Minulla todettiin syöpä, sisko katkaisi välit
Olemme molemmat kolmekymppisiä ja minulla todettiin juuri syöpä. Sisko on katkaissut välit vanhempiimme heti kun lähti pois kotoa mutta olemme pitäneet yhteyttä harvakseltaan. Nyt ei pariin vuoteen kuitenkaan. Minä olen ollut ihan hyvissä väleissä vanhempiin.
Laitoin siskolle somessa viestiä että soitan hänelle, on vakava asia kyseessä. No ei kuulemma pysty puhumaan niin kirjoitin sitten asian. Ei nähnyt sitä niin laitoin whatsappia. Sain takaisin vain tsempit, siitä on noin kaksi kuukautta. Olen nyt päivittänyt hänelle hoitokuulumisia mutta whatsapitkaan ei mene enää perille eli ilmeisesti estänyt mut!
Tuntuu järjettömän pahalta, käsittämättömän pahalta. Toki mulla on lohtuna isä ja äiti ja poikaystävä, mut oma sisko ei välitä. En tiedä kumpi on pahempi, syöpä vai se että sisko hylkää. Onko jollekin käynyt samalla tavalla ja miten selvisitte?
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
En halua rasittaa päätäni lastensuojelun papereilla. Minulla on syöpä. ap
Miksi siskosi pitäisi rasittaa päätään sinun asioilla?
Mistä tiedät millainen on siskosi elämäntilanne, jos kerran ette ole kunnolla tekemisissä? Minä en ole tekemisissä lapsuuden perheeni kanssa ja olen sairastunut erääseen harvinaiseen ja parantumattomaan sairauteen. En ole pitänyt tarpeellisena kertoa asiasta heille, koska välimme ovat poikki hyvistä syistä, joita tämä sairaus ei muuta.
Jos siis sisar nyt vuosien tauon jälkeen lähestyisi, koska on sairastunut syöpään, luultavasti reagoisin jotenkin samoin kuin sinunkin sisaresi. En halua olla hänen tukihenkilönään, mutta tällä hetkellä en edes jaksa tai kykene, vaikka haluja olisikin.
Keskity nyt niihin ihmisiin, joiden kanssa tulet toimeen. Suosittelen myös järjestöistä saatavaa vertaistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein että ap ei tiedä miksi sisko katkaisi välit vanhempiin? Eikä ole ollut puhetta? Pakko olla joko trollausta tai juurikin kuvio jossa perheen sisäisiä sääntöjä vaikenemisesta ei rikota edes silloin kun yksi osapuoli katkaisee välit vanhempiin.
Tiedän kaksi versiota. Meidän lapsuudessa on ollut lastensuojelu mukana. Kun tulin aikuiseksi niin sisko lähetti sähköpostin jossa kertoi että meidän vanhemmat oli tapelleet niin paljon että sen takia sossut puuttui asiaan. Ja että sisko olisi ollut hengenvaarassa, minä en tätä muista. Äiti kertoo ihan päin vastaista. Siskolla on ollut jo lapsena mielenterveysongelmia, yrittänyt esim. palelluttaa itsensä pienenä menemällä metsään hankeen makaamaan. Ja meidän kaupunki oli silloin uutisissa miten hienoa lastensuojelua järjestetään, niin meidän perhe oli pakotettu siihen edustamaan tavallaan. Eli mitään tollasta mitään tollasta mitä sisko kertoo, ei olisi olemassakaan vaan hänen keksintönsä. Oon ollu tässä heidän välissään tavallaan
No tässähän se tuli syy miksi siskosi ei halua olla tekemisissä vanhempiensa tai edes sinun kanssasi, enkä ihmettele yhtään.
Aika paha tilanne teidän perheessä on ollut kun sossu on joutunut puuttumaan, aikana jolloin sossu ei niin paljon puuttunut kuin nykyään. Sitten sisko kertoi asioista sinulle kun kasvoit aikuiseksi, mutta kantelit vanhemmillesi jotka syöttivät sinulle satuja ja syyllistivät siskoasi haukkuen häntä mielisairaaksi, kieltäen omat tekonsa ja sinä uskoit heitä ja syytät siskoasi mielisairaaksi.
Mietin jo aiemmin että siskollasi ei voi olla mielenterveysongelmia, jos on lapsia, mies ja menestynyt työelämässä hyvin. Tietenkin jotain masennusta voi olla, muttei mitään sellaista mitä vihjailet, kuten psykooseja aiheuttavaa mielisairautta. Vanhempasi ovat tehneet siskostasi syntipukin, kuten moni jo aiemmin arveli, ja sinä jatkat samaa. Nyt syyllistät siskoa vielä siitä ettei pidä yhteyttä sinuun, kun olet jo aiemmin pettänyt hänen luottamuksensa. Ja teidän välit ovat olleet etäiset jo paljon aiemmin, kuten sanoit, "luultavasti siskolla on kaksi lasta". Minä ainakin tiedän tarkkaan montako lasta minun sisaruksillani on ja muistan heidän syntymäpäivätkin.
Vanhempasi valehtelevat kuten alkoholistit tekevät, eivät myönnä mitään pahoja tekoja vaan syyttelevät muita, ja sinä tyhmänä uskot heitä.
Jos vanhempasi haluaisivat olla siskosi kanssa tekemisissä, heidän pitäisi myöntää kaikki tekonsa ja pyytää niitä anteeksi, se olisi ehdoton edellytys sille että jotain välejä voisi alkaa paikkaamaan.
Ap kuulostaa itsekkäältä ihmiseltä, joka ei uskonut siskon kertomusta lapsuusperheestään ja haukkui sitten siskonsa mielisairaaksi kuten vanhempansa väittävät siskon olevan. Nyt kuitenkin pitäisi saada tukea tältä "mielisairaalta" siskolta ja kun ei saakaan, alkaa itkemään. Muutenkin ap kuulostaa naiivilta ja yksinkertaiselta, omahyväiseltä minäminä-tyypiltä.
Tilaa ne sossun paperit niin näet kuka valehtelee.
En pysty lainaamaan tekstiä, mutta minä en ole haukkunut siskoani mielisairaaksi vaan että on jotain ongelmia kun on niin eristäytynyt meistä kaikista. Sisko on minulle tärkeä ja rakas, miksi muuten kaipaisin häntä nytkin niin kipeästi. Hän ei myöskään ole mikään narsisti vaan ennen kun sai lapsia, olimme enemmän tekemisissä ja siskolta pystyi aina kysymään neuvoja ja pystyi olemaan heikko hänen "edessään". Sellainen kuin on. Jonkin verran puhuin äitiin liittyviä asioita mikä varmaan oli virhe.
En valitse puolia tässä asiassa koska en todellakaan tiedä mihin uskoa, vanhempien ja siskon versiot ovat täysin erilaiset enkä minä muista noilta ajoilta mitään. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ymmärrä, että siskollasi on jokin syy tähän? Ei kukaan ilman syytä katkaise välejä vanhempiinsa. Jotain on tapahtunut ja se heijastuu myös teidän väleihin.
Sisko on itse halunnut pysyä kaukana meistä kaikista, vaikka minä en ole hänelle ikinä mitään pahaa tehnyt. Olen vuosia luullut että mulla on sisko mutta eipä olekaan. Sattuu niin h*lvetisti.
Tiedät varmasti syyn miksi siskosi on katkaissut välit vanhempiisi. Hän ehkä ei saanut asiassa sinulta sellaista tukea mitä olisi halunnut. Toisin sanoen oletti kenties, että olet hänen puolellaan, mutta et sitä ehkä tehnyt.
Toivon että paranet. Älä tuhlaa aikaasi siskoon joka ei välitä, vaan niihin jotka välittävät.
Tuo että vanhemmat kertoo lapsen yrityksestä palelluttaa itsensä niin kuin vika olisi lapsessa eikä vanhemmalla itsellään olisi tarvetta katsoa peiliin, kertoo kaiken tarpeellisen AP:n vanhemmista. Sossuakin on tarvittu selvittämään asioita ja AP vielä miettii että pitäiskö uskoa siskoa vai ei. Sisko halusi sinulta tukea ja feilasit, nyt hän ei halua ryhtyä yksipuolisen tehtävään tukemaan sinua. Kaikesta paistaa että ap on asettunut vanhempien taakse vaikka väittää muuta ja sisko todennäköisesti pelkää aiheesta että ap kielii hänen kuulumisensa vanhemmille ja aktivoi vanhempia tunkemaan myös takaisin siskon elämään.
No, tässähän se syy on. Sun sisko on voinut todella huonosi. Hän on avautunut sulle herkästä aiheesta etkä sinä edes usko häntä. Olet loukannut häntä pahimmalla mahdollisella tavalla, et ole pitänyt huolta väleistänne, ja nyt yhtäkkiä haluat hänet tueksi syöpäsairauteesi? En ihmettele, että hän pistää sinut estoon. Hän ei jaksa. Eikä hänen tarvitse jaksaa.