on hyvin joustava, esimerkiksi mitä tulee elämänmuutoksiin, kuten opiskeluun aikuisiällä, tai jopa hierarkioihin työelämässä.
De Paolan mukaan raportissa ei kuitenkaan pitäisi puhua onnellisuudesta lainkaan.
Kyselyssä kysytään ennemminkin tyytyväisyydestä. Tulokset eivät kerro mitään onnellisuuden tunteesta eli siitä, kuinka usein ihmiset kokevat positiivisia ja negatiivisia tunteita, hän sanoo."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha ylistää hirveästi sitä suomalaista maksutonta yliopistotutkintoa, kun ei sillä työllisty mihinkään, ainakaan Suomessa.
Ja jos nyt sanotaan tylysti nuorille lapsiperheille, että muuttakaa ulkomaille töihin, niin joo sitten minusta voidaan alkaa tarkastella myös noita eläkkeitä suurennuslasilla. Jos oletus on, että jos et pärjää, niin muuta ulkomaille, niin voihan saman sanoa ikäihmisillekin. Thaimaassa on lämmintä ja asuminen edullista. Turha niistä eläkeläisistäkään on murehtia, kun aina on mahdollista pakata matkalaukut ja lähteä.
Kuka käskee kouluttautua jos ei edes työllisty,menkää amikseen vaikka siivoojaksi opiskelemaan.Oma valinta.
Se sama työkkäri on puoliväkisin tunkemassa kouluun jos ei ole mitään tutkintoa. T. nimim. kokemusta on tuostakin.
Sehän saattaa olla raskasta ja sotkuista niin en todellakaan hae. Haluan opiskella alaa missä työskentely on riittävä kevyttä, ilman vastuuta ja siistiä sisätyötä mutta siittä pitää saada vähintään 4000€/kk. Se on yhteiskunnan jä yritysten tehtävä järjestää töitä sille alalle minne halutaan. Eihän se niin mene että minun pitäisi opiskella alalle missä on töitä kun se menee niin että niitä töitä pitää järjestää alalle minne haluan työllistyä
Höpö höpö mutuilu koko juttu. Kyllä siinä onnellisuus raportissa kaikki on osallisina. Tietysti jos noita aletaan pilkkoa pienempiin osiin niin tottakai siellä on eroja ja näinhän olisi joka maassa. Luuletteko että onnellisimpia on pa*ka vaipoissa kotonaan ja hoitolaitoksissa lojuvat vanhukset. Kyseltiinkö tältä "onnelliselta" kansan osalta erikseen? Jostakin syystä ei. Noillehan sitä kateellinen kannattaakin olla,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeä tieto.
Veikkaan, että jos onnellisuustutkimuksista rajattaisiin yli 50-vuotiaat pois, jo silloin Suomi tippuisi rajusti listassa.
M44
Yli 50v:t ovat onnellisia vain jos ovat terveitä ja jaksaneet tehdä 30-40v töitä ja saaneet kerättyä pienistä palkoistaan omaisuutta. Mitään muuta syytä en näe onnellisuuteen Suomessa.
Samaan voit pyrkiä sinäkin.
T 65v eläkeläinen 1800e käteen.
Miksi olet noin nuorena eläkkeellä? Ja eläkkeesikin on suurempi kuin monen työläisen nettokuukausipalkka, joitakin vuosia sitten nettosin raskaasta ja vaarallisesta ruumiillisesta työstä noin 1500 euroa kuukaudessa.
Täysin huuhaa utopiaa koko parimetri. Näyttäähän se hirmu hienolta paperilla, että meillä on muka luottoa tulevaan ja tasa-arvo ja liirumlaarum. Todellisuuden kanssa tolla ole mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta tulee 30 vuotta täyteen ja katselen kanssa työmahdollisuuksia muualta Euroopasta. Vuoden alussa aloitin saksan kielikurssin. Sveitsi nyt ensimmäisenä listalla. Vanhempia ja siskoa lukuun ottamatta ei minua tähän maahan kahlitse mikään.
Koulutus DI, olen hyvässä työpaikassa ja tällä hetkellä vuositulot yli mediaanipalkan. Ei velkaa ja sijoituksia 50 000 euron edestä.
Sinää oletkin varmaan näitä Suomen onnettomimpia.
Not.
En varmasti ole Suomen onnettomin ihminen, mutta en tiennyt, että tämä oli jokin kilpailu? En kuitenkaan ole onnellinen vaan viikot menee samana harmaana putkena. Tällä hetkellä oma tulevaisuus tässä maassa näyttää siltä, että ei ole varaa ostaa asuntoa, verot nousee kokoajan riippumatta siitä mikä hallitus on istumassa ja palvelut vaan hu
Ei kannata ostaa omaa asuntoa, koska voit hyvinkin joutua muuttamaan työn perässä minnepäin maata hyvänsä ja sitten olisit vaikeuksissa tuon asuntosi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Onko nuorilla erittäin hyvä saksan tai esim ranskan kielitaito?? Brittien ovet on kiinni.
Kuka Britanniaan haluaa nykyisin? Sehän on konkurssin partaalla ja kuin Pakistan nykyään. Ei siellä ole edes oman maan kansalaisille töitä.
Te jotka väitätte, että Norjassa on kalliimmat elintarvikkeet kuin Suomessa, olkaa hyvät ja lopettakaa. Näin oli viimeksi 10 vuotta sitten, ei enää. Suomessa on kalliimpaa. Katsokaapa vaikka: https://www.coop.no/
Palkat ovat nykyään lähes kaksinkertaiset joka alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niih, onhan sitä nuoremmilla kaikenlaista kiusaa, pitää päteä kaikessa ja olla se erikoisin ja parhaiten pukeutunut ym. jos ei ole niin onnellisuus on poissa. Kaverit kiusaa ja koulu on helvttiä, viikkorahaa liian vähän, vanhemmat ei maksa maailmnympärimatkaa ja utta puhelinta ei 3 kk välein saa.
Siitä se ei-onnellisuus johtuu... kun ei ymmärretä että kukaan ei kaikkea mitä haluaa saa sillä silmänräpäyksellä kun jotakin mieleen tulee.
terv. ent koulukiusattu, alkoholistien lapsi, josta ei tullut samanlaista
Ihan samanlaista angstailua oli oma nuoruus ysärillä. Opiskelin keskellä pahinta lamaa, mutten valituksesta ja murehtimisesta huolimatta nähnyt varsinaisesti nälkää ja mukava työurakin löytyi, vaikka se vaati vaivannäköä.
<
Työttömiä on nyt oikeasti yli 420 000 eli työttömyysprosentti on jo 15.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan haluaisi olla nuori tässä ajassa ja se ei johdu työllisyystilanteesta, vaan kaikesta pinnallisuudesta, jota nykypäivä edustaa ja kuten huomattu nuorten pääkopat ei kestä sitä. Just oli juttua, että lähes joka kolmas nuori hakee apua mielenterveyteen https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011123578.html
Nyt ei olla lähelläkään 90-luvun lamaa. Siinä vaiheessa kun työttömyysprosentti sekä lainojen korot huitelee 20, niin voidaan keskustella siitä. Konkurssien määrä oli 1992 noin 7000. Nyt vuoden sisään konkursseja on ollut noin 3000. https://www.sttinfo.fi/tiedote/70076042/konkursseja-eniten-25-vuoteen?p…
Vaikea on keskustella, kun ei tiedetä todellista työttömyysprosenttia.
Työttömyysprosentti on nyt ainakin 15,51, todennäköisesti jo enemmän kun siitä on muutama päivä kun se oli tuon 15,51.
Kokoomuslaisten mielestä kaikki on loistavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeä tieto.
M44
Yli 50v:t ovat onnellisia vain jos ovat terveitä ja jaksaneet tehdä 30-40v töitä ja saaneet kerättyä pienistä palkoistaan omaisuutta. Mitään muuta syytä en näe onnellisuuteen Suomessa.
Samaan voit pyrkiä sinäkin.
T 65v eläkeläinen 1800e käteen.
Voi hel vet ti. Minä käyn töissä ja saan käteen 1700 €, lapsikin pitää elättää.
FM
Minä en ole tienannut koskaan noin paljon. Ja raadettu on hiestä märkänä. Eläkeläinen elää jossain omassa maailmassaan.
Duunari.
No eihän nuo ole mitään pienipalkkaisia töitä, jos käteen tulee 2400-2900 euroa kuukaudessa. Tuo on Suomessa hyvä palkka.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeä tieto.
M44
Olen 50 v. enkä kovinkaan onnellinen kyllä. Onnellisuutta haittaa tässä iässä hyvin paljon erilaiset terveysongelmat. Vähintäänkin esivaihdevuosioireita pukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä edes mitata ihmisten kokemaan tunne onnellisuutta, vaan mahdollisuutta kansalaisten onnen mahdollisuuksiin esim. tasa-arvo myös tyttöjen koulutukseen maassa
Lähde:Yle
"Helsingin yliopiston tutkija Jennifer De Paolan mukaan ei ole yllättävää, että Suomi on vuodesta toiseen onnellisuusraportin ykkössijalla.
Tyytyväisyys elämään riippuu monista tekijöistä, kuten luottamuksesta instituutioihin, yhteiskunnan tasa-arvoisuudesta ja sosiaaliturvasta. Näillä mittareilla käy järkeen, että suomalaiset ovat tyytyväisiä elämäänsä, Suomessa asuva italialaistaustainen De Paola sanoo.
De Paolan mukaan Suomen sijoitusta selittävät myös yhteiskunnan ja ihmisten joustavuus.
Suomalainen yhteiskunta on hyvin joustava, esimerkiksi mitä tulee elämänmuutoksiin, kuten opiskeluun aikuisiällä, tai jopa hierarkioihin työelämässä.
De Paolan mukaan raportissa ei kuitenkaan pimukaan raportissa ei kuitenkaan pitäisi puhua onnellisuudesta lainkaan.
Kyselyssä kysytään ennemminkin tyytyväisyydestä. Tulokset eivät kerro mitään onnellisuuden tunteesta eli siitä, kuinka usein ihmiset kokevat positiivisia ja negatiivisia tunteita, hän sanoo."
Olen aivan samaa mieltä. Kyse ei ole onnellisuudesta, pikemminkin jonkinlaisesta perustyytyväisyydestä yhteiskunnan toimintaan.
Ei ne nuoret täältä kuitenkaan mihinkään muuta. Siihen tarvittaisiin aloitekykyä, eikä kukaan tuo valmiiksi lentolippuja saatikka uudessa maassa kämppää ja töitä. Sama kitinä vain jatkuu, kuinka kaikki on epistä, ja minä lähden vielä ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Täysin huuhaa utopiaa koko parimetri. Näyttäähän se hirmu hienolta paperilla, että meillä on muka luottoa tulevaan ja tasa-arvo ja liirumlaarum. Todellisuuden kanssa tolla ole mitään tekemistä.
Eihän tämä ole edes suomalaisten tekemä, vaan onnellisuus tutkimus tehdään 150 eri maasta ja tekijänä on "Yhdistyneiden kansakuntien (YK) kestävän kehityksen verkoston vuosittain julkaisema raportti" jossa nähdään Pohjoismaat, kuten Suomi mahdollisuudet hyvää elämään ja onnellisuuteen. Ja vastaavasti esim. USA on häntäpäässä. Jos totuuden kanssa ei ole raportilla mielestäsi mitään tekemistä, kannattaa tutustua vaikka USA:n tai jonkun muun maan koulutukseen, jossa lukukausimaksut ovat kymmeniätuhansia euroja ja perheen taustat vaikuttavat, pääsetkö koulutukseen.
Tilanne, että yli 133 samaa mieltä, 9 eri mieltä.
Olemme epäonnistuneet äänestäjinä. Maan tulevaisuus pilalla.
Hienoa, että sinulla on toive päästä Norjaan. Kannattaa tosin muistaa, että siellä on vielä kalliimpaa kuin Suomessa. Siellä suojellaan omaa maataloustuotantoa ja elintarvikkeet ovat kalliita.