Mies on ''riitansa riidellyt''
Kun kohtaamme suhteessamme ongelmia, mies pakoilee vastuuta vedoten siihen, että ''on jo riitansa riidellyt'', viitaten edellisiin parisuhteisiinsa.
Minulle suhde on ensimmäinen vakavalaatuinen.
Suhteen alussa emme riidelleet. Nyttemmin syntyneiden riitojen aiheet ovat olleet pieniä, liittyneet esim. kiitollisuuden näyttämiseen, miehen typeriin kommentteihin, joihin olen halunnut puuttua
Miehelle ilmeisesti iso kompleksi on, jos häntä arvostellaan
Puolustuksekseen hän sanoo minua lapselliseksi, kun aloitan riitoja mitättömistä aiheista. Vihjailee myös eroa
Tuntuu, että olen ahdistettu nurkkaan, jossa en enää uskalla ilmaista enää tahtoani
Onko kellään täällä kokemusta vastaavanlaisesta tilanteesta? Miten toimia?
Jos jollakin on tilanne ja ajatus, että on ''riitansa riidellyt'', mitä oikein oletatte kumppaniltanne?
Eikö riitely kuitenkin ole inhimillistä... Vai onko ongelma todella minussa?
Kommentit (283)
Vierailija kirjoitti:
Miksi teillä naisilla tulee itku silmiin jos MIES EI JAXA! Me miehet emme ole ääretömiä "höpötäjiä"! Uskokaa jo!
Ei me kaikki naisetkaan jakseta näitä pilkunviilaajia ja oman navan ympäri pyörijöitä. Olen karsinut tällaiset ystävät pois itseltäni. Muitten kanssa on mukava harrastaa ja jutella. Ei ole pelkkää ihmissuhdevatkausta.
Ap tässä..
Tilanteita, jotka eivät ole olleet mieleeni, joista olen sitten sanonut miehelleni, ja riita on saanut alkunsa:
- Mies ei ole ajoissa jossakin; nykyään ymmärrän, että mies ei ole tässä asiassa luotettava, enkä aloitakaan riitoja jotka liittyvät tähän
- Mies kommentoi toisen naisen ulkonäköä seksuaalissävytteisesti (useita kertoja); nykyään en enää välitä, ja tuntuukin ettei mies enää tee sitä
- Viimeisin riidanaihe syntyi hyvin yleisestä keskustelunaiheesta: siivouksesta. Koin, että mies ei ole kiittänyt pitkään aikaan, olettanut vaan, että asiat on hoidettu hänen puolestaan.
Nyt kun mietin syvemmin esim. tuota viimeisintä riitaa, mies varmaankin osoittaa kiitollisuuttaan enemmän tekojen muodossa. Hän on tekojen suhteen ollut hyvin antelias.
Eli Ap nöyrtyy ja miettii nyt, miten lähestyisi miestä seuraavaksi. Olemme nyt riitatilanteen keskellä. Neuvoja tähän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jompikumpi taipuu? En ymmärrä yhtään tätä. Totta kai täytyy löytää se kompromissi, että ollaan yhtä mieltä. En yhtään ymmärrä, miten voi olla parisuhteessa, jossa ollaan asioista eri mieltä??"
...
Sitten et ymmärrä. Minä en ymmärrä suhteita, joissa kaikesta pitää olla samaa mieltä. En todellakaan haluais et oma mies taipuis vaan miellyttämään itseäni. Kumpikin saa olla omaa mieltä, sitä pitää kunnioittaa
Antaapa todella todella surullisen kuvan, että oman kumppanin vilpittömän ymmärtämisen sijasta asia koetaan toisen miellyttämisenä. Aivan kuin toiselle ei voisi haluta hyvää ilman alistumista tai manipulointia.
Luitko yhtään mihin vastasin
Tuo ihminen ei voi olla suhteessa jossa asioista ollaan eri mieltä. Se jos mikä on hälyttävää. Kaikessa ei yksinkertaisesti voi olla samaa mieltä ja jos on, silloin jokin on pielessä. Ihmisillä täytyy olla vapaus olla mitä on terveessä suhteessa. Ja sitten näitä eriäviä piirteitä ja näkemyksiä, ominaisuuksia sovitellaan yhteen parhaalla tavalla. Kaikessa se ei onnistu, eikä tarvitse onnistua. Voidaan sopia olevamme eri mieltä ja se on ihan fine sekin
Mies on "joutunut" riitelemään useissa suhteissa aikaisemminkin. Eiköhän se miehessä ole silloin vika eikä kaikissa muissa lol.
On ajanhukkaa alkaa vääntämään riitaa mitättömistä asioista. Jos asiat eivät suju naisten suunnitelmien mukaan, he tulevat vihaisiksi kuin pikkulapset. Mies on oltava se aikuinen suhteessa, jonka on joustettava erimielisyydessä? Miehen pitäisi myöntää naisen olevan vallassa ja myöntää tappionsa? Onko naisten oikeus päättää parisuhteessa syntymäoikeus? Yhteiskunnan rakenteisiin, jne vaaditaan sitä tasa-arvoa, mutta silti tämä parisuhteen näkeminen vain
naisen lasien läpi leimaa koko suomalaista yhteiskuntaa.
Jos oon sitä mieltä että mulle ei saa agressiivisesti huutaa niin "pakotan naisen tukahduttamaan tunteensa"
Mitä mieltä naiset tästä?
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä..
Tilanteita, jotka eivät ole olleet mieleeni, joista olen sitten sanonut miehelleni, ja riita on saanut alkunsa:
- Mies ei ole ajoissa jossakin; nykyään ymmärrän, että mies ei ole tässä asiassa luotettava, enkä aloitakaan riitoja jotka liittyvät tähän
- Mies kommentoi toisen naisen ulkonäköä seksuaalissävytteisesti (useita kertoja); nykyään en enää välitä, ja tuntuukin ettei mies enää tee sitä
- Viimeisin riidanaihe syntyi hyvin yleisestä keskustelunaiheesta: siivouksesta. Koin, että mies ei ole kiittänyt pitkään aikaan, olettanut vaan, että asiat on hoidettu hänen puolestaan.
Nyt kun mietin syvemmin esim. tuota viimeisintä riitaa, mies varmaankin osoittaa kiitollisuuttaan enemmän tekojen muodossa. Hän on tekojen suhteen o
Olet fiksu ja säyseä ihminen ja ANSAITSET parempaa. Miksi koet, että olisit tuon paskan arvoinen? Nyt omanarvontuntoa kehiin. Olet yrittänyt sekä olet alkanut sietää asioita. Miksi? Mies ei arvosta sinua. Olet hänelle se nainen, joka on tällä hetkellä nalkissa. Eri vuosina siinä on eri henkilö, mutta hänelle se ja sama.
Vanhempasi eivät opettaneet sinua tuntemaan arvoasi. Mies ei arvosta sinua nyt ja on ilmaissut, ettei arvosta jatkossakaan.
Vierailija kirjoitti:
On ajanhukkaa alkaa vääntämään riitaa mitättömistä asioista. Jos asiat eivät suju naisten suunnitelmien mukaan, he tulevat vihaisiksi kuin pikkulapset. Mies on oltava se aikuinen suhteessa, jonka on joustettava erimielisyydessä? Miehen pitäisi myöntää naisen olevan vallassa ja myöntää tappionsa? Onko naisten oikeus päättää parisuhteessa syntymäoikeus? Yhteiskunnan rakenteisiin, jne vaaditaan sitä tasa-arvoa, mutta silti tämä parisuhteen näkeminen vain
Miksi lässytät tuon öykkäriukon puolesta? Et edes tunne sitä ja kertoman perusteella erittäin rasittava henkistä väkivaltaa käyttävä mies. Tuo ukkojen lässytys naisista ja niiden tavoista on naurettavaa. Ette ole olleet edes yhdessä parisuhteessa naisen kanssa ja silti latelette jotain 1800-luvun seksistisiä luuloja naisista.
:D Ai pitääkö teillä erikseen kiittää siivouksesta??? Häh? En ole moisesta koskaan kuullut
Vierailija kirjoitti:
Ap. Kuulostaa mies narsistilta tai muulta toksiselta. Älä ikinä kouluta miestä (anelu, keskustelu ja opettaminen lasketaan tähän). Eikä mitään pariterapiaa. Mies kyllä itse pitää huolen, että nainen on tyytyväinen, JOS hän haluaa naisen olevan tyytyväinen. Eihän hän ole muuttunut niiden edellistenkään vuoksi. Miksi sinä olisit poikkeus (et ole,vaikka hän sanoisi sinua elämänsä rakkaudeksi - ne ovat osoittautuneet vain sanoiksi).
Usko meitä, jotka olemme tämän kokeneet tai kysy miehen eksiltä.
Tunnetuin narsismin ominaisuus on nimenomaan se, ettei siedä itseensä kohdistuvaa kritiikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän suhteessa ei riidellä koskaan. Olemme olleet yhdessä 7 vuotta. Jos jompikumpi on johonkin tilanteeseen tyytymätön, hän saa kuitenkin sanoa, että minusta tuntui pahalta, kun
Ja toinen ymmärtää kyllä asian, pahoittelee, että on sanonut/tehnyt niin ja asia on sillä selvä.
Miksi toisen pitää aina ymmärtää? Entä jos se mielensäpahoittaja onkin väärässä? Tuskin joka kerta olette samaa mieltä siitä kumman näkökulma on oikea.
Mua itse huolestuttaa parit joissa "ollaan aina samaa mieltä". Silloin on dynamiikassa jotain pahasti pielessä.
Voit olla ihan rauhassa huolissasi, sun huolesi ei muuta yhtään sitä, että meillä on hyvä olla tässä parisuhteessa. Ja miten edes voi olla ns. väärässä, jos k
Eli "kokija" on aina se jolle täytyy osoittaa anteeksipyyntö. Tätä juuri tarkoitin. Kokija voi nimittäin olla myös väärässä tai kohtuuton.
Ei ole hyvä kinata siitä, kumpi on oikeassa, vaan anteeksi on hyvä pyytää jos pahoittaa toisen mielen. Oikeassa olemisen ei pitäisi olla se pääasia, vaan enemmänkin sen, ettei loukkaa loukkaa toista, vaikka olisikin eri mieltä jostakin. Asiat voi ilmaista ja tehdä hyvin eri tavoin ja toisen tunteet huomioiden - vaikka oltaisiin eri mieltä.
Usein erimielisyyksissä on kyse asioista, joissa ei edes ole mitään oikeaa ja väärää, vaan vaikkapa eriaiset henk.koht. toiveet, tai eri näkökulma asiaan. Toisen huomioonottamien on se juttu, ei oikeassa oleminen.
Eli aina ei pahoitella sitä, että olisi ollut väärässä, vaan sitä, jos on loukannut toista / toinen on pahoittanut mielensä. Oli se sitten tahallaan tai tahattomasti.
Eli jos näet, että toinen pahoittaa mieltään vaikka keskustelun aikana, niin voi sanoa välittävästi ja empaattisesti, ettei tarkoittanut loukata, ymmärtää toisenkin tunteet ja näkökanta. Ihan sama kumpi on jossain asiassa "oikeassa", kun tavallisesti kyse siis ei ole edes tuollaisesta asiasta.
On vaikea olla suhteessa sellaisen kanssa, jolle on tärkeää oikeassa oleminen tai "voittaminen", eikä toisen tunteet.
Vierailija kirjoitti:
Jos oon sitä mieltä että mulle ei saa agressiivisesti huutaa niin "pakotan naisen tukahduttamaan tunteensa"
Mitä mieltä naiset tästä?
Tuo ei ole reilua. Ei kellekään saa aggressiivisesti huutaa. Jokainen ottaa vastuun omasta käytöksestään. Tunteita voi näyttää muutenkin kuin huutamalla.
Itselläni taas on sellainen kokemus, että minä en saa ottaa keskusteluun vaikeita asioita, koska mies ei pysty niistä keskustelemaan suuttumatta. Eli mies ei osaa hallita itse tunteitaan eikä pysty ottamaan vastuuta käytöksestään, vaan vaatii muita tukahduttamaan itseään jotta hän ei suutu.
Kumpikin tapa todella tuhoisia.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän suhteessa ei riidellä koskaan. Olemme olleet yhdessä 7 vuotta. Jos jompikumpi on johonkin tilanteeseen tyytymätön, hän saa kuitenkin sanoa, että minusta tuntui pahalta, kun
Ja toinen ymmärtää kyllä asian, pahoittelee, että on sanonut/tehnyt niin ja asia on sillä selvä.
Miksi toisen pitää aina ymmärtää? Entä jos se mielensäpahoittaja onkin väärässä? Tuskin joka kerta olette samaa mieltä siitä kumman näkökulma on oikea.
Mua itse huolestuttaa parit joissa "ollaan aina samaa mieltä". Silloin on dynamiikassa jotain pahasti pielessä.
Eihän tuossa
Jompikumpi taipuu? En ymmärrä yhtään tätä. Totta kai täytyy löytää se kompromissi, että ollaan yhtä mieltä. En yhtään ymmärrä, miten voi olla parisuhteessa, jossa ollaan asioista eri mieltä??
Minä uskon enemmän molemmin puoliseen joustoon, kuin kompromissiin. Se on aina puolikas ratkaisu, jossa kumpikaan ei saa itseään tyydyttävää ratkaisua. Ja parisuhteessakin saa ja pitääkin olla eri mieltä. Jos aina ollaan samaa mieltä väistämättä toinen alta vastaaja, ihminen kun on yksilö ja kaikki erilaisia.
Ap perustelee haluaan jatkaa tässä suhteessa sillä, että niitä hyviä hetkiä on kuitenkin enemmän.
Miksi miehen on niin helppo vihjailla tuota ero-asiaa? Voiko olla että on ihan vakavissaan?
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä..
Nyt kun mietin syvemmin esim. tuota viimeisintä riitaa, mies varmaankin osoittaa kiitollisuuttaan enemmän tekojen muodossa. Hän on tekojen suhteen o
No onhan tuo ihan hassua, että pitäisi kiittää siivouksesta. Ehkä jo itsekin ymmärrät tämän.
En ymmärrä miten niin iso osa on sitä mieltä ettei parisuhteessa kuulu riidellä. Minusta se on ihan normaalia. Välillä riita puhdistaa ilmaa kun molemmat "saavat" sanoa sanottavansa. Joillekin oman mielipiteen tai tarpeen sanominen on todella vaikeaa ja useimmat eivät osaa ottaa onkeensa itselle epämiellyttävistä asioista jos niistä vain keskustellaan normaalisti. Kaikille on kuitenkin niin paljon helpompaa jatkaa kuten ennenkin kuin muuttaa omaa käytöstä ja toimintaa. Riidellessä on kuitenkin todella tärkeää ettei mennä henkilökohtaisuuksiin eikä lyödä vyön alle. Riitelystä ei myöskään saa tulla joka viikkoinen paineenpurkutilanne tai kommunikointitapa.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se normaalisti pitäsisi olla, mutta jotkut ihmiset ottaa kaiken henkilokohtaisena loukkauksena, ja se pitää kostaa ja aina täytyy päästä sanomaan viimeinen sana.
Tuo ap.n kirjoitus voisi olla minun näppäimiltä. Meillä mies toimii samoin. Tuo tapa on varmaan jo kotoa opittu. Miehen isä oli varsinainen tyranni ja määräsi kaiken ja kukaan ei saanut sanoa omaa mielipidettää/sanoa vastaan. Mies ja sisaruksensa sitä nuorena paheksuivat. Anoppi oli ihan alistettu ja nitistetty, eikä koskaan sanonut omaa mielipidettään nihinkään.
No eihän sitä silloin nuorena tajunnut, että se omakin mies voi kehittyä samanlaiseksi.
Olen tässä vuosian varrella huomannut, että minun on parepi olla sanomatta yhtään mitään mistään. Mies kostaa joka sanomisen ja ihan joka asiasta.
Mies ei ole koskaan elämänsä aikana pessyt wc pönttöä ja jättää vielä aina molemmat kannet ylös. Olen niitä 30 vuotta pudotellut alas ja hangannut kuivuneita paskaroiskeita pöntön reunoita, kun ne sinne kuivuu, kun kannet on auki. Sanon sitten miehelle useamman kerran, että voisko hän sulkea ne kannet, no ei voi.
Sitten lopuksi sanon, että jos kannet ei ala pysymään kiinni, mies sa itse alkaa hankaamaan ne pöntöt puhtaisi. Ei mene, kuin päiviä ja pöntön kansi on auki ja mies siitä minulle huomauttaa, että ne pitää laittaa kiinni(väittää, että hän ei ole sitä jättänyt tällä kertaa auki).
Ja olipa asia mikä tahansa, mutta sellainen, joka minä olen siivonnut /korjannut miehen jäljiltä vuosikymmeni ja kun siitä huomautan viimein, ja pyydän miestä hoitamaan homman itse, mies ottaa itseensä ja kostaa. Esim astit jää tiskialtaaseen. Minä laitan ne siitä koneeseen ja kun sanon miehelle, että laittaa omat astiansa koneeseen niin sitten seuraavan kerran, kun joku veitsi on minun jäljiltä siellä altaassa, nii muistuttaa, että se pitää laittaa koneeseen. Joo joo, mutta tässä on se ero, että jos minä jätän jonkun astian sinne altaaseen, minä sen myös laitan sinne koneeseen, mies ei koskaan joudu siivoamaan minun jälkiäni.
Homman nimi on se, että vaikka minä joskus jättäisin jonkun tekemättä heti, minä teen sen kuitenkin myöhemmin ja aina, mies ei koskaan. Mutta mies ottaa kaiken henkilökohtaisena loukkaukauksena. Tuollaisen ihmisen kanssa on hanakala elää.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten niin iso osa on sitä mieltä ettei parisuhteessa kuulu riidellä. Minusta se on ihan normaalia. Välillä riita puhdistaa ilmaa kun molemmat "saavat" sanoa sanottavansa. Joillekin oman mielipiteen tai tarpeen sanominen on todella vaikeaa ja useimmat eivät osaa ottaa onkeensa itselle epämiellyttävistä asioista jos niistä vain keskustellaan normaalisti. Kaikille on kuitenkin niin paljon helpompaa jatkaa kuten ennenkin kuin muuttaa omaa käytöstä ja toimintaa. Riidellessä on kuitenkin todella tärkeää ettei mennä henkilökohtaisuuksiin eikä lyödä vyön alle. Riitelystä ei myöskään saa tulla joka viikkoinen paineenpurkutilanne tai kommunikointitapa.
Sinusta asia on noin, yritä ymmärtää, että kaikki eivät tarvitse mitään ilmanpuhdistuksia riidan merkeissä
Miksi teillä naisilla tulee itku silmiin jos MIES EI JAXA! Me miehet emme ole ääretömiä "höpötäjiä"! Uskokaa jo!