Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistatko 1980-luvulta kun Tex-Mex tuli Suomeen ja maissilastut, tomaattisalsa ja fajitakset olivat jotain uutta ja ihmeellistä?

Vierailija
24.03.2025 |

Sakke Järvenpää ja Cantina West.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä väliksi vaikka ei olisi tulleetkaan. Ei oikein istu täkäläiseen makupalettiin.

Vierailija
42/62 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taco Bell-ketjun ruoat ovat hirveää jätettä, aivan sama mitä tilaat kaikki maistuu happamelta ja siltä samalta tacomausteelta. Tilaus luovutetaan kuin eineksenä tehdaspaketissa.

Erikoista on se, että Amerikasta tuodaan Suomeen kaikki ne aliarvostetuimmat pikaruokapaikat. Taco Bell, KFC, Subway, Burger King, McDonald's.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on sekaisin, kun väittää Cantinaa kasarin tuotteeksi. Se on avattu vuonna 1990, on siis ysärikuppila. Oletko kakara vain dementikko?

Just meinasin sanoa, että muistan tämän texmexhommelin nimenomaan YSÄRIJUTTUNA! Santa Fé oli supersuosittu.

Mutta varmaan oli jollain Santamariaa jo vuonna 1989. Tequilaa ei myyty alkossa. Limetti ja avokado kans vähän niin ja näin cittarissa.

Vierailija
44/62 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vieläkään maistanut noita. Noita taisi alkaa tuilla ysärin alussa. Ei mikään hitti silloin.

Pizza oli kasarilla uutta ja ihmeellistä, hampurilaiset oli 70-luvun lopulla eksotiikkaa.

Vierailija
45/62 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa olen kuvitellut, että ne tulivat 90-luvun lopulla. En ollut aiemmin törmännyt niihin.

Vierailija
46/62 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pancho Villa, Tampere 2001.

Vierailija
47/62 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun lapsena opeteltiin koulussa taittelemaan tortillalätty joita oli kouluruokana. Ensimmäistä kertaa tutustuin tuolloin texmex-ruokaan. Tämä tapahtui maaseudulla arviolta vuonna 2000.

Vierailija
48/62 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täälläpäin maailmaa se texmex oli teollista paskaa eikä aitoa ollut nähnytkään.

Vierailija
49/62 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ne ovat vieläkin uusi ja ihmeellinen asia. Kuten moni muukin ruokalaji. Koska en ole maistanut elämäni aikana montaa.

Vierailija
50/62 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tex-mex ei maistu oikealle, ei edes ravintoloissa, ja kaupan salsat ja mausteet ovat aivan oudon makuisia. Kannattaa tehdä kaikki itse, niin tietää mitä hyvä tex-mex on. 

Ihan samoja purkkeja Prismassa ja Cittarissa on kuin Usassa ja Meksikossakin. Meksikossa La Costena on tosi iso merkki ruokatuotteissa ja niitä saa S-marketistakin. Suomessa texmex ja meksikolainen ruoka on varsin maukasta verattuna ns. aitoon, joka taas ei maistu millekään ilman purkillista hotsaucea. Meksikossa ei ole nähtykään suolaa.

Vierailija
51/62 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen eka pizzeria Haminassa 1961.

Ja muutamaa vuotta myöhemmin avattiin Adriano Bar Lappeenrannassa. Oi niitä aikoja!

Vierailija
52/62 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan 80-luvulla kertoneeni italialaisille, että meillä Suomessa makaronia syödään ketsupin kanssa. Ja näin se silloin olikin. 

Vierailija
53/62 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cantina West 1990-2019

Ruoka oli kyllä hyvää, mutta paikka vähän nuhjuinen.

Vierailija
54/62 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kiivit, kun niitä ilmestyi paikallisen T-kaupan tiskille 80-luvulla. Kysyin äidiltä, miksi nuo perunat ovat karvaisia.

Vierailija
55/62 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

TexMex oli kasarin alkua, samaan aikaan kuin Los Angelesin olympialaiset.

Liekö ollut sattuma.

Vierailija
56/62 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista tex-mexiä 80-luvulta, yhdistän sen enemmän 90-lukuun. Minulle ei ole oikein koskaan avautunut sen ruokatyypin viehätys. Joskus yliopiston ravintolassa oli kovia tacokuoria, joihin oli tarkoitus kerätä itse täytteet noutopöydästä. En ymmärrä vieläkään, miten niitä käsiin murenevia viritelmiä saa syötyä niin, ettei puolet ruuasta ole sylissä. Pehmeät kuoret vielä menettelevät, mutta kyllä niitäkin syödessä saa poimia salaatinlehtiä pöydältä. En pidä stressaavista ruuista.

Vierailija
57/62 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista tex-mexiä 80-luvulta, yhdistän sen enemmän 90-lukuun. Minulle ei ole oikein koskaan avautunut sen ruokatyypin viehätys. Joskus yliopiston ravintolassa oli kovia tacokuoria, joihin oli tarkoitus kerätä itse täytteet noutopöydästä. En ymmärrä vieläkään, miten niitä käsiin murenevia viritelmiä saa syötyä niin, ettei puolet ruuasta ole sylissä. Pehmeät kuoret vielä menettelevät, mutta kyllä niitäkin syödessä saa poimia salaatinlehtiä pöydältä. En pidä stressaavista ruuista.

Suomessa ei tiedetä mikä on taco, wrap tai burrito ja mikä on tortilla. Kaikki vaan yritetään saada samalle tortillalle ja syödä tacon ja huonosti taitellun burriton sekoituksena. Kovia tacokuoria ei ainakaan Mexicossa käytetä missään. Kovia kuoria käytetään nachojen tapaan, eli niillä dipataan täytettä lautaselta. Tacoihin ei laiteta salaattia eikä mitään riisiä. Lätty, proteiini, vähän salsaa ja kastiketta. Se on siinä.

Vierailija
58/62 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Lahdessa oli 1990-luvun alkupuolella, kävelykadulla ensimmäinen Texmex-pikaruokapaikka. Söin burriton ja ihastuin siihen cheddarkastikkeeseen. Paikka meni nopeasti nurin, kun oli lama ja ehkä ei vielä oltu ihastuttu tähän. Santa Fe oli torilla kyllä, mutta siellä en koskaan käynyt jostain syystä.

Samoihin aikoihin tuttavapiirissä alkoi kiertää Taco-piirakan resepti.

Vierailija
59/62 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No täälläpäin maailmaa se texmex oli teollista paskaa eikä aitoa ollut nähnytkään.

Texmex on eri asia kuin aito meksikolainen ruoka, mikä on tosi pahaa.

Vierailija
60/62 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on sekaisin, kun väittää Cantinaa kasarin tuotteeksi. Se on avattu vuonna 1990, on siis ysärikuppila. Oletko kakara vain dementikko?

Tätä minä vähän muistelin että pasta on kasaria ja texmex ysäriä.

Olin oikeassa...

Raketti kuuhun spagetti suuhun