Mies on ''riitansa riidellyt''
Kun kohtaamme suhteessamme ongelmia, mies pakoilee vastuuta vedoten siihen, että ''on jo riitansa riidellyt'', viitaten edellisiin parisuhteisiinsa.
Minulle suhde on ensimmäinen vakavalaatuinen.
Suhteen alussa emme riidelleet. Nyttemmin syntyneiden riitojen aiheet ovat olleet pieniä, liittyneet esim. kiitollisuuden näyttämiseen, miehen typeriin kommentteihin, joihin olen halunnut puuttua
Miehelle ilmeisesti iso kompleksi on, jos häntä arvostellaan
Puolustuksekseen hän sanoo minua lapselliseksi, kun aloitan riitoja mitättömistä aiheista. Vihjailee myös eroa
Tuntuu, että olen ahdistettu nurkkaan, jossa en enää uskalla ilmaista enää tahtoani
Onko kellään täällä kokemusta vastaavanlaisesta tilanteesta? Miten toimia?
Jos jollakin on tilanne ja ajatus, että on ''riitansa riidellyt'', mitä oikein oletatte kumppaniltanne?
Eikö riitely kuitenkin ole inhimillistä... Vai onko ongelma todella minussa?
Kommentit (283)
Minäkin olen riitani riidellyt. Yksi huutoriita-parisuhde riitti tälle elämää. Sellaisen myllyn jälkeen on helppo tietää, että rauha ja tasainen arki menee jo melko pienestäkin heittämällä parisuhteen edelle. Tietää, ettei riitely muuksi muutu ja mielenterveyden kannalta on valmis lähtemään vaikka sitten vähän liian aikaisin kuin myöhemmin. Ja tarkoitan tätä todella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riitely on myrkkyä parisuhteelle. Miten rakennatte yhteistä kotia riitaisassa ilmapiirissä? Ei sellaisessa kodissa kukaan halua olla ja elää.
Varaudu siihen että saat riidanhaastajan leiman ja miehesi alkaa inhoamaan jo sinun näkemistäsi ja lähtee.
P a s k a n marjat riitely kaikissa tapauksissa ole myrkkyä parisuhteelle. Jos kaksi keskeneräistä mutta hyvällä itsereflektiokyvyllä varustettua ihmistä tappelee keskenään niin lopputuloksena on hyvin todennäköisesti jopa katharsis niminen ilmiö. Toki iso osa ihmisistä ei ole varustettu hyvällä itsereflektiokyvyllä jolloin riitelykään ei voi olla rakentavaa. Ei riitelyssä itsessään ole mitään vikaa jos sen osaa hoitaa hyvin.
Juurikin nä
Tämä siis vastineeksi kommentoijalle numero 196. Typerä palsta kun eivät saa lainaustoimintoa kuntoon vieläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ap, jos sinä sanot ihan normaalilla äänellä jostain asiasta, joka sinun mieltäsi vaivaa, mies välittömästi pitää sitä riidan aloittamisena? Hänelle itselleen on siis keskustelu tuntematon käsite, vaihtoehdot ovat riita tai se, että sinä pidät suusi kiinni. No, valitse, haluatko suhteen, jossa elätte vain miehen ehdoilla ja mielen mukaan. Itse lähtisin ihan jo pelkästään tuon erokortin heiluttelusta.
Yleensä tapahtumakulku näissä on ollut se, että olen sanonut asiasta x, esim. ''tuo miten puhuit tuosta naisesta mun kuullen tuntui minusta epämukavalta''
--> mies on ehkä naurahtanut, ollut hiljaa --> olen jatkanut ''..siinä tuntui epämukavalta se, että olet kiinnostunut hänestä'' (puheet pahimmillaan olleet tasoa jossa vieras nainen on upea ja seksikäs ja se on tullut selväksi, kerran suhteemme aikana hän on myös pussaillut vier
Jo tuollainen toisista naisista, eksistä ties kenestä puhuminen tuolla tavalla on henkistä väkivaltaa (narsistien harrastama triangulatio) eikä sitä kukaan terveellä omanarvontunnolla varustettu jää kuuntelemaan vaan lopettaa suhteen.
Omakaan omanarvontunto ei ollut vielä terve, mutta matkalla sinne, kun seurustelin hetken tuollaisen tyypin kanssa. Hän myös yritti provosoida minua suuttumaan. En suuttunut kertaakaan, mistään. Mikä varmasti ärsytti häntä suuresti, koska hän ei niin alkuvaiheessa voinut tehdä kauhean törkeitä temppuja vaan vähän tökkiä sinne ja tänne ja katsoa mitä tapahtuu.
Hän sitten eräänä päivänä muutama kuukausi suhteen alkamisen jälkeen otti jotenkin haikeasti puheeksi eksänsä, vaikka siihen asti oli ottanut hänet esille vain arvostellakseen (mikä jo sinänsä on red flag, että puhuu liikaa muista naisista). Totesin, että on tosiaan harmi, että eksäsi oli x, koska olisitte varmaan sopineet tosi hyvin yhteen. Muutamaa päivää myöhemmin päätin suhteen, koska tajusin, ettei mies tule ikinä oikeasti ylittämään rimaani, vaikka kovasti esittää sellaista plus rakastunutta.
Otin sitten asiallisesti puheeksi asiat. Ei siitä tullut mitään, koska mies ei lähtenyt mukaan keskusteluun. Jatkoin viestillä, koska olin päättänyt, että asiat pitää saada selväksi ja jos se selvyys on se mitä pelkään, seuraava askel on ero. Mies esitti, ettei ole mitään tarvetta puhua, kaikki hyvin ja jatketaan vain, että ehkä hän on vain tyhmä, kun hänestä missään ei ole mitään vikaa. Totesin, että hän ei ole lainkaan tyhmä vaan pitää minua tyhmänä. Ja laitoin vielä muutamalla lauseella sen, mikä minua mietityttää. Hän sitten otti päivien radiohiljaisuuden ja yritti jossain vaiheessa kepillä jäätä, jos olisin unohtanut asian. En ollut. Ei hän halunnut koskaan keskustella mitään, joten suhde loppui sitten siihen. Olisin voinut tehdä kuten toinen hänen eksänsä ja vääntää itseni rusetille ja suuttuilla hänen kiusaamisensa alla kaasuvalotettuna ja olla lopulta täysi hermoraunio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ap. Kuulostaa niin paljon omalta ensimmäiseltä suhteeltani, joka käytännössä tuhosi loppuelämäni. Saanko arvata, että mies on sinua reippaasti vanhempi? Päätellen siitä, että hän on ehtinyt riidellä useissa suhteissa kun taas sinulla on ensimmäinen vakava suhde. Näin oli minullakin. Jotenkin se, että mies oli vanhempi, entisestään manipuloi minua uskomaan että kaikki vika on minussa ja mies kyllä tietää kun on kokeneempi. Näin ihan hirveästi vaivaa analysoidakseni itseäni ja käytöstäni, tein päätöksiä kuinka minun tulee vastaisuudessa käyttäytyä miehelle, koin että kunhan minä vain opin elämään oikein parisuhteessa niin suhteesta tulee hyvä.
Ei siitä tullut. Opin ihan hirveästi itselleni haitallisia käyttäytymismalleja tuossa, kuten sinäkin vaikutat oppineen ja kehität niitä koko ajan lisää koska et voi olla oma itsesi. Mies on manipuloinut sinut uskomaan että vain
Kiitos vastauksestastasi.
Voisitko avata, selvisikö sinulle myöhemmin miehestä, että hänellä olisi ollut joku persoonallisuushäiriö tai oliko hän muuten ei-diagnosoidusti toksinen?
t. Ap
Ei toki selvinnyt, sehän olisi vaatinut että mies olisi käynyt psykologilla tms. Se taas olisi ollut täysin mahdoton ajatus, koska eihän hänessä ollut vikaa. Päinvastoin, hän oli joskus aikonaan lukenut jonkun senaikaisen "gurun" parisuhdeoppaan, jonka oppeja hän pystyi aina tulkitsemaan oman etunsa mukaan.
Uskon kuitenkin, että jotain tällaista oli vaikka en ole ammattilainen jotta voisin arvailla diagnooseja. Miehellä oli vaikea lapsuus, hylätty, jollain tapaa myös hyväksikäytetty. Myös tämä mies tuntui saavan mielihyvää siitä että sai minut tolaltaan. Hänellä oli tarve tehdä minut mustasukkaiseksi. Hän halusi osoittaa jatkuvasti kuinka hänellä olisi vientiä ja kuinka kiinnostavia kaikki muut naiset hänen mielestään olivat. Uskon, että tässäkin vaikutti se ikäero. Mies sisimmässään pelkäsi ettei riitä minulle, nuorelle naiselle, ja yritti murskata itsetuntoni jotta en alkaisi ajatella että saisin helposti nuoremman ja paremman miehen. Se oli jatkuva kierre, jossa hän provosoi minua, loukkasi ja satutti ja oli sitten hyvis kun ei alentunut riitelemään eli puhumaan asioista. Minä olin koko ajan se keskeneräinen, paha ja ongelmakimppu.
Tiedän että hän on jatkanut käytöstään myös nykyisessä suhteessaan. Nykyisin hänellä onneksi on ikäisensä nainen, joka ei anna samalla tavalla kävellä ylitseen. Siksi kai tietyn tyyppiset miehet hakevat huomattavasti nuorempia naisia, koska näitä on helpompi manipuloida.
Tsemppiä sinulle! En lähde suosittelemaan eroa kun en tilannettanne tarkemmin tunne. Kehotan kuitenkin miettimään, onko se totta että tätä negatiivista on vain 5% suhteessanne. Se mikä äityy riidaksi voi olla vain jäävuoren huippua. Pohjalla on paljon muuta, missä suhteenne on vinksallaan. Kerroit että mies on suudellut toista jne. Se ei ole oikein. Sellainen ei ole normaali suhde, vaikka mies yrittäisi manipuloida sinua luulemaan niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä helevetin vattua nyt taas?? Ei ole ap:n tehtävä osoittaa miehen virheitä? Aloituksessa mainittiin esim miehen typerät möläytykset. Eikö niitä saa ottaa puheeksi?? Jos mies on tölväissyt jotakin aivan ääliömäistä, niin mitä aloittajan pitäisi tehdä? Sanoa hymyillen Kiitos tiedosta rakas? Jos mies uhkailee erolla, voin helposti kuvitella että nämä aiheet jotka ap on nostanut esiin ovat aivan oikeita typeriä tekoja, joista nyt yksinkertaisesti PITÄÄ puhua. Vaikuttaa siltä, että miehellä ei ole minkäänlaista kykyä katsoa peiliin ja ymmärtää, että omassa toiminnassa voi YHÄ olla korjaamisen varaa. Hän on päättänyt että hän on täydellinen.
Todella klassinen vuorovaikuksen ja toisen tunteiden kunnioittamisen ongelma: kun kerrot, että sinua loukkaa jokin miehen teko, sinusta tuleekin se syyllinen joka haluaa vaan riidellä. Näin ap oppii nielemään pettymykset ja loukkaukset
Olen miettinyt vaihtoehtona että olisin vaan hiljaa. Muuttuisin varmaan sitten joksikin muuksi kuin mitä olen tänä päivänä mutta ehkä se on hyvä?
Purkisin herkät tunteeni jonnekin muualle, harrastukseen esim?
t. Ap
Kysy itseltäsi, mitä tarkoitusta palvelisi olla tuollaisessa suhteessa.
Ota huomioon myös se, että miehen käytös tulee valumaan koko ajan pahemmaksi siitä kuin mitä se on nyt.
Miksi sinä olisit suhteessa, missä sinua ei rakasteta, kunnioiteta ja arvosteta? Arvosta nyt hyvä ihminen itseäsi riittävästi lähteäksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riitely on myrkkyä parisuhteelle. Miten rakennatte yhteistä kotia riitaisassa ilmapiirissä? Ei sellaisessa kodissa kukaan halua olla ja elää.
Varaudu siihen että saat riidanhaastajan leiman ja miehesi alkaa inhoamaan jo sinun näkemistäsi ja lähtee.
P a s k a n marjat riitely kaikissa tapauksissa ole myrkkyä parisuhteelle. Jos kaksi keskeneräistä mutta hyvällä itsereflektiokyvyllä varustettua ihmistä tappelee keskenään niin lopputuloksena on hyvin todennäköisesti jopa katharsis niminen ilmiö. Toki iso osa ihmisistä ei ole varustettu hyvällä itsereflektiokyvyllä jolloin riitelykään ei voi olla rakentavaa. Ei riitelyssä itsessään ole mitään vikaa jos sen osaa hoitaa hyvin.
Juurikin näin. Lisäksi paljon vahingollisempaa parisuhteelle o
Mitä kummaa??? Ethän sinä töissäkään riitele ja riehu. Normaalit ihmiset osaavat keskustella ja sopia ilman riitelyä. Riitely on kyvyttömyyttä ratkaista ongelma puhumalla. Lapsi riehuu ja riitelee. Ei aikuinen ihminen.
Riitely tulee siitä, että mies estää keskustelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ap. Kuulostaa niin paljon omalta ensimmäiseltä suhteeltani, joka käytännössä tuhosi loppuelämäni. Saanko arvata, että mies on sinua reippaasti vanhempi? Päätellen siitä, että hän on ehtinyt riidellä useissa suhteissa kun taas sinulla on ensimmäinen vakava suhde. Näin oli minullakin. Jotenkin se, että mies oli vanhempi, entisestään manipuloi minua uskomaan että kaikki vika on minussa ja mies kyllä tietää kun on kokeneempi. Näin ihan hirveästi vaivaa analysoidakseni itseäni ja käytöstäni, tein päätöksiä kuinka minun tulee vastaisuudessa käyttäytyä miehelle, koin että kunhan minä vain opin elämään oikein parisuhteessa niin suhteesta tulee hyvä.
Ei siitä tullut. Opin ihan hirveästi itselleni haitallisia käyttäytymismalleja tuossa, kuten sinäkin vaikutat oppineen ja kehität niitä koko ajan lisää koska et voi olla oma itsesi. Mies on manipuloinut sinut uskomaan että vain
Kiitos vastauksestastasi.
Voisitko avata, selvisikö sinulle myöhemmin miehestä, että hänellä olisi ollut joku persoonallisuushäiriö tai oliko hän muuten ei-diagnosoidusti toksinen?
t. Ap
Olen eri. Minulla on myös ollut samankaltainen mies kuin sinulla ja kirjoittaneella. Oman tapaukseni kokenut psykiatrini arvioi psykopaatiksi ja oli täysin oikeassa. Mieheltä löytyi jopa poliisille asti menneitä tapahtumia.
Sitä on todella vaikea ja mahdoton uskoa, kun on siinä ja se ihminen on osan aikaa niin normaali ja esittää rakastavansa (no eihän se rakasta, teot ovat täysin ristiriidassa rakkauden kanssa).
Tutustu narsismiin ja narsistin uhrina oloon. Koska on tärkeä tuntea vihollisensa. Niin kauan kunnes perehdyt asiaan, olet heille edelleen otollista riistaa. Ja itsesi takia hoida oma itsesi. Oma omanarvontunto, rajat ja tunteille täysi vapaus ja oikeus. Suuttumus ja riidantarve kertoo siitä, että koet itsesi alistetuksi, loukatuksi, väärinkohdelluksi tms.
Kaikkea hyvää sinulle <3 Jätä mies, keskity rakastamaan itseäsi ja sitten voit löytää toisen, jos niin käy.
Siitähän se alamäki alkaa kun pikkujutut ärsyttää, onko kaksi vuotta yhdessä oloa tullut täyteen?
Suhdetta ei tule arvioida sen parhaiden vaan pahimipien hetkien mukaan. Niiden pahimpienkin hetkien tulee olla riman yläpuolella. Kaikki osaavat olla kivoja hetken ja toksiset ihmiset erityisesti, koska he ovat sitä ihan tietoisesti ja tekemällä, jotta saavat muut pitämään itsestään ja uskomaan heistä hyvää.
Tässä hyviä Youtube-kanavia avaamaan silmiä
https://youtu.be/DXlVeXOVtMA?si=-jROk19z1BSk9u0i
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D Ai pitääkö teillä erikseen kiittää siivouksesta??? Häh? En ole moisesta koskaan kuullut
Kyllä minä ainakin odottaisin jonkinaista arvostuksen osoittamista, jos olisin hoitanut toisenkin osuuden, kuten ap jo ilmeisesti pidemmän aikaa. Ankeaa jos mies pitää itsestäänselvänä piikana. Ihan helppoa on sanoa "ihana kun siivostit" tms.
Itse lopettaisin miehen ylimääräisen passauksen tuon siivoamisen muodossa, jos sitä ei osata arvostaa.
Näin olen itse asiassa tehnytkin. Halusin jeesata miestä siivoamalla usein hänen luonaan, jossa vietinmme aikaa, emme asuneet yhdessä. Minulla oli tuolloin ylimääräistä aikaa ja mies teki pitkää päivää töissä. Halveksi sitten tuota panostani, ihan ilkeyttään (toisen alentamisen tarve) vissiin, niin sai kyllä siivoilla sen jälkeen kämppänsä ihan itse. Ei se suhde siitä kauaa enää jatkunut muutenkaan, suh
Niin no meillä siivoaa se joka ehtii, ei ole tuollaisia tarpeita leikkiä jotain leikkejä asian tiimoilta. Ihan normaalia perhearkea eletään eikä mietitä kuka teki mitäkin enemmän.
Voi apua ap, niiiiiiiiin toivon että tää on vaan provo 😢 Tuo mies tulee tuhoamaan sut, aivan järkyttävää kohtelua!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D Ai pitääkö teillä erikseen kiittää siivouksesta??? Häh? En ole moisesta koskaan kuullut
Kyllä minä ainakin odottaisin jonkinaista arvostuksen osoittamista, jos olisin hoitanut toisenkin osuuden, kuten ap jo ilmeisesti pidemmän aikaa. Ankeaa jos mies pitää itsestäänselvänä piikana. Ihan helppoa on sanoa "ihana kun siivostit" tms.
Itse lopettaisin miehen ylimääräisen passauksen tuon siivoamisen muodossa, jos sitä ei osata arvostaa.
Näin olen itse asiassa tehnytkin. Halusin jeesata miestä siivoamalla usein hänen luonaan, jossa vietinmme aikaa, emme asuneet yhdessä. Minulla oli tuolloin ylimääräistä aikaa ja mies teki pitkää päivää töissä. Halveksi sitten tuota panostani, ihan ilkeyttään (toisen alentamisen tarve) vissiin, niin sai kyllä siivoilla sen jälkeen kämppänsä ihan itse. Ei s
Niin no meillä siivoaa se joka ehtii, ei ole tuollaisia tarpeita leikkiä jotain leikkejä asian tiimoilta. Ihan normaalia perhearkea eletään eikä mietitä kuka teki mitäkin enemmän.
Eri asunnoissa asuva tutustuva pari ei elä normaalia perhearkea eikä kuulukaan elää. Heidän kuuluu tunnustella, voisivatko he joskus elää yhdessä normaalia perhearkea (sikäli että se on heidän tavoitteensa, miehellä se ei tässä tapauksessa ainakaan ole).
Aloituksen sisältö oli käytännössä se, että nainen valitti, kun mies ei suostu riitelemään.
Mitä hemmettiä? Olisin ikionnellinen suhteesta, missä ei tarvitse riidellä.
Outo tapa saada suhteeseen jännitteitä. Tylsyys kelpaisi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen sisältö oli käytännössä se, että nainen valitti, kun mies ei suostu riitelemään.
Juu. Haluat varmaan suhteen, missä ollaan ihan hiljaa kaikeasta ja toinen saa sitten ihan vapaasti tehdä kaikki paskatemput ja hiljaa ollaan ja kaikki hyvin.
Sinänsä kyllä olen samaa mieltä kanssasi, että yhtä riitaa enemmän on turha jäädä riitelemään. Jos asia ei mene sillä perille, ihmissuhde on fiksuinta ajaa alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Haluat varmaan suhteen, missä ollaan ihan hiljaa kaikeasta ja toinen saa sitten ihan vapaasti tehdä kaikki paskatemput ja hiljaa ollaan ja kaikki hyvin.
Sinänsä kyllä olen samaa mieltä kanssasi, että yhtä riitaa enemmän on turha jäädä riitelemään. Jos asia ei mene sillä perille, ihmissuhde on fiksuinta ajaa alas.
Onko normaali keskustelu poissuljettua suhteessa? Missä on sellaisia miehiä, jotka kääntävät selän, jos niille juttelee normaalisti?
Minusta sanavalinta kertoi, että ap nimenomaan kiistelee ja huutaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko normaali keskustelu poissuljettua suhteessa? Missä on sellaisia miehiä, jotka kääntävät selän, jos niille juttelee normaalisti?
Minusta sanavalinta kertoi, että ap nimenomaan kiistelee ja huutaa.<
Niitä miehiä on yli kymmenen prosenttia kaikista miehistä. Ehkä jopa kaksikymmentä. Ja luonnollisesti samat ihmiset törmäävät niihin jatkuvasti kun taas toiset "eivät koskaan". Se riippuu lapsuusperheestä jne.
Olen tuollaisen isän lapsi. Ja olen ollut kahdessa tuollaisessa parisuhteessa. Ja sen lisäksi ikisinkkuna syystä, etten onnistu pariutumaan normaalin miehen kanssa.
Voin hyvin kuvitella, että Danny sulkisi Helmin suun samalla taktiikalla tai asettumalla riitelyn yläpuolelle.
"Puolustuksekseen hän sanoo minua lapselliseksi, kun aloitan riitoja mitättömistä aiheista."
Ap itse puhuu riitojen aloittamisesta, ei keskustelujen aloittamisesta.
Eiköhän tuossa ole vain syntynyt kaava, missä asioista ei enää puhuta, vaan vain nahistellaan.
Vierailija kirjoitti:
"Puolustuksekseen hän sanoo minua lapselliseksi, kun aloitan riitoja mitättömistä aiheista."
Ap itse puhuu riitojen aloittamisesta, ei keskustelujen aloittamisesta.
Eiköhän tuossa ole vain syntynyt kaava, missä asioista ei enää puhuta, vaan vain nahistellaan.
Joo. Ap siirtyy riitaan, kun häntä ahdistaa se, että suu on tukittu ja epäoikeudenmukaisuus selvittämättä. Hän ei tajua vielä lähteä.