Mulla diagnosoitiin juuri MS-tauti
Kommentit (40)
Jos mulle tulisi toi, ja se ei olisi lievistä lievin, menisin ulkomaille kantasoluhoitoon just saying...
Vierailija kirjoitti:
Jos mulle tulisi toi, ja se ei olisi lievistä lievin, menisin ulkomaille kantasoluhoitoon just saying...
Sinulla voi olla niihin varaa, mutta useimmalla ei.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen koronapiikkihaitta.
Ms-tautia oli jo viikinkien aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko maksaa, just asking...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla voi olla niihin varaa, mutta useimmalla ei.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ms-tautia-sairastava-elina-otti-ris…
Tämä sairaus on taudinkuvaltaan aika monimuotoinen. Aggressiivisimmat vievät nuorenkin ihmisen nopeasti pyörätuoliin eivätkä reagoi lääkitykseen. Suurin osa varmasti aaltoilee, ja sen kanssa pärjäilee.
Voimia sulle. Hae vertuun et ole yksin, saat tukea ja tietoa paljon.
Kannattaa liittyä somen vertaisryhmiin. Meitä on esim. facessa paljon, ryhmähenki on mahtavaa ja tukea saa joka tilanteeseen. Muista, että suurimmalla osalla tauti rauhoittuu nykyajan tehokkailla hoidoilla hyvin. Oireet voivat lievittyä tai jopa kadota pitkiksi ajoiksi, vaikka itse sairaus ei katoakaan. Itse lähestyn jo kuuttakymppiä, käyn kokopäivätyössä ja nautin elämästä ms-taudista huolimatta. Tsemppiä!
Tsemppiä AP. Muistan hyvin tunteen, kun minulta löydettiin syöpä. Koko maailma pysähtyi ja eikä mikään ollut niin kuin ennen. Minkä ikäinen olet?
Tsemppiä ja ihan vilpittömästi uskon että vauva-palsta ei nyt ehkä ole tällä hetkellä paras paikka vertaistuen löytämiseen. Kyllä sinä selviät :) Aivan turha kertoa miten jollain serkun kummilla oli aggressiivinen muoto joka eteni siten ja täten, kun jokaisen taudinkuva on omanlaisensa. Sosiaalisessa mediassa on paljonkin hyviä vaikuttajia ms-tautinsa kanssa kuten esim. Sandra Kurki joka tuo mielestäni tosi kivasti esille taudin kulkua hyvine ja huonoine jaksoineen. Halit sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Mikä se on
MS=MieliSairaus
Voimia aloittajalle
Onneksi lääkkeet ovat parantuneet merkittävästi viimeisen 20 vuoden aikana.
Terapeutti-Villen puolisolla Elli Merisellä on, antanut haastatteluja. Vaikuttaa hyvinvoivalta ja positiiviselta, jos kaipaat sellaista mallia.
Tsemiä ap, et suinkaan ole yksin! Itse sairastanut jo kohta 30 vuotta, olin 21 kun sairastuin. Lääkkeet kehittyneet todella paljon ja koko ajan tulee uusia. Kannattaa hankkia tietoa ja vertaistukea mikäli koet sen auttavan, itsellä ainakin auttoi nimenomaan tavata muita nuoria jotka samassa junassa.
Taudinkuvia on moneen lähtöön ja kukaan ei voi täysin tietää miten sulla tulee mennään. Itse suosittelen että aloitat lääkityksen heti kun neuro sitä suosittelee, silloin tulehdusreaktio ei pääse valloilleen.
Tämä sairaus on hallittavissa todella monella, muista elää eikä kannata hukata aikaa pelkäämisen vaikka alussa se onkin vaikeaa. Sinä löydät balanssin asian kanssa!
Itsellä 30 v takana ja mulla edelleen liikuntakyky täysin normaali koska hyvät lääkkeet.
Täytyy sitten vain luottaa neurologeihin ja hoitoon. Mutta ei sun elämä nyt varmaan samanlaista tule olemaan, tsemppiä ja sopeutumista...