Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei opi mitään, aivovamma?

Vierailija
26.03.2025 |

Meillä todella suuria haasteita avioliitossa ja olen pohtinut eroa. Ollaan iät ja ajat riidelty ihan perus asioista, että mies osallistuu siivoukseen, käy kaupassa, lasten asioihin jne. Samoja asioita on jouduttu veivaamaan vuosia. Jotakin hän on oppinut mutta monia asioita ei vaan jotenkin sisäistä. 

Esim on luvannut miljoona kertaa ottaa vastuuta ruoanlaitosta, mutta silti ei vaan ota. Tulee tyhjin käsin töistä kotiin ja olettaa että se hoituu itsestään. Hän ei itse välttämättä iltaisin isoa ruokaa enää syö kun on syönyt töissä, mutta joskus alkaa hänkin penkomaan jääkaappia että hmm mitäs sitä vois syödä. Siis mun ostamia ja valmistamia ruokia, jotka ilmestyy sinne itsestään.

Nyt hän oli käynyt työpaikkapsykologilla toisenlaisten ongelmien takia mutta oli myös meidän ongelmista kertonut, ja hän oli sanonut et kuulostaa joltain traumaperäiseltä aivovauriolta?! En edes tiedä voiko psykologi oikeasti sanoa noin. Mitä tämä edes tarkoittaa?

Kommentit (104)

21/104 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://terveytta.net/aivovauriot-mita-sinun-tulee-tietaa

Traumaperäinen tarkoittaa että aivovaurion on aiheuttanut joku ulkoinen tekijä kuten voimakas isku päähän, kaatuminen jne. Onko miehen historiasta tälläistä tullut esille?

M60

Vierailija
22/104 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, mulla samanlainen ukko. Riidelty, riidelty, riidelty eron partaalle asti. Nyt toimii aika hyvin. Ainakin toistaiseksi. Liekö apua kun sai masennukseen toisenkin lääkkeen jota käytetään myös adhd hoidossa. Miehellä ei siis adhdta ole dg, mutta olen itse epäillyt sitä kun mikään homma ei hoitunut ja usesista jankkauksista huolimatta ei vaan ymmärtänyt mitään arjen pyörityksestä. Nyt jo ymmärtää tehdä ilta ja aamupalat lapsille. Hoksaa pestä lasten hampaat jne..

Voxra?

Kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trauma (henkinen) toki voi vaikuttaa keskittymiskykyyn, aloitekykyyn jne. Mutta jos se vaikuttaa siihen, että luonteesta tulee vaikea, ei kannata jäädä katselemaan. Traumatisoituneetkin ihmiset yrittävät oikeasti suhteessa, jos ovat kunnollisia puolisoita. Heitä ei tarvitse opettaa. 

Vierailija
24/104 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta.....myötä- ja vastoinkäymisissä, kunnes kuolema teidät erottaa

Vierailija
25/104 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, mulla samanlainen ukko. Riidelty, riidelty, riidelty eron partaalle asti. Nyt toimii aika hyvin. Ainakin toistaiseksi. Liekö apua kun sai masennukseen toisenkin lääkkeen jota käytetään myös adhd hoidossa. Miehellä ei siis adhdta ole dg, mutta olen itse epäillyt sitä kun mikään homma ei hoitunut ja usesista jankkauksista huolimatta ei vaan ymmärtänyt mitään arjen pyörityksestä. Nyt jo ymmärtää tehdä ilta ja aamupalat lapsille. Hoksaa pestä lasten hampaat jne..

Voxra?

Kyllä.

On hyvä lääke, itsellänikin käytössä. Se tosiaan lisää toimintakykyä, mutta se halu toimintaan ja osaaminen pitää olla pohjalla. Sinun tuskin tarvitsi opettaa miestä näihin vaan hän ryhtyi tekemään itse, kun vaan pystyi?

Vierailija
26/104 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako mies tehdä vaan yksinkertaisia hommia kuten purkaa jotain tai naulata jotain? Nuo kuvaamasi kaupassakäynti ja ruuan valmistaminen vaativat paljon suunnittelua, erilaisia työvaiheita sekä paljon muistamista, miten jorskin tehdään tai missä jokin asia on. Miehesi on voinut päästä lukiosta nippa nappa läpi, mutta laaja-alaista älykkyyttä ei kyllä taida olla.

Vierailija
27/104 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytkö itse töissä?

Työuupumus ja liika kuormitus muistettavista asioista aiheuttaa tuollaista, lisäksi jatkuvasti nalkuttava puoliso. Voi siis todellakin olla burnout ja masennus. 

Vierailija
28/104 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voxra?

Kyllä.

On hyvä lääke, itsellänikin käytössä. Se tosiaan lisää toimintakykyä, mutta se halu toimintaan ja osaaminen pitää olla pohjalla. Sinun tuskin tarvitsi opettaa miestä näihin vaan hän ryhtyi tekemään itse, kun vaan pystyi?

Kyllä hän varmaan pohjimmiltaan tietää mitä pitää tehdä mutta ei ole ollut motivaatiota, on ollut niin väsynyt, vetämätön jne.. mutta nyt tuntuu että homma alkaa hoitua. Jumalan kiitos, luulin eron olevan ainut vaihtoehto jos ei muutosta tapahdu kun kaikki kaatui minun niskaan.

Vierailija
29/104 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytkö itse töissä?

Työuupumus ja liika kuormitus muistettavista asioista aiheuttaa tuollaista, lisäksi jatkuvasti nalkuttava puoliso. Voi siis todellakin olla burnout ja masennus.

Burn out ja masennus ei tee ihmisestä välinpitämätöntä velvollisuuksiinsa, vaikka kyvyttömän tekisikin. Ihmisen perusluonne ei muutu. 

Terveisiä kuntoutustuelta (uupumus ja masennus)

Vierailija
30/104 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mennyt mitenkään huippuhyvin koulussa mutta on kirjoittanut kuitenkin ylioppilaaksi. Töissä pärjää käsittääkseni ihan ok, mutta tekee suorittavaa työtä. On muutenkin monessa mukana, mutta jotenkin ymmärrys esim parisuhdeasioihin puuttuu eikä ymmärrä tai opi kun hänelle yritän kertoa. Ei myöskään muista asioita, jos vaikka sanon että toivoisin että toisi kaupasta aina jotain tiettyä tuotetta kun käy siellä, niin ei vaan muista tätä. Se on ikäänkuin joka kerta uusi asia. Ei myöskään tiedä mistä asioista minä pidän vaikka ollaan oltu toistakymmentä vuotta yhdessä ja olen sanonut miljoona kertaa näistä.

Kuulostat nalkuttavalta

Vierailija
31/104 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On lyönyt joskus päänsä ja saanut aivovaurion. Psykologinen trauma ei aiheuta aivovauriota, mutta traumahan voi olla myös fyysinen.

Vierailija
32/104 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennuslääkkeitä ei pidä käyttää kuin max 6 kuukautta. Taidat olla itse kotona etkä töissä? Jos toinen on kotona ei voi vaatia toista tekemään kahta työpäivää a. Töissä b. Kotona. Et jaksaisi itsekään. Perusjuttu tajuta. 

Vierailija
33/104 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytkö itse töissä?

Käy se. Vaativissa asiantuntija tehtävissä

Vierailija
34/104 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On lyönyt joskus päänsä ja saanut aivovaurion. Psykologinen trauma ei aiheuta aivovauriota, mutta traumahan voi olla myös fyysinen.

Kehityksellinen psyykkinen trauma vaikuttaa otsalohkoon, mantelitumakkeeseen jne. Aikuisenakin saatu PTSD vaikuttaa aivotoimintaan, mutta ei rakenteellisesti kuten lapsuustrauma. 

Vierailija
35/104 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masennuslääkkeitä ei pidä käyttää kuin max 6 kuukautta. Taidat olla itse kotona etkä töissä? Jos toinen on kotona ei voi vaatia toista tekemään kahta työpäivää a. Töissä b. Kotona. Et jaksaisi itsekään. Perusjuttu tajuta. 

Voxra on erilainen lääke, se on lyhytvaikutteinen eli käytetään niin kauan kuin elimistö sitä tarvitsee juuri samaan tyyliin kuin ADHD-lääke (molemmat vaikuttavat dopamiiniin). 

Vierailija
36/104 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voxra on erilainen lääke, se on lyhytvaikutteinen eli käytetään niin kauan kuin elimistö sitä ta

Lääkärin ohjeen mukaan hän niitä syö. Olen kotona, mutta teen minäkin työpäiväni kotona lasten ja kodinhoidon kanssa. Kyllä puolisolla on tasavertainen velvollisuus osallistua kodin juttuihin.

Vierailija
37/104 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue kirja Why does he do that.

Miehesi tottakai pystyisi kantamaan kotitöistä vastuuta, mutta hän ei halua. Hän menee riman alta siksi, että hänen mielestään ne hommat eivät kuulu hänelle, vaan sinulle. Hänen mielestään miehet ovat ylempiarvoisempia kuin naiset, mutta koska hän tajuaa, ettei sen sanominen ole asiallista, niin hän vain esittää huonoa kotitöiden suhteen.

Vierailija
38/104 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni nainen tekee kahta työtä, kotona ja työpaikalla. 

Vierailija
39/104 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin opettaa että tuoli työnnetään pöydän alle kun noustaan eikä jätetä kulkureitille, kun siihen voi lyödä pikkuvarpaan ja sehän sattuu vit..  vietävästi. Ei oppinut.

Vierailija
40/104 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten meni koulussa? Se kertoo aika paljon oppimisenkyvystä. Trauma ei aiheuta aivovauriota vaan psyykkistä "vauriota". Tuollaisia ne miehet on. Ei muutu. Toki voit kokeilla aikatauluttaa kotityöt kalenteriin.

Trauma voi viitata myös fyysiseen traumaan eli vammaan, esim. iskusta päähän. 

Mun exällä oli takana paha burnout, ja se oli tehnyt hänen muistilleen ja hahmotuskyvylleen jotakin. Monta kertaa toistetut asiat tulivat hänelle aina ihan uusina, ja joskus puhutut asiat ja tapahtumat yhdistyivät hänen päässään muistoiksi ihan vinksin vonksin, todella kummallisiksi palapeleiksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä