Kiinteistöverotuspäätös tuli. Siinä on vain asuinrakennus, ei piharakennuksia.
Kuuluuko ollakin näin? Jos ei niin rakennukset on tottakai ilmoitettava. Joutuuko ongelmiin, pitääkö maksaa takautuvasti?
Kommentit (40)
Tottakai ilmoitat kaikki piharakennukset ja onko sähkö/vesiliittymää. Ja rakennusvuoden.Oletko ilmoittanut ne kunnalle?
Jos ovat niin vanhoja ettei enää lasketa käyttökelpoisiksi
Pitää ilmoittaa kaikki rakennukset. Myös nyt nämä uudemmat, mihin ei enää tarvitse hakea rakennuslupaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä maksan kympin 1800-luvun navetasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä poistu vaikka romahtaisi jos ei pura pois, purku luvalla.
Vierailija kirjoitti:
Onko niihin koskaan haettu lupaa?
Vaikea sanoa. 1930 rakennettu. Ap
Vierailija kirjoitti:
Saatte sakkoa
Älä jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä poistu vaikka romahtaisi jos ei pura pois, purku luvalla.
Ootko varma tästä? Kun poistat rakennuksen verottajan tiedoista, vaihtoehtoina on "Tuhoutunut" ja "purettu".
Mun kansalaislogiikalla toi tarkoittaa, että myös tuhoutunut, eli romahtanut, rakennus poistetaan kiinteistöveron maksuvelvoitteesta.
Pitää itse ilmoittaa. Jos jäät kiinni esim. kunnan ilmakuvauksen myötä, verot peritään takautuvasti korotettuna.
Vierailija kirjoitti:
Pitää itse ilmoittaa. Jos jäät kiinni esim. kunnan ilmakuvauksen myötä, verot peritään takautuvasti korotettuna.
No mitäs sitten jos ilmoittaa itse? Sittenkö ei takautuvasti tarvitse mitään maksaa? 100 vuoden ajalta 😄 ap
Jos kyse on alunperin maatalouden (ei yksityistalouden) rakennuksesta, on kiinteistövero saattanut määräytyä poistojen kautta, ja kun kirjanpidossa kokonaan poistettu, ei enää mene kiinteistöveroa?
Joka tapauksessa kohtuullisuusperiaatteen tms perusteella käsitellään, ei tarvitse 100 v ajalta maksaa.
Vierailija kirjoitti:
No sehän noissa onkin naurettavaa, että 1940-luvulta peräisin oleva hatara liiterikin lasketaan verotettavakai rakennukseksi! Tuuli puhaltaa virttyneiden mäntylautojen välistä. No, ainakaan klapit eivät homehdu!
Et ilmoittele mitään ennen kuin kunta alkaa kerätä kiinteistöjen tiedot erillisellä lomakkeella joskus tulevaisuudessa. Aika moni kunta kartoittaa kiinteistöjä sillä rekistereistä puuttuu satoja tuhansia rakennelmia. Pelkästään Hämeenlinnassa oli aikoinaan 14 000 !! rakennusta ilmoittamatta. Ei tule mitään takautuvia maksuja, se on kunnan ongelma kunnes kartoittavat kaikki alueellaan olevat rakennukset.
https://www.hameensanomat.fi/paikalliset/5191644
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi haettu niin kyllä vero osattaisiin periä. Jos tontti on lohkottu aiemmin kuin 1930 ja rakennuksia aletaan joskus kartoittaa niin laitat niihin sen lainhuutovuoden niin voit välttyä koko verolta.
Vierailija kirjoitti:
Mitään 100 vuotta vanhoja rakennuksia tai ylipäänsä vuosikymmeniä vanhoja rakennuksia ei aleta sakottamaan, jotain rajaa trollaukseeen. Eri asia on jos rakentaa salaa uuden kesämökin vaikka rantaan, sen voi joutua jopa purkamaan jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi haettu niin kyllä vero osattaisiin periä. Jos tontti on lohkottu aiemmin kuin 1930 ja rakennuksia aletaan joskus kartoittaa niin laitat niihin sen lainhuutovuoden niin voit välttyä koko verolta.
Kai se nyt sen jälkeen lainhuudatettu on. Aloittaja tuskin on satavuotias.
Kyllä meillä ainakin on piharakennus mainittu.