Yle: Lihavuuslääkkeiden käyttö näkyy katukuvassa hoikempina ihmisinä 10 vuoden sisällä, ennakoi sisätautien erikoislääkäri.
Lihavuuslääkkeiden käyttö näkyy katukuvassa hoikempina ihmisinä 10 vuoden sisällä, ennakoi sisätautien erikoislääkäri.
"Lääkkeillä saavutetaan parhaimmillaan hieman yli 20 prosentin painonpudotus. Se on jo niin iso, että vastaantulijakin havaitsee sen."
Karhiahon mukaan tällä hetkellä lääkkeiden korkea hinta rajoittaa niiden käyttöä merkittävästi. Lihavuuslääkkeet eivät ole yleensä Kela-korvattavia, joten käyttäjäkunta rajoittuu paremmin toimeentuleviin.
Niin, eli normaalipainosta tulossa hyvätuloisten herkkua? Ja niiden köyhien, joilla on itsehillintää sen verran, etteivät joka päivä vietä karkkipäivää... ja ylipäänsä niiden, jotka tajuavat, että terveellinen ruoka on edullisempaa kilohinnaltaan kuin epäterveellinen.
Kommentit (397)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihdutuslääkkeet ovat tehokkaita. Laihtunut jo 30 kg, eikä enempää tarvikaan. Ja olen melko köyhä. Säästyy helposti ruokamenoissa tuohon menevä raha 100-250kk valmisteesta riippuen. Energiataso ja itsevarmuus ihan toista luokkaa. Terveydestä nyt puhumattakaan. Eli sopii myös köyhälle ja suosittelen lämpimästi, jos tarvetta on.
Maksaa viikossa 140e, jonka joutuu itse maksamaan.
Ozempic 115e/kk. Ei paha hinta siitä, että saa olla hoikka.
Ei ruoka ole liian kallista tai laihduttaminen ylivoimaisen vaikeaa, vaan ihmiset on yksinkertaisesti liian kärsimättömiä. Tammikuussa jos aloitetaan laihduttamaan, niin viimeistään kesäkuussa täytyy olla mallin mitoissa, muuten ei kannata edes yrittää.
Kääntöpuoli on se, että katukuvassa tulee myös näkymään näitä Ozempic-naamoja. Monilla Ozempicia käyttäneillä julkkiksilla sukupuoleen katsomatta on hyvin omaleimainen roikkuva ja "kuollut" naama ja osa muistuttaa pesukarhuja.
Miksi käytette noin kalliita lääkkeitä? Kadulta saa laadukasta amfetamiinia halvalla ja näläntunteen laskemisen lisäksi lisää energiatasoja.
Katy Perry on hyvä esimerkki siitä, miten käy, jos ottaa Ozempcia, vaikka on jo valmiiksi normaalipainoinen.
Poistoon vaan "hyvän mielen ketju" jossa hullu trolli hokee hyh hyh huh huh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Wegovy, Ozempic, Mounjaro jne auta jos ei ole sitä vikaa suolistohormoneissa. Nuo lääkkeet saavat aikaan saman tilanteen kuin normaalin nälänhallinnan omaavilla on. Sen lisäksi pitää tehdä se ravinnonvalintatyö ihan itse. Nuokaan lääkkeet eivät auta jos syö joka päivä ruokaa, jonka kalorimäärä on yli 130 kcal/100 grammaa. Ruoat, joiden kalorimäärä on enemmän kuin 130 kcal/100 grammaa, ovat sallittuja ja terveellisiäkin kuten runsaskuituinen leipä tai kasviöljy, mutta niiden syömisessä pitää säilyttää se kohtuus. Ruoan kokonaiskalorimäärää kannattaa keventää kasviksilla, hedelmillä ja marjoilla.
Nuo kaikki laskevat ruokahalua, joten ihminen syö vähemmän myös sitä energiatiheää ruokaa ja täten laihtuu.
Ei ihan tarkalleen mene noin. Lääke muuttaa suolistohormonien toiminnan vastaamaan terveen ihmisen suolistohormonien toimintaa. Se saa puolestaan saavuttamaan kylläisyydentunteen ja sillä mekanismilla annoskoot pienenevät. Lääke vaikuttaa myös siihen, että tavallaan tulee raja vastaan jos syö tavallista sokerisempaa tai rasvaisempaa eli jos aikaisemmin pystyi syömään Fazerin sinistä 180 grammaa, ei lääkkeen aloittamisen jälkeen voi syödä sitä yli 15-20 grammaa saamatta vatsavaivoja ja pahaa oloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihdutuslääkkeet ovat tehokkaita. Laihtunut jo 30 kg, eikä enempää tarvikaan. Ja olen melko köyhä. Säästyy helposti ruokamenoissa tuohon menevä raha 100-250kk valmisteesta riippuen. Energiataso ja itsevarmuus ihan toista luokkaa. Terveydestä nyt puhumattakaan. Eli sopii myös köyhälle ja suosittelen lämpimästi, jos tarvetta on.
Joku kalliimpi valmiste voi olla tuon verran, en ole noin kalliista kuullukaan. . Mutta , mikä minulla ollut käytössä, 140 eur kk. Kerran viikossa tarvii pistää eli helppo. Ja ollu tehokas, koska en tunne nälkää. Pitää pakottaa itseensä syömään terveellistä ruokaa tarvittava määrä. En ole rikas, joten tuokin on paljon. Mutta ruoka on niin kallista ja menee nyt vähemmän. Ja olen ihan erinäköinen ja energiatasot korkealla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoikka, terveempi, jaksavampi ja ruokakuluissa säästyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhä useammalla suomalaisella (jo yli miljoona lihavaa aikuista) on ahmimishäiriö?
Tiedätkö sinä edes, kuinka ahmiminen määritellään? Moni ei tällä foorumilla tajua sen määritelmää. Kyseessä on sairaus. Lihavista BEDiä sairastaa 10%. Muut ovat lihavia muiden syiden vuoksi.
Virallisen määritelmän mukaan ihminen syö kaksinkertaisen annoksen normaaliin annoskokoon verrattuna. Se voi olla kokonainen pizza kun normaali annoskoko on 1/4-1/3 pizzasta. Jos syö perunaa ja lihaa, syökin kahden korttipakan verran lihaa ja 2-4 perunaa korttipakan kokoisen lihapalan ja 1-2 perunan sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhälle kaikki on kallista.
Ulostesiirroilla päästäisiin parempiin tuloksiin.
Vierailija kirjoitti:
Kääntöpuoli on se, että katukuvassa tulee myös näkymään näitä Ozempic-naamoja. Monilla Ozempicia käyttäneillä julkkiksilla sukupuoleen katsomatta on hyvin omaleimainen roikkuva ja "kuollut" naama ja osa muistuttaa pesukarhuja.
Laihtuessa rasvaa lähtee kasvoista käyttipä sitten Ozempicia tai söipä sen yhden porkkanan ennen muun syömistä ja antamalla porkkanan siten syrjäyttää raskaampaa syömistä. Ozempic-nasmajutut ovat median klikkiotsikoita. Varmasti jokainen tietää jonkun, joka on laihtunut nopeasti paljon ja jolla on jäänyt irtonaista nahkaa vekeille tai roikkumaan sen jäljiltä. Etenkin keski-ikäisillä käy noin. Se riippuu ihan kudostyypistä.
Vierailija kirjoitti:
Tuon saman hokija on jatkanut jo vuosia. Hän ei osaa kommunikoida. Kaikilla meillä ovat omat rajoitteemme. Enemmän minä häntä säälin kuin lihavaa, joka sentään voi tehdä jotain tilanteelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihtuessa rasvaa lähtee kasvoista käyttipä sitten Ozempicia tai söipä sen yhden porkkanan ennen muun syömistä ja antamalla porkkanan siten syrjäyttää raskaampaa syömistä. Ozempic-nasmajutut ovat median klikkiotsikoita. Varmasti jokainen tietää jonkun, joka on laihtunut nopeasti paljon ja jolla on jäänyt irtonaista nahkaa vekeille tai roikkumaan sen jäljiltä. Etenkin keski-ikäisillä käy noin. Se riippuu ihan kudostyypistä.
No mutta siinähän se ongelma onkin. Näillä valmisteilla laihdutus on luonnottoman nopea eikä elävä iho pysy siinä mukana.
Söin ennen valtavan aterian. Reilusti päälle 1000kcal ja sen päälle jälkiruoaksi litran jäätelöä. Suolistohormonit oli tuhoutuneet ja sain lääkkeet. Nyt syön noin puolet ateriasta ja ei jälkiruokaa lainkaan.
Liike on lääke, liikuntaa muodossa jos toisessa. Terveellinen ruoka jne jne, kuluttaa enemmän mitä syö, se on siinä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta pitääkö valtion kustantaa hoito tilanteeseen jonka ihminen on aiheuttanut omilla valinnoillaan?
Hyvä kysymys. Jos siis lihavuus johtuu suolistohorminitason epätasapainosta. Tai jos masennus johtuu itse jumitetuista ajatuksista ja liiasta virtuaalista (some) ja huonoista valinnoista ravinnon osalta ja siitä, ettei nuku ja liiku tarpeeksi. Välittäjäaineissa ja sirtokyvyssä heittoa itseaiheutetusti. Pitääkö saada nuppiterapiaa ja kela-korvattava mielialalääkitys? Tai jos itseaiheutettu ADD, joka hyvin usein diagnosoidaan ADHD:ksi, niin amfetamiinijohdannaisia lääkkeeksi omavastuulla ja ilman? Sairauslomat urheilevien omakustanteiseksi ja hoito, koska rasitusvammat, tapaturmat ja muu itseaiheutettua? Keskoselle ei ikänään mitään korvauksia mistään, koska hemmetti kun itse halusi syntyä ennenaikaisesti? Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon saman hokija on jatkanut jo vuosia. Hän ei osaa kommunikoida. Kaikilla meillä ovat omat rajoitteemme. Enemmän minä häntä säälin kuin lihavaa, joka sentään voi tehdä jotain tilanteelleen.
Suomessa on jo YLI MILJOONA lihavaa löllykkää. Se on VAKAVA asia, jota täytyy nostaa esiin.
ap
Miksi eivät vapauta huumeita? Huumeidenkäyttäjät on aina laihoja.