Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla todettiin syöpä, sisko katkaisi välit

Vierailija
20.03.2025 |

Olemme molemmat kolmekymppisiä ja minulla todettiin juuri syöpä. Sisko on katkaissut välit vanhempiimme heti kun lähti pois kotoa mutta olemme pitäneet yhteyttä harvakseltaan. Nyt ei pariin vuoteen kuitenkaan. Minä olen ollut ihan hyvissä väleissä vanhempiin.

Laitoin siskolle somessa viestiä että soitan hänelle, on vakava asia kyseessä. No ei kuulemma pysty puhumaan niin kirjoitin sitten asian. Ei nähnyt sitä niin laitoin whatsappia. Sain takaisin vain tsempit, siitä on noin kaksi kuukautta. Olen nyt päivittänyt hänelle hoitokuulumisia mutta whatsapitkaan ei mene enää perille eli ilmeisesti estänyt mut!

Tuntuu järjettömän pahalta, käsittämättömän pahalta. Toki mulla on lohtuna isä ja äiti ja poikaystävä, mut oma sisko ei välitä. En tiedä kumpi on pahempi, syöpä vai se että sisko hylkää. Onko jollekin käynyt samalla tavalla ja miten selvisitte?

Kommentit (167)

Vierailija
61/167 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, höpö höpö.

Kyllä siihen on syy ja painava, jos hylkää esim. vanhempansa. Halkoinkohtelua, väkivaltaa, sek.hyväksikäyttöä.........

Kuulostaa ihan lapsen suusta tulleelta tämä:

"No eiköhän pointti olekin, ettei sitä sukulaista, jota pidetään junttina, tylsänä ja nolona, pidetäkään kovin "läheisenä"."

Vierailija
62/167 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, höpö höpö.

Kyllä siihen on syy ja painava, jos hylkää esim. vanhempansa. Halkoinkohtelua, väkivaltaa, sek.hyväksikäyttöä.........

"No eiköhän pointti olekin, ettei sitä sukulaista, jota pidetään junttina, tylsänä ja nolona, pidetäkään kovin "läheisenä"."

No se tieto tuli välit katkoneelta itseltään :D Hän itse kertoi minulle, ettei "jaksa kuunnella" äitiään, jolla on niin tylsät ja typerät jutut, joten hän laittoi äidin numeron estoon. Hän myös sanoi, että ihmisen tulisi ympäröidä itsensä ainoastaan sellaisilla ihmisillä, jollaiseksi itse haluaa tulla. Se perustui johonkin self-help-juttuun. "You're the sum of the five people you spend the most time with."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/167 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Onko jollekin käynyt samalla tavalla ja miten selvisitte?" = trollihan tuo, heruttelee pahan mielen tarinoita

Mun mies sairastui kolmekymppisenä syöpään. Niin uskomatonta  kuin onkin niin hänen noin 15 ystävän porukasta vain yksi piti yhteyttä, toinen pari kertaa. Muut pisti täysin luukut kiinni. 

Kun oli parempana niin nämä oli kuin ei mitään olisi tapahtunut ja kyseli järkätäänkö tupareita ym. Kuvottavaa. 

Kuvottavaa mutta on se myös kavereille raskasta elää sitä syöpäelämää sairastuneen rinnalla 

Homman tarkoitus ei ole se, että kaikki eläisivät syöpäelämää. Homman tarkoitus on se, että myös syöpään sairastunut saisi olla elävien elämässä mukana. Moni jättää mieluummi

Moni voi pelätä sairautta tai ei tiedä miten pitäisi olla tai mitä sanoa. Sen rinnalla syöpäelämisen lisäksi 

-sama-

Vierailija
64/167 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Onko jollekin käynyt samalla tavalla ja miten selvisitte?" = trollihan tuo, heruttelee pahan mielen tarinoita

Mun mies sairastui kolmekymppisenä syöpään. Niin uskomatonta  kuin onkin niin hänen noin 15 ystävän porukasta vain yksi piti yhteyttä, toinen pari kertaa. Muut pisti täysin luukut kiinni. 

Kun oli parempana niin nämä oli kuin ei mitään olisi tapahtunut ja kyseli järkätäänkö tupareita ym. Kuvottavaa. 

Kuvottavaa mutta on se myös kavereille raskasta elää sitä syöpäelämää sairastuneen rinnalla 

Homman tarkoitus ei ole se, että kaikki eläisivät syöpäelämää. Homman tarkoitus on se, että myös syöpään sairastunut saisi olla elävien elämässä mukana. Moni jättää mieluummi

Höpö höpö.

Ei siinä kovin hilpeilläkään jos syöpää sairastavan kanssa oleilee. 

Vierailija
65/167 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani. Toivon, että syöpä paranee

Siskosi ei ehkä ole kaikkein empaattisin henkilö. Jos hän ei ole väleissä vanhempiinne, ja sinä olet, niin voisi päätellä että hän on jotenkin kylmästi toiminut siinäkin... Jolloin voisi kuvitella, ettei hänestä tukea tule saamaan, joten keskity oikeisiin läheisiin. Tsemppiä.

Ihan ohiksena, että esim. narsistivanhemmalla usein on lempilapsi ja "likasankolapsi". Eli toista kohdellaan hyvin ja ylistetään, toinen saa syyt kaikesta ja häntä mitätöidään sekä käyttäydytään muuten kylmästi häntä kohtaan. Eikä tarvitse edes olla narsisti, ihan "tavallisetkin" vanhemmat välillä käyttäytyy hyvin eri tavalla lastensa kesken.

Vierailija
66/167 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpä ei aina ole kuolemantuomio

Vierailija
67/167 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveästi lisääntyneet syövät. Syynä k.piikit.

Vierailija
68/167 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koin saman. Sain syövän ja kukaan läheisistä ole välittänyt, yksi jopa väitti vastaan, ettei minulla syöpää ole. Kaverit kaikkosivat. Yksi ystävä yllätti ja alkoi olla tukena, koska hänellä oli ollut syöpä itselläänkin. Siskolle joskus laitan tekstarilla kuulumisia, hän vastaa niihin yhdellä sanalla, esim 'ok'. En oikein voi käsittää.

Tämän perusteella epäilen, että vika on ap:n siskossa, eikä ap:ssa tai ap:n vanhemmissa. Jotkut vaan ovat itsekkäitä ja kylmiä.

Vierailija
69/167 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koin saman. Sain syövän ja kukaan läheisistä ole välittänyt, yksi jopa väitti vastaan, ettei minulla syöpää ole. Kaverit kaikkosivat. Yksi ystävä yllätti ja alkoi olla tukena, koska hänellä oli ollut syöpä itselläänkin. Siskolle joskus laitan tekstarilla kuulumisia, hän vastaa niihin yhdellä sanalla, esim 'ok'. En oikein voi käsittää.

Tämän perusteella epäilen, että vika on ap:n siskossa, eikä ap:ssa tai ap:n vanhemmissa. Jotkut vaan ovat itsekkäitä ja kylmiä.

Olen samaa mieltä, itsekkyyttä ja kylmyyttä. Vanhempani ovat hyviä ihmisiä eivätkä tehneet siskolle pahaa. Ap

Vierailija
70/167 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi ikävää että näin on. Mutta ehkä sinäkään et tukenut siskoasi silloin kun hänellä oli vaikeaa? Kysyitkö koskaan miltä hänestä tuntuu, miten hän oikeasti voi? Eihän kukaan katkaise välejä vanhempiin, jos siihen ei liity joitakin vaikeita asioita, joita hän ei ole pystynyt muulla tavoin käsittelemään. Siskosi ei nyt joko kykene tukemaan sinua omien vaikeuksiensa vuoksi tai halua tukea sinua enempää, koska ei koe sinua kovin läheiseksi. Se kannattaa vain hyväksyä. 

Vierailija
71/167 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, höpö höpö.

Ei siihen välttämättä tarvita kaltoinkohtelua, väkivaltaa eikä seksuaalista hyväksikäyttöä, eikä muutakaan tuollaista perinteistä selkeää syytä, jos haluaa ottaa etäisyyttä vanhempiinsa. Riittää esimerkiksi, että ei ole kokenut tulleensa hyväksytyksi sellaisena kuin on, tai ei ole kokenut tulleensa riittäväksi kuulluksi ja nähdyksi. Että ei ole hyvä olla vanhempiensa seurassa tai että ei kelpaa. Nämä ovat hyvin hienovaraisia tunteita, eikä näihin ole aina olemassa selkeää, osoitettavissa olevaa syytä, syyllistä tai syytöntä. 

Vierailija
72/167 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, höpö höpö.

No se tieto tuli välit katkoneelta itseltään :D Hän itse kertoi minulle, ettei "jaksa kuunnella" äitiään, jolla on niin tylsät ja typerät jutut, joten hän laittoi äidin numeron estoon. Hän myös sanoi, että ihmisen tulisi ympäröidä itsensä ainoastaan sellaisilla ihmisillä, jollaiseksi itse haluaa tulla. Se perustui johonkin self-help-juttuun. "You're the sum of the five people you spend the most time with."

Kyllä, tähän "ylimääräisten ihmisten estämiseen" olen minäkin törmännyt. Tuntuu todella epäkypsältä, ja jopa jossain määrin narsistiseltakin, ettei hyväksy ympärilleen muita kuin niitä, joista on itselleen tällä hetkellä hyötyä, mutta näyttäisi olevan tämän ajan ilmiö. 

Vierailija
73/167 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No melkein mieluummin tuo ok kuin se, miten minun sisko reagoi. Kun kerroin syövästäni, niin siskoni alkoi taas kerran kehua omia elämäntapojaan ja sitä miten hän käy vuosittain lääkärintarkastuksessa ja oli saanut syöpävapaan diagnoosin. Näitä vuosittaisia tarkastuksia siis oikeasti tehdään tiettyihin terveysvakuutuksiin kuuluen, ja jopa keuhkoröntgenit otetaan vuosittain, hän asuu ulkomailla. Sitten hän alkoi pohtia, mikä minun elämäntavoissani oli sellaista, että minun syöpä olisi niistä aiheutunut.

Vierailija
74/167 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronapiikit tuhoavat jopa 95% elimistön DNA-korjausmekanismista. Se aiheuttaa nopeasti eteneviä syöpiä, eli ns. turbosyöpiä.

Vierailija
75/167 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi ikävää että näin on. Mutta ehkä sinäkään et tukenut siskoasi silloin kun hänellä oli vaikeaa? Kysyitkö koskaan miltä hänestä tuntuu, miten hän oikeasti voi? Eihän kukaan katkaise välejä vanhempiin, jos siihen ei liity joitakin vaikeita asioita, joita hän ei ole pystynyt muulla tavoin käsittelemään. Siskosi ei nyt joko kykene tukemaan sinua omien vaikeuksiensa vuoksi tai halua tukea sinua enempää, koska ei koe sinua kovin läheiseksi. Se kannattaa vain hyväksyä. 

No mutta jos ap. oli se pikkusisko, joka jäi kotiin kun sisko muutti pois ja katkoi välit. Eihän lapsi tai joku nuori yläkoululainenkaan pysty vielä tuolla tavalla  tukemaan. On siinä omakin murrosikä elettävänä. Sen jälkeen välit jäivät vain etäisiksi. 

Vierailija
76/167 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piikkiä ei kuitenkaan ole ollut pakko kenenkään ottaa, joten oma vika, jos mennyt halpaan. Terveys aina ensin, työpaikasta viis! 

Vierailija
77/167 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koin saman. Sain syövän ja kukaan läheisistä ole välittänyt, yksi jopa väitti vastaan, ettei minulla syöpää ole. Kaverit kaikkosivat. Yksi ystävä yllätti ja alkoi olla tukena, koska hänellä oli ollut syöpä itselläänkin. Siskolle joskus laitan tekstarilla kuulumisia, hän vastaa niihin yhdellä sanalla, esim 'ok'. En oikein voi käsittää. Tämän perusteella epäilen, että vika on ap:n siskossa, eikä ap:ssa tai ap:n vanhemmissa. Jotkut vaan ovat itsekkäitä ja kylmiä.

No melkein mieluummin tuo ok kuin se, miten minun sisko reagoi. Kun kerroin syövästäni, niin siskoni alkoi taas kerran kehua omia elämäntapojaan ja sitä miten hän käy vuosittain lääkärintarkastuksessa ja oli saanut syöpävapaan diagnoosin. Näitä vuosittaisia tarkastuksia siis oikeasti tehdään tiettyihin terveysvakuutuksiin kuuluen, ja jopa keuhkoröntgenit otetaan vuosittain, hän asuu ulkomail

Tuo sisko vaikuttaa aika narsistilta. Ei kykene ajattelemaan muita kuin itseään ja ehkä jossain määrin omaa ydinperhettään, johon sinä et kuulu, ja siksi ajatukset kiertyivät hänen oman napansa ympärille. Oli varmaan tyytyväinen, ettei hänellä itsellään ollut syöpää. Ei tuntenut empatiaa sinua kohtaan. Tsemppiä. 

Vierailija
78/167 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on pas ka sisko! Voimia Sulle!

Vierailija
79/167 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, höpö höpö.

Ei siihen välttämättä tarvita kaltoinkohtelua, väkivaltaa eikä seksuaalista hyväksikäyttöä, eikä muutakaan tuollaista perinteistä selkeää syytä, jos haluaa ottaa etäisyyttä vanhempiinsa. Riittää esimerkiksi, että ei ole kokenut tulleensa hyväksytyksi sellaisena kuin on, tai ei ole kokenut tulleensa riittäväksi kuulluksi ja nähdyksi. Että ei ole hyvä olla vanhempiensa seurassa tai että ei kelpaa. Nämä ovat hyvin hienovaraisia tunteita, eikä näihin ole aina olemassa selkeää, osoitettavissa olevaa syytä, syyllistä tai syyt

"Riittää esimerkiksi, että ei ole kokenut tulleensa hyväksytyksi sellaisena kuin on, tai ei ole kokenut tulleensa riittäväksi kuulluksi ja nähdyksi."

Eikö tämä syy ole.

Vierailija
80/167 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, höpö höpö.

Ei siihen välttämättä tarvita kaltoinkohtelua, väkivaltaa eikä seksuaalista hyväksikäyttöä, eikä muutakaan tuollaista perinteistä selkeää syytä, jos haluaa ottaa etäisyyttä vanhempiinsa. Riittää esimerkiksi, että ei ole kokenut tulleensa hyväksytyksi sellaisena kuin on, tai ei ole kokenut tulleensa riittäväksi kuulluksi ja nähdyksi. Että ei ole hyvä olla vanhempiensa seurassa tai että ei kelpaa. Nämä ovat hyvin hienovaraisia tunteita, eikä näihin ole aina olemassa selkeää, osoitettavissa olevaa syytä, syyllistä tai syyt

"Riittää esimerkiksi, että ei ole kokenut tulleensa hyväksytyksi sellaisena kuin on, tai ei ole kokenut tulleensa riittäväksi kuulluksi ja nähdyksi."

Eikö tämä syy ole. Ja painava. Olla näkymätön. Seinäpaperi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän