Äidit! Mitä tekisitte kun lapsi on (taas) vaikea?
Meillä 5,5 v on kotipäivä ja ehdotin, että mentäisiin uimahalliin. Lapsi suostui ja vaikutti innostuneelta. Kieltäytyi kuitenkin hampaidenpesusta. Hoki kohta kohta ja pyyteli lisää aamiaista. Sitten mahaan koski eikä voinut lähteä. Sitten vaati, että ajaisin hänet uimahalliin pyörällä tai työntäisin rattailla. (Matka n. 800 m.) Muistutin, että oma pyöräni on rikki, enkä haluaisi viedä niin isoa lasta rattailla. Sitten vaati, että saisi ajaa omalla pyörällä, jolla pysyy ehkä sekunnin pystyssä. Vaatii saada ajaa ilman appareita, mutta ei jaksa tai suuttuu harjoitellessa. En ole vielä vienyt lasta pois pihasta. Sitten alkoi heitellä tavaraoita ja kaataa pienempiä huonekaluja pitkin kämppää. Koko kämppä on kuin kaatopaikka ja olin eilen siivonnut hulmisia synttäreitä varten. Lapsi myös hakkasi minua nyrkillä ja repi hiuksista. Nyt hieman rauhoittui ja edelleen ruinaa uimahalliin ja muovailuvahaa vuorotellen. Kieltäytyy siivoamasta ja syyttelee minua siitä, ettei osaa pyöräillä. Mitä te muut tekisitte. Tällaista on koko ajan.
Kommentit (41)
Soitin juuri isälleen ja pyysin et alkaisi lähivanhemmaksi. Olen tosi väsynyt tilanteeseen. Epäilin adhd:ta tai käytöshäiriötä, mutta tutkimuksissa ei löytynyt sellaista. Lapsi osaa käyttäytyä halutessaan, mutta suuttuessa on kuin riivattu. Osaa olla myös tosi ilkeä.
Vierailija kirjoitti:
Arvatkaa suostuiko se?
No suostui se mutta lastensuojelulle ei käynyt. Lastensuojelun kanssa päätimme, että lapsi ei mene enää jatkossa isälleen. Mieluummin valitaan psykiatri ja lääkkeet kuin isä.
Ehkä sanoittaisin tunteita. Paljon muuta ei uskalla tehdä koska lastensuojelu voi tulkita sen kasvatusvirheeksi ja hakea lapsen pois.
Olisikohan syytä katsoa peiliin? Kyllä tuollainen käytös on kasvatuksesta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sanoittaisin tunteita. Paljon muuta ei uskalla tehdä koska lastensuojelu voi tulkita sen kasvatusvirheeksi ja hakea lapsen pois.
Ei se varmaan ap:n mielestä olisi lainkaan hassumpi vaihtoehto.
Minä sanoittaisin lapselle omat tunteeni tarpeeksi selvästi ja kovaäänisesti. Uimaan pääsee, jos siivoaa sotkunsa. Huomenna voidaan harjoitella fillaroimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sanoittaisin lapselle omat tunteeni tarpeeksi selvästi ja kovaäänisesti. Uimaan pääsee, jos siivoaa sotkunsa. Huomenna voidaan harjoitella fillaroimista.
Miksi kuvittelet että huutaminen auttaa?
Vielä omassa lapsuudessani tuollainen uhmaongelma olisi ratkaistu viidessä minuutissa koivuniemen herran suosiollisella avustuksella.
Lastenkasvatus on rappiolla.
Voiko olla että uimahalli tms myös jännittää? Voisi selittää osittain käyöstä. Joka tapauksessa tuntuu että mennyt jahkailuksi. Päätös uimahalliin menosta ja vaihtoehdot on kävely tai apupyörät. Vanhempi korjauttaa pyöränsä lähiaikoina ja samoin pyörällä ajon harjoittelua kun apupyörät vaivaa selkeästi. Auttaisin siivoamaan.
Menisin itseeni ja kysyisin miten olen kasvattanut?
Katsoisin 10v päähän. Millaisena näen / minkälaisen lapsen haluan olla nuorena? Ja miten parhaiten takaan hänelle loistavan tulevaisuuden.
Tuossahan lapsi vetelee täysin vanhempaa narusta ja hallitsee perheen elämää 5 veenä. Aikuinen kertoo mitä tehdään ei lapsi. Lapsi ei päätä pestäänkö hampaita ja, aamupala korjataan kun se ollut tietyn ajan pöydässä. Aikuinen kertoo ja sanoittaa mitä pitää tehdä että päästään uimahalliin ja millä sinne mennään ei lapsi. Aikuinen myös opettaa ensi syksynä eskariin menevän lapsen käytös ja toimintataidot sellaisiksi eri ympäristöissä että lapsella on mahdollisuus pärjätä ikäryhmässään ilman että luovuttaa alkuunsa, kun huomaa olevansa niin jäljessä. Mars mars kodin ulkopuolelle liikkumaan ja opettelemaan esim pyöräilyä ja muutenkin elämää! Ryhtiä nyt perheen aikuiselle!!!
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla että uimahalli tms myös jännittää? Voisi selittää osittain käyöstä. Joka tapauksessa tuntuu että mennyt jahkailuksi. Päätös uimahalliin menosta ja vaihtoehdot on kävely tai apupyörät. Vanhempi korjauttaa pyöränsä lähiaikoina ja samoin pyörällä ajon harjoittelua kun apupyörät vaivaa selkeästi. Auttaisin siivoamaan.
Tässä paljon hyviä vinkkejä. Laajemmassa skaalassa huomaa hyvä ja kehu hyvää. "Water the flower, not the weed" Auta, kannusta, kehu.
On ehkä joku huono vuorovaikutusmalli teillä jäänyt uhmaiästä päälle ja ette pääse eteenpäin. Neuvolasta apua, ne keskittyy juuri siihen vuorovaikutukseen. Googleta voimaperheet.
Argh miksi aina syytetään lasta hankalaksi kun aikuisella ei mitään käsitystä elämästä tai kasvatuksesta. Luovutettu alkuunsa ja nyt jo huudetaan muita apuun. Kohta lapsi huostaan ja adhd diagnoosit. Lääkkeitä ja lisää tukea yhteiskunnalta. Jotta äiti voi somettaa or what ever. Ihmiset on hukassa. Yhteiskunta on menetetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä paljon hyviä vinkkejä. Laajemmassa skaalassa huomaa hyvä ja kehu hyvää. "Water the flower, not the weed" Auta, kannusta, kehu.
On ehkä joku huono vuorovaikutusmalli teillä jäänyt uhmaiästä päälle ja ette pääse eteenpäin. Neuvolasta apua, ne keskittyy juuri siihen vuorovaikutukseen. Googleta voimaperheet.
Ei tuo tilanne millään neuvolan lässytyksellä korjaannu. Sitä paitsi neuvolassa ei kannata ikinä kertoa mistään ongelmista koska ongelmat ovat huoli eli lasun paikka.
Lapsi vedättää aikuista.
Näin yläkoulun opena voin vain sieluni silmin kuvitella, millainen tämä tapaus on yläkoulussa. Niitä on nähty.
Vierailija kirjoitti:
Soitin juuri isälleen ja pyysin et alkaisi lähivanhemmaksi. Olen tosi väsynyt tilanteeseen. Epäilin adhd:ta tai käytöshäiriötä, mutta tutkimuksissa ei löytynyt sellaista. Lapsi osaa käyttäytyä halutessaan, mutta suuttuessa on kuin riivattu. Osaa olla myös tosi ilkeä.
Naapurin lapsi oli käytökseltään samantyyppinen kuin lapsesi. Hän sai teini-iässä diagnoosiksi lievä kehitysvamma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuvittelet että huutaminen auttaa?
Miksi kuvittelet, että vain lapsella on lupa olla vihainen?
Jättäisin kirkon portaille tuollaisen.