Mies ei opi mitään, aivovamma?
Meillä todella suuria haasteita avioliitossa ja olen pohtinut eroa. Ollaan iät ja ajat riidelty ihan perus asioista, että mies osallistuu siivoukseen, käy kaupassa, lasten asioihin jne. Samoja asioita on jouduttu veivaamaan vuosia. Jotakin hän on oppinut mutta monia asioita ei vaan jotenkin sisäistä.
Esim on luvannut miljoona kertaa ottaa vastuuta ruoanlaitosta, mutta silti ei vaan ota. Tulee tyhjin käsin töistä kotiin ja olettaa että se hoituu itsestään. Hän ei itse välttämättä iltaisin isoa ruokaa enää syö kun on syönyt töissä, mutta joskus alkaa hänkin penkomaan jääkaappia että hmm mitäs sitä vois syödä. Siis mun ostamia ja valmistamia ruokia, jotka ilmestyy sinne itsestään.
Nyt hän oli käynyt työpaikkapsykologilla toisenlaisten ongelmien takia mutta oli myös meidän ongelmista kertonut, ja hän oli sanonut et kuulostaa joltain traumaperäiseltä aivovauriolta?! En edes tiedä voiko psykologi oikeasti sanoa noin. Mitä tämä edes tarkoittaa?
Kommentit (104)
Kuule kokeilepa itse sitä auton huoltoa. Varaat ajan netissä, ajat auton korjaamolle, luovutat avaimet, menet kahville ja ostoksille, haet auton ja maksat huollon. Homma hoidettu.
Sinun ei tarvitse pyykätä, kokata, tiskata, siivota ja palvella vuoden ympäri korvauksena tuosta mitättömästä puuhasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minunkaan mies pysty muistamaan tuollaista, että pitäisi tuoda jotain tiettyä tuotetta. Eikä puhettakaan, että kävisi omatoimisesti töiden jälkeen kaupassa, toisi sieltä järkevät päivällisaineet ja tekisi niistä meille ruokaa. Mutta jos minä suunnittelen ruokalistan ja teen kauppalapun, niin kyllä hän sitten tuo ne mitä lapussa lukee. Saattaa hän joskus jopa tehdä ruokaakin, jos se on jokin helppo ruoka, minkä hän osaa, ja siihen on riittävästi aikaa. Mutta hidasta se hänen kokkaaminen tosiaan on, joten useimmiten kokataan yhdessä. Kun tehdään tällä tavalla, niin meillä on yleensä aina ruokaa. Jos ei ole mitään, niin woltataan jotain tai käydään syömässä, niin ettei tule tiskiäkään. Mutta varmaan saisin nalkuttaa hamaan tappiin asti, jos alkaisin vaatia häntä omatoimisesti huolehtimaan, eikä se silti tapahtuisi. Muuten hä
Autoni huoltaa autoliike, renkaat vaihtaa rengashotelli. En minä sitä autohuollon työntekijää ottaisi siitä hyvästä kotiini asumaan täyshoitoon. Ajatella et joku jaksaa moisen 15 minuutin kertatyön takia katsella sen tehnyttä tyyppiä kotonaan joka päivä.
N54
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minunkaan mies pysty muistamaan tuollaista, että pitäisi tuoda jotain tiettyä tuotetta. Eikä puhettakaan, että kävisi omatoimisesti töiden jälkeen kaupassa, toisi sieltä järkevät päivällisaineet ja tekisi niistä meille ruokaa. Mutta jos minä suunnittelen ruokalistan ja teen kauppalapun, niin kyllä hän sitten tuo ne mitä lapussa lukee. Saattaa hän joskus jopa tehdä ruokaakin, jos se on jokin helppo ruoka, minkä hän osaa, ja siihen on riittävästi aikaa. Mutta hidasta se hänen kokkaaminen tosiaan on, joten useimmiten kokataan yhdessä. Kun tehdään tällä tavalla, niin meillä on yleensä aina ruokaa. Jos ei ole mitään, niin woltataan jotain tai käydään syömässä, niin ettei tule tiskiäkään. Mutta varmaan saisin nalkuttaa hamaan tappiin asti, jos alkaisin vaatia häntä omatoimisesti huolehtimaan, eikä se silti tapahtuisi.
Muuten hän on kyllä ihan hyvä mies, huolehtii mo
On sinulla kyllä rima matalalla, ei voi muuta sanoa.
Mies huijaa sinua. Renkaiden ja öljyjen vaihto on mitätön pikkuhomma. Niihin menee neljä tuntia VUODESSA. En viitsi edes kysyä paljonko sinä raadat korvauksena noista pikku puuhasteluista.
Toki voisi tehdä niinkin, että vuoroviikkoina kumpikin huolehtisi kaiken suunnittelusta lähtien. Mutta jos mies ei kykene tunnissa saamaan ateriaa aikaiseksi, niin hän ostelisi einesruokia, joissa on paljon suolaa ja kovaa rasvaa, ja salaatit jäisivät aika vähiin, niin että sitten olisi joka toinen viikko heikompitasoista ruokaa.
Toista ihmistä ei voi muuttaa. Itseään voi kehittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minunkaan mies pysty muistamaan tuollaista, että pitäisi tuoda jotain tiettyä tuotetta. Eikä puhettakaan, että kävisi omatoimisesti töiden jälkeen kaupassa, toisi sieltä järkevät päivällisaineet ja tekisi niistä meille ruokaa. Mutta jos minä suunnittelen ruokalistan ja teen kauppalapun, niin kyllä hän sitten tuo ne mitä lapussa lukee. Saattaa hän joskus jopa tehdä ruokaakin, jos se on jokin helppo ruoka, minkä hän osaa, ja siihen on riittävästi aikaa. Mutta hidasta se hänen kokkaaminen tosiaan on, joten useimmiten kokataan yhdessä. Kun tehdään tällä tavalla, niin meillä on yleensä aina ruokaa. Jos ei ole mitään, niin woltataan jotain tai käydään syömässä, niin ettei tule tiskiäkään. Mutta varmaan saisin nalkuttaa hamaan tappiin asti, jos alkaisin vaatia häntä omatoimisesti huolehtimaan, eikä se silti tapahtuisi. Muuten hä
Se "nalkutus" on vain miesten keksimä sana sille, kun nainen hermostuu heidän aikaansaamattomuuteensa tai joutuu yksinkertaisesti pyytämään/kysymään samaa asiaa monta kertaa. Ei ole mikään oikea ongelma. Se vain on miesten mielestä ärsyttävää kun toinen vaatiikin heiltä jotain eikä vaan ole hiljaa ja palvele. Ongelma on se mies. Meille on vaan opetettu, että kaikki on meidän naisten syytä, ja meidän tulisi "käyttäytyä paremmin" eikä missään nimessä häiritä ketään.
Eikä tietenkään pidä käyttää energiaansa siihen, että yrittäisi muuttaa ketään, sillä eivät he muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, mulla samanlainen ukko. Riidelty, riidelty, riidelty eron partaalle asti. Nyt toimii aika hyvin. Ainakin toistaiseksi. Liekö apua kun sai masennukseen toisenkin lääkkeen jota käytetään myös adhd hoidossa. Miehellä ei siis adhdta ole dg, mutta olen itse epäillyt sitä kun mikään homma ei hoitunut ja usesista jankkauksista huolimatta ei vaan ymmärtänyt mitään arjen pyörityksestä. Nyt jo ymmärtää tehdä ilta ja aamupalat lapsille. Hoksaa pestä lasten hampaat jne..
Masennuslääkkeitä ei pidä käyttää kuin max 6 kuukautta. Taidat olla itse kotona etkä töissä? Jos toinen on kotona ei voi vaatia toista tekemään kahta työpäivää a. Töissä b. Kotona. Et jaksaisi itsekään. Perusjuttu tajuta.
Aika moni nainen tekee kahta työtä, kotona ja työpaikalla.
Nykyään se on naisen oma valinta. Ei kukaan ole pakottanut parisuhteeseen miehen kanssa. Siksi moni nainen on sinkku nykyään, kun tietää mitä siitä seuraa, jos on miehen kanssa saman katon alla. Miksi kukaan nainen nyt vapaaehtoisesti työleirille haluaisi, paitsi ne jotka ovat eivät kykene olemaan yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siellä kovalevyllä tuo periaate että nainen hoitaa asiat. Ei tule muuttumaan. Jotkut miehet vaan on sellasia. Itse olen aina tehnyt kaikkea, ei ole mitään periaatetta olla tekemättä. Miehesi on vissiin insinööri tms.?
M47
Ei ole insinööri. On kaikkea muuta kuin insinööriluonne. Silloin ymmärtäisin että jos tekisi vaativaa työtä niin sellaiset tavalliseen arkeen kuuluvat asiat saattaisi tuntua vähäpätöisemmiltä ja moni ulkoistaakin esim siivouspalvelut jne.
Mutta on muuten aika käytännön ihminen, osaa kyllä töitään hoitaa, tehdä remonttia jne, mutta joitakin kuitenkin perus arkeen kuuluvia asioita ei vaan tajua tai ymmärrä? T. Ap
Oletko harkinnut sitä vaihtoehtoa, että kyse ei ole ymmärtämisestä vaan haluamisesta ja välittämisestä? Että mies ei vaan välitä?
Se kun kuulostaa paljon todennäköisemmältä vaihtoehdolta kuin kertomus jostain mysteeritraumasta.
Vierailija kirjoitti:
Miten meni koulussa? Se kertoo aika paljon oppimisenkyvystä. Trauma ei aiheuta aivovauriota vaan psyykkistä "vauriota". Tuollaisia ne miehet on. Ei muutu. Toki voit kokeilla aikatauluttaa kotityöt kalenteriin.
Trauma tarkoittaa vammaa. Alunperin muinaiskreikassa haavaa. Eli tässä yhteydessä tarkoittaa nimenomaan aivovammasta seurannutta pysyvää aivovauriota. Siis esim. päähän kohdistuneesta iskusta.
Muut juttusi jätän omaan arvoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Toista ihmistä ei voi muuttaa. Itseään voi kehittää.
Ja sen myötä luonnollisesti nostaa rimaansa ja alentaa toleranssiaan sille, mitä hyväksyy.
Vierailija kirjoitti:
Kuule kokeilepa itse sitä auton huoltoa. Varaat ajan netissä, ajat auton korjaamolle, luovutat avaimet, menet kahville ja ostoksille, haet auton ja maksat huollon. Homma hoidettu.
Sinun ei tarvitse pyykätä, kokata, tiskata, siivota ja palvella vuoden ympäri korvauksena tuosta mitättömästä puuhasta.
Ei, minun mies haluaa tehdä sen omasa pihassa, ettei mene turhaan rahaa. Ja kyllä hän vie roskia, eli osallistuu myös siivoukseen kun saa selkeitä tehtäviä. Meillä käy myös siivooja, ja on tiskikone. Ja tosiaan hän käy kaupassa, kunhan saa selkeän kauppalapun, että tietää, mitä pitää ostaa. Voin minä muutenkin vain mennä kahville ja ostoksille, jos haluan, ei siihen tarvitse autonhuoltoa tekosyyksi.
Tässä on juuri se syy, miksi olen sinkku. En halua olla mikään palvelija miehelle. Ihan omassa kaveri piirissä olen nähnyt kuinka naiselle käy, kun lyö hynttyyt yhteen miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, minun mies haluaa tehdä sen omasa pihassa, ettei mene turhaan rahaa. Ja kyllä hän vie roskia, eli osallistuu myös siivoukseen kun saa selkeitä tehtäviä. Meillä käy myös siivooja, ja on tiskikone. Ja tosiaan hän käy kaupassa, kunhan saa selkeän kauppalapun, että tietää, mitä pitää ostaa. Voin minä muutenkin vain mennä kahville ja ostoksille, jos haluan, ei siihen tarvitse autonhuoltoa tekosyyksi.
Häpeäisin silmät päästäni jos eläisin noin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on juuri se syy, miksi olen sinkku. En halua olla mikään palvelija miehelle. Ihan omassa kaveri piirissä olen nähnyt kuinka naiselle käy, kun lyö hynttyyt yhteen miehen kanssa.
Juuri näin, sama minulla. Onko kukaan ikinä tavannut, naista, joka puhuisi pelkkää hyvää miehestään ja olisi oikeasti tyytyväinen suhteessaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On lyönyt joskus päänsä ja saanut aivovaurion. Psykologinen trauma ei aiheuta aivovauriota, mutta traumahan voi olla myös fyysinen.
Kehityksellinen psyykkinen trauma vaikuttaa otsalohkoon, mantelitumakkeeseen jne. Aikuisenakin saatu PTSD vaikuttaa aivotoimintaan, mutta ei rakenteellisesti kuten lapsuustrauma.
Mikä tämä on ja mistä voi johtua?
Vierailija kirjoitti:
Ei naiselle "käy" vaan miehet sen järjestävät.
Pahin oli tää nainen jonka mielestä on ihan ok että mies vaihtaa hänen auton öljyt (opettele tekemään itse niin näet miten helppo homma) ja siitä hyvästä tarjoaa täyshoidon miehelleen.
Vierailija kirjoitti:
Miten meni koulussa? Se kertoo aika paljon oppimisenkyvystä. Trauma ei aiheuta aivovauriota vaan psyykkistä "vauriota". Tuollaisia ne miehet on. Ei muutu. Toki voit kokeilla aikatauluttaa kotityöt kalenteriin.
Tai muuttaa omaan asuntoon. Mies loisii ja kuppaa jotakuta muuta jatkossa.
Kyllä mies oppii, mutta esittää ettei muka opi. Mies tietää ettet sinä ap lähde mihinkään. Hän vaan yrittää ulkoistaa naisten työt sinulle pikkuhiljaa. Jossain kohdassa kyllä taivut!
Kuka hullu enää muuttaa miehen kanssa yhteen?
Aivan kamalia kertomuksia täällä, arvostakaa nyt vähän itseänne naiset. Miksi vetää jotain riippakiveä mukana vuosikausia? Eivät ne miehet teitä näköjään arvosta ollenkaan, haluavat vain että joku "äiti" on vierellä neuvomassa. Meidän täytyy ymmärtää, etteivät useimmat miehet ole aivokapasiteetiltaan samalla tasolla kuin me. Suhde miehen kanssa EI ole mikään palkinto.