Ovatko suomalaiset "naapurikateellisia"? Olisitko valmis maksamaan omasta pussista rahaa, että naapurisi ei voittaisi lotossa?
Mitä mieltä otsikon kysymyksestä. Henkilökohtaisesti en ole koskaan ymmärtänyt tällaista piirrettä, jonka väitetään suomalaisissa olevan. Jos naapurini voittaisi lotossa, niin todennäköisesti onnittelisin heitä ja kohta en asiaa edes ajattelisi vaan ajatukset pyörisi vaan normaalissa päivärytmissä.
Kommentit (23)
Olisin jos summa ei olisi kovin suuri.
Naapurini paljastui idiootiksi ja annoin sille potkut
Lotossa voittaminen on ihan ok, mutta maksaisin mielelläni enemmän veroja, jos työttömyystukia leikattaisiin samalla summalla kuussa.
Voisin maksaa 10e, että voittaisi. Kiva jos tuollaista tapahtuisi lähellä. Paljon riemua.
Vierailija kirjoitti:
Lotossa voittaminen on ihan ok, mutta maksaisin mielelläni enemmän veroja, jos työttömyystukia leikattaisiin samalla summalla kuussa.
Mietitään ihan rauhallisesti Occamin partaveistä käyttäen, millainen ihminen on kateellinen esim. työnsä menettäneelle ihmiselle.
Matalalla ÄO:lla varustettu narsistinen psykopaatti.
Vierailija kirjoitti:
Sinähän voit perustaa omalla rahalla sellaisen "me vihataan työttömiä" järjestön joka ajaa työttömien asioiden heikentämistä ja tehtailee heitä kohtaan viharikoksia, mitä varmaan teetkin jo, muttet vielä järjestäytyneesti.
Itse en, mutta vanhempani (synt. 59 ja 62) ovat tällaisia. Lapsuudessani auto vaihtui aina kun eräällä naapurilla auto vaihtui. Lisäksi sitä selän takana puhumista ja juoruilua kyseisestä pariskunnasta saa kokea vielä tänäkin päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietitään ihan rauhallisesti Occamin partaveistä käyttäen, millainen ihminen on kateellinen esim. työnsä menettäneelle ihmiselle.
Eli jos on sitä mieltä, että vankien puitteet ovat liian hyvät, niin on kateellinen vangeille?
Mua ei muiden varannot kiinnosta. Enkä mäkään ole moista piirrettä huomannut kuin yhdessä tutussa vuosikymmenten aikana.
Hän on raskas ja toisaalta niin hellunen kateutensa kanssa. Lisäksi tuo kuvittelee, muiden olevan kateellisia hänelle... Hyvin kova ääninen ja utelias ihminen. Herkkä haukkumaan, jos jollain on jotain kalliimpaa.
Esim kävin s-marketissa äkkiä kaupassa ja hän näki sen. Oli ajanut ohi. Odotti mua pihassa kun tulin ja alkoi puhumaan, että mitäs niin kalliista kaupasta lähti mukaan. Kävin hakee maitoa ja banaania. Joo, hän ei ikinä kävis niin paskassa kaupassa, kun heviosastolla ei kelpaa mitään edes biojätteeksi. Ok. 😄
Hän uskoo Lidliin.
Joten voisin jopa maksaa hänen lottovoittonsa, jos sillä sais hänet joskus hiljaseksi.
Ihmisethän ovat yleisesti ottaen ihan saatanan piilokateellisia ja kaunaisia, kaikki mikä sinulla on hyvin kannattaa piilottaa niin monilta kuin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos on sitä mieltä, että vankien puitteet ovat liian hyvät, niin on kateellinen vangeille?
Keskity omaan hiihtoon vaan, orja.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei muiden varannot kiinnosta. Enkä mäkään ole moista piirrettä huomannut kuin yhdessä tutussa vuosikymmenten aikana.
Hän on raskas ja toisaalta niin hellunen kateutensa kanssa. Lisäksi tuo kuvittelee, muiden olevan kateellisia hänelle... Hyvin kova ääninen ja utelias ihminen. Herkkä haukkumaan, jos jollain on jotain kalliimpaa.
Esim kävin s-marketissa äkkiä kaupassa ja hän näki sen. Oli ajanut ohi. Odotti mua pihassa kun tulin ja alkoi puhumaan, että mitäs niin kalliista kaupasta lähti mukaan. Kävin hakee maitoa ja banaania. Joo, hän ei ikinä kävis niin paskassa kaupassa, kun heviosastolla ei kelpaa mitään edes biojätteeksi. Ok. 😄
Hän uskoo Lidliin.
Joten voisin jopa maksaa hänen lottovoittonsa, jos sillä sais hänet joskus hiljaseksi.
Eiköhän tuollainen tapaus alkaisi sitten naputtaa tyyliin ihmissuhteistasi.
Ei kiinnosta naapureitten elämät ja tekemiset tippaakaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mikset itse mene vankiilaan jos ne puitteet ovat niin mainiot?
En olisi, eihän se olisi minulta pois vaikka naapuri voittaisi. Itse en lottoa. Tulen hyvin toimeen naapurieni kanssa ja vaikka en tulisikaan niin lottovoittaja muuttaisi kohta paremmalle asuinalueelle.
Olen varmaan vähän tylsä tyyppi, mutta en maksaisi siitä että naapuri ei onnistu raha- tai muissa asioissa.
Katsoin muuten joskus pari vuotta sitten tylsänä hetkenä näkyykö naapurini verolistoilla. Hänellä on pieni yritys. Ja mitä ihmettä, verotietojen mukaan hänen vuosiansionsa on yli 600.000 euroa. Sama seuraavana vuonna, eli ei ollut yksikertainen poikkeus. Silti ihan normaalin tuntuista keskiluokkaista elämää elävät kuten mekin.
En olisi kateellinen, enkä maksaisi siitä, että naapuri ei voittaisi. Voisin jopa pikkuisen maksaa siitä, että voittaisi. Noin periaatteessahan se lisäisi esim meidän talojen arvoa, kun naapuri panisi omansa priiimakuntoon (tai myisi jollekulle, joka varmaan myös remontoisi).
Mutta ei tämä mitenkään estä(isi) minua olemasta utelias kyseisen naapurin tekemisistä, kyyläämästä keittiön ikkunasta ja jajuoruamasta toisten naapurien kanssa siitä, mitä rahoilla tehdään ja onko se meidän mielestä fiksua vai ei. Juoruilu ei mitenkään liitty kateellisuuteen, se on vain uteliaisuutta ja kommunikaatiota muiden ihmisten kanssa.
Molemmat naapurini ovat varakkaampia kuin minä. Toisella on hankittu jokaiselle perheenjäsenelle hienot autot. Huonoinkin eli nuorimmalle lapselle hankittu ensiauto on uusi bemari erikoisvarusteilla.
Paras kaverini taas tienaa yli puoli miljoonaa euroa vuodessa, mikä on ihan helvetisti enemmän kuin mitä itse tienaan tai tulen koskaan tienaamaan.
En ole silti kateellinen. Jos voittaisivat lotossa niin hieno juttu, että osui kerrankin lähelle. Tuskin se edes muuttaisi heidän elämäntyyliään juuri yhtään nykyisestä.
Naapurilla voidaan tarkoittaa siis myös esim. työkaveria tai jotain tuttua