Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi meidän pyykit haisee?

Vierailija
17.09.2008 |

Taas otin pyykit koneesta ja niissä oli kummallinen haju, joka on ollut "vaivana" parin kuukauden ajan vaihtelevasti. Haju on sellainen hiekkainen tai liitumainen.

Käytän LV:n pesujauhetta ja Comfortin huuhteluainetta.

Pesukone on kolmisen vuotta vanha, toimii hyvin, linkoaa kunnolla, joten en usko, että poistoletkussakaan olisi tukosta.

Olen yrittänyt päästä hajusta eroon pyörittämällä 95 asteen pesuohjelman, sekä tyhjänä että pesuaineen kanssa. Ei vaan tunnu auttavan.

Mistä tuo haju voi tulla pyykkiin? Mitä ihmettä mä teen? Ei ole kiva, kun puhdas pyykki ei tuoksu puhtaalta.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

osta apteekista sitruunahappoa, laita sitä 2rkl, pyöräytä 95 asteessa ja vielä sen jälkeen uudelleen 95 asteessa ja laita tilkka pesuainetta. Näin minulle on neuvottu ja pitäisi sinne apteekkiin uunnata kunhan vaan muistas..

Vierailija
2/18 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla esim. pyyhkeet haisee jos pesen ne 40:ssä. 60:ssä ei haise.

Yks vinkki jonka olen kuullut: käytä omenaviinietikkaa huuhteluaineena (pieni kahvikupillinen)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

90asteessa kera sitruunahapon. Se putsaa kalkkisaostumat kunnolla! Ja sen jälkeen voit pestä vaikka valkopyykin aika kuumassa ja huhteuveteen etikkaa.

En tiedä tuosta LV:n pesuaineesta, mutta tsekkaa onko siinä niitä nitriittejä. Kaupungissa niitä ei tarvita (vesi on tarpeeksi pehmeää) ja ne juuri tukkivat koneita ja aiheuttavat hajua. Itse käytän Sertoa, missä ei ole nitriittejä eikä fosfaatteja. On vielä hajuton, allergiatestattu ja kotimainen tuote!

Vierailija
4/18 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

..pyyhkeet 60 ja lakanat 90 asteessa. Käytän vain hajusteettomia pesuaineita enkä pese koskaan tyhjällä koneella- vastukset kuluvat!

Vierailija
5/18 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäs haju sellainen voi olla?

Vierailija
6/18 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahalle! Kirjo- ja valkopyykki tuoksuu hyvälle, mut ne tummat.. Oon vaihdellu pesuaineita, pessy pienempiä määriä kerralla, puhdistanu koneen niin ei! Sitruunahappoa en oo kyllä vielä kokeillu...

Vierailija
7/18 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sama vika ja olen käyttänyt myös tuota sitruunahappoa ja puhdistnut kaikki osat mitä vaan voi puhdistaa.Pessyt tyhjillään 95 asteessa. Käytän pesuaineena Sertoa ( ei sisällä zeoliittia) ja huuhteluaineena comfortin hajusteetonta, sitäkin puolet norm. annostuksesta.

Ja oon tosi tarkka siitä, että vaatteet pestään oikeissa lämpötiloissa. Koska muuten värit lähtee yms.. että 6 eri kasaan saa vaatteet lajitella ennen pesua. Ei pitäisi syynä olla siis liian täydet koneet. Melkoinen mysteeri siis...

Vierailija
8/18 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitse zeoliititon pesuaine.

Vierailija
9/18 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ei tosin tuohon kysyttyyn- on mikrobi joka pesiytyy vaatteisiin jotka pestään vain alhaisissa lämpötiloissa.

Silloin haju on sellainen hikisen likaisen oloinen vaikka vasta pestyä. Vallankin tulee esiin kun laittaa tuollaisen vaatteen päälle ja iho lämmittää ja kostuttaa vaatteen.

Tohon mikrobipyykin hajun poistoon (jos ei raaski laittaa herkkiä vaatteita kuumaan > 60 ° pesuun) on pakastaa tai laittaa kuumaan saunaan pyykit yli tunniksi. Mikrobi kuolee.

Vierailija
10/18 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon muuten huomannut juurikin noissa tummissa vaatteissa tuon hajun, kuten joku muukin? Tai ainakin voimakkaammin haisee ne tummat koneelliset.

Vierailija
11/18 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ei tosin tuohon kysyttyyn- on mikrobi joka pesiytyy vaatteisiin jotka pestään vain alhaisissa lämpötiloissa.

Silloin haju on sellainen hikisen likaisen oloinen vaikka vasta pestyä. Vallankin tulee esiin kun laittaa tuollaisen vaatteen päälle ja iho lämmittää ja kostuttaa vaatteen.

Tohon mikrobipyykin hajun poistoon (jos ei raaski laittaa herkkiä vaatteita kuumaan > 60 ° pesuun) on pakastaa tai laittaa kuumaan saunaan pyykit yli tunniksi. Mikrobi kuolee.

Oliskohan tässä syy ainakin osaan meidän pyykin pahaan hajuun. Koska juurikin tuo 40 pestävä "tummat vaattet koneellinen" tuppaa haisemaan ja varsinkin yks Espritin lyhythihainen paita.. vaikka paidalla ei ole edes paljoa ikää..hmmm

Vierailija
12/18 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös koneen ikä luonnollisesti vaikuttaa. Alkaahan ne haista vääjäämättä, jos käyttövuosia useitakin takana. Tosin ap:n kone taisi olla 3v vanha, ei luulisi sen vielä iän vuoksi haisevan.

Vierailija
13/18 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä Sertoa.

Vierailija
14/18 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo zeoliitti voisi olla selitys, pitää lähteä sitruunahappo-ostoksille. Ja pyykkiaine pitää tarkastaa.

Kiitos kaikille!

Ap.

Vierailija
15/18 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei haise kun käytetään pesupähkinajauhetta (4 e/200g, kestää noin 4-5 kk meillä, menee 1-2 tl koneelliseen, ekopesuaine) ja huuhteluaineena väkiviinaetikkaa (1-2 rkl/kone). 60 pestään jotain kerran viikossa, ehkä 1-2 kertaa vuodessa pesu tyhjänä 95 asteessa.

Vierailija
16/18 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuivattaa pyykit hyvin. Olen kuullut, että alkavat haisemaan, jos ei kuivata tarpeeksi. Esim. tiedän että äitini ottaa pyyhkeet joskus vielä hieman kosteana narulta ja lapoilee samantien kaappiin, joten pyyhkeissä on sitten sellainen jännä vanhan haju vaikka ne pesisikin uudestaan...Itselläni roikkuu välillä parikin päivää pyykit narulla sisätiloissa, että varmasti ovat kuivat kun kaappiin ne pistän, eikä ole koskaan haissut.

Vierailija
17/18 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai vaihda kokonaan pesuainemerkkiä, allegro tai allegro plus pelkästään käytettynä pitää koneen puhtaana eikä kerry zeoliittia yms. töhnää koneen osiin. Koneessa on todella paljon (useita limasenttejä!) sellaista valkoista kertymätöhnää putkistoissa, yök. Meillä ei pyykki haise, allegroa käytetty nyt pari vuotta.

Vierailija
18/18 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyykit kuuteen läjään: Yleensä valmistajien pesulämpötilasuositukset on laitettu varmuuden vuoksi alakanttiin. Kyllä puuvillavaate kestää 60 asteen pesun. Juuri oli juttua telkussa aiheesta ja joku vtt:n tutkija siinä selosti, ettei puuvilla edes tule puhtaaksi 40 asteesssa. Ilmankos haisee!