Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ohitan jokaisen työtarjouksen, johon pyydetään suosituksia

Vierailija
20.03.2025 |

Minun mielestäni suositusten pyytäminen on epäluottamuksen osoittamista työnhakijaa kohtaan heti alkuunsa. Työnhakija on tehnyt työhakemuksen ja antanut itsestään työhaastattelussa hyvän kuvan, mutta vielä halutaan suosittelija. Kiitos, mutta sainkin paremman tarjouksen muualta.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
22/48 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelijaa vaaditaan, mutta kun on ollut pitkään työtön niin ketä hemmettiä voi suositella? saattaa olla haudassa entiset työnantajat tai en muista edes niiden nimiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta ja varsinkin jos tuntee yrityskenttää, tietää että ongelma ei todellakaan ole aina alaisessa. Niin toksista ja karmaisevaa on touhu suljettujen ovien takana firmoissa

En minäkään kysy työnantajalta listaa edellisistä työntekijöistä ja haastattele kaikkia työntekijöitä kaivellakseni ongelmia jo etukäteen 

Vierailija
24/48 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla olisi kymmenen suosittelijat heti mut kukaan ei ole pyytänyt haastatteluun edes moneen vuoteen. Olin olkiluodossakin töissä ja olen ollut 15 eri työpaikassa. Eipä vaan 50 vuotias kelpaa enää töihin.

Vierailija
25/48 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on täysin aivoton systeemi joka solveltuu pelkille jobhoppereille jotka eivät vuotta pidempään missään firmassa viivy.

Ajatelkaapa ihan normaalia pidempään samassa firmassa asiantuntijatehtävässä ollutta henkilöä joka haluaa hakea uutta työpaikkaa. Eihän se nyt hel vet ti sentään voi nimetä ketään nykyisistä johtajistaan suosittelijaksi ja paljastaa että on etsimässä uutta duunia.

Jos ja kun nykyistä työsuhdetta on jatkunut Suomessa aika tyypillinen 6-10 vuotta niin kenet se mukaa löytää edellisestä firmasta. Ja muistaako kukaan siellä edes tätä hemmoa?

Minä jouduin kerran hakemaan suosittelijan kahden työpaikan takaa kun välissä oli yksi täydeksi katastrofiksi osoittautunut lyhyt visiitti perheyhtiössä jonka omistajajohtaja oli aivan oikeasti hullu. Siinä sitten etsimään edeltävän firman alkuperäistä toimaria joka sai potkut ja korvattiin uudella joka puolestaan sai parin kuukauden päästä minut n

Tulee mieleen oma kokemus eräästä ihan tunnetusta yrityksestä suomessa. Harkasta ei maksettu palkkaa ja harkan jälkeenkin työsuhde aloitettiin määräaikaisella. Esimies ihan nenäni edessä pohti sepitystä, millä verukkeella pystyy tekemään työsuhteesta määräaikaisen. Koko pesti jatkuvaa epäilyä ja suoranaista kiusaamista verrattuna esim. minua uudempiin työntekijöihin. Pomo haukkuu työni, mistä asiakkailta tulee kehuja ja läpimeno nopeutuu huomattavasti -> tulos kasvaa. Esimies vetoaa "aiempiin huonoihin kokemuksiin" miksi kohtele minua kuin ihmispaskaa, jne. 

Lähdin itse firmasta tuon ala-arvoisen kohtelun vuoksi. Miten tuollaisesta voisi pyytää suosittelua? En haluaisi myöskään itse loata ison firman mainetta, siitä voi joutua ongelmiin eikä toisaalta myöskään kuulu tapoihini alkaa rääpimään idioottien touhuja jälkikäteen. Mutta jos suosittelijaa pyydetään, on vaikea olla rehellinen paljastamatta, että firman käytänteet eivät vastaa ihan nykyajan odotuksia.

Vierailija
26/48 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvitti kun rekryjakkukana (vuokratyövoiman välitys) tutki pitkään ansioluetteloani ja takertui siihen ettei ole suosittelijoita. (Tämä oli siis korona-aikana, olin lomautettuna ja vähän huvikseni katselin muuta työtä).

Rouva hyvä, minulla on 20 vuoden lähes aukoton työura tältä samalta alalta. Mihin tarvitset suosittelijoita?

Vierailija
27/48 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se ois, miksi se entisen työnantajan sanaan luottaisi

Tiedän tapauksen, jossa tosi pidetty ja arvostettu työntekijä lähti toisiin työmaihin. No sieltä soittivat suosittelijalle joka vitsaili että ihan umpijuoppo yms. Oli oikeasti siis vitsi. No tää uus työmaa mestari ei ymmärtänyt kyseessä olevan vitsi eikä siksi jatkanut haastattelua pidemmälle. Toi haastattelussa esille tämän hakijan alkoholiongelma josta kuuli, hakija sit sano että hämpä soittaa entiselle mestarille nyt ja oli haastattelija vähän nolona, kun mestari kehui maasta taivaisiin sekä hakijsn vuorovaikutustaitoja että työskentelyä ja HUUMORINTAJUA. Noh paikan olisi saanut lopulta mutta palkka ei kohdannut.

Vierailija
28/48 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
29/48 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on hoitanut työuransa jokseenkin mallikkaasti, jokaiselle varmasti löytyy joku suosittelija. Sen ei tarvitse olla esimies. Itse olen maininnut suosittelijana jo eläköityneen kollegani, joka oli työssään arvostettu. Koskaan kukaan ei ole soittanut hänelle. Nykyään olen vakituisessa työssä ja vastaan osastoni rekrytoinneista. En minäkään niille suosittelijoille soita mutta kahdesta tasaväkisestä hakijasta haastatteluun pääsee todennäköisemmin se, joka on jonkun suosittelijan maininnut.

Entinen työnantaja ei sitä paitsi saa sanoa hakijasta mitään negatiivista. 

Vierailija
30/48 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suo sittelija... no en tunne ketään suolla istuskelijaa.

Vierailija
31/48 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan näppylöitä suositusten pyynnöistä. Samoin CVeen kyselyistä. Kuten edellä todettiin, kun vaihdat työpaikkaa yleensä esimiehesi loukkaantuu jos itse lähdet etkä saa potkuja. Cveen kaunistelusta oikein kurssitetaan. Kutsun sitä suoraan valehteluksi. Ainoa järkevä tapa vaihtaessa työpaikkaa on pitkä ja perusteellinen haastattelu. Mielellään siihen pitäisi sisältyä vielä jokin työnäyte. Minusta on reilua että työnantaja näkee oikeasti että osaanko ja saanhan siinä itsekin jotain käsitystä miten ko. yrityksessä toimitaan. Jos tämä ei ole mahdollista niin ainakin minä koen että yrityksen motiiveissa on vikaa. Ehkä hakusessa on vain halvin tekijä? Työturvallisuudesta tai työaikalainsäädännöstä tietämätön? Jotain muuta outoa kenties? 

Ps. Tuo termi jakkukana on aivan lyömätön ja osuva! Sai hymyn huulille näin ankeana maanantaina, kiitos siitä.

Vierailija
32/48 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
33/48 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Down

Vierailija
34/48 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vastaan esim. Kuntarekryn suosittelijat-kohtaan, että tuon yhteystiedot mahdolliseen työhaastatteluun. Ei kai ne nyt ennen haastatteluja soittele kaikille 300 hakijan suosittelijalle, vaan sitten haastattelujen jälkeen noin viiden hakijan suosittelijoille? Tuskin niillekään. Ei ole kyllä kelvannut tämä tapa, tai ainakaan mua ei ole haluttu haastatella. 

Vierailija
35/48 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saanut. Se päättää joka palkan maksaa. 

Vierailija
36/48 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas palasin hiljattain opiskelujen pariin ja olen nyt alkanut taipua video CV:n tekemiseen. Aiemmin jyrkästi vierastin ajatusta. Tuli myös mieleen, voisikohan siihen ihan haastatella suosittelijoitaan...

Vierailija
37/48 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole antaa suosittelijoita. Ei sillä että niitä kukaan olisi kysellytkään kuin sen kerran kun hain ison yrityksen sisällä uutta paikkaa. Tämä oli outoa minusta koska tiesin rekrytoivan esimiehen soittavan silloiselle pomolle heti haastattelun jälkeen. Olin useammassa haastattelussa ja sain pari tarjousta. En tiedä oliko sillä mitään merkitystä mitä sen aikainen pomo kertoi.

Nyt olen ollut työttömänä useamman vuoden ja tehnyt välillä hanttihommia pätkiä. En häpeä niitä mutta eipä tulisi mieleenkään kysellä sieltä suosittelijat kun hän oman alan töitä. Yö ja päivä monessa suhteessa. Aiemmista oman alan töistä on sen verran aikaa että suositukset eivät ole enää relevantteja.

Vierailija
38/48 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä jenkkiläinen tapa joka ei sovi Suomeen yhtään. 

Ohitan myös.

Vierailija
39/48 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Red flag jos ei yhtään suosittelijaa

Eikö tuo suositus ole ihan teennäinen ja pinnallinen juttu, kuka vain voi pyytää kenet vain sukulaisen tai minkä tahansa siihen?

Vierailija
40/48 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko suosittelijaksi laittaa sellaisen joka ei suosittele ja kutsutaanko sitä edes suosittelijaksi silloin, vai onko tuolle jokin oma terminsä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä