Pystyykö itseään terapioimaan vai tarviiko siihen aina toisen ihmisen?
Kun mulla ei ole mahdollisuutta terapiaan. Mulla kaikkea paskaa ollut elämässä
Kommentit (25)
Kokemuksella voin sanoa, että älä jää ongelmiesi kanssa yksin.
Vierailija kirjoitti:
No kun ei ole varaa terapiaan enkä saisi edes sitä kun en ole työelämässä
Ap
Voi kouluttautua terapeutiksi ja terapioida itse itsensä ehjäksi .
Jos ei ole rahaa niin kyllä jollain tapaa pystyy terapioimaan itseäänkin. Sitä varten pitäisi vain lukea aika paljon terapiakirjallisuutta että saa niitä kaipaamiaan uusi tapoja tulkita itseään ja ajatuksiaan ja tilanteita.
Kokemuksella voin sanoa, että eheytyminen on merkittävästi nopeampaa hyvän terapeutin avulla mutta huonosta terapeutista on enemmän haittaa kuin on hyötyä. Huono on hidaste. Se että onnistuuko itsen terapiointi riippuu täysin lähtökohdista, omasta älystä ja luonteesta.
No mulla ei ole mahdollisuutta parantaa elämääni terapialla. Oon jo työelämästä pois potkittu. Ja rahaa on hyvin vähän
Ap
Mielenterveystalon sivuilla on paljon materiaalia, joita voi käydä läpi itsekseen, hyviä ja luotettavia itsehoito-oppaita. Terapiavalmius on tietenkin hyvä olla jotta esiin nousevia asioita pystyy käsittelemään ja miepä-päivystyksen numero varalta lähellä.
Kyllä. Ja joskus on joku juttelijakin tai shamaanitekniikka. Moni on kehitellytkin itseterapiavälineitä tai asioita. Harrastelukin. Värit, tunteiden ehjyys, lepo, asioiden tiedostaminen, irrottaminen, henkinen valo jne. Nykyajan kiire ja ihmisten painostus, vaatimukset, eivät oikein toimi siihen - ja pitäisi muuttaa elämää. On mahdollisuuksia. Tietysti jos joku on tosi pahassa jamassa ja käyttää päihteitä, ehkä on muu apukin siihen.
Pystyy, mutta jos vaan haluat velloa siinä paskassasi yksin niin hukut. Paranemiseen ei tarvitse lääketeollisia tai tieteellisiä palveluja.
Vierailija kirjoitti:
Pystyy, mutta jos vaan haluat velloa siinä paskassasi yksin niin hukut. Paranemiseen ei tarvitse lääketeollisia tai tieteellisiä palveluja.
Mulla on psykoottinen masennus että tarviin kyllä lääkkeitä
Ap
Kirjallisuutta on tarjolla paljon. Myös vaihtoehtohoitoja, kuten meditaatiota, on tarjolla. Vertaiskokemukset tuovat myös ymmärrystä helposti omiin ongelmiin, niitä löytyy kirjoina ja esimerkiksi keskustelufoorumeita on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun ei ole varaa terapiaan enkä saisi edes sitä kun en ole työelämässä
Ap
Pyydä lääkäriltä lähete Mielenterveystalon nettiterapiaan (maksuton). Sulla lienee diagnoosi? Tein itse tuon yhtenä kesänä 10 vuotta sitten ja hyödyin.
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/nettiterapiat
Tai tutki tuosta terapiamahkuja. Ilmainen, aatteisiin sitoutumaton, et tarvitse lähetettä, viikon jono.
Pystyy mutta se on hitusen vaikeampaa. Sun täytyy käydä läpi vaihtoehtoisia ajatuksia.
Nettiterapia on sellaista kuten tuossa ylläolikin.
En mene kauaa, kun tekoäly hoitaa psykoterapeutin hommat. Se jaksaa kuunnella, muistaa tarkasti kaiken aiemmin kerrotun ja osaa antaa empaattisen kuuloisia vastauksia.
Mielenterveystalo on luotettava ja maksuton. Pyydä lääkäriltäsi lähete. Terapiaohjelman käyt läpi kotona omaan tahtiisi. Edellyttää oppimisvalmiuksia ja hyvää itsereflektiota.
Ei tartte tavata ketään eikä puhua kenenkään kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveystalo on luotettava ja maksuton. Pyydä lääkäriltäsi lähete. Terapiaohjelman käyt läpi kotona omaan tahtiisi. Edellyttää oppimisvalmiuksia ja hyvää itsereflektiota.
Ei tartte tavata ketään eikä puhua kenenkään kanssa.
Kiitos selvitän tuon mahdollisuuden
Ap
Vierailija kirjoitti:
No mulla ei ole mahdollisuutta parantaa elämääni terapialla. Oon jo työelämästä pois potkittu. Ja rahaa on hyvin vähän
Ap
Minä sain lähetteen maksuttomaan nettiterapiaan omasta tk:sta. Olin eläkkeellä ja p.a.
Sinulla ja monella on vääriä käsityksiä aiheesta.
Lue mielenterveystalo.fi
On toki. Kysymys on vain hinnasta.
Pääset heti sukkana