Nykylapset eivät osaa viisarikelloa, kuukausia ja viikonpäiviä!
Eikä valitettavasti paljon mitään muutakaan. Tämä on murheellinen totuus, jonka näen työssäni koulussa joka päivä. Tilanne on paha. Olisi paljon muutakin kerrottavaa, mutta en nyt jaksa kertoa kaikkea.
Kommentit (356)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on itseasiassa ihan totta. Testasin asiaa kesällä sukulaislapsilta eikä kuudesluokkalainen osannut kertoa mikä vuosi nyt on eikä tiennyt kuukausia eikä vuodenaikoja. Todella järkyttävää...
En tiedä aina mikä viikonpäivä on, mutta menkööt se tasaisen aikuisiän piikkiin.
Muistan, että kasarilla noita opeteltiin sekä kotona että tarhassa. Kyllähän ne ennen koulua kaikki osasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko teidän aikuisten opettaa ne kuten aiempinakin vuosikymmeninä? Vai onko Facebookissa roikkuminen kivempaa?
Toki opetetaan. Tosin ennen vanhaan nämä opittiin jo kotona. Mutta yritämme parhaamme.
Ap
Ennen vanhaan opetettiin koulussa, näin ainakin minun lapsuudessa. Ennen vanhaan opettajat opetti eivätkä odottaneet että lapset tulee kouluun osaten kellon ajat, viikonpäivät, kuukaudet, laskea ja kyllä lukeminen ja kirjoittaminen opetettiin myös koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Koulunhan on määrä opettaa ne kaikki!
Kyllä nämä on ihan perustaitoja, jotka opitaan kotona tai tarhassa. Ei kaikkea voi ulkoistaa koululle.
Vierailija kirjoitti:
Mutta suorastaan hämmästyttävää on se, että yhdenkään tälle palstalla kirjoittavan lapset eivät ole näitä osaamattomia.
I n c e l i e n lapset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko teidän aikuisten opettaa ne kuten aiempinakin vuosikymmeninä? Vai onko Facebookissa roikkuminen kivempaa?
Toki opetetaan. Tosin ennen vanhaan nämä opittiin jo kotona. Mutta yritämme parhaamme.
Ap
Itse aloitin koulun vuonna -96, ja kyllä nuo jutut opeteltiin ihan koulussa jo silloin. Toki jotkut osasivat ne jo ennen koulun aloitusta vaihtelevasti, mutta suurin osa oppi ne ihan koulussa.
Nykylapset eivät myöskään osaa uida, hiihtää tai luistella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ennen vanhaan opetettiin koulussa, näin ainakin minun lapsuudessa. Ennen vanhaan opettajat opetti eivätkä odottaneet että lapset tulee kouluun osaten kellon ajat, viikonpäivät, kuukaudet, laskea ja kyllä lukeminen ja kirjoittaminen opetettiin myös koulussa.
Ei ollut näin. Ennen koulua ne osattiin.
Liekö meillä niin paljon heikolla kielitaidolla olevia lapsia, että jää oppimatta nämä asiat, kun ei ymmärrä. Uutisen mukaan kolmannen polven maahanmuuttajillakaan ei ole riittävä kielitaito opiskeluun. Mikähän siinä mättää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Itse aloitin koulun vuonna -96, ja kyllä nuo jutut opeteltiin ihan koulussa jo silloin. Toki jotkut osasivat ne jo ennen koulun aloitusta vaihtelevasti, mutta suurin osa oppi ne ihan koulussa.
Mutta sillä tasolla oltiin kuitenkin, että huomattiin ja muistetaan mitä luokkakaverit osasivat? Tuskin.
Minusta tuossa murheellisinta, ei ole lasten osaamattomuus, vaan että olet koulussa töissä, etkä viitsi opettaa lapsille viisarikellos, vaikka tiedät, etteivät he osaa.
Myötähäpeä puolestasi ja sääli lapsia.
Tosin, en ole törmännyt viisarikellon osaamuuteen, mutta, ettei kaikki aikuisetkaan tunne roomalaisia numeroita, joita joskus tarvitaan arjessa ja on kellotaulissa ja mielelläni opastan tietämättömiä.
Ystävällisyys ja kertominen kun ei maksa mitään. Ja näin tiedot siirtyvät sukupolvelta toiselle. Ennen se oli jokaisen kunnia-asia siirtää tietoa nuoremmille sukupolville.
Mihin on kadonnut taito virkata patalappuja? Kyllä minulle opetettiin kansakoulussa patalappujen virkkaaminen ja voi veikkonen miten siitä on ollut hyötyä. Tosin en ole sen kansakoulun jälkeen yhtään patalappua virkannut.
Jos olisin tiennyt miten nopeasti koulussa kaikki pitäisi omaksua niin ehkä en olisi niin sokeasti luottanut koulujärjestelmään ja opettajiin.
Puolituntia oppitunnista ekalla luokalla meni järjestyksen pitoon ja viimesellä vartilla kerrottiin tunnin aihe ja joskus jopa annettiin joku läksy. Kaikki oppiminen olisi pitänyt tapahtua koulun ja iltapäivähoidon jälkeen, en tiennyt, että mun olisi pitänyt asiat opettaa kun opettaja ei kertonut kun joululoman jälkeen, ettei tunneilla mitään saada tehtyä.
Tokan opettaja teki parhaansa ja luokka kyllä eteni taidoissaan jonkun verran.
En osaa kiriä opetusta kiinni väsyneen lapsen kanssa ja ilman opettajan koulutusta. Joten nyt on kuukaudet, kertotaulu ja kello osaamaatta.
Vierailija kirjoitti:
Eli aikuiset eivät ole vieneet näiden aktiviteettien pariin.
Vierailija kirjoitti:
Missä lapset ei osaa näitä taitoja? Asun Pohjois-Suomessa ja lapseni kaikki kaverit osaa hiihtää ja luistella (6-vuotiaat). Uimisesta en tiedä. Voi olla, että etelämmässä näitä ei harrasteta, kun talvi on olematon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mutta sillä tasolla oltiin kuitenkin, että huomattiin ja muistetaan mitä luokkakaverit osasivat? Tuskin.
Kyllä vain. Itse osasin lukea aloittaessani koulun, ja olin yksi harvoista luokkalaisistani, jotka osasi jo lukea. Olin todella etevä ala-asteella, olin paljon muita edellä, joten minulla jäi paljon aikaa muiden observoimiseen. :)
Mä muistan, että meillä oli kaikenlaisia leikkikelloja, joista voi viisareita väännellä tms. Oppiminen oli tehty hauskaksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kyllä mun alle kouluikäiset nuo osaa. Tosi outoa jos ei kouluun mennessä kelloa osaa. Lapset haluaa oppia kunhan vaan joku viitsii opettaa.
Sitä kyllä ihmettelen, miten ei viikonpäiviä voi osata. Lapseni on 5-vuotias ja päiväkodissa käydään joka aamu läpi, mikä viikonpäivä ja kuukausi. Lapseni on oppinut viikonpäivät siinä, en ole opettanut. Noita jankataan päiväkodissa joka päivä, että väkisin ne kyllä lapsen mieleen jää.