Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla todettiin syöpä, sisko katkaisi välit

Vierailija
20.03.2025 |

Olemme molemmat kolmekymppisiä ja minulla todettiin juuri syöpä. Sisko on katkaissut välit vanhempiimme heti kun lähti pois kotoa mutta olemme pitäneet yhteyttä harvakseltaan. Nyt ei pariin vuoteen kuitenkaan. Minä olen ollut ihan hyvissä väleissä vanhempiin.

Laitoin siskolle somessa viestiä että soitan hänelle, on vakava asia kyseessä. No ei kuulemma pysty puhumaan niin kirjoitin sitten asian. Ei nähnyt sitä niin laitoin whatsappia. Sain takaisin vain tsempit, siitä on noin kaksi kuukautta. Olen nyt päivittänyt hänelle hoitokuulumisia mutta whatsapitkaan ei mene enää perille eli ilmeisesti estänyt mut!

Tuntuu järjettömän pahalta, käsittämättömän pahalta. Toki mulla on lohtuna isä ja äiti ja poikaystävä, mut oma sisko ei välitä. En tiedä kumpi on pahempi, syöpä vai se että sisko hylkää. Onko jollekin käynyt samalla tavalla ja miten selvisitte?

Kommentit (167)

Vierailija
141/167 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ymmärrä, että siskollasi on jokin syy tähän? Ei kukaan ilman syytä katkaise välejä vanhempiinsa. Jotain on tapahtunut ja se heijastuu myös teidän väleihin. 

Kyllä narsistiset tekee tätä. Haluavat mennä sieltä, missä rima on matalin. Jos vanhemmista ei enää ollut hyötyä, miksi narsistinen kiinnostuisi. Keksivät tarinoita, että saavat ihailua edes kärsijöinä. Ei niitä täysipää ymmärrä.

Enemmän tulee mieleen että AP + vanhemmat on narsisteja. 

Narsisti+alistettu kynnysmatto+kultalapsi

Vierailija
142/167 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot, että ette ole olleet pariin vuoteen yhteydessä. Miksi ette? Yrititkö ottaa yhteyttä?

Millaisissa yhteyksissä olitte ennen tuota yhteydessä? Oletko loukannut siskoasi jollain tavalla? Oletko sinä ollut hänelle tukena vaikeina aikoina? Oletko kertonut hänelle hyviä kuulumisiasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/167 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveästi lisääntyneet syövät. Syynä k.piikit.

Lisääntyneet? Ongelma on se, että on vaikea saada diagnoosia ja hoitoa. Kiitos julkisen terveydenhuollon alasajon.

Vierailija
144/167 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko ei pidä sinusta eikä koko suvusta. Älä itke hänen perään. Voi olla myös päässä vikaa, kun noin toimii tai teidän suku on hullua sakkia ;)

Vierailija
145/167 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, höpö höpö.

Kyllä siihen on syy ja painava, jos hylkää esim. vanhempansa. Halkoinkohtelua, väkivaltaa, sek.hyväksikäyttöä.........

Kuulostaa ihan lapsen suusta tulleelta tämä:

"No eiköhän pointti olekin, ettei sitä sukulaista, jota pidetään junttina, tylsänä ja nolona, pidetäkään kovin "läheisenä"."

Ei siihen välttämättä tarvita kaltoinkohtelua, väkivaltaa eikä seksuaalista hyväksikäyttöä, eikä muutakaan tuollaista perinteistä selkeää syytä, jos haluaa ottaa etäisyyttä vanhempiinsa. Riittää esimerkiksi, että ei ole kokenut tulleensa hyväksytyksi sellaisena kuin on, tai ei ole kokenut tulleensa riittäväksi kuulluksi ja nähdyksi. Että ei ole hyvä olla vanhempiensa seurassa tai että ei kelpaa. Nämä ovat hyvin hienovaraisia tunteita, eikä näihin ole aina olemassa selkeää, osoitettavissa olevaa syytä, syyllistä tai syyt

Jos vanhemmat eivät välitä tai rakasta, niin kyllä siitä pahat haavat jää. Ei ole mikään pikku juttu. Puhutaan emotionaalisesta laiminlyönnistä ja tunnekylmyydestä.

Vierailija
146/167 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei uskalla. On pelottavaa kun sairaus on tullut liian lähelle itseään.

Vierailija
147/167 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oksennusämpäriksikö aattelin siskosi värvätä? 

En, vaan tueksi. Olisi auttanut paljon että hän olisi ollut edes ajatuksen tasolla tukena ja olisin voinut kertoa hoidoista ja miten ne vaikuttavat minuun. Pelätä yhdessä ja myös iloita yhdessä riippuen siitä miten käy. ap

Et voi vaatia tuollaisia asioita siskoltasi. Siskosi ei ymmärtääkseni halua tuollaista roolia elämäänsä. 

Vierailija
148/167 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveästi lisääntyneet syövät. Syynä k.piikit.

Lisääntyneet? Ongelma on se, että on vaikea saada diagnoosia ja hoitoa. Kiitos julkisen terveydenhuollon alasajon.

kumma juttu tuo koopiikki, kun olen kolme saanut eikä merkkiäkään syövästä ja ihan juuri äsken tuli ylävatsan uä-tutkimuksesta, jossa erään syyn vuoksi tarkastettiin sisäelimet. radiologi sanoi, että kaikki näytti tosi hyvältä ja sisäelimesi näyttävät parikymppisen sisäelimiltä (olen 48). veriarvotkin tosi hyvät.

Vierailija
149/167 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen välttämättä tarvita kaltoinkohtelua, väkivaltaa eikä seksuaalista hyväksikäyttöä, eikä muutakaan tuollaista perinteistä selkeää syytä, jos haluaa ottaa etäisyyttä vanhempiinsa. Riittää esimerkiksi, että ei ole kokenut tulleensa hyväksytyksi sellaisena kuin on, tai ei ole kokenut tulleensa riittäväksi kuulluksi ja nähdyksi. Että ei ole hyvä olla vanhempiensa seurassa tai että ei kelpaa. Nämä ovat hyvin hienovaraisia tunteita, eikä näihin ole aina olemassa selkeää, osoitettavissa olevaa syytä, syyllistä tai syyt

"Riittää esimerkiksi, että ei ole kokenut tulleensa hyväksytyksi sellaisena kuin on, tai ei ole kokenut tulleensa riittäväksi kuulluksi ja nähdyksi."

Eikö tämä syy ole.

On se. Monelle niin tuskallista, että yritetään puuduttaa tunteita esim. pulloon tarttumalla.

Vierailija
150/167 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, vaan tueksi. Olisi auttanut paljon että hän olisi ollut edes ajatuksen tasolla tukena ja olisin voinut kertoa hoidoista ja miten ne vaikuttavat minuun. Pelätä yhdessä ja myös iloita yhdessä riippuen siitä miten käy. ap

Sun sisko on voinut niin huonosti teidän perheessä että oli yrittänyt mennä hankeen kuolemaan ja teidän perhe oli tarvinnut sossun väliintuloa. Missä vaiheessa sinä olet tukenut siskoasi? Silloin kun hän lähetti sen kirjeensä ja yritti kertoa sulle? Vai nyt kun syytät häntä häntä pitkin nettiä valehtelijaksi? Tämän on pakko olla provo.

Ei ole provo. En vain muista sellaisia asioita joista sisko kertoi enkä halua valita puolia. ap

Ehkä sinun kannattaisi tilata ne lastensuojelun paperit ja lukea.

Vierailija
151/167 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olisi auttanut paljon että hän olisi ollut edes ajatuksen tasolla tukena"

Hänhän sitä oli, kun toivotti sinulle tsemppiä. Varmasti siis on ajatuksen tasolla ainakin tukena.

Vierailija
152/167 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Riittää esimerkiksi, että ei ole kokenut tulleensa hyväksytyksi sellaisena kuin on, tai ei ole kokenut tulleensa riittäväksi kuulluksi ja nähdyksi."

Eikö tämä syy ole.

Se on kokemus. Eli on sekin tavallaan kyllä syy, mutta yksipuolisesti ja subjektiivisesti ja siihen liittyy henkilön oma tulkinta. On se kuitenkin syy sille henkilölle, joka sen on sillä tavalla kokenut. Usein näissä tapauksissa voi kuitenkin olla eri näkemys toisella puolella, eli toinen osapuoli kokee kuulleensa ja nähneensä ja on hämmentynyt, että miksi häntä syytetään turhaan. Ristiriita on voinut syntyä esim. jos toinen osapuoli ei ole osannut osoittaa sitä sellaisella tavalla, että toinen olisi osannut tulkita sen kuulluksi ja nähdyksi tulemisen kokemukseksi. Tai esim. kuulluksi ja nähdyksi tulemisen tarve on ollut jostain sisäisestä muusta ristiriidasta johtuen tavallista suurempi, eikä siihen ole kyetty riittävästi vastaamaan, eikä ehkä ole ollut mahdol

Yleensä se vanhemman hämmennys johtuu siitä, että hän on itsekin kasvanut toimintahäiriöisessä/epänormaalissa perheessä. Ei tiedä millaista on ns. normaali vuorovaikutus. Ja sitten ihmetellään, mikä niitä lapsia vaivaa, enhän edes lyönyt niitä.

Vierailija
153/167 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua rasittaa päätäni lastensuojelun papereilla. Minulla on syöpä. ap

Vierailija
154/167 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä tällaiset Saharaan katoavat pierut kun jotain vähänkään hankalampaa ilmaantuu elämään, kannattaa heivata elämästä kokonaan.

Mun paras kaveri lakkasi puhumasta kun perheenjäseneni joutui vakavaan onnettomuteen (vieraan ihmisen aiheuttamana), mutta juorusi kaikille asiasta.

Ei edes moikannut enää, äitinsä sanoi että kun ei Laura tiedä mitä sanoisi.. Jaa, no muille kyllä juorusi päivätöikseen. Ei yhtä ainutta "Mitä kuuluu, onpa kurja juttu"-viestiä tullut. 

"Nämä tällaiset Saharaan katoavat pierut kun jotain vähänkään hankalampaa ilmaantuu elämään..."

Eikö aloittajan sisko ollut kadonnut jo AIEMMIN ja jatkoi vain samalla linjalla

Luulen, että jos ap ei olisi kertonut syövästä, sisko ei olisi vastannut hänen viestiinsä yhtään mitään.

Vierailija
155/167 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toista voi laittaa hyllylle odottamaan ja ottaa käyttöön sitten kun itse tarvitsee. Esineille tehdään niin, ei ihmisille.

Vierailija
156/167 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua rasittaa päätäni lastensuojelun papereilla. Minulla on syöpä. ap

Olisit voinut tilata ne jo ennen syöpää, mutta et halua tietää totuutta. Siihen sinulla on oikeus, mutta ei kannata syyttää siskoasi.

Vierailija
157/167 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sisko, jolla on paljon haasteita ja en ole aktiivisesti läsnä hänen elämässään. 

Tälle on syynsä. Sisko on vuosikausia kohdellut minua huonosti: ottanut yhteyttä aina, kun tarvitsee tukea, apua, auttajaa, rahaa, jne. Silloin, kun hänellä on mennyt hyvin, hän ei ole juuri missään yhteyksissä. Kun minulla on mennyt huonosti, häneltä ei ole ymmärrystä herunut. Siskolla on myös tapana loukkaantua hyvin pienestä ja olla selvittämättä asioita: sitten hän on mököttänyt x ajan ja sitä on saanut vain arvailla, että mistä nyt tuulee. Olen yrittänyt ymmärtää ja olla säännöllisesti yhteyksissä. Olen koettanut puhua ja avata asioita, mutta kun ei, niin ei. En yksinkertaisesti jaksa tällaista yksipuolista huolehtimista ja kannattelua vuodesta toiseen. Olen siis vähentänyt yhteydenpitoa, vaikka siskolla onkin nyt taas ongelmia. Minusta hän voisi välillä katsoa peiliin, vaikka sitten edes niinä parempina aikoina. Ei kukaan jaksa mitä tahansa käytöstä loputtomiin, eikä tarvitse. Vaikka kuinka olisi sisko.

Vierailija
158/167 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun sisko on voinut niin huonosti teidän perheessä että oli yrittänyt mennä hankeen kuolemaan ja teidän perhe oli tarvinnut sossun väliintuloa. Missä vaiheessa sinä olet tukenut siskoasi? Silloin kun hän lähetti sen kirjeensä ja yritti kertoa sulle? Vai nyt kun syytät häntä häntä pitkin nettiä valehtelijaksi? Tämän on pakko olla provo.

Ei ole provo. En vain muista sellaisia asioita joista sisko kertoi enkä halua valita puolia. ap

Siis oletko alaikäinen? Asutko vanhempiesi kanssa? Sitten tuo on ihan ymmärrettävää, koska olet riippuvainen vanhemmistasi.

Vierailija
159/167 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Onko jollekin käynyt samalla tavalla ja miten selvisitte?" = trollihan tuo, heruttelee pahan mielen tarinoita

Mun mies sairastui kolmekymppisenä syöpään. Niin uskomatonta  kuin onkin niin hänen noin 15 ystävän porukasta vain yksi piti yhteyttä, toinen pari kertaa. Muut pisti täysin luukut kiinni. 

Kun oli parempana niin nämä oli kuin ei mitään olisi tapahtunut ja kyseli järkätäänkö tupareita ym. Kuvottavaa. 

Voi myös olla, että eivät kokeneet olevansa niin läheisiä ystäviä, että mies olisi heitä tuona aikana kaivannut. Laittoiko hän heille kuulumisiaan? On myös vaikeaa olla syöpää sairastavan läheinen, jos ei tiedä, kaipaako toinen sinua seuraansa vai ei. Kaikki eivät todellakaan halua puolituttuja kotiinsa hengaamaan ja jos et ole antanut ystäväsi koskaan tuntea olevasi tärkeämpi kuin puolituttu, eihän sitä voi tietää.

Vierailija
160/167 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällainen sisarus on minullakin, joka käytännössä katkaisi välit minuun, ei ole siis lainkaan kiinnostunut syövästäni, eikä ole yhteydessä. Hän ei käynyt katsomassa kuolevaa vanhempaansakaan kuin hyvin harvakseltaan, vaikka asui samassa kaupungissa Hän on kuitenkin paljon kehuskellut sillä, miten on ollut päivittäin tukena kaverilleen, jolla on syöpä. 

Sehän on hienoa, että hän on tukena kaverilleen. Oletko siitä katkera? Hän varmasti toivoo, että sinullakin on joku ystävä, joka on sinulle tukea. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän