Minulla todettiin syöpä, sisko katkaisi välit
Olemme molemmat kolmekymppisiä ja minulla todettiin juuri syöpä. Sisko on katkaissut välit vanhempiimme heti kun lähti pois kotoa mutta olemme pitäneet yhteyttä harvakseltaan. Nyt ei pariin vuoteen kuitenkaan. Minä olen ollut ihan hyvissä väleissä vanhempiin.
Laitoin siskolle somessa viestiä että soitan hänelle, on vakava asia kyseessä. No ei kuulemma pysty puhumaan niin kirjoitin sitten asian. Ei nähnyt sitä niin laitoin whatsappia. Sain takaisin vain tsempit, siitä on noin kaksi kuukautta. Olen nyt päivittänyt hänelle hoitokuulumisia mutta whatsapitkaan ei mene enää perille eli ilmeisesti estänyt mut!
Tuntuu järjettömän pahalta, käsittämättömän pahalta. Toki mulla on lohtuna isä ja äiti ja poikaystävä, mut oma sisko ei välitä. En tiedä kumpi on pahempi, syöpä vai se että sisko hylkää. Onko jollekin käynyt samalla tavalla ja miten selvisitte?
Kommentit (167)
Sain käsityksen, että ette ole olleet läheisiä vuosiin. Pahoittelen, että et ole ollut tärkeä ihminen siskollesi terveenä etkä nyt syöpään sairastuneena. Sinuna käyttäisin kaiken voimavaran siihen sairauteen ja sinua tukeviin ihmisiin.
Oksennusämpäriksikö aattelin siskosi värvätä?
Vierailija kirjoitti:
En, vaan tueksi. Olisi auttanut paljon että hän olisi ollut edes ajatuksen tasolla tukena ja olisin voinut kertoa hoidoista ja miten ne vaikuttavat minuun. Pelätä yhdessä ja myös iloita yhdessä riippuen siitä miten käy. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, vaan tueksi. Olisi auttanut paljon että hän olisi ollut edes ajatuksen tasolla tukena ja olisin voinut kertoa hoidoista ja miten ne vaikuttavat minuun. Pelätä yhdessä ja myös iloita yhdessä riippuen siitä miten käy. ap
Sun sisko on voinut niin huonosti teidän perheessä että oli yrittänyt mennä hankeen kuolemaan ja teidän perhe oli tarvinnut sossun väliintuloa. Missä vaiheessa sinä olet tukenut siskoasi? Silloin kun hän lähetti sen kirjeensä ja yritti kertoa sulle? Vai nyt kun syytät häntä häntä pitkin nettiä valehtelijaksi? Tämän on pakko olla provo.
Vierailija kirjoitti:
Etkö ymmärrä, että siskollasi on jokin syy tähän? Ei kukaan ilman syytä katkaise välejä vanhempiinsa. Jotain on tapahtunut ja se heijastuu myös teidän väleihin.
Ei niin. Yleensä siihen on todella painavat syyt, jos ei mitään yhteyttä pidetä. Ehkä sisko ajattelee, että ap on vanhempien puolella (ja siten häntä vastaan).
MInun toisella veljelläni todettiin kuolemaan johtava syöpä ja olen itsekin käynyt häntä tapaamassa aika harvoin. Toinen veljeni on käynyt tapaamassa vielä harvemmin ja hänen vaimonsa mielestä vastuu tästä sairaasta veljestä pitäisi olla pääsääntöisesti minulla, minkä koen tosi epäreiluksi. Jos itse sairastun syöpään, olen päättänyt olla kertomatta siitä veljelleni ja hänen vaimolleen ja saavat tietää kuolemastani sitten jälkikäteen. Tunnen sympatiaa sinua kohtaan, koska tiedän, miltä tilanne tuntuu sinusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein että ap ei tiedä miksi sisko katkaisi välit vanhempiin? Eikä ole ollut puhetta? Pakko olla joko trollausta tai juurikin kuvio jossa perheen sisäisiä sääntöjä vaikenemisesta ei rikota edes silloin kun yksi osapuoli katkaisee välit vanhempiin.
Tiedän kaksi versiota. Meidän lapsuudessa on ollut lastensuojelu mukana. Kun tulin aikuiseksi niin sisko lähetti sähköpostin jossa kertoi että meidän vanhemmat oli tapelleet niin paljon että sen takia sossut puuttui asiaan. Ja että sisko olisi ollut hengenvaarassa, minä en tätä muista. Äiti kertoo ihan päin vastaista. Siskolla on ollut jo lapsena mielenterveysongelmia, yrittänyt esim. palelluttaa itsensä pienenä menemällä metsään hankeen makaamaan. Ja meidän kaupunki oli silloin uutisissa miten hienoa lastensuojelua järjestetään, niin meidän perhe oli pakotettu s
Lapsen mielenterveysongelmat johtuvat useimmiten vanhemmista. Juu, eivät aina, mutta ap:n perhe ei kuulosta normaalilta, joten...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ymmärrä, että siskollasi on jokin syy tähän? Ei kukaan ilman syytä katkaise välejä vanhempiinsa. Jotain on tapahtunut ja se heijastuu myös teidän väleihin.
Ei niin. Yleensä siihen on todella painavat syyt, jos ei mitään yhteyttä pidetä. Ehkä sisko ajattelee, että ap on vanhempien puolella (ja siten häntä vastaan).
En ole kummankaan puolella enkä vastaa, haluan olla väleissä vanhempien ja siskon kanssa. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun sisko on voinut niin huonosti teidän perheessä että oli yrittänyt mennä hankeen kuolemaan ja teidän perhe oli tarvinnut sossun väliintuloa. Missä vaiheessa sinä olet tukenut siskoasi? Silloin kun hän lähetti sen kirjeensä ja yritti kertoa sulle? Vai nyt kun syytät häntä häntä pitkin nettiä valehtelijaksi? Tämän on pakko olla provo.
Ei ole provo. En vain muista sellaisia asioita joista sisko kertoi enkä halua valita puolia. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri. Mutta usein samassa perheessä saattaa sisarukset kokea lapsuutensa ja nuoruutensa aivan eri tavoin. Olen jutellut oman sisarukseni kanssa omista kokemuksistani, ja hänellä on taas aivan erilainen kokemus. Muutaman vuoden ikäero vaikuttaa paljon, etenkin teini-iässä. Sisar lähti aika nuorena pois kotoa villa huolen häivää, ja minä taas jäin keskelle vanhempien aviokriisiä, mikä osui teinivuosiini. Ja mitä muuta siinä sitten tulikin. Olen tyytyväinen, että olemme puhuneet tästä. Se auttaa ymmärtämään toisiamme.
On myös yleistä, että vanhemmat kohtelevat lapsiaan eri tavoin. Joskus on hyvinkin räikeitä eroja kohtelussa. Toista lellitään ja toista pahoinpidellään tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole provo. En vain muista sellaisia asioita joista sisko kertoi enkä halua valita puolia. ap
Sinä kuitenkin valitsit olla tukematta siskoasi silloin kun hän tarjosi siihen tilaisuutta ja vaikka sanot että et halua valita puolia, se miten tämä nyt menee sinun näkökulmasta kertoo siitä miten siskosi yritys saada sinulta tukea meni silloin aikanaan hänen näkökulmastaan. Vanhempasi puheet kuulostavat niin bullshitiltä että olen jo näillä tiedoilla valmis valitsemaan puolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensiksi: olen pahoillani syöpädiagnoosista. Toivon mahdollisimman tehokkaita hoitoja ja nopeaa paranemista.
Toiseksi: siskosi on luultavasti hautonut välien poikki laittamista jo pidempään. Jos ette ole pitäneet pariin vuoteen yhteyttä, niin voi olla, että hän on roikottanut sinua mukana ikään kuin tavan vuoksi. Hän ei ilmeisesti halua olla missään tekemisissä perheenne kanssa ja sai nyt sairastumisestasi kätevän tekosyyn ulkoistaa sinutkin lopullisesti elämästään. En tiedä siskosi ja vanhempienne välistä dynamiikkaa mutta sinun hylkäämisesi vanhempien lisäksi viittaa siihen, että kyse on siskon omista ongelmista. Jos ja kun hän ei koe teitä läheisiksi, ei hän jaksa välittää myöskään voinnistasi ja kuulumisistasi. Veri ei aina ole vettä sakeampaa ja se näkyy usein juuri silloin, kun sitä vähiten osaa odottaa.
Tää on vaan niin julmaa. Joo, siskolla on ongelmia, ei anna edes lastensa tavata isovanhempiaan eli meidän vanhempia. Varmaan pakostikin jotain mielenterveysongelmaa. En ikinä uskonut että hän voisi olla näin julma ja kylmä minullekin. Olin varmaan ihan lapsellinen luullessani että mulla on sisko, vaikka ollaankin etäisiä.
Yleensä silloin, kun ei edes lasten anneta tavata isovanhempiaan, ovat isovanhemmat väkivaltaisia (taustalla esim. päihderiippuvuus, vaikea mielisairaus, persoonallisuushäiriö tms.) Toki teidän perhe voi olla poikkeus sääntöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisko on itse halunnut pysyä kaukana meistä kaikista, vaikka minä en ole hänelle ikinä mitään pahaa tehnyt. Olen vuosia luullut että mulla on sisko mutta eipä olekaan. Sattuu niin h*lvetisti.
Siis ovatko vanhempanne olleet siskoasi kohtaan väkivaltaisia? Mieti tilannetta toisin päin. Jos siskosi olisi hyvissä ja läheisissä väleissä henkilön (vanhempanne tai jonkun muun) kanssa, joka olisi ollut sinua kohtaan väkivaltainen. Olisiko muka ok?
en ole lukenut koko ketjua, joten ehkä tätä on jo ehdotettu:
Onkohan mahdollista, että siskosi ei välttämättä ole sinulle suuttunut eikä haluaisi olla ilman välejä sinuun, mutta koska sinä olet väleissä vanhempiisi, niin siskosi kokee, että hän joutuu tahtomattaan sitten olemaan myös tekemisssä vanhempiesi kanssa, tai sinä kerrot vanhemmillesi asioita hänestä tai hänen elämästään, tai sanomisistaan (niinkuin nytkin teit, kun kerroit isällesi, että siskosi katkaisi välit sinuun), niin se on siskollesi liian tuskainen ajatus eikä hän halua sellaista, saatika halua velvoittaa sinua vaikeassa elämäntilanteessasi pitämään huolta siitä etet vahingossakaan kerro mitään hänen elämästään vanhemmillesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella meistä on omat murheemme.
Ehkä ei kestä enempää ...
Ei ole minulle kertonut mistään. Käsittääkseni on töissä, perhe, mies ja jopa varallisuutta. ap
Ei kai ole kertonut, koska olette etäisiä ja ette ole olleet pitkään aikaan tekemisissä. Lisäksi ei varmaan halua, että kertoisit vanhemmillenne hänen asioita.
Vierailija kirjoitti:
Hohh hohh hoijaa......
Aloitus on varmaankin provo, mutta tiedän tuollaisia ihmisiä olevan oikeastikin. Mitään vikaa ei meidän perheessä ole, paitsi tuossa syntipukissa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohh hohh hoijaa......
Aloitus on varmaankin provo, mutta tiedän tuollaisia ihmisiä olevan oikeastikin. Mitään vikaa ei meidän perheessä ole, paitsi tuossa syntipukissa...
Eli siis siinä "mielenterveysongelmaisessa ja empatiakyvyttömässä" siskossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ystäväni teki katoamistempun kun itse sairastuin masennukseen. Muutama vuosi meni ilman mitään yhteyttä, sitten tämä "ystävä" muisti minut kun itse sairastui vakavasti. Arvatkaapa vastasinko yhteydenottoon...
Masentuneen läheisenä on suuri riski sairastua itsekin, ovat niin raskaita.
Tuo koskee lähinnä perheenjäseniä, etenkin lapsia. Ei siitä masennu, jos esim. kerran kuussa kahvittelee tunnin tai pari masentuneen kanssa. Toki, jos itsellä on jo valmiiksi masennusta voi olla herkempi reagoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Onko jollekin käynyt samalla tavalla ja miten selvisitte?" = trollihan tuo, heruttelee pahan mielen tarinoita
Mun mies sairastui kolmekymppisenä syöpään. Niin uskomatonta kuin onkin niin hänen noin 15 ystävän porukasta vain yksi piti yhteyttä, toinen pari kertaa. Muut pisti täysin luukut kiinni.
Kun oli parempana niin nämä oli kuin ei mitään olisi tapahtunut ja kyseli järkätäänkö tupareita ym. Kuvottavaa.
Kuvottavaa mutta on se myös kavereille raskasta elää sitä syöpäelämää sairastuneen rinnalla
Tuo on todella vaikea tilanne myös läheisille. Ei välttämättä osata toimia oikein. Toki monet ihmissuhteet ovat pinnallisia ja ne eivät kestä mitään vastoinkäymisiä.
Lue nyt nuo selitykset järkevän aikuisen silmin. Perhe pakotettu edustamaan lastensuojelua? Jos et provoile on selvääkin selvempää että siskosi on se joka puhuu totta ja teidän suhde voi palautua vain jos hylkäät vanhempiesi valheet ja alat uskoa siskoasi. Olet selvästi ollut kultalapsi jonka asema perheessä on ollut täysin erilainen.