Muistatko 1980-luvulta kun Tex-Mex tuli Suomeen ja maissilastut, tomaattisalsa ja fajitakset olivat jotain uutta ja ihmeellistä?
Kommentit (62)
Cantina oli ihan paras. Ämpäriateria huippu!
Vierailija kirjoitti:
Itelle ne ovat vieläkin uutta ja ihmeellistä.
70 wee Sakkekin?
Lähin hampurilaispaikka oli meiltä 300 km päässä.
Vierailija kirjoitti:
Tuliko texmex safkat jo 80-luvulla?
Festareilta sai texmex-annoksia jo 1980-luvun puolella.
Hei ja kiinalainen ravintola - milloin kävit ekaa kertaa?
Muistan tex-mexin vasta ysäriltä, mutta kebabit kasarilta.
Cantina Westistä sai hyvää safkaa. Mutta ei ole 80-lukua.
Oi Oulukun muutin sinne niin oli Fantasia pizzeria ja kiinalainen torinrannassa ja vielä Carrols
ei texmexiä siellä näkynyt
santa fessä Olen ollut pikkujouluissa ja siellä kiljui ne tequilatypyt rinnat paljaina ja ruoka oli kyllä sotkua
Köyhien ruokaa jota myydään kalliilla. Oli näkemykseni joka ei ole muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että tulivat 1990-luvun loppupuolella.
Kyllä oon 90-luvulla syönyt jo tacoja mutta fajitakset eli ne pehmeät tortillat kestivät kauemmin tulla meille ainakaan käyttöön. Tacoja oli hankala syödä.
Ja Mäkkärissä olen käynyt jo kasarilla kun asuttiin Ruotsissa.
Mieheni vanhemmat eivät koskaan ole innostuneet laittamaan mitään muuta ruokaa kuin perunaa, salaattia ja siihen kylkeen kanaa, lihaa tai kalaa jossakin muodossa.
Eivät näköjään ole kokeilunhaluista väkeä keittiössä, kun eri vuosikymmeniltä ei ole tarttunut sen enempää pastaa, tex mexiä, pizzaa, sushia kuin mitään muutakaan ruokapöytään. Ihan hyvää ruokaa kyllä tekevät, ja terveellistä. Ero on vain jotenkin silmiinpistävä, kun omassa lapsuudessani meillä oli laidasta laitaan sekä perinteisiä kotiruokia, että uudempia tuttavuuksia kuten lasagnea, moussakaa, pizzaa, tacoja, sekä monenlaisia eksoottisempiakin kokeiluja.
Omat vanhemmat eivät kylläkään ole lähteneet enää uusimpiin villityksiin, kuten vietnamilaisiin kesärulliin, sushiin ja bowleihin, joita taas itse harrastan. Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että perinteinen kotiruoka on hyvän ruokavalion kulmakivi, vaikka kyllähän keittiössä on hauska kokeilla muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Tuli ne, samoin kebab. Kasarin puolivälissä oli Keskuskadulla Atskia vastapäätä kebabkioski.
Vierailija kirjoitti:
Hei ja kiinalainen ravintola - milloin kävit ekaa kertaa?
Varmaankin 1980-1990 vaihteessa. En muista enää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että tulivat 1990-luvun loppupuolella.
Cantina West avattiin 1990, eka Iguana aukesi 1992
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oon 90-luvulla syönyt jo tacoja mutta fajitakset eli ne pehmeät tortillat kestivät kauemmin tulla meille ainakaan käyttöön. Tacoja oli hankala syödä.
Ja Mäkkärissä olen käynyt jo kasarilla kun asuttiin Ruotsissa.
Kasarilla ne tulivat Suomeenkin, älä yhtään leuhottele siinä.
Taco Bell-ketjun ruoat ovat hirveää jätettä, aivan sama mitä tilaat kaikki maistuu happamelta ja siltä samalta tacomausteelta. Tilaus luovutetaan kuin eineksenä tehdaspaketissa.
Suomessa tex-mex ei maistu oikealle, ei edes ravintoloissa, ja kaupan salsat ja mausteet ovat aivan oudon makuisia. Kannattaa tehdä kaikki itse, niin tietää mitä hyvä tex-mex on.