Yle: Karmeat työttömyysluvut yllättivät ekonomistit
Käynnissä kierre, ettei ihmiset uskalla kuluttaa ja käyttää palveluja ja työttömyys pahenee tästä sitten entisestään. Oliskohan aika palauttaa työmarkkinatuensuojaosa tai mieluummin ottaa PERUSTULO käyttöön.
Kommentit (506)
Vierailija kirjoitti:
Kunnille ja kaupungeille tulossa yt-neuvottelut.
Tälle vuodelle ennakoidut lomautukset ovat poikkeuksellisen suuria. Ne koskevat yli neljää prosenttia kuntien ja hyvinvointialueiden henkilöstöstä, eli noin 18500:ta ihmistä.
Kunnissa lomautetaan tänä vuonna noin 2600 henkilöä ja hyvinvointialueilla noin 15900.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän siitä saa kun oikeiston annetaan sählätä työmarkkinat.
Jos aloitetaan siitä, että perutaan jok'ikinen hallituksen päätös, ollaan heti paremmalla tiellä. Sitten erotetaan hallitus, he pyytävät kansalta anteeksi ja lopulta vankeusrangaistuksen uhalla oikeisto pakotetaan lupaamaan, että kolmatta kertaa ei taantumassa aleta leikkaamaan.
Jokohan menisi talousopit sitten perille.
Suomen talousongelmian juurisyy on liika vasemmistolaisuus.
Näin persu sanoo, mutta silti se on aina se persu/kokoomusakseli, joka saa Suomen kuralle🤣🤣
Kyl sun pitäs ihan ymmärtää ettei valtio voi mennä konkurssiin jos sen menot on pienemmät ku tulot
Selitä miten valtio menee konkurssiin?
Vierailija kirjoitti:
Työministeri Arto Satonen kertoo, miten suojaosan poistaminen auttaa 100 000 uuden työpaikan syntymisessä:
https://www.satonen.fi/kansantalouden-oppitunnit/kansantaloustieteen-op…
Tuossa ei nyt ole mitään tieteellistä vaan aivan simppeleitä itsestäänselvyyksiä kuten työnteon pitää olla aina tuntuvasti kannattavampaa kuin kuin "kotona makoilun" ja kokoaikatyön vastaanottamisen pitää olla aina tuntuvasti kannattavampaa kuin osa-aikatyön... Ihan kiva, mutta entäs ne työpaikat?
Eli Satisen opeissa näkyy selvästi kokkareiden ja Purran ihmiskuva. "työttömät ovat laiskureita jotka makaavat mielummin kotona kuin ottavat vastaan töitä, ja kun sosiaaliturvaa heikennetään niin sille laiskanpulskealle loiseläjälle alkaa tulla nälkä ja vilu niin sen on pakko raahautua "sorvin ääreen" ja näin "syntyy" ne 100 000 työpaikkaa, siis sosiaaliturvan heikennyksillä ja tekemällä työttömyydestä rangaistavaa.
Eli jos ihmiset olisivat vain katsoneet tuon Satosen videon ennen vaaleja, he olisivat nähneet miten suuruudenhulluja ja täysin pienen ihmisen arjesta vieraantuneita he ovat? Eli työpaikat syntyvät kuin itsestään, kun työttömien asemaa kurjistetaan entisestään. Tämä toimii ehkä tilanteissa missä työpaikkoja on pilvinpimein.
Orpo on elinkeinoelämän "isojen poikien" juoksupoika, pikkunilkki joka haluaisi niin istua "isojenpoikien pöydässä" ja kiusaa "pienempiään" eli köyhää kansaa. Purra on kuunnellut pienyrittäjiä kuinka työttömät ovat laiskoja kun heille ei kelpaa se parin euron tuntipalkka takahikiällä.
"Lapset oli jätetty päiväkodissa keskenään tilaan, jossa ei ollut aikuista. Varhaiskasvatuksen kriisi on kuohuttanut pitkään."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a8ca6272-a659-4995-ac18-31cf9c4fa195
Hallitus meinaa leikata lisää koulutuksesta ja sotesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aloitetaan siitä, että perutaan jok'ikinen hallituksen päätös, ollaan heti paremmalla tiellä. Sitten erotetaan hallitus, he pyytävät kansalta anteeksi ja lopulta vankeusrangaistuksen uhalla oikeisto pakotetaan lupaamaan, että kolmatta kertaa ei taantumassa aleta leikkaamaan.
Näin persu sanoo, mutta silti se on aina se persu/kokoomusakseli, joka saa Suomen kuralle🤣🤣
Kyl sun pitäs ihan ymmärtää ettei valtio voi mennä konkurssiin jos sen menot on pienemmät ku tulot
Kun valtiolla on niin isot menot ettei se tuloilla pysty enää kattamaan niitä
Vierailija kirjoitti:
Hallitus meinaa leikata lisää sotesta ja koulutuksesta.
"OPPOSITIO on jättämässä yhteisen välikysymyksen hallituksen kaavailemista 170 miljoonan euron sote-leikkauksista. Opposition mukaan hallitus on tekemässä koulutukseen 75 miljoonan euron lisäleikkaukset."
"Kun valtiolla on niin isot menot ettei se tuloilla pysty enää kattamaan niitä"
Johtuu siitä, että ihmisiä on liikaa, joten voisit aloittaa itsestäsi ja näin tasapainoittaa valtion huoltosuhdetta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyl sun pitäs ihan ymmärtää ettei valtio voi mennä konkurssiin jos sen me
Siksi yritysten verotusta pitää nostaa, siis nimenomaan pörssiyhtiöiden ja lopettaa kaikki suurituloisten mielipahan välttely verohelpotukset. He on tämän vajeen takana ja aiheuttaeet. He myös sen korjaa.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä, että ihmisiä on liikaa, joten voisit aloittaa itsestäsi ja näin tasapainoittaa valtion huoltosuhdetta
Mulla on työpaikka ja oon nettoveronmaksaja. Te työttömät voisitte tehdä jotain hyödyllistä ja mennä Ukrainaan sotimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälle vuodelle ennakoidut lomautukset ovat poikkeuksellisen suuria. Ne koskevat yli neljää prosenttia kuntien ja hyvinvointialueiden henkilöstöstä, eli noin 18500:ta ihmistä.
Kunnissa lomautetaan tänä vuonna noin 2600 henkilöä ja hyvinvointialueilla noin 15900.
Eli lomautettuna sua koskee nuo uudet työttömyyskorvaussäännöt esim. kaikilta päiviltä ei saa aluksi työttömyyskorvausta ja porrastus tulee 2 kuukauden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on työpaikka ja oon nettoveronmaksaja. Te työttömät voisitte tehdä jotain hyödyllistä ja mennä Ukrainaan sotimaan.
Ja kuvittelet ressukka, että siihen sun työpaikkaan ei olisi muita tulijoita🤣🤣
Jos on lomautettuna 3 viikkoa niin ei saa käytännössä mitään rahaa siltä ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus meinaa leikata lisää sotesta ja koulutuksesta.
Sama kuin Kokoomuksen uutinen vuodelta 2015:
"Kelkka kääntyi 26 päivässä.
Uuden hallitusohjelman tultua julki vain 26 päivää vappupuheen jälkeen kävi kuitenkin ilmi, että opetukselta, tieteeltä ja kulttuurilta ollaan leikkaamassa 680 miljoonaa euroa. Koulutusmenoja tästä potista on noin 600 miljoonaa euroa.
"Ei leikata enää koulutuksesta" -viesti onkin vaihtunut tuoreen opetusministerin Sanni grahn-laasosen Facebook-päivityksen perusteella selviytymiseen kipeistä leikkauksista."
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000932545.html#:~:text=Kelkka%20k%C3%….
Mitäs sitten tapahtuu? Kerro tyhmälle.
Pistetäänkö Suomi kiinni eikä kenenkään tarvii enää mennä Suomeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun kaltaistesi ihmisten vuoksi en tule menemään rintamalle kuolemaan, vaikka sota olisi Suomessa. Saat mennä sinne ihan itse puolustamaan nettoveronmaksajuuttasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lomautettuna sua koskee nuo uudet työttömyyskorvaussäännöt esim. kaikilta päiviltä ei saa aluksi työttömyyskorvausta ja porrastus tulee 2 kuukauden päästä.
Lomautuksen alussa 7 omavastuupäivää, jolta ei saa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammu ensin ittes niin sitten meen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuvittelet ressukka, että siihen sun työpaikkaan ei olisi muita tulijoita🤣🤣
Joku siinä on syynä että minä teen tätä työtä eikä kukaan muu. Varmaan siks ku mä oon käyny armeijan ja sinä et. Ja sulla ei oo ees sisuskaluja mennä Ukrainaan vapaaehtoseks.
Kannatan perustuloa, mutta tekoäly ja automaatio eivät tule poistamaan työmarkkinoita tai muutoinkaan erityisesti hyödyttämään tavallista kansaa. Tätä samaa argumenttia on käytetty niin höyrykoneista, polttomoottereista, autoista kuin lähes kaikesta muustakin merkittävästä innovaatiosta. Työn tuottavuuden lisäys menee ennen kaikkea pääoman omistajille. Työläiset saa muruset pullasta ainoastaan aktiivisesti lakkoilemalla.