Minulla todettiin syöpä, sisko katkaisi välit
Olemme molemmat kolmekymppisiä ja minulla todettiin juuri syöpä. Sisko on katkaissut välit vanhempiimme heti kun lähti pois kotoa mutta olemme pitäneet yhteyttä harvakseltaan. Nyt ei pariin vuoteen kuitenkaan. Minä olen ollut ihan hyvissä väleissä vanhempiin.
Laitoin siskolle somessa viestiä että soitan hänelle, on vakava asia kyseessä. No ei kuulemma pysty puhumaan niin kirjoitin sitten asian. Ei nähnyt sitä niin laitoin whatsappia. Sain takaisin vain tsempit, siitä on noin kaksi kuukautta. Olen nyt päivittänyt hänelle hoitokuulumisia mutta whatsapitkaan ei mene enää perille eli ilmeisesti estänyt mut!
Tuntuu järjettömän pahalta, käsittämättömän pahalta. Toki mulla on lohtuna isä ja äiti ja poikaystävä, mut oma sisko ei välitä. En tiedä kumpi on pahempi, syöpä vai se että sisko hylkää. Onko jollekin käynyt samalla tavalla ja miten selvisitte?
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisko voi olla narsisti. Narsismissa keskeistä on syyttää toista. Kymmeniäkin vuosia vanhoista jutuista syyllistää. Narsisti on aina katkera jostain. Välien katkaiseminen on taas yksi keino syyllistää. Toinen on paha ja itse hyvä. Minusta on julmaa katkaista välit, jos toisella on vakava sairaus. Tuommoista välien katkojaa ja julmaa ihmistä ei kannata enää ottaa elämäänsä, vaikka tarjoutuisi. Mutta tietenkään ketään ei voi pakottaa olemaan väleissä. Voi kysyä itseltään, mitä tuommoisella ihmisellä elämässään edes tekisi. Jotenkin vaan en ymmärrä ihmisiä, jotka kymmenien vuosia jo asuttuaan muualla elävät edelleen jotain lapsuuttaan ja kultalapsidraamaa. Eri asia, jos ollut väkivaltaa tms.
Ei ne välttämättä elä lapsuuttaan vaan suojelevat itseään. Tuo on yleinen väärinkäsitys että välit katkaistaan rangais
Ei me tiedetä mitään mitä Ap:n sisaren elämässä on menossa. Ehkä hän on itse sairas, ehkä hänellä on avioero päällä tai jotain. Jos AP:n sisar olisi sellainen narsistinen hirviö mitä kuvaa hänestä halutaan rakentaa niin näinköhän ap haluaisi edes ottaa uudelleen yhteyttä? Joten lieneekö hän normaali ihminen joka katsoo että välit on pakko pitää poikki näinkin vaikeassa tilanteessa - miksi?
Ehkä siskosi ei halua kuunnella niitä sinun valituksiasi, itkujasi syövästäsi.
Vierailija kirjoitti:
Etkö ymmärrä, että siskollasi on jokin syy tähän? Ei kukaan ilman syytä katkaise välejä vanhempiinsa. Jotain on tapahtunut ja se heijastuu myös teidän väleihin.
Ei normaalit ihmiset poikkaise välejä. Varsinkaan, kun toinen lapsi on hyvissä väleissä. On siskolla tainnut jäädä oma pää selvittämättä. Törkeä teko minusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Blokkaa siksi koska on helpompi käsitellä asia. Eli välittää hirveesti, mutta ei kestä.
Tuntuisi reilulta saada edes selitys. Etenkin isäni oli asiasta jopa loukkaantunut mun puolesta. ap
Niin. Jotain siellä on, mikä ei liity saitauteesi.
Se liittyy sinne aiempaan, miksi siskosi katkaisi yhteydenpidon perheeseen.
Ei ole ollut puhetta? Se vaan sitten on.
Ethän sinäkään tarvinnut siskoasi mihinkään ennen kuin sairastuit? Ja nyt haluaisit hänelle viikottain uskoutua sairaudessasi. Eli siskosi on vähän kuin roskis mihin kaadat omat huolesi.
Ei ihmekään että pisti estoon.
Ymmärsinkö oikein että ap ei tiedä miksi sisko katkaisi välit vanhempiin? Eikä ole ollut puhetta? Pakko olla joko trollausta tai juurikin kuvio jossa perheen sisäisiä sääntöjä vaikenemisesta ei rikota edes silloin kun yksi osapuoli katkaisee välit vanhempiin.
Minun kaksi ystävää on parantunut henkeä uhkaavasta syövästä täysin kristillisen sairaanvoitelun avulla. Toinen oli jo "tuomittu kuolemaan" kahden kuukauden sisällä, mutta niin vain häipyi koko syöpä. Toisella lääkäri epäili keuhkosyöpää, koska keuhkokuvissa näkyi musta piste ja oli pahaa, kovaa veristä yskää, mutta niin vain loppui yskä ja kuvista hävisi musta piste niin että lääkäri ihmetteli. Kannattaa ottaa mukaan syntien tunnustus, johon apostoli Jaakob kehottaa. Koko kohta löytyy Raamatusta Jaakobin kirjeestä luvusta 5:
"Jos joku teistä sairastaa, kutsukoon tykönsä seurakunnan vanhimmat, ja he rukoilkoot hänen edestään, voidellen häntä öljyllä Herran nimessä.
15 Ja uskon rukous pelastaa sairaan, ja Herra antaa hänen nousta jälleen; ja jos hän on syntejä tehnyt, niin ne annetaan hänelle anteeksi.
16 Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras.
17 Elias oli ihminen, yhtä vajavainen kuin mekin, ja hän rukoili rukoilemalla, ettei sataisi; eikä satanut maan päällä kolmeen vuoteen ja kuuteen kuukauteen.
18 Ja hän rukoili uudestaan, ja taivas antoi sateen, ja maa kasvoi hedelmänsä."
Kaikki olemme syntisiä ja siinä samalla viivalla, mutta kannattaahan se syntien tunnustus ottaa jos se jotenkin edesauttaa paranemista. Näin tekivät nuo vakavasta syövästä parantuneet ystäväni, samoin itse aina kun tuota voitelua käytän. Kannattaa pyytää tätä joltakulta raitishenkiseltä pastorilta, ei keneltäkään huutaja-kaatajalta, sellaisten toiminta usein ei ole raitista ja saattaa vain pahentaa tilannetta. Sairaalapastoritkin ovat usein hyviä.
Vierailija kirjoitti:
"Tää on vaan niin julmaa. Joo, siskolla on ongelmia, ei anna edes lastensa tavata isovanhempiaan eli meidän vanhempia. Varmaan pakostikin jotain mielenterveysongelmaa. En ikinä uskonut että hän voisi olla näin julma ja kylmä minullekin. Olin varmaan ihan lapsellinen luullessani että mulla on sisko, vaikka ollaankin etäisiä."
______
Nyt haisee vielä enemmän.
Ap tietää. Siskoa on kohdeltu kaltoin tai epätasa-arvoisesti. Perheessä on ollut väkivaltaa tai in se smiä, tai vähintäänkin niitä mielenterveysongelmia, alkoholismia tai narsismia, minkä takia sisko ei halua lapsia sinne saamaan vaikutteita.
Onko ap ollut vanhempien kultalapsi ja kaikki on aina ollut siskon syytä. Ehkä siskolle annettu pii skaa ja tukisttettu. Sanottu, että ei susta ikinä mitään tuu ja kehuttu ap:ta kauniiksi ja viisaaksi.
Ei kukaan turhan takia katko välejä omaan perheeseensä. Älytkää edes sen verran tästä todellisuudesta. Ap tietää sen myös. Kaikki ne yksinäiset mummut ja papat joita kukaan ei käy katsomassa, kotona on viina virrannut ja vyö paukkunut.
Jotkut ihmiset ovat sellaisia, että eivät kestä yhtään mitään mikä järkyttää heidän hyvin järjestyksessä olevaa huolista vapaata elämää ja siksi pyrkivät sulkeutumaan kaiken tällaisen ulkopuolelle; tiedä sitten johtuneeko tämä luonteen piirteistä vai onko kasvatuksessa jokin mennyt pieleen jos ei tahdo kestää negatiivisia asioita. Sisaruksistani kaksi ovat tällaisia ja heiltä väheni yhteydenpito jopa omaan vanhempaan, kun hän alkoi vanheta ja hänellä alkoi ilmetä erinäisiä sairauksia. Olen huomannut sisaruksistani myös sen, että taitavat pelätä melko paljon omaa vanhenemistaan ja sen tuomia muutoksia.
Kuka teistä kritisoijista alkaisi hoivata ventovierasta ihmistä tämän syöpähoidoissa? Jos yhteyttä ei ole ollut koskaan oikein olemassakaan, esim. teiniaikojenne työkaveri joka toivottaa hyvät joulut silloin tällöin. Tämä työkaveri olisi vieläpä hyväksynyt sen, että sinua kiusattiin työpaikalla. Alkaisitte toimia tämän olkapäänä ja tukemaan hoidoissa? En usko hetkeäkään.
Sisko tuskin on narsisti, koska ap näyttää suorastaan janoavan tämän tukea ja läsnäoloa. Kuka vaatisi narsistia noin lujasti elämäänsä? Veikkaan, että sisko on auttanut aiemminkin, mistä syystä tämä riippuvainen takertuu häneen. Ap ei ymmärrä edes suoraa vihjettä ettei sisko halua olla tekemisissä, ei edes vuosien hiljaisuudesta tajua mitään. Tai veikkaan että tajuaa, mutta haluaa edelleen hyväksikäyttää siskoa.
Vanhemmat saavat uuden keinon kiusata ja haukkua siskoa, kun tämä ei uhraa itseään ja perhettään tukeakseen ap:ta. Sisko on selvästi ns. syntipukki. Jos sisko olisi narsisti, niin narsistihan kasvaa vanhempiensa tuotoksena, eli missä silloin vika?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein että ap ei tiedä miksi sisko katkaisi välit vanhempiin? Eikä ole ollut puhetta? Pakko olla joko trollausta tai juurikin kuvio jossa perheen sisäisiä sääntöjä vaikenemisesta ei rikota edes silloin kun yksi osapuoli katkaisee välit vanhempiin.
Tiedän kaksi versiota. Meidän lapsuudessa on ollut lastensuojelu mukana. Kun tulin aikuiseksi niin sisko lähetti sähköpostin jossa kertoi että meidän vanhemmat oli tapelleet niin paljon että sen takia sossut puuttui asiaan. Ja että sisko olisi ollut hengenvaarassa, minä en tätä muista. Äiti kertoo ihan päin vastaista. Siskolla on ollut jo lapsena mielenterveysongelmia, yrittänyt esim. palelluttaa itsensä pienenä menemällä metsään hankeen makaamaan. Ja meidän kaupunki oli silloin uutisissa miten hienoa lastensuojelua järjestetään, niin meidän perhe oli pakotettu siihen edustamaan tavallaan. Eli mitään tollasta mitä sisko kertoo, ei olisi olemassakaan vaan hänen keksintönsä. Oon ollu tässä heidän välissään tavallaan.
Ja minua vanhemmat ovat aina tukeneet enkä tosiaan muista mitään tuollasta mistä sisko kirjoitti. ap
Tiedän suvusta tapauksen, jossa eräälle pariskunnalle sattui lyhyen ajan sisällä kaksi tragediaa, ja heidän erittäin läheinen ystäväpariskuntansa katkaisi niiden johdosta heihin välit kokonaan. Luulen, että näin toimivat ihmiset, joilla on olemattomat tunnetaidot ja jotka viihtyvät toisten kanssa vain "hyvällä säällä". Kun suhteessa tulee ongelmia, he kiusaantuvat ja toteavat, etteivät osaa käsitellä tällaisia asioita. Parempi siis häippäistä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän suvusta tapauksen, jossa eräälle pariskunnalle sattui lyhyen ajan sisällä kaksi tragediaa, ja heidän erittäin läheinen ystäväpariskuntansa katkaisi niiden johdosta heihin välit kokonaan. Luulen, että näin toimivat ihmiset, joilla on olemattomat tunnetaidot ja jotka viihtyvät toisten kanssa vain "hyvällä säällä". Kun suhteessa tulee ongelmia, he kiusaantuvat ja toteavat, etteivät osaa käsitellä tällaisia asioita. Parempi siis häippäistä.
Tässähän ei mitään läheisyyttä ole. Vai tilitätkö sinä omat vaivasi postinjakajalle ja loukkaannut kun tämä ei rupea hoitajakseksi? Itse asiassa postinjakajakin on tutumpi kuin ap:lle siskonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän ei mitään läheisyyttä ole. Vai tilitätkö sinä omat vaivasi postinjakajalle ja loukkaannut kun tämä ei rupea hoitajakseksi? Itse asiassa postinjakajakin on tutumpi kuin ap:lle siskonsa.
Kuka tässä odottaa muista hoitajia? Plus olet säälittävä kun yläpeukutat yksin omia juttujasi. Taidat itse olla tällainen tunnekylmä välienkatkaisija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tässä odottaa muista hoitajia? Plus olet säälittävä kun yläpeukutat yksin omia juttujasi. Taidat itse olla tällainen tunnekylmä välienkatkaisija.
Onhan säännöllinen tukeminen ja läsnä oleminen edes viestitse - mielenterveyshoitoa. Siihen perustuu kaikki terapiatkin, on ihminen joka kuuntelee, tukee, ymmärtää ja on sinua varten jotta olosi paranee. Terapeutti ei valita asiakkaalle omia ongelmiaan, kuten tässäkin tapauksessa on käynyt. Vain sisko ottaa terapiapalvelut ilmaiseksi tarvitessaan ja ihmettelee miksei se enää onnistu. Todennäköisesti sisko tehnyt tätä ilmaista mt-hoitoa heille kaikille koko lapsuutensa.
kusipääsisaruksia on ollut aina ja tulee olemaan. Itse en laittaisi mitään viestiä tuollaiselle kylmälle paskalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kaksi versiota. Meidän lapsuudessa on ollut lastensuojelu mukana. Kun tulin aikuiseksi niin sisko lähetti sähköpostin jossa kertoi että meidän vanhemmat oli tapelleet niin paljon että sen takia sossut puuttui asiaan. Ja että sisko olisi ollut hengenvaarassa, minä en tätä muista. Äiti kertoo ihan päin vastaista. Siskolla on ollut jo lapsena mielenterveysongelmia, yrittänyt esim. palelluttaa itsensä pienenä menemällä metsään hankeen makaamaan. Ja meidän kaupunki oli silloin uutisissa miten hienoa lastensuojelua järjestetään, niin meidän perhe oli pakotettu siihen edustamaan tavallaan. Eli mitään tollasta mitään tollasta mitä sisko kertoo, ei olisi olemassakaan vaan hänen keksintönsä. Oon ollu tässä heidän välissään tavallaan.
No tässähän se tuli syy miksi siskosi ei halua olla tekemisissä vanhempiensa tai edes sinun kanssasi, enkä ihmettele yhtään.
Aika paha tilanne teidän perheessä on ollut kun sossu on joutunut puuttumaan, aikana jolloin sossu ei niin paljon puuttunut kuin nykyään. Sitten sisko kertoi asioista sinulle kun kasvoit aikuiseksi, mutta kantelit vanhemmillesi jotka syöttivät sinulle satuja ja syyllistivät siskoasi haukkuen häntä mielisairaaksi, kieltäen omat tekonsa ja sinä uskoit heitä ja syytät siskoasi mielisairaaksi.
Mietin jo aiemmin että siskollasi ei voi olla mielenterveysongelmia, jos on lapsia, mies ja menestynyt työelämässä hyvin. Tietenkin jotain masennusta voi olla, muttei mitään sellaista mitä vihjailet, kuten psykooseja aiheuttavaa mielisairautta. Vanhempasi ovat tehneet siskostasi syntipukin, kuten moni jo aiemmin arveli, ja sinä jatkat samaa. Nyt syyllistät siskoa vielä siitä ettei pidä yhteyttä sinuun, kun olet jo aiemmin pettänyt hänen luottamuksensa. Ja teidän välit ovat olleet etäiset jo paljon aiemmin, kuten sanoit, "luultavasti siskolla on kaksi lasta". Minä ainakin tiedän tarkkaan montako lasta minun sisaruksillani on ja muistan heidän syntymäpäivätkin.
Vanhempasi valehtelevat kuten alkoholistit tekevät, eivät myönnä mitään pahoja tekoja vaan syyttelevät muita, ja sinä tyhmänä uskot heitä.
Jos vanhempasi haluaisivat olla siskosi kanssa tekemisissä, heidän pitäisi myöntää kaikki tekonsa ja pyytää niitä anteeksi, se olisi ehdoton edellytys sille että jotain välejä voisi alkaa paikkaamaan.
Mielestäni on egoistista ajatella, että pitää suojella itseään, jos joku on vakavasti sairastunut. Missä empatia. Aina ei voi vaan olla minä minä minä. Eikä se toinen sairautta ole itselleen toivonut. Mutta mitäpä kukaan tuommoisella välien katkaisijalla ja draamailijalla myöskään tekisi elämässään. Että parempi vaan, että menee pois. Niin voit ajatella ap.