Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistatko vielä ajan, jolloin työpaikoilla järjestettiin lämminhenkisiä juhlia eläkkeelle jääville työntekijöille?

Vierailija
24.03.2025 |

Nämä tilaisuudet olivat täynnä kakkukahveja, kiitospuheita ja yhteisiä muistoja. Ne olivat arvokkaita hetkiä, jotka kunnioittivat pitkää työuraa ja vahvistivat työyhteisön yhteenkuuluvuutta.

Nykyään on tavallista, että lähtevän työntekijän poistumisesta ilmoitetaan vain lyhyellä sähköpostilla, jossa kerrotaan hänen vastuidensa uudelleenjärjestelystä. Tämä käytäntö jättää huomiotta vuosien sitoutumisen ja ammattitaidon, jota työntekijä on tuonut organisaatioon.

Pitkän uran tehneet ammattilaiset päätyvät usein työttömiksi työnhakijoiksi

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuohan on sitten täysin eri asia kuin se, että joku oikeasti eläköityy. Ei irtisanomisia juhlisteta, mutta jos joku jää eläkkeelle (eli irtisanoutuu jäädäkseen viettämään eläkepäiviään), se on sitten eri asia.

Tarkoitin, että ennen oli normaalia, että työstä jäätiin eläkkeelle. Nykyään potkitaan ulos firmasta, ennen eläkeikää. Siksi ei enää ole läksiäisiäkään. Hemmetin tylyä kohtelua ihmiselle, joka on antanut vuosikymmenten työpanoksen yritykselle. Vinkki nuorille: Älkää olko lojaaleja firmalle!!! Ottakaa mahdollisimman paljon mahdollisimman vähällä.

Tai sitten pyrkii julkiselle puolelle töihin. Siellä saa tehdä (tai olla tekemättä) melkein mitä vaan, ja aivan varmasti saa olla sinne eläkkeeseen asti töissä. Aika pahasti pitää mokailla ennen kun on perusteita irtisanomiseen.

Julkiselle puolellekin iskevät myös säästöt.

Vierailija
22/52 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kummasta tässä nyt puhutaan, eläkkeelle jäävistä vai muuten irtisanotuista? Eläkkeelle jäävät ei jää työttömäksi.

Toki on totta että eläkkeelle jäämistä ei enää välttämättä juurikaan työpaikalla juhlisteta. Mutta harva myös enää onkaan samassa työpaikassa vuosikymmeniä, eivätkä kaikki mitään juhlia haluakaan.

Itse jäin vuoden vaihteessa eläkkeelle. Firma ei muistanut mitenkään ja itse lähetin joulutoivotuksen kaikille työkavereille, jossa mainitsin sen olevan viimeinen ja jääväni vuodenvaihteessa hyvin ansaitulle eläkkeelle.

Vähän kyllä ihmetytti tuo firman käytös, kun seuraajakin palkattiin aloittamaan tämän vuoden alusta. Olin sentään ollut 42 vuotta yrityksessä töissä ja hiljaista tietoa kertynyt melko paljon.

No nyt on soiteltu ja kyselty myös sähköpostitse neuvoa. En ole vastannut puheluihin enkä posteihin, kun vähän suutuin firman käytöksestä.

Tänään tuli tekstiviesti entiseltä esimieheltä, että tulee käymään. Olen valmistautunut niin, että lyön sopimuksen pöytään. Olen käytettävissä tiedonsiirtoon hintaan 150 e/h.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni oli töissä isossa valtion virastossa. Vielä pari vuosikymmentä sitten siellä oli isot muistamiset eläkkeellelähtijöille. Viime vuosina ei enää paljon mitään. Työnantajan edustaja kuulemma kävi työhuoneessa antamassa kukat ja jonkun muiston. Työkavereiden eläkkeellelähtöä ei edes huomannut enää, elleivät he käyneet henkilökohtaisesti hyvästelemässä. 

Vierailija
24/52 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei halua mitään juhlia ja jää pois vähin äänin. Nykyään kun ollaan etänä, se on helppoa, sammuttaa vain koneen.

Vierailija
25/52 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän talo on ainakin ihan täynnä ulkoistettujen yritysten työntekijöitä, kun joku yht äkkiä katoaa, ei kukaan tiedä siirrettiinkö se toiseen kohteeseen töihin, onko se sairaana, jäikö eläkkeelle tai saiko potkut tai mitä?

Vierailija
26/52 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kummasta tässä nyt puhutaan, eläkkeelle jäävistä vai muuten irtisanotuista? Eläkkeelle jäävät ei jää työttömäksi.

Toki on totta että eläkkeelle jäämistä ei enää välttämättä juurikaan työpaikalla juhlisteta. Mutta harva myös enää onkaan samassa työpaikassa vuosikymmeniä, eivätkä kaikki mitään juhlia haluakaan.

Irtisanomisista, ennen eläkeikää. Se on säännönmukaista nykyään.

Outoa,että haluat eläkkeellelähtöjuhlia sellaisille, jotka eivät ole jäämässä eläkkeelle. Oikeastiko oletat, että kaikille irtisanotuille iästä riippumatta pitää järjestää lähtöjuhlat?

Vierailija
27/52 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kansainvälinen etäorganisaatio, ja työnantajan edustaja lähetti kerjuusähköpostin jonkun 70 v eläkkeellejäävän lahjakassaan. En todellakaan anna anonyymisti rahaa lahjaan, jota en ole edes livenä itse antamassa.

Vierailija
28/52 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuohan on sitten täysin eri asia kuin se, että joku oikeasti eläköityy. Ei irtisanomisia juhlisteta, mutta jos joku jää eläkkeelle (eli irtisanoutuu jäädäkseen viettämään eläkepäiviään), se on sitten eri asia.

Tarkoitin, että ennen oli normaalia, että työstä jäätiin eläkkeelle. Nykyään potkitaan ulos firmasta, ennen eläkeikää. Siksi ei enää ole läksiäisiäkään. Hemmetin tylyä kohtelua ihmiselle, joka on antanut vuosikymmenten työpanoksen yritykselle. Vinkki nuorille: Älkää olko lojaaleja firmalle!!! Ottakaa mahdollisimman paljon mahdollisimman vähällä.

Tai sitten pyrkii julkiselle puolelle töihin. Siellä saa tehdä (tai olla tekemättä) melkein mitä vaan, ja aivan varmasti saa olla sinne eläkkeeseen asti töissä. Aika pahasti pitää mokailla ennen kun on perusteita irtisanomiseen.

Valtiolta on 10 vuoden sikana irtisanottu tuhansittain väkeä YT-neuvottelujen jälkeen, joten mistä ihmeestä kumpuaa ajatuksesi siitä, että julkisella puolella saa olla ikuisesti? Virastoja yhdistellään, kokonaisia yksikköjä katoaa ja työt päättyvät irtisanomiseen jopa helpommin kuin yksityisellä.

Vierailija
29/52 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosituhannen vaihteessa. Nyt jo lakkautetussa paperitehtaassa jäi vanhempi asentaja eläkkeelle. Oli ollut tehtaassa muistaakseni koko ikänsä. Oli järjestetty kakkukahvi tilaisuus työkavereita ja johtajia oli paikalla runsaasti. Läksiäis lahjaksi miehelle oli hankittu uusi renkailla oleva peltinen vetolaatikoilla oleva työkalu vaunu viimeisen päälle työkaluilla. Tämä siis juhlallisesti luovutettiin hänelle kakkukahvien jälkeen. Eläköitynyt katsoi lahjaa silmät pyöreänä ja sanoi siinä koko porukan kuullen läksiäis sanat mitkä jäi hyvin mieleen. En ole töissä kahteenkymmeneen vuoteen koskenutkaan työkaluihin ette kai te luule että minä niitä enää eläkkeelläkään tarvitsen? Eikä ottanut lahjaa vastaan.

Vierailija
30/52 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tämä on muuttunut. Muutosneuvotteluja on sielläkin. Asiakkaat kiittää, kun v-mäisin jäärä ikään katsomatta lähtee.

Vierailija
31/52 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvassa taitaa olla 30 tai 40 vuoden urat samassa firmassa. Sellaisesta urotyöstä voisi jo isommalla rahasummalla palkitakin nykymaailmassa

Niin voisi. Meillä pyydettiin vaan jättämään henkilökortti ja avaimet. Hierontalahjakortti.

Vierailija
32/52 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosituhannen vaihteessa. Nyt jo lakkautetussa paperitehtaassa jäi vanhempi asentaja eläkkeelle. Oli ollut tehtaassa muistaakseni koko ikänsä. Oli järjestetty kakkukahvi tilaisuus työkavereita ja johtajia oli paikalla runsaasti. Läksiäis lahjaksi miehelle oli hankittu uusi renkailla oleva peltinen vetolaatikoilla oleva työkalu vaunu viimeisen päälle työkaluilla. Tämä siis juhlallisesti luovutettiin hänelle kakkukahvien jälkeen. Eläköitynyt katsoi lahjaa silmät pyöreänä ja sanoi siinä koko porukan kuullen läksiäis sanat mitkä jäi hyvin mieleen. En ole töissä kahteenkymmeneen vuoteen koskenutkaan työkaluihin ette kai te luule että minä niitä enää eläkkeelläkään tarvitsen? Eikä ottanut lahjaa vastaan.

Olipa kummallinen ja kiittämätön tyyppi.

Vierailija
33/52 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse jäin vuoden vaihteessa eläkkeelle. Firma ei muistanut mitenkään ja itse lähetin joulutoivotuksen kaikille työkavereille, jossa mainitsin sen olevan viimeinen ja jääväni vuodenvaihteessa hyvin ansaitulle eläkkeelle.

Vähän kyllä ihmetytti tuo firman käytös, kun seuraajakin palkattiin aloittamaan tämän vuoden alusta. Olin sentään ollut 42 vuotta yrityksessä töissä ja hiljaista tietoa kertynyt melko paljon.

No nyt on soiteltu ja kyselty myös sähköpostitse neuvoa. En ole vastannut puheluihin enkä posteihin,

Sama kokemus, mutta työnantajana valtio viimeisen 28 vuoden ajan. Työnantaja ei muistanut mitenkään, esihenkilö kertoi, että vuoden 2024 eläkkeellelähteville varatut lahjat oli loppu eikä hän osaa tilata uusia (lahjan arvo peräti 38 e eli ei kyse mistään isosta asiasta) ja esihenkilön mielestä oli tarpeetonta kahvitella joulukuussa.

Tammikuun 10. päivä tuli ensimmäinen meili työkaverilta, että voitko auttaa, kun kukaan ei tiedä, miten tulee toimia. Tähän meiliin vastasin ja neuvoin, mutta loppuun laitoin, että enempää en aio auttaa, siellä on esihenkilö sitä varten, että hän järjestää asiat. Seuraavaksi tuli esihenkilöltä viestiä, että "lähdit niin äkkiä, ettei huomattu pyytää ohjeita, joten voitko selvittää asiat a,b, c ja d". Vastasin, että olen eläkkeellä, en tee enää töitä, mutta jos teillä on tarvetta konsultille, niin olen käytettävissä edullisesti 129 e/h + ALV. Siihen esihenkilö vastasi, että ei voi tehdä tuollaista hankintaa, mutta koska olen vastannut asioista a-d, niin velvollisuuteni on tehdä niistä selkoa. Vastasin, että kiitos ei, ilman palkkaa en tee, joten varmaan voitte irtisanoa työsuhteen, jossa en tiennyt enää olevani. Ongelma on sellainen, että se kumuloituu joka kuukauden 17. päivä (kiitos järjestelmän), jos sitä ei selvitä, joten voi olla, että kohta tuon huomaavat viraston asiakkaatkin. Minulle se ja sama, en ole enää töissä.

Vierailija
34/52 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenkää vaan fossiilille ja nuorta talenttia tilalle puoleen hintaan! Firma ei tee hyväntekeväisyyttä, eikä ole siihen tarkoitettu. Numerot ratkaisee ja tuloksen pitää nousta joka vuosi.

Tämä on syy sille, ettei tuottavuus ole noussut. Nuorempien "talenttien" pitää keksiä se sama pyörä alusta asti. Hiljainen tieto ja kompetenssi potkitaan ikäsyrjinnällä pihalle. He osaavat jo sen pyörän, ja seuraavaksi alkaisi se tuottavampi hiominen. Jos työsyhteet jatkuisi.

Harvoja poikkeuksia on. Tuttu mekaniikkainsinööri pääsi melko äskettäin töihin oltuaan vuoden työttömänä. Tuotekehityshommiin, joita tehnyt aiemminkin. Ja monipuolisesti. Laittanut monia monia hakemuksia koko ajan. Ikää yli 50v. Moniportaisessa rekryprosessissa ohitti nuoremmat vain kokemuksellaan. Firma teki viisaasti. Sai yhden kärkilahjakkaimmista, joita tiedän.

Vierailija
35/52 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenkää vaan fossiilille ja nuorta talenttia tilalle puoleen hintaan! Firma ei tee hyväntekeväisyyttä, eikä ole siihen tarkoitettu. Numerot ratkaisee ja tuloksen pitää nousta joka vuosi.

Ainoo vaan, että fossiilit on ainoita jotka duunareista tekee vielä töitä, eikä selaa kännykkää, kaiva nenäänsä, istu wc 2-3 kertaa pitäen omia lisä taukoja, ole sairaslomalla pienimmästäkin syystä, jne jne niin kuin nämä sinun nuoret talentit!

Vierailija
36/52 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt on soiteltu ja kyselty myös sähköpostitse

Itkettää ja naurattaa tämä tarina 

Vierailija
37/52 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tuollaisia juhlia kaipaa? Onneksi ovat lopettaneet.

Vierailija
38/52 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin kypsynyt erinäisiin vääryyksiin työpaikalla, että häivyn taatusti vähin äänin.

Vierailija
39/52 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Nykyään se on lappu käteen ja soronoo. Ja siis nimenomaan vanhimmille työntekijöille. Suomi nousuun joopajoo.

Vierailija
40/52 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään suunilleen eläkeläisiä pidetään laiskana. Ennen oli kunnioittavaa. Ajat muuttuvat aivan järjettömästi.