Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttäreni valmistui ammattiin vuosi sitten. Nyt hänelle vihdoin olisi tarjolla työpaikka, mutta menisitkö sinä TÄLLAISEEN työpaikkaan? 🤔🤔!

Vierailija
27.03.2025 |

Kyseessä on määräaikainen nollatuntisopimus kilpailukiellolla. Työtunteja voi olla 0-30 tuntia viikossa, paikalla pitää olla kahdessa tunnissa. Koeaika on puoli vuotta. Työnantaja ei anna tehdä työtä niin paljon, että kertyisi lomaa.

Työvaatteet pitää maksaa itse. Samoin työsuhteen alussa järjestetty koulutus.

Kuulin myös että kyseisessä pikkuyrityksessä sairaslomatodistus pitää maksaa itse. Sairasloma siellä on aina palkaton. Esihenkilö on kovaotteinen naisimmeinen.

Niin ja lähityö siis kyseessä eli pitää matkustaa omalla vapaa-ajalla ja kustannuksella työn takia. Yritys on hankalassa paikassa, ei pääse julkisella.

Harmittaa tyttäreni puolesta, että työelämä on nykyään näin tylyä. Milloin asiat muuttuivat tällaiseksi?

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Markkinointia? Ei tietenkään eikä tuollaisen ottamista tarvitse edes ajatella.

Mitä on tapahtunut, jos hän ei ole kokonaiseen vuoteen löytänyt mitään työtä?

Ilmeisesti olet ollut uutispimennossa ulkomailla tms. Suomessa on suurtyöttömyys. Työttömiä työnhakijoita on 300 000. Avoimia työpaikkoja n. 17 000. Niistä 10% kokoaikaisia. Vaatimukset täsmäkoulutus, tuoreehko yliopistotutkinto ja parin vuoden vankka työkokemus mielellään kansainvälisessä yrityksessä kokoaikaisena, josta haluaa vaihtaa uralla etenemisen vuoksi. Ikähaarukka n. 30-35 v. Suurin osa (90%) osa-aikaisia, nollatuntisopimuksia, puhelinmyyntiä provikkapalkalla ja henkilökohtaisen avustajan töitä kaksi tuntia aamulla, kaksi tuntia illalla. 

Vierailija
42/84 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin itse työn vastaan ja etsisin samalla toista työtä. 

-uuden työn löytäminen on helpompaa jos edes paperilla on jotain oman alan työkokemusta.

6kk koeaikana myös työntekijä voi irtisanoa sopimuksen milloin vain

-kilpailukieltoa voi vain harvoin määrätä jatkumaan irtisanomisen jälkeen. (Muuten ehto on kohtuuton) Eli heti voi aloittaa uuden työn irtisanomisen jälkeen.

Tässä on kyllä hyviä pointteja, mutta yrittäjä on varmaan kamala ja kirjoittaa huonon työtodistuksen, ei toimi suosittelijana yms.

Työtodistuksessa lukee työpaikka, aika jolloin olet työskennellyt siellä ja tehtävänkuvasi. Ei siihen tarvitse mitään sen enempää jaaritteluja pyytää. En kyllä ole vielä koskaan ensimmäistäkään työtodistusta vielä tarvinnut, mutta olenkin toki ollut työelämässä vasta vajaat 30 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-uuden työn löytäminen on helpompaa jos edes paperilla on jotain oman alan työkokemusta.

-kilpailukieltoa voi vain harvoin määrätä jatkumaan irtisanomisen jälkeen. (Muuten ehto on kohtuuton) Eli heti voi aloittaa uuden työn irtisanomisen jälkeen.

Tässä on kyllä hyviä pointteja, mutta yrittäjä on varmaan kamala ja kirjoittaa huonon työtodistuksen, ei toimi suosittelijana yms.

Työntekijällä on oikeus saada työtodistus johon on merkattu vain tiedot työtehtävästä ja ajankohdasta, arvostelua työnlaadusta ei ole pakko sisällyttää jos työntekijä ei niin halua.

Vierailija
44/84 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi kyllä kovasti kuulla, minkä alan työt kyseessä. :x

Onkohan tämä se sama omakustantaja, josta jokunen aika sitten kirjoitettiin?

Vierailija
45/84 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan ihan laillinen soppari?

Vierailija
46/84 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäpä jos nuori ei ymmärrä kilpailukiellon merkitystä ja allekirjoittaa sopimuksen. Onko silloin kysymyksessä sopimusrikko, kun on paperiin nimensä kirjoittanut ja sitten tuleekin oikea työpaikka, jota ei voi ottaa vastaan tuon periaatteessa laittoman vaatimuksen takia? Oikeudenkäyntikulut ovat tunnetusti suolaiset.

Vierailija
47/84 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi, kuulostaa laittomalta. Miten nollatuntisopparissa voisi muka olla kilpailukielto? 

Vierailija
48/84 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työelämä on tällaista, koska Suomen talous sakkaa. Oma aikuinen lapseni haki puoli vuotta töitä Suomesta, turhaan. Sitten lähetti 10 hakemusta Ruotsiin. Kuukaudessa hän oli saanut vakituisen hyväpalkkaisen työn hyvillä eduilla. Myös rekryprosessi oli kuulemma paljon miellyttävämpi kuin Suomessa. 

Ja toisin päin täsmälleen sama asia, "suomen talous sakkaa koska työelämä on tällaista".

Kaikki palkat on myös ostovoimaa. Ilman palkkoja ei ole ostovoimaa ja ilman ostovoimaa ei ole kysyntää. Ilman kysyntää ei ole työpaikoja eikä palkkoja.

Vierailija
49/84 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan faktana, tuossa on niin monta laitonta kohtaa, että kyseessä on pelkkä provo.

Nollatuntisopimuksessa ei voi olla kilpailukieltoa. Työntekijä päättää, ottaako tarjotut vuorot vastaa ja silloin tuo kahdessa tunnissa työpaikalla on ihan OK, aika monessa muussakin nollasopparissa on noin, koska esim. sairauslomatuuraukset tulevat olemattomalla aikataululla.

Työvaatteiden maksaminen itse ei ole epätavallista, mutta pitäisi tietää, miten kalliista vaatteista/jalkineista on kyse. Perehdytyskoulutus ei voi olla maksullista, mutta se voi olla palkatonta (pari päivää).

Sairausloman palkallisuus riippuu alan TESsistä, ei työnantajasta eikä sairauslomatodistus ole mikään työterveyden kautta automaattisesti saatava lappunen, esimerkiksi hyvinvointialueilla se pitää yleensä itse maksaa.

Työmatkat (siis kotoa töihin ja takaisin) tehdään lähes kaikilla aloilla vapaa-aikana ja omalla kustannuksella. Miksi tyttärelle pitäisi maksaa matkatkin?

Vierailija
50/84 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin yhteyttä ammattiliittoon ja pyytäisin neuvoa sopimuksen laillisuuden tarkistuksessa. Jos olisin tuo nuori, saattaisin silti tarttua tilaisuuteen 

Vierailija
51/84 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Markkinointia? Ei tietenkään eikä tuollaisen ottamista tarvitse edes ajatella.

Mitä on tapahtunut, jos hän ei ole kokonaiseen vuoteen löytänyt mitään työtä?

Ilmeisesti olet ollut uutispimennossa ulkomailla tms. Suomessa on suurtyöttömyys. Työttömiä työnhakijoita on 300 000. Avoimia työpaikkoja n. 17 000. Niistä 10% kokoaikaisia. Vaatimukset täsmäkoulutus, tuoreehko yliopistotutkinto ja parin vuoden vankka työkokemus mielellään kansainvälisessä yrityksessä kokoaikaisena, josta haluaa vaihtaa uralla etenemisen vuoksi. Ikähaarukka n. 30-35 v. Suurin osa (90%) osa-aikaisia, nollatuntisopimuksia, puhelinmyyntiä provikkapalkalla ja henkilökohtaisen avustajan töitä kaksi tuntia aamulla, kaksi tuntia illalla. 

Avoimien työpaikkojen määrä on todennäköisesti noin 100 000, korka Työmarkkinatorilla ei ole edes 20% avoimista työpaikoista.

Vierailija
52/84 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäpä jos nuori ei ymmärrä kilpailukiellon merkitystä ja allekirjoittaa sopimuksen. Onko silloin kysymyksessä sopimusrikko, kun on paperiin nimensä kirjoittanut ja sitten tuleekin oikea työpaikka, jota ei voi ottaa vastaan tuon periaatteessa laittoman vaatimuksen takia? Oikeudenkäyntikulut ovat tunnetusti suolaiset.

Tietysti sen voi ottaa vastaan. Yksikään oikeusaste ei ota edes käsittelyyn jo lähtökohtaisesti laittoman sopimuksen rikkomista.

Vierailija
53/84 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menee ja maksaa vaatteet ym itse, kannattaa laittaa muistiin hinnat niin voi verotuksessa laittaa vähennyksiin työvälineisiin ja kohtaan muut, kaavake 50 A.

Vierailija
54/84 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

en menisi, koska kyseessä on persaukinen työnantaja. varmasti jää saamatta ne muutamatkin kolikot, jotka mahdollisesti tienaisi. tällaiset nollatunti-persaukiset työnantajat saavat tehdä ihan itse työnsä, kun ei ole varaa palkata työntekijää. 

Vierailija
55/84 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin töihin ja en välittäisi kilpailukiellosta. Tuskin on laillinen.

Työvaatteet pitää maksaa itse.

Kuulostaa aika normaalilta.

Samoin työsuhteen alussa järjestetty koulutus.

Tämä ei kuulosta normaalilta.

Kuulin myös että kyseisessä pikkuyrityksessä sairaslomatodistus pitää maksaa itse. Sairasloma siellä on aina palkaton.

Menisin sairaana töihin tarttuttamaan tahallani ja katsoisin muuttuuko käytäntö.

Niin ja lähityö siis kyseessä eli pitää matkustaa omalla vapaa-ajalla ja kustannuksella työn takia. Yritys on hankalassa paikassa, ei pääse julkisella.

Kuulostaa ihan normaalilta.

Vierailija
56/84 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hain kaupan alan töihin ja melko vastaavaa tarjottiin. sama "kaksi tuntia enintään" pyynnöstä töihin. Eikä tästä päivystämisestä maksettu, vaan näytti järkyttyneeltä kun kysyin. Sanoin, että miten se onnistuu käytännössä, voin olla vaikka uimassa, eikä puhelin ole siellä mukana, ja sieltä menee aikaa päästä vaihtamaan vaatteet ja kulkemaan töihin. Ilme näytti siltä, ettei edes ymmärtänyt mitä sanoin, vaan kommentoi "no voihan sitä harrastaa vaikka jotain muuta".

En ottanut työtä vastaan. Karenssia ei tullut, koska hain tänne itse, enkä raportoinut tätä paikkaa haettavissani.

Parin kuukauden päästä pääsin onneksi kirpputoritöihin kokoaikaiseksi. Vähän pienempi palkka, mutta tykkään selvistä työajoista.

Vierailija
57/84 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sairaslomalta ei palkkaa". Ei laillista. Ilmoitusta eteenpäin!

Vierailija
58/84 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja liikkuu vähintään harmaalla alueella monessakin kohtaa, soittaisin liittoon ja kysyisin neuvoja noihin kohtiin, koska... Yleensä työnantaja, joka venkoilee omiaan ei muutu siitä miksikään ja kaikesta tulee vääntöä ja riitaa. Nämä työnantajat ovat ihan vilpittömästi sitä mieltä, ettei työntekijällä ole mitään oikeuksia. Esim työterveys, vaikka sitten suppein mahdollinen, on lakisääteinen. 

Kannattaa tutustua myös alan TES-sopimukseen. 

Vierailija
59/84 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä työpaikka on kyseessä? Haen sinne heti muka töihin.

Terveisin äkäinen täti

Vierailija
60/84 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti sen voi ottaa vastaan. Yksikään oikeusaste ei ota edes käsittelyyn jo läht

Ei pidä paikkaansa. Mistäkö tiedän? Mun pojalle kävi tälleen, mutta liitto otti hoitaakseen välittömästi ja oli viemässä asian vaikka oikeuteen. Työnantaja kuitenkin myönsi toimineensa väärin ja homma jäi siihen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä