Tyttäreni valmistui ammattiin vuosi sitten. Nyt hänelle vihdoin olisi tarjolla työpaikka, mutta menisitkö sinä TÄLLAISEEN työpaikkaan? 🤔🤔!
Kyseessä on määräaikainen nollatuntisopimus kilpailukiellolla. Työtunteja voi olla 0-30 tuntia viikossa, paikalla pitää olla kahdessa tunnissa. Koeaika on puoli vuotta. Työnantaja ei anna tehdä työtä niin paljon, että kertyisi lomaa.
Työvaatteet pitää maksaa itse. Samoin työsuhteen alussa järjestetty koulutus.
Kuulin myös että kyseisessä pikkuyrityksessä sairaslomatodistus pitää maksaa itse. Sairasloma siellä on aina palkaton. Esihenkilö on kovaotteinen naisimmeinen.
Niin ja lähityö siis kyseessä eli pitää matkustaa omalla vapaa-ajalla ja kustannuksella työn takia. Yritys on hankalassa paikassa, ei pääse julkisella.
Harmittaa tyttäreni puolesta, että työelämä on nykyään näin tylyä. Milloin asiat muuttuivat tällaiseksi?
Kommentit (84)
Ihan työkokemuksen vuoksi saattaisin tuossa tilanteessa ottaa.
Mielestäni koulutusajalta pitää lain mukaan maksaa palkka. Näin muistelisin.
Työelämä on tällaista, koska Suomen talous sakkaa. Oma aikuinen lapseni haki puoli vuotta töitä Suomesta, turhaan. Sitten lähetti 10 hakemusta Ruotsiin. Kuukaudessa hän oli saanut vakituisen hyväpalkkaisen työn hyvillä eduilla. Myös rekryprosessi oli kuulemma paljon miellyttävämpi kuin Suomessa.
En missään nimessä menisi tuollaiseen paikkaan töihin. Tuollaiselta työnantajalta on turha odottaa edes kelvollista työtodistusta, vaikka olisi tyrannin oikkuihin alistunutkin.
Vierailija kirjoitti:
Markkinointia? Ei tietenkään eikä tuollaisen ottamista tarvitse edes ajatella.
Mitä on tapahtunut, jos hän ei ole kokonaiseen vuoteen löytänyt mitään työtä?
Jos et ole huomannut, niin Suomessa on taloudellisesti huono tilanne.
Minä olen töissä, mutta paikassa josta en niin tykkää. Olen viimeisen vuoden aikana hakenut töitä muualta, mutta eipä ole tärpännyt. Erääseen hakemaani positioon oli tullut liki 500 hakemusta (vrt. että muutama vuosi sitten vastaavaan tuli noin 90 hakemusta) ja kun lapseni haki kesätöitä, niin hakemuksia oli tullut 1500.
Minä en siis yhtään ihmettele, että vastavalmistunut ei vuodessa saa työpaikkaa. Aikaisemmin sai luottaa siihen, että liki olemattomalla kokemuksella pääsee edes kauppaan, mutta eipä pääse enää sinnekään, kun on vara valita ne, joilla kokemusta jo on. Oma lapsi jäi tänä kesänä vaille kesätyötä, hän valmistuu vuoden kuluttua. Työkokemusta hänellä on tässä vaiheessa yhdeltä kesältä, eli olemattomasti. Toivottavasti on yleinen tilanne vuoden kuluttua parempi, mutta vähän arveluttaa, että mahtaako olla... Olen neuvonut, että kannattaa alkaa katsella töitä ulkomailta.
Nollatuntisopimuksessa ei sinänsä ole mitään vikaa jos kuitenkin rehellisesti kerrotaan että esimerkiksi normaalina keskivertoviikkona töitä on usein vain yhtenä päivänä tai joskus ei ollenkaan eli lähinnä toimisit sairasloma-ajan tuuraajana mutta loma-aikoina töitä onkin sitten 1-5pv viikossa. Toisaalta tuo on ihan perusteltua mutta joustamisen pitää tapahtua molempiin suuntiin.
Työvaatteita ei siis koskaan kyllä pidä itse hankkia eikä vapaa-aikaa pidä ilmaiseksi antaa työnantajan käyttöön.
Reilu työnantaja haluaa antaa firmastaan hyvän kuvan myös tuuraajille.
Olen itse ollut nollatuntisopparilla ja usein sain tehdä töitä noin 2-4pv viikossa. Koskaan ei loukkaannuttu jos jouduin kieltäytymään liian lyhyen varoitusajan vuoksi. Minulla oli reilu työnantaja.
Nollasoppari on sellainen, ettei se velvoita kumpaakaan osapuolta.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo edes laillista? Ai niin mutta orpopurra on deletoinut kaikki työntekijän oikeudet.
Hyvin äänestetty, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Työelämä on tällaista, koska Suomen talous sakkaa. Oma aikuinen lapseni haki puoli vuotta töitä Suomesta, turhaan. Sitten lähetti 10 hakemusta Ruotsiin. Kuukaudessa hän oli saanut vakituisen hyväpalkkaisen työn hyvillä eduilla. Myös rekryprosessi oli kuulemma paljon miellyttävämpi kuin Suomessa.
Työnantajapuolen oikeudentaju sakkaa.
Ahneuspuoli kyllä toimii, jopa ylikierroksilla.
Pitää mennä omalla ajalla ja omalla kustannuksella työpaikkaan? Totta mooses, niin kaikilla joitain poikkeuksia lukuunottamaat. Työmatkakustannukset saa vähentää verotuksessa jos ne ovat suuremmat kuin tulonhankkimisvähennys. Koskee kuitenkin yleensä julkisia, poikkeuksia on.
äitikö valittaa vauvapalstalla tyttären työpaikasta.
paskakin työ kannattaa ottaa siksi aikaa kun hakee parempaa. Muuten ei ikinä saa työkokemusta ja suosituksia. Äidin suosituksia ei noteerata.
Vierailija kirjoitti:
Pitää mennä omalla ajalla ja omalla kustannuksella työpaikkaan? Totta mooses, niin kaikilla joitain poikkeuksia lukuunottamaat. Työmatkakustannukset saa vähentää verotuksessa jos ne ovat suuremmat kuin tulonhankkimisvähennys. Koskee kuitenkin yleensä julkisia, poikkeuksia on.
äitikö valittaa vauvapalstalla tyttären työpaikasta.
paskakin työ kannattaa ottaa siksi aikaa kun hakee parempaa. Muuten ei ikinä saa työkokemusta ja suosituksia. Äidin suosituksia ei noteerata.
Näin toimimalla myös pidämme paskat paikat paskoina.
Ottaisin itse työn vastaan ja etsisin samalla toista työtä.
-uuden työn löytäminen on helpompaa jos edes paperilla on jotain oman alan työkokemusta.
6kk koeaikana myös työntekijä voi irtisanoa sopimuksen milloin vain
-kilpailukieltoa voi vain harvoin määrätä jatkumaan irtisanomisen jälkeen. (Muuten ehto on kohtuuton) Eli heti voi aloittaa uuden työn irtisanomisen jälkeen.
Tuossa työssä kaikki riskit kantaa työntekijä. Pitää maksaa omat työvaatteet, sekä koulutus työhön työpaikalla, sekä palkattomat sairauslomat ja riski siihen että töitä ei välttämättä olekaan. Ja kirsikkana kakun päällä ihan naurettava kilpailukielto, millä työnantaja yrittää estää löytämästä parempaa työpaikkaa.
Rikollinen työnantaja, jos on totta.
Kiinnostaisi kyllä kovasti kuulla, minkä alan työt kyseessä. :x
Vierailija kirjoitti:
-uuden työn löytäminen on helpompaa jos edes paperilla on jotain oman alan työkokemusta.
-kilpailukieltoa voi vain harvoin määrätä jatkumaan irtisanomisen jälkeen. (Muuten ehto on kohtuuton) Eli heti voi aloittaa uuden työn irtisanomisen jälkeen.
Sillä kilpailukiellolla voi muutenkin pyyhkiä takalistonsa koska tarjottu paikka ei selvästi ole yrityksen johdossa tai muussa strategisesti tärkeässä asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kyllä hyviä pointteja, mutta yrittäjä on varmaan kamala ja kirjoittaa huonon työtodistuksen, ei toimi suosittelijana yms.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi kyllä kovasti kuulla, minkä alan työt kyseessä. :x
Onko ravintola-ala?
Käytäntö on periaatteessa laiton. Lisäksi työnantajan on tarkastettava 0-tuntisopparilla olevan työsopimus vuoden kuluttua aloittamisesta. Jos töitä on selkeästi säännöllisesti on sopimus muutettava vastaamaan reaalista työn määrää.