Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun häätoiveet ei kohtaa

Vierailija
17.03.2025 |

Mies haluaisi perinteiset häät, vihkiminen kirkossa ja hääjuhla. Minä en lähtökohtaisesti halua häitä ollenkaan. Siksi ehdotin kompromissina, että vietetään ennemminkin juhlatilaisuus jossain hyvässä ravintolassa ja rennot jatkot esim terassilla ystävien kesken tms ja papin aamenen sijasta käydään pakollisten todistajien läsnäollessa maistraatissa. En kuulu kirkkoon, joten siksi jo vierastan kirkkohäitä muutenkin vaikka ilmeisesti jotkut kirkot antaa tilat vuokralle ja siviilivihkimisen voi sielläkin suorittaa. Miehelle on joku kynnyskysymys, että häät pitäisi viettää kirkossa ja juhla järjestää lähisukulaisille. Varmaan morsiamellakin pitäisi olla valkoinen häämekko. Olisin todellakin hankkinut jonkun lyhyen ja vaikka sinisen mekon, joka sopisi myöhemmin myös muihin tilaisuuksiin. Ainut mistä on jonkinlainen (ei täydellinen) yhteisymmärrys, on häävieraiden valinta: vanhemmat, sisarukset ja muutama läheinen ystävä. Miehellä isompi suku ja paljon kavereita, joten olen jokseenkin sinut, että jonkinlaiset juhlat järjestetään sitten heille ja minulle tulee vain neljä omaa vierasta. Silti en halua mitään tavallisia kirkkohäitä, jonne pitää joku juhlatila varata vielä erikseen, keksiä hääohjelma, ruuat tilata ja bändi keksiä. 

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette edes häistä pääse yksimielisyyteen ja olette noin eri linjoilla, niin kuulostaa todella erikoiselta, että edes suunnittelette menevänne naimisiin. Kannattaisikohan suunnitella ihan toisenlaista jatkoa tuollaisessa suhteessa kuin naimisiinmenoa? Vai oletko vain miehen rahojen perässä, hänellä kun tuntuu olevan taloudelliset asiat ihan kunnossa, jos isommat häät haluaisi, ja sinä taas tunnut olevan pihi. 

Vierailija
22/55 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkoon kuulumattomana et edes pääse kirkossa vihille. Jos et ole ikinä kuulunutkaan, joudut käymään aikuisrippikoulun ja menemään kasteelle. Tai vähintäänkin joudut liittymään uudelleen kirkkoon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mies muissa asioissa ns. perinteistä tapaa toivova ja sinä vähemmän perinteitä noudattava? 

Vierailija
24/55 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako mennä naimisiin ollenkaan jos sekään ei yhteistuumin onnistu? 

Tätä minäkin vähän ihmettelin. Miksi ylipäätään olette menossa yksiin kun näkemyksissä heti alkuun noin perustavanlaiset erot....

Vierailija
25/55 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häätoiveet?

Avioliittoon vihkiminen kirkossa ei tarvitse kuin sen aidon tahdon ja kaksi todistajaa. Todistajat  saa tarvittaessa kirkon taholta. Siinä kaikki.

Vierailija
26/55 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi mies. Ei tule onnistumaan tuo. 

Vierailija
27/55 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ei kai kirkkoon kuulumaton saa mennä kirkossa naimisiin?

Siunauksen saa kirkossa mutta avioliitto solmitaan maistraatissa, jos toinen ei kuulu kirkkoon.

Vierailija
28/55 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko, että ainakaan yksikään luterilainen, ortodoksinen tai roomalaiskatolinen seurakunta Suomessa vuokraisi omaa kirkkosaliaan ateisteille siviilivihkimisen kulisseiksi.

Hommatkaa ihan omat tilanne. Muita juhlatiloja on se teille niin rakas maailma täysi. Kirkkosali alttareineen on kristittyjen pyhä tila, ei ateistien ja toisin uskovien rekvisiittaa. 

Vierailija
29/55 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti nuo kirkon ulkopuolisten avioliittojen siunaamiset ja hautaan siunaamiset lopetettaisiin. Kristillinen kirkko heittää helmiä sioille koko ajan. 

Vierailija
30/55 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avioliittoon vihkiminen maistraatissa ja liiton siunaus voi tapahtua kirkossa . Tavallaan kaksi vihkimistä jos ei kuulu kirkkoon.

Vierailija
31/55 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Olen mieheni kanssa puhunut häistä ja eri vaihtoehdoista. Hän ei pidä ehdotuksistani.

En maksa yksin juhlia, mutta en todellakaan ala henkilökohtaisesti maksamaan mitään euromäärää käytännössä ventovieraiden ihmisten kestitsemiseen. Siis jos olen alunperin ajatellut naimisiinmenon maksavan vain juridisten lippulappujen verran, nyt minun pitäisi osallistua hääjuhlan järjestämisen kuluihin myös. Minä haluaisin juhlan ja maksaa korkeintaan kutsumilleni ihmisille (0-4kpl) ruuat ravintolassa, mutta nyt miehen takia pitäisi varata kirkko ja juhlatila. Vaikka kulut suhteuttaa kutsumiensa vieraiden mukaan, se maksaa silti enemmän kuin mitään mitä olen ehdottanut ja enhän minä halua maksaa mistään juhlatilavuokrasta kun en halua mitään juhlatilaa. Käsitättekö?

Minä ehdotan että ette mene naimisiin ollenkaan. Jos ette pääse häiden järjestämisestäkään yhteisymmärrykseen, niin oletteko samalla leveillä muutenkaan?

Vierailija
32/55 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli aikoinaan vähän erimielisyyttä. Mies olisi halunnut kutsua jotain opiskelu- ja työkavereita, jotka eivät olleet mitenkään läheisiä. Häät ovat kuitenkin kalliit juhlat. Päädyimme siihen, että kumpikin kutsuu muutaman parhaan ystävän sukulaisten lisäksi. Yllättävän paljon siitä tuli silti. Itse olen perinteiden kannalla, joten kirkkohäät olivat tärkeät.

Vierailija
33/55 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos vihkiminen maistraatissa, siunaus kirkossa ja sitten sinä menet vetämään perseet olalle terassille, mies lähtee kavereineen ja sukuineen ravintolaan nauttimaan 5 ruokalajin illallisen? Kaikki saa haluamansa!

Vierailija
34/55 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioliittoon vihkiminen maistraatissa ja liiton siunaus voi tapahtua kirkossa . Tavallaan kaksi vihkimistä jos ei kuulu kirkkoon.

Näin. Tuo kirkossa tapahtuva siunaustilaisuus on lähes sama kuin vihkimisessä, vähän lyhennettynä vain kun kerran ovat jo naimisissa, ei heitä toiseen kerran vihitä.

Vierailija
35/55 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitä miehelle, että kirkkohäät eivät ole mahdolliset, koska et kuulu kirkkoon.

Sitten rupeatte siitä suunnittelemaan siviilihäitä.

Jos häiden suunnittelu ei onnistu niin että kumpikin on tyytyväinen, sitten varmaan kannattaa erota. Koska mitenkäs mikään teidän yhteiselämässä sujuisi jos edes häät eivät onnistu?

Vierailija
36/55 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naimisiinmenosta ollaan puhuttu, koska meillä on yhteinen asunto ja käytännössä haluttaisiin avioliitolla turvata puolison asema juridisesti, mikäli suhde päättyy jomman kumman kuolemaan.

Nimenomaan joku papin siunaus ei kiinnosta minua yhtään. Se tuntuisi jo väärältä. Lapsena minut on kastettu, mutta en ole edes rippikoulua käynyt. En ole uskonvastainen ihminen, mutta ehkäpä juuri sen takia kunnioitan kirkkoa ja en halua siksi asioitani siellä hoitaa - jääkööt kastajaiset, häät ja hautajaiset oikeasti kirkkoon kuuluville.

Alkuun mies suuttui, kun sanoin etten liity kirkkoon häiden takia. Sitten tarkistettiin, että jo kun häätilaisuuden voi kirkossa suorittaa kunhan puoliso on kirkon jäsen. En ole varma ymmärsikö, että minun pitäisi rippikoulukin käydä, jos olisi kirkkovihkiminen. 

Ei olla miehen kanssa ikinä mitään isoja juhlia järjestetty. Meidän vanhemmat ei ole ikinä toisiaan tavanneet eikä kaverit. Kaikki asuvat eri puolin Suomea (jos se edes on syy) ja siksikin jo mietin, että onpa kummallista pitää juhlat ihmisille, joiden kanssa en muutenkaan vietä aikaa. Lisäksi kun häät ei minulle merkitse oikeasti juuri mitään. Ymmärrän häät ihanana isona päivänä, jos olisi edes yhteneväinen tuttavapiiri ja joku romanttinen ajatus takana, mutta kun meillä ei sitäkään edes ole ja se vähäinen romantiikka, mikä avioliitossa on, jotenkin katoaa tässä erimielisyydessä. Mielestäni intiimi tilaisuus olisi paras, ihan jo sen takia ettei ikinä olla parisuhteen aikana missään isoissa parrasvaloissa oltu yhdessä. 

Lapsia meille ei tule eli ainoastaan tämä naimisiinmeno on jäljellä tästä parisuhteen tavoitelistalta. Tämä ainakin oli yhteisymmärrys.

Vierailija
37/55 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkona vielä, en ole hirveästi ollut tekemisissä miehen kavereiden kanssa, joten tuntuisi tosi kummalliselta käyttää mitään rahaa heidän viihdyttämiseen sen takia, että minä ja mies ollaan solmimassa avioliittoa. Siis pelkkä häämekkohan maksaa jo satoja euroja, joten miksi ihmeessä ostaisin sellaisen miehen ukkokavereita tai vanhempia/sukulaisiavarten?  Miehen kaveriporukka on käytännössä vanha opiskelupiiri, ja tapaavat lähinnä jossain mökkiretkillä miesten kesken. En tunne heidän vaimojaan, jos sellaisia edes on. 

Miksi vaimot pitäisi tuntea?

Vierailija
38/55 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naimisiinmenosta ollaan puhuttu, koska meillä on yhteinen asunto ja käytännössä haluttaisiin avioliitolla turvata puolison asema juridisesti, mikäli suhde päättyy jomman kumman kuolemaan.

Nimenomaan joku papin siunaus ei kiinnosta minua yhtään. Se tuntuisi jo väärältä. Lapsena minut on kastettu, mutta en ole edes rippikoulua käynyt. En ole uskonvastainen ihminen, mutta ehkäpä juuri sen takia kunnioitan kirkkoa ja en halua siksi asioitani siellä hoitaa - jääkööt kastajaiset, häät ja hautajaiset oikeasti kirkkoon kuuluville.

Alkuun mies suuttui, kun sanoin etten liity kirkkoon häiden takia. Sitten tarkistettiin, että jo kun häätilaisuuden voi kirkossa suorittaa kunhan puoliso on kirkon jäsen. En ole varma ymmärsikö, että minun pitäisi rippikoulukin käydä, jos olisi kirkkovihkiminen. 

Ei olla miehen kanssa ikinä mitään isoja juhlia järjestetty. Meidän vanhemmat ei ole ikinä toisiaan tavanneet eikä kaverit

Jos vain juridiset puolet kiinnostaa, niin tehkää paperityöt ja unohtakaa häät.

Vierailija
39/55 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selitä miehelle, että kirkkohäät eivät ole mahdolliset, koska et kuulu kirkkoon.

Sitten rupeatte siitä suunnittelemaan siviilihäitä.

Jos häiden suunnittelu ei onnistu niin että kumpikin on tyytyväinen, sitten varmaan kannattaa erota. Koska mitenkäs mikään teidän yhteiselämässä sujuisi jos edes häät eivät onnistu?

No kai se yhteiselämä sujuu muuten kun ei ole eronneet.

Vierailija
40/55 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos vihkiminen maistraatissa, siunaus kirkossa ja sitten sinä menet vetämään perseet olalle terassille, mies lähtee kavereineen ja sukuineen ravintolaan nauttimaan 5 ruokalajin illallisen? Kaikki saa haluamansa!

Okei ehkä toi terasille meneminen oli tosi harhaanjohtavaa. Toiveeni siis oli, että maistraatissa hoidetaan paperityöt pois alta, sitten mennään läheisten kanssa hyvään ravintolaan nauttimaan illallinen, oli se sitten 3 tai 5 ruokalajia. Vieraat, joita oltiin ajateltu, asuvat eri puolin Suomea ja me asutaan Helsingissä, joten vaikea kuvitella että kaikki haluaisi täällä jossain hotellissa olla ja jäädä pidemmäksi aikaa varsinaisesti juhlimaan ja minä vierastan perinteisiä häitä, joissa vedetään ilmaista viinaa yöhön saakka. Ravintolassa syömisen ja pakollisten kilistelyjen jälkeen ilta voi jatkua rennommin parin viinilasillisen kera terassilla jossain mukavassa paikassa kuten esim meren rannalla. 

-Ap