HELMIKUISIA viikolla 11 ma-
Kommentit (70)
Täällä ei aurinko paista, mutta mukava ilma muuten...
Helmiinalle suuret Onnittelut Nuppusesta!
Tässä ollaan itsekin vielä onnesta niin mykkyrässä, että ei ihan oo vielä selvillä ketkä Helmiksistä on vauvautuneet ja ketkä ei..
Uusille tervetuloa minunkin puolestani!!
Ja sit taas kaipaan neuvoja; (jos jollakulla olis tietoo)
Mulla puutuu/kipeytyy oikea jalka kävellessä..Oon tainnu tästä jo aikasemminkin valittaa..
Mahtaakohan johtua issiaksesta vai mistä?! Mitenkähän sen sais paraneen?
Tosi inhottavaa, kun muuten jo " lenkkeily" onnistuu hyvin, mutta vähän väliä tarvii pysähdellä ja lepuuttaa oikeaa jalkaa että pääsee taas hetken matkaa eteenpäin..
Jos joku osais auttaa, niin oisin onnellinen!
Alkaa näyttään siltä, että mulla ei maitoo tuu koskaan tarpeeks vauvalle! Oli varmaan sen verran rankka kokemus se leikkaus, että se vei mahikset täys-imetykseen! Mutta onneks sitä tulee edes vähän, että saa kokea vielä kerran sen ihanuuden kun vauva on tissillä! Aina ensin syötän molemmat tissit ja sit lisämaitoo päälle!
Poika vaan vetelee 80ml kerralla Nannia tissien päälle, joten ei multa varmaan iteltä paljoo tuu!
Nyt pitää taas rientää..
mammutti ja Vilppu 2vk ja 1pv
Onnea HELMIINA JA KOLOMONEN!! Vihdoinkin. ;)
HEINÄ: meillä kans Mimmillä jo viikon ollut nenä tukossa. Välillä näyttää, että helpottaa, mutta sitten taas tuhisee. :( Nenä-friida on täälläkin siis ahkerassa käytössä.
Jalan puutumiseen en osaa sanoa mitään, itsellä ei ole sellaista ollut sektion jälkeen. Mutta selkä on nyt todella kipeä. :(
Eilen Mimmi ei itkeskellyt oikeastaan ollenkaan. Annoin Relat ja d-vitamiinit aamupäivällä. Yö meni vähän pipariksi, kun esikoinen halusi minun ja Mimmin viereen nukkumaan yöllä ja valvoi pitkän aikaa. En saanut itsekään nukuttua ja sitten jo piti syöttää vauva. Ja aamulla tietysti aikaisin ylös. :(
Mimmi jaksaa myös seurustella jo mukavasti. Ja hymyjä väläyttää välillä oikein hienosti. :) Ihanaa, kun ottaa jo niin hyvin kontaktia. Esikoisen kanssa sai odotella ikuisuuksia, kun kehitys tuli jälkijunassa ennenaikaisuuden takia. Eli lähdenpä seurustelemaan taas.
-Saibu ja Mimmi 4vkoa+3pvä-
Heissan kaikille ja terveisiä prinsessa synttäreiltä ;o) Juhlat vihdoin ohi ja pikku rinsessa tyytyväinen...äiti kaulitsi prinsessakakun päälistä vielä eilen illalla 23.30. Muutenkin tuli leivottua kaikkea pinkillä kuorrutteella ;o) No ristiäisiin sitten jo sinistä..ne ovat kahden viikon päästä.
Eli siivoilua ja leipomista noiden normi kotihommien lisäksi täällä puuhailtu joten pinot olen vaan käyny aina lukaisemassa. Kiva kyllä kun on aktiivisia kirjoittelijoita.
Pikkumiehestä...on kyllä tosi tyytyväinen vauva, ei turhista kitise. Sylissä tykkää tietysti olla mutta viihtyy myös hetkittäin sitterissä ja aamuisin jos ei mennä ulos niin nukkuu siinä pieniä pätkiä. Siivouspäivänä nukkui kolme tuntia liinassa, joten sain imuroinnit yms. hoidettua hyvinkin tehokkaasti ;O) Syöminen edelleen kahden-kolmen tunnin välein, myös yöllä. Mutta kuten olen vissiin joskus sanonut niin saan kyllä heti unen uudestaan kun vauva saa tissin suuhun sängyssä, eli äiti nukkuu kun toinen ruokailee. Enkä tosiaan nouse kun pakon edessä ;O)
Heinä: Meillä myössilmätulehdus ollut. Saatiin vkon ikäisenä lääke ja edelleen silmä rähmii mut ei ole punainen tai mitään. Viime viikolla juuri laitoin 7pvän kuurin sitä lääkettä ja vielä rähmii, tosin ei ihan yhtä paljon. Ilmeisesti kyynelkanava ahdas tai jotain. Ajattelin kysyä sitten kun mennään lääkärin tarkastukseen.
Hymyjä myös meillä jaellaan, myös muille kuin minulle. Ja on kyllä tosi söpöä...vauvat on niin suloisia ja niin vähän aikaa pieniä...minullako krooninen vauvakuume???
Ai niin onnea Kolomonen ja Helmiina!!! Ja tervetuloa Miiri ja Enni-Maija, minunkin puolestani.
Ne kenellä on jo lapsia ennestään...mites mies viettää aikaa muksujen kanssa? Meillä tuntuu ainakin et mitä isommaksi lapset kasvaa sen enemmän isäkin keksii puuhaa ja tekemistä heidän kanssa. Mukavaa seurata kun tyttökin menee ihan innoissaan autotalliin isin kanssa. Nyt kun vauva vie muutenkin omaa aikaa tosi paljon niin on kyllä mukava kun mies jaksaa touhuta isompien kanssa. Niin siis toki hoitaa myös tätä pienintä mutta kun meillä ainakin tuo tissi on pop...
No kotitöitä mies ei sitten kyl niin kauheasti tee eli saan kyllä ihan itse ne hoidellä. Nyt siivottiin yhdessä oikein perusteellisemmin kun näitä juhlia tässä kuussa useammat. Mut ihan rutiinillahan nuo kotityöt sujuu kun oon tässä kotosalla ollessa niistä muutenkin huolehtinut. Ja jos en jaksa niin sitten on vahan sekaisempaa muutama päivä;O) tosin olen kyllä aikas siivousfriikki joten ahdistaa jos on liian kauaa sekaista...
No tulipas taas tarinaa...taidan lähteä saunan lämmitykseen.
Oikein mukavaa lauantai iltaa kaikille!!
calmus & pesue
kolomoselle ja helmiinalle onnittelut vauvoista =)
morjes miiri! kivaa törmäillä tuttuihin täällä!
d-vitamiinista oli puhetta, meilläkin on se jekovit käytössä. maistuu pahemmalle kuin devitol, mutta sen ei kuulemma pitäisi aiheuttaa niin paljoa mahanpuruja.. meillä mennään vasta yhtä tippaa.. mutta kunon pullovauva, niin kolme tippaa päivässä piisaa.
mammutti kyseli koiven puutumisesta. mulla oli esikoisen jälkeen sellaista, että toinen jalka puutui istuessa/maatessa. se jalka, jota issias raskausaikana runteli. meni ohi aikanaan..
nyt ei ole ollut puutumista.
joku kyseli miehen osallistumista isompien lasten hoidossa..
onneksi mun mies touhuaa elmon kanssa tosi paljon, ja kyllä minäkin yritän, sen minkä kerkeän.
mies huolehtii useimmiten esikoisen iltapesut/kylvyt, iltapalan, ja muutenkin puuhaa, pelaa palloa ja leikkii elmon kanssa paljon.
lisäksi sisu on aika tyytyväinen vauva, siis syö, nukkuu ja seurustelee noin useimmiten.
ja onneksi 2,5v voi ottaa jo osallistumaan moneen juttuun, kuten pyykkihommiin ja ruuanlaittoon..
mies antaa mun nukkua jos olen väsynyt, eli kun hän tulee töistä (on ruoka valmiina), ja on syönyt ja käyttänyt koiran, niin minä voin mennä nukkumaan jos olen väsynyt. vetelen parin tunnin unet, niin johan jaksaa taas.
tai, kun mies menee kuitenkin nukkumaan vasta puolen yön jälkeen, jos minä haluan mennä yöunille aikaisin, niin hän hoitaa vauvaa kunnes menee itse nukkumaan.
mies nukkuu siis elmon huoneessa, ja hoitaa esikon mahdolliset yölliset kujeet (ei herää joka yö)
ja minä olen vallannut makuuhuoneen vauvan kanssa, ja hoidan siis vauvan yöt.
mies tekee aika paljon siivous-kotitöitä, imurointi on oikeastaan miehen kontolla.
molemmat meistä järjestelee tavaroita ja tyhjää/täyttää tiskaria jne.
mun heiniä on pyykki ja ruoka-asiat, lakanoiden vaihdot ja sen sellaiset, sekä aika usein kaupassa käynti.
ihan toimiva systeemi.
omaa edelleen pulleaa napaa..
minä sitten otin, ja lopetin koko imetysveivuun..
oma maito ei koskaan noussut kunnolla, vaikka miten yritin imettää, joten tälläkin kertaa olemme nyt siirtyneet kokonaan putelimaitoon..
ton imettämisen kanssa kehittelin jo useamman itkuhepulin, mutta kun ei sitä maitoa tule kun ei sitä ole, niin ei vauvaakaan jaksanut tyhjä tissi 3 viikkoa kauempaa kiinnostaa.. =(
..no, ihan hyvä tosta esikostakin on nan:illa kasvanut =)
eilen otin tuplakärryt, ja kärräilin vauvan kanssa keskustaan (3km suuntaansa), käytiin kaupassa, ja hoideltiin muitakin asioita.
vein kauppaostokset (3 muovikassia) iskän työpaikalle auton paksiin, ja komensin tuomaan ne ruokatunnilla kotiin.. =)
kätevää, kun ei tartte kaikka raahata vaunuissa kuitenkaan.
sitten me haettiin esikoinen rattailla kotimatkalla.
samalla elmon hoitotätikin näki sisun.
pikkasen oli elmo ihmeissään, kun tultiinkin vaunuilla sisun kanssa kahdestaan, eikä totuttuun tapaan iskä autolla.
hyvät oli vaunut työntää, vaikka kyydissä olikin kaksi muksua =)
kannattava ostos! (käytetyt emmaljungan tuplat vm 2002)
elmo kyllä jaksoi kävellä puolet kotimatkasta, ehkä sellaisen 1,5km, kahdessa eri pätkässä. ihan hyvä suoritus hoitopäivän päälle, 2,5v pojalta.
tänään on lonkat olleet pirun kipeät tosta rattailusta.. sitä saa, mitä tilaa. olisi voinut aloittaa ehkä vähän lyhyemmällä matkalla, ja gore-tex kengissä ei ole edes kunnon vaimennuksia, että lenkkarit olis olleet huipusti parempi valinta, mutta kun tiet oli niin märät..
elmo on edelleen huolehtivainen isoveli.. =)
ristiäiset on aprillipäivänä, eli 1.4.
miten teillä muilla on toi paino? mulle tuli 12 kg, ja siitä on jäljellä 6kg..
jaa-a, sisu vaikuttaisi olevan taas vailla maitoa.. ihan hervoton ruokahalu tolla ukkelilla.. =)
(..äitiinsä tullut, ahmatti... ;) )
-ennis- ja sisu 3 viikkoa 5 päivää ja elmo 2,5v
Moikkelis vaan!
G: Meillä mies hoitelee tuon isomman lähes tulkoon kokonaan. Työnjako on tullut luonnollisesti puolitoistavuotiaan itse turvautuessa isään. Tosin Riku on sitä mieltä, että isän syli kuuluu vain hänelle... =)
Kotitöitä riittää kummallekin. Mä käyn kaupassa minkä saan kantaa vauvan lisäksi ja mies sitten ne raskaimmat. Muut kotityöt tehdään kun ehditään tai on pakko...
Tänään olis tarkoitus mennä 5-vuotis kekkereille. Tulossa muutama muukin ipana. Tässä pohdin, että lähteäkö pikkuisen kanssa kun nuhaisuus muuttunut yskäksi...
Nyt maitobaarin avaus... Nähdään!
Pikaisesti pinoon ennen nettipimentoa, lähdetään perheen voimin Töysään sukuloimaan tiistaihin asti. :)
Kotitöistä oli ollut puhetta; minä hoidan käytännössä huomaamattani kaiken :D olen siis sellainen ' kestopuunailija' että siivoan pitkin päivää paikkoja. Imuroinnin teen kerran päivässä kun koirasta irtoaa niin paljon karvaa, tosin mieskin joskus hoitaa sen (ainakin jos nurisen.. ;) mutta silti on aina karvoja lattioilla :) Mies vie yleensä roskat ja tekee ruoat- kaupassa käydään miten milloinkin vuorotellen.
Lapsen hoitoon mies osallistuu paljon, esikoisen hoito on oikeastaan jäänyt sille nyt pitkälti ja sama homma täälläkin että isin syli on vaan sitten esikoista varten! Kitinä alkaa heti kun vauvakin on välillä isänsä syliteltävänä ja yhtä aikaa pitää yrittää ängetä..
Mutta.. nyt pikaiset vaipanvaihdot ipanoille ja pakkailemaan koko poppoota autoon. Mukavaa viikonlopun jatkoa!
-Henna ja Melina-
Jospa nyt kerkeisin pinoutumaan ihan rauhassa kun neiti nukkuu.
G: Meillä mies ulkoilee isompien lasten kanssa,käyttää iltapesuilla,antaa iltapalat jne..ja minä hoidan pääasiassa vauvan,toki mieskin hänelle vaihtaa vaippaa ja antaa lisämaitoa pullosta kun tissimaito ei aina riitä.
Kotityöt teen pääasiassa minä,mies joskus tyhjentää ja täyttää astianpesukoneen ja imuroi välillä.Kaupassa käy mies kun mulla ei ajokorttia ole ja lähimpään kauppaan on 10km. Ja koiran mies hoitaa kokonaan. Minä sitten laitan ruuat,pesen pyykit jne.
Hyvin toimii näin ja pyydettäessä mies auttaa.:)
Meillä ei neitiin ole vielä ainakaan nuo d-tipat (devitol) vaikuttaneet mitenkään,siis ei ole mahavaivoja ilmennyt,tosin alotin 2 tipalla/3pvää ja tänään annoin 3 tippaa.
Mitähän vielä piti kirjotella..tuntuu ettei pää toimi yhtään kun kaksi huonosti nukuttua yötä takana,tyttö kyllä on antanut nukkua mutta jostain kumman syystä unet on ollut tosi katkonaisia.:( Jospa sitten ensi yönä sais nukkua kunnolla.:)
Mutta palailen myöhemmin taas!
Jonzu ja tyttö 2vkoa 4pvää
Pahasti vaikuttaa siltä että meidän poikaselle on iskemässä flunssa!
Välillä aivastelee ja yskii ja nukkuu paljon enemmän kun aikaisemmin..
Kyllä olisi ikää saanut olla enemmän, kun pari viikkoo, ennen ensimmäistä sairastelua..pelkään, että pian ollaan sairaalassa uudestaan!
Peukkuja pystyyn, että selvittäis ihan pienellä tästä flunssasta!!
Tänään kokeilin rintapumpulla pumpata tissit tyhjiks, että näen paljonko multa maitoo tulee. Eipä sitä paljoo herunu, 30ml yhteensä, joten ei ihme, että Vilppu vaatii paljon lisämaitoo!
Onneks nyt edes vähän tulee, ettei ihan kuivat tissit ole!
Meillä mies on hoitanut taloutta todella hienosti näitten päivien aikana kun olen ollu toipilaana!
Isommat lapset mies on ruokkinu ja siivous on ollu lähes kokonaan miehen heiniä..pikkusen olen yrittänyt omien voimien mukaan autella. Vauvan hoitoon mies osallistuu myös ahkerasti, joten täydet pinnat annan kyllä omalle kullalle!
Muutenkin mies on noitten isompien poikien kanssa ahkerasti touhunnut..käynyt luistelemassa ja pelailee pelejä ym.
Pojat on kyllä sen verran isoja, että niistäkin on paljon apua vauvan hoidossa ja innokkaina ovat riisumassa ja syöttämässä pikkuveikkaa!
Onko teillä käynyt jo kovasti vieraita vauvaa katsomassa?
Meillä ei vielä ihan kauheata ruuhkaa ole ollut, kun monikin varmaan ajattelee, että mulla on sen verran rankka kokemus takana, ettei heti viitsi tunkea kylään!
Nyt pitää taas mennä
mammutti ja Vilppu 2vk ja 2pv
Heips vaan!
Jäin sitten kotiin pikkuisen kanssa, enkä lähtenyt niile 5-vuotis kekkereille. Sinne lähti mies ja Riku. Ajattelin että parempi kotona höyryhengitellä, jos yskä pikkuisella pahenee...
Tuli tässä sellainen mieleen, että ystäväni kanssa keskustellessa tuossa viikko jos toinenkin taaksepäin, hän kertoi että vatsavaivat voivat johtua myös ns. väärästä imetystekniikasta. Tämä ei sitten mielestäni sovi niille, joilla maidontuotanto on niukkaa... Eli pitäisi imettää samaa rintaa niin kauan kuin se lapselle kelpaa. Tällöin tulee myös se takamaito paremmin imettyä käyttöön. Jos vaihtaa vuorottain rintaa, saa vauva pelkkää etumaitoa, jolloin tyytymättömämpi. Meillä edelleen yöt kolmen tunnin pituisia, mut päivien tiheät syötöt ko. ohjeen avulla vähentynyt.
Suihkutissiin auttaa mulla makuuasennossa imettäminen. Poika ei edes suostu kuin " tyhjää" tissiä ottamaan istuma-asennosta. Eipä tule tukehtumisen tunnetta, vaikka paljon tuleekin maitoa. Ja se nänninpainaminen on kanssa hyvä niksi mulla ainaskin toimii.
Meillä itkut oli taas flunssan syytä... Käytiin perjantaina lääkärissä varmuuden vuoksi. Nyt muuttunut yskäksi. Kuulostaa ihan kaamealta. Tämä on jo kolmas flunssa vatsataudin jälkeen!!! Otetaan vastaan terveitä päiviä! =) Toivottavasti ei tarvitse sairaalaan lähteä... On onneksi pikkuniistäjä, suolatipat ja suihkun höyrytys vielä toistaiseksi auttaneet.
Muuten rytmien luomisesta. Tosin näin pieniä vielä varmaan turha muokkailla, mut meidän pikkuinen nukkuu ne pisimmät unet päivästä... Tosi hienoa, että saa pyykit pestyä ja ruoan tehdä rauhassa, mut koskakohan sitä " kelloa" voi alkaa rukkailemaan???
Nyt taas maitoa antamaan... =)
T:Tea & Samu
Hannele: kyselit vauvan hereilläolosta. Meillä vauva on aina 2-3 tuntia hereillä nukuttuaan ja päiväsaikaan katselee tyytyväisenä ympärilleen, siskojen leikkejä ja minua. Ei kitise oikeestaan yhtään. Iltaisin hereillä ollessaan hievehtii, mutta itkee silloinkin aika vähän. Sensijaan tyttöni joka on nyt 3v oli vauvana aina äkäinen hereillä ollessaan ja karjui koliikkihuutoa illat. Päivällä ei ollut ekoihin 2 kuukauteen ikinä tyytyväinn vaan aina ns. kärsivän näköinen, maha varmaan oli kipeä. Eli tosi erilaisia on vauvat. Tämä pieni mies on TOSI tyytyväinen ja itkee vain nälästä ja silloinkin ensin ilmoittaa örinällä et kohta ois saatava. Eilen illalla oli itse asiassa eka ilta kun vauva oikeesti itkeskeli.
Nyt hän heräskin, jatkan myöhemmin...
Heinä ja poju tasan kuukauden ikäinen
Vauva ei herännytkään joten kommentoin vielä TISSIRAIVAREISTA: meijän poika imee tosi hyvin, mutta eilen huomasin että hän alkoi ärsyyntyä tissiin Kun irrotin pojan tissistä, tajusin että maitoa tulee kuin hanasta ja se on varmaan ns. liikaa kerrallaan. Luulisin että hän raivoaa sitä. Illalla aina kun yritin syöttää, hän raivostui toiseen tissiin mutta toinen kelpasi. Siitä hyväksi havaitusta ei tulekaan suihkunaan maitoa vaan vaatii imemistä. Sen olen huomannut jo edellisen lapsen kohdalta että tissiraivareta tulee aina ajoittain kausina, ehkä just silloin kun maitomäärä on kovasti kasvanut (viime viikolla tuntui et oli aina tissit tyhjät ja nyt tulvii joten maitomäärä on kasvanut) ja sitten raivarit taas vähenee. Tosin välillä jos itse söi esim. paljon mansikoita tai muuta erikoisen makuista, se aiheutti raivareita. Ite olen vaan jatkanut imetystä raivoamisesta huolimatta ja joskus auttaa kun vaihtaa imetystilanteen eri huoneeseen esim. sänkyyn jos muutoin imettää istuvilteen. Ja se kun antaa ensin hyvän tissin ja sitten vasta sen lorotissin, jolloin lorotissistä on jo valunut osa tissisuojaan.
Onko muilla vinkkejä TISSIRAIVOKOHTAUKSIIN??? Jos meilläkin alkaa taas tulla niitä enemmän, ois hyvä tietää muitakin vinkkejä. Toistaiseksi eilen ilta oli ainut tämän lapsen tissiraivari ja vauvalla oli samalla myös nenä tukossa. Tytölläni yhdistin raivarit myös siihen että kun hänellä oli muutenkin pikkuvauvana maha kipee, syöminen ehkä sattui mahaan ja siksi alkoi kiemurrella. Tosin tällä pojalla en ole mahavaivoja huomannut, onneksi. Onkin kova poika piereskelemään ja röyhtäsemään sekä kakkaa joka vaippaan hieman, koliikkityttöni oli ekat 2-3 kk tukossa eikä tullut usein pierua eikä kakkaa, eikä pulauttanut eikä röyhtässyt. Tytöllä oli jopa 2 viikon välejä kakan teossa ja sitten huusi ihan hirveesti heti ekana kakattomana päivänä ja kakka oli kuin kittiä, sellasta tiukkaa pötköä tissivauvalla!
Nyt vauva oikeesti heräsi...
TIMBE: Meillä on sama homma että vauva on vaikea saaha nukahtamaan, paitsi onneksi yöllä jatkaa lähes aina uniaan syönnin jälkeen! Mutta päivisin kitisee ja on vaikea saaha nukahtamaan, vaikka tissille tai syliin aina torkahtaiskin. Onneksi tosiaan ne kitinät ei ikuisuuksia jatku!
MAMMUTTI: Meille neuvolatäti sanoi kun 2 viikon ikä tuli täyteen että oottaa että on vain muutama pakkasaste ennen ulos lähtöä. Mutta nythän toisaalta on plussaakin (sillon oli n. 10 astetta pakkasta).
HEINÄ: No meillähän tosiaan noita tissiraivareita saadaan lähes joka syötöllä! Se on tosi ahistavaa kun ei tiiä miten vauvaa vois auttaa... Meilläkin tosiaan johtuu siitä että maitoa tulee liikaa. oon yrittänyt niitä keinoja joita vinkiksi sain kun asiasta kyselin tällä palstalla omassa alotuksessaan, eli syöttää makuulta, yrittää välillä rauhottaa tutilla, antaa ylimääräisen suihkuavan maidon valua harsoon kun vauva irrottaa tissistä ja maitoa suihkuaa ympäri kämppää..., kokeilla toista rintaa, syöttää heti vauvan herättyä kun on rauhallinen, lypsää ennen syöttöä... mutta ei tunnu silti mikään oikeen helpottavan tosi vaikeeta on tuo syöttäminen nykyään. Eilen illallakin sai raivareita tissillä vaikka heti kun nostettiin tissiltä niin alko hamuamaan taas, loppujen lopuksi autto ikun lypsin maitoa pois, kapaloin vauvan ja syötin sitten. Mutta auta armias kun yöllä heräsin niin pumpattu tissi oli ku kivikova pallo ja peittoa myöten maitoa herunut. Eli luultavasti tuo pumppaus aiheutti sitten että maitoa alko kertymään entistä enemmän. Itse olen todella pulassa tämän ongelman kanssa, ehkä tämäkin on syynä siihen että meillä kitistään päivät kun tissille hermostutaan ja ehkä jää nälkä? Ja toisaalta kun maitoa tulee suihkuamalla niin tulee vissiin herkemmin nieltyä ilmaa ja taas kitistään...
Mukavaa alknutta viikkoa
HANNELE + kelmi 4 vko 2 pv
Hannele: mä olen ainakin välttänyt maidon pumppaamista just siksi että se lisää maitomäärää entisestään ja aina lorottaa enemmän ja enemmän. Kun edellinen vauvani raivosi tissillä, ei siihen mielestäni auttanut yhtään mikään noin niinkun oikeasti. Vauva vaan puljasi ja tökki tissiä ja karjui hirveesti. Yleensä yöllä söi paremmin puoliunessa mutta hereilläollessa hörppäs pari kertaa ja sitten alkoi sätkiminen. Sukatkin putos aina vauvan jalasta kun pyöriskeli tissillä ja sätki. TUngin tutia suuhun ja kokeilin kaikenlaista mutta vauva vaan raivosi ja maito lensi ympäri maailmaa, pitkin sohvia ja kaikki paidat likomärkiä ja hermot kireellä... Se oli tosi stressaavaa itselle. Onneksi sitten välillä tuli taas kausia jolloin vauva ei raivonnut. Jatkoin imetystä 7kk tuon raivovauvan kanssa. Jälkeenpäin ajateltuna olisi voinut kyllä luovuttaa aiemminkin, turhaa stressiä. Lisäksi mulle alkoi tulla rintatulehduksia ainakin kerran kuussa, joskus joka toinen viikko. En tiedä johtuiko se tissiraivosta vai johtuiko tissiraivarit rintatulehduksista. Tosin vauva raivosi myös monesta muustakin asiasta, oli itkuista sorttia kaikin puolin.
Nyt kun tämä uusi vauva raivosi vain yhtenä iltana, muistui elävästi mieleen se touhu...
Nyt lähen hakemaan tyttöjä kerhosta.
Täällä sitä pyöritään vatsan kanssa vielä ja odotellaan huomista päivää!!! Huomenna olis sitten se käynnistyspäivä, HUIH!
Mammutti80: Mä kuitenkin menin ja luin sun tarinas ja olihan tuo hurja, onneksi kaikki on nyt hyvin!!! Lepää ja nauti nyt, joohan =)
Mun piti noista tissiraivareista tulla kommentoimaan eli mulla noiden kahden kanssa on ollut just tuollaisia raivareita aina aika ajoin ja mä kanssa muistaakseni epäilin noiden johtuvan tuohon maitomäärän lisääntymiseen tai sitten maidon makuun. Mä sitten (iltaisin) jos noita raivareita tuli niin lopetin hommat siihen paikkaan ja annoin vauvan isille joka sitten aikansa vauvaa höykytti ja kanniskeli ja yleensä raivoaminen loppui kun saatiin aikaiseksi kakka, röyhtäys tms. eli loppujen lopuksi vauvalla oli aina jokin " hätä" ja vaikka olikin nälkä niin syöminen teki ilmeisesti sitten pahaa. Epäilin mä myöskin muistaakseni korvatulehdustakin kun vauva aina raivosi kun toiselle kyljelle hänet käänsin, mutta sekin luulo oli ihan turha.
Saas nähdä millaisia raivareita tämä vauveli sitten tekee, on varmaan taas yhtä ahne ja nälkäinen kun esikoinenkin, joka oli myöskin " yliaikainen" ja söi alusta asti ihan hirveästi ja painoikin jo 6 viikkosena yli 6 kg! (syntyessään siis 3.6 kg).
Nyt lähden kauppaan ostamaan kaappiin eineksiä isukille ja lapsille ja itselleni sairaalaan herkkuja, sitten se herkuttelu saakin loppua!!!
t.kolomonen hetken vielä ilman vauvaa
HEINÄ kuulostaa tutulta just toullasta meilläkin on. Mutta moni meinas että 2-3 kk päästä helpottaa kun maitomäärä tasaantuu. sinnillä ainakin toistaseksi.
KOLOMONEN tsemppiä huomiseen
MAMMUTTI pahoittelut minunkin puolesta! Samalla onnea vauvan syntymän johdosta! Osaa varmasti taas arvostaa elämää tuollasen jälkeen!
HANNELE
Kolomoselle ihan ekaksi tsempitykset huomiselle! Pian oot jo nyytti sylissä sinäkin :)
En muista mitä oli kyselty, mutta pikaisesti ajattelin kysäistä että syökö muiden vauvat päivisin usein?! Yöt menee yhdellä syötöllä 4-5 aikaan ja nukkuu tosi hyvin, mutta päivisin syöttövälit on kaikkea puolesta tunnista kahteen tuntiin. Muutenhan se olis ok mutta yhdellä syöttökerralla menee vähintään 100ml maitoa, joskus se 160ml. Sitten tuntuu " ylensyöneeltä" ja puklaa lopusta aina kaaressa. Vaippa pitää vaihtaa n. 3 tunnin välein ja on silloinkin ihan ' raskas' pissasta eli tosi märkä. Kakkaa tulee vaan parin-kolmen päivän välein ja sekin mallasuutteen avustuksella... ei silti kitise masuvaivojaan.
Tuttia tarjoan kun on syöty ja jatkaa senkin imemistä ikäänkuin söisi ennenkuin hoksaa ettei sieltä mitään tulekaan. Tuttia saa oikeastaan itse pitää tytön suussa siihen asti että nukahtaa tai vaihtoehtoisesti laittaa sen takaisin suuhun varttisekunnin välein. Sittenkun nukahtaa niin tutti tipahtaa eikä haittaa.
Esikoiselta meinaa loppua välillä ymmärrys kun pitää olla parikin tuntia vauva sylissä ja pitää toisella kädellä tuttia suussa tai alkaa vääntyily. :( Hyvähän se on että syö ja kasvaa mutta... noh, tyttö selkeästi ylensyö ja ei ole nälkäkään mutta silti ahtaa. Saa myös joskus ' pulloraivareita' . Eihän KOKO AJAN voi olla nälkäinen?! Vai voiko.. tutkimattomia on pienen vauvan ajatukset..
Mutta nyt taas tuttitelineeksi, menoksi!
-Henna ja Melina
Meillä on pikkuinen flunssassa. ;( Alkoi tuhisemaan lauantai-iltana ja on ollut aikas räkäinen. Jostain luinkin, että neuvolan mukaan noin pieni ei vielä voi olla flunssassa. Enpä tiedä mitä tuo sitten on... Kiitos vaan HEINÄlle tuosta nuha-aloituksesta, oli mullekin siitä hyötyä! :) Esikoinen pärski aika lahjakkaasti viime viikolla vauvan päälle, kun oli itse kipeä. Joten kai tuo vauveli saa kaikki taudit siskoltaan. Nyt kyllä nukkuu tyytyväisenä ulkona. Kuumetta ei siis ole ollut, pelkkää nuhaa vaan. Räkää saa imeä oikein urakalla. :(
Yöt Mimmi on silti nukkunut hyvin. Viime yönäkin sellainen kuuden tunnin pätkä. Eikä yöllä häiritse edes tuo tukkoinen nenä, lähinnä tuhina alkaa, kun pitää tissitellä. HENNA: Meillä alkaa nuo tissimaratonit yleensä alkuillasta. Ja sitä kestää melkein nukkumaan menoon saakka. Monta tuntia siinä menee istuessa ja imettäessä. Syö kauheesti ja siten puklaa melkoisia määriä! Ja syö taas uudestaan. Vaipan saa vaihtaa kolmekin kertaa syötön aikana, kun koko ajan kakkaa. Just, kun on puhdas vaippa, tulee uusi satsi... Ja jos odottaa, että nyt ei varmaan enää kakkaa, niin arvaa vaan, onko kohta kakat vaipassa. ;) Meilläkään ei esikoinen oikein ymmärrä näitä imetyssessioita, tai miksi ne kestää niin kauan. :(
Seurustelusta: Mimmi on hyvin tyytyväinen vauveli, ainakin vielä. Ei paljoa itkeskele ja jaksaa seurustella ja tuijotella pitkiä aikoja. Esikoinen olikin ihan erilainen. Tuntui, ettei nuku koskaan päivälläkään ja viihtyi vaan sylissä. Ja siinäkin kitisi. Onneksi Mimmi ainakin vielä tajuaa seurustella päivällä eikä yöllä.
Tehtiin aika pitkä vaunulenkki ja nyt on mehut pois. Pitää mennä vähän lepäämään ennenkuin on sen maratonin aika. ;)
MAMMUTIlle onnea nyytistä ja voimia paranemiseen. Aika hurja tarina! Onneksi voit jo paremmin.
FROG2:lle osanotot koiran menetyksestä! Ja voimia sinnekin.
-Saibu ja Mimmi 3vkoa 5päivää-
Piti vielä toivottaa tsemppiä huomiseen käynnistykseen! Kohta pääset vihdoin haistelemaan pientä vauvaasi. ;) Hyvää kannattaa odottaa, vai mitä?!
-Saibu ja Mimmi-
Tässä alla kopioituna maanantaikirjoitukset ke-pe -listalta!
mammutti80 - 12.03. 10:06 vastaa tähän viestiin (36/39)
Maanantaita!
Kyllä elämä on ihanaa!
Ihan tuntuu,kun olis eri ihminen kun suuri vatsa ei ole tiellä, eikä alapäähän satu liikkuminen!
Vauva on rauhallinen ja nukkuu vielä paljon.
Heinä:
Meillä on nyt kolme poikaa ja tosiaan suunnitelmissä (tällä erää) ei ollut enempää lapsia, joten vielä ei kohdun menetys tunnu kovin pahalta, mutta saattaa jossain vaiheessa iskeä pahakin masennus sen takia..
Lääkärit antoivat kyllä omat nimensä ja kehottivat ottamaan heti yhteyttä jos alkaa tuntumaan siltä että pitää päästä tapahtumasta puhumaan ja kriisiapuakin järjestyy jos sitä tarvitaan!
Muutenkin Tayssin henkilökunta oli aivan ihania kaikki ja ottivat tilanteeni huomioon jatkuvasti ja kyselivät mun tunteista joka välissä. Monta kertaa kävi leikkaavat lääkäritkin mua katsomassa viikon aikana!
Mutta tällä hetkellä ainakin olen hyvin onnellinen tuosta pikku ihmeestä ja isommista lapsista ja siitä että henki säilyi!!!
joku kyseli vauvan itkuisuudesta hereillä ollessa;
Meidän poika on hyvin rauhallinen ja kun vatsa on täynnä, niin tykkää seurustella ja kuunnella kun sille jutellaan. Turhia itkuja ei ainakaan vielä ole. Mutta jokainen lapsi on erilainen ja toiset itkuisempia kun toiset. En olisi vielä kovinkaan huolissani, mutta ainahan voi neuvolaan soittaa ja kysyä neuvoa!
En ole pojan mittoja varmaan tänne vielä laittanutkaan, joten tässä:
Paino: 3820g
Pituus: 54cm
Pipa: 36cm
Kovin on pitkä poika ja 50cm vaatteet on auttamatta pieniä...
Onneksi niitä ei kovin paljoo tullut haalittua, kun jäi nyt pitämättä!
Kuinka pitkään teitä on neuvottu pysymään sisällä vauvan kanssa?
Me käytiin eilen pienellä happihyppelyllä vaunuilla, kun kelit on kerran plussan puolella..ikää nyt siis viikko ja 3pv..
Jätän gallupit väliin, kun taas on mentävä..
mammutti ja Vilppu
Ilmoita asiaton viesti
timbe - 12.03. 11:12 vastaa tähän viestiin (37/39)
Maanantaita!
Hellurei!
Pikaisesti taas muutama sananen yhdellä kädellä naputeltuna, imetän tässä samalla :-)
Hannele kyseli, onko vauvat aina tyytyväisiä... Me saavutettiin kk:n maaginen ikä sunnuntaina, ja meidän typy on ollut koko vkl:n aika itkuinen. Pieniä hetkiä kyllä tyytyväisenä viettää esim. sitterissä, muttei kauaa. Selvästi pieni kärsii nyt vatsavaivoista, kun kipristelee ja ähisee ja rupsuttelee. Ja oli pari päivää kakkaamattakin. Eli ei todella ole vauva tyytyväinen kaikkea hereilläoloaikaansa. Samanlaista oli aluksi esikoisenkin kanssa, mutta ei tätä ikuisuuksia kestä! Jossain vaiheessa vatsanväänteet helpottaa ja vauvaa kiinnostaa muutkin asiat kuin tissi... Meillä asiaa vaikeuttaa vielä se, että neito on huono nukahtamaan. Meillä on vaunut sisällä ja heijaamalla saankin toisinaan tytön huijattua uneen, itkeskeee kyllä sillonkin ennen nukahtamistaan. Yritän nyt vain ajatella, että vauva tarvitsee minua tämän pienen hetken eniten ja yritän olla hänen käytettävissään. Huono omatunto kalvaa kyllä esikoisen suhteen, varsinkin nyt kun hän on vielä kuumeessa. Ja mies lähtee loppuviikoksi
Lappiin työporukan kans :-(
No, anyway, nautin tästä vauvasta suunnattomasti ja yritän muistaa olla kiitollinen tästä ihmeestä. Mukavaa keväistä viikkoa kaikille!
Timbe ja typy 1kk 1pv
Ilmoita asiaton viesti
Heinä76 - 12.03. 11:15 vastaa tähän viestiin (38/39)
uusi avaus on tehty, siirrytäänkö sinne?!!!
Ilmoita asiaton viesti
Sporttari - 12.03. 12:19 vastaa tähän viestiin (39/39)
Ke-pe ==> maanantaita!
Terveiset neuvolasta. Tyttö on kasvanut hyvin, 5 vkoa nyt täynnä ja 3900g, 54cm (syntyessä 2700 ja 48cm). Kumpa vain tyttö kasvaisi, eikä äidin vyötärömakkarat samalla¿
Liikuntagalluppiin, lempiaihe : ) Tällä hetkellä mieluisinta on olosuhteiden sanelemana vaunulenkkeily : ) Mutta noin muuten erityisen paljon pidän rullaluistelusta, kesällä ulkona ja leikkimielellä kilpaillenkin maratoneja, talvella hallissa, sitten lisäksi juoksulenkkeilen ja maastopyöräilen, pelaan tennistä, kuntosalilla käyn välistä, melotaan kesällä, sisäsoudetaan talvella. Joskus lasketellaan ja lautaillaan. Mutta enempi kestävyyslajit ja ei-joukkueurheilu on meikäläisen mieleen, ja vaikka lajeja on paljon, niin joka toinen päivä vain olen urheillut, etten mikään himohölkkääjä ole. Mutta näköjään sen painon saa nousemaan, vaikka imettää ja urheileekin, kun vaan syö tarpeeksi ja herkuttelee vähintään riittävästi! Eli nähdään myös siellä terveyspuolen listalla¿
Henniina: tissiraivareihin neuvolan mukaan auttaa parhaiten aika. Heh heh. Mutta myös meillä suihkutissistä johtuviin sellaisiin makuulla imetys, ylimääräisten paineiden pumppaus vaikka vähän käsin liinaan ennen kuin alkaa syöttää ja se ettei vauva ehdi kovin nälkäiseksi ennen syötön aloittamista.
Hannele: seurustelu taitaa vaatia erityisen tyytyväistä vauvaa - kyllä täällä parhaimmillaan vuorokausi on ollut 8 tuntia itkua, 10 tuntia unta ja ne loput lähinnä vaipanvaihtoa ja syöttöä. Seurustelu on ollut pari minuuttia ja siinä se, sitten on naama vääntynyt jo ikuun : / Hyvänä päivänä voi olla ehkä vartin verran kerrallaan ¿seurustelutuulella¿ ja seurata silmillään tapahtumia.
Tässä ihan hyvä linkki muuten vauvan kasvuun, paljonko paino nousee / kk jne., kun sitä aina välillä ihmetellään: http://www.babyidea.fi/vinkkeja/kehitys. html
Mukavaa maanantaita! T: Sporttari ja Milli
Onnea KOLOMOSELLE tytöstä! Joko Loviisa on liittynyt vauvapuolelle kans, vai onko multa mennyt vaan huomaamatta?
Ja tervetuloa joukkoon myöskin ne kaksi joiden nimimerkit unohdin heti lahopää kun olen..!
Viime yönä mies heräsi syöttämään vauvan kahdelta ja aamulla kuudelta, itse nukuin menemään :) Olin siis yliväsynyt, puhuin puolitokkurassakin mitä sattuu niin mies katsoi parhaaksi hoitaa yösyötön itse..
Meillä vauva seurustelee kyllä myös päivisin sitterissä/ jumppamatolla. Jälkimmäisessä saa vaan tosin olla tarkkana, esikoinen on melko innokas osallistumaan kans leikkeihin ja välillä tietämättään turhan kovakourainen.. Täällä saa pitää kyllä silmät selässäkin! Huutomaratoneja meillä ei ole, mallasuutetta n. joka toinen päivä olen antanut kun on alkanut vääntelyt ja eilenkin saatiin sen avulla kahdet kakat aikaiseksi.
Mutta nyt ruonlaittoon ja sitten ratsastamaa, mahtava ilma onkin siihen hommaan! Mies lähtee muksujen ja koiran kanssa ulkoilemaan- se ei niin tuosta hevosestakaan välitä ;)
Lauantain jatkoja siis!
-Henna ja Melina 5 vk- (jo!)