Oliko Pirjo, Riitta ja muut kuumia nimiä nuoruudessasi?
Hei ikääntyneet, olivatko nämä nykyään tosi vanhahtavat mutta aiemmin tosi suositut nimet kuumia nuoruudessasi? Pirkko, Pirjo, Riitta, Ritva ...
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole koskaan ajatellut, että nimet voisivat olla kuumia.
Jorma ...
Äitini on 80 v ja hänellä on noista toinen nimi. En usko, että palstalla käy kahdeksankymppisiä.
Mun ala-asteen opettajat oli Pirjo ja Riitta.
Ei, nuo ovat äitini sukupolven nimiä. Meillä oli sellaisia nimiä kuin Sanna, Minna, Johanna, Terhi... Mutta olen syntynyt vähän sen jälkeen, kun se todellinen suosikkinimien aika oli. Se oli Sarien ja Mikojen aikaa. He ovat ihan vähän mua vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Äitini on 80 v ja hänellä on noista toinen nimi. En usko, että palstalla käy kahdeksankymppisiä.
Kyllä täällä ainakin 75-vuotias oli taannoin, miksei myös joku 80 v.
Kyllä mä muistan nuoruudessani lukion mageimmat mimmit oli Pirjo, Ritva ja Sirpa
Mun kavereissa yleisin nimi on juuri tuo Sari. Jossain kohtaa oli 6 Saria puhelimen yhteystiedoissa.
OLi mulla ainakin luokkakaverit Pirkko, Pirjo ja Riitta (vm1964). Ritva taitaa sit olla jo vanhempaa polvea yleensä, kasikymppisiä?
Mun ikäluokassa Tiina oli ilmeisen suosittu, lukiossa mun luokalla oli 4 Tiinaa. Pojista Jari taisi olla suosituin.
Vierailija kirjoitti:
Ei, nuo ovat äitini sukupolven nimiä. Meillä oli sellaisia nimiä kuin Sanna, Minna, Johanna, Terhi... Mutta olen syntynyt vähän sen jälkeen, kun se todellinen suosikkinimien aika oli. Se oli Sarien ja Mikojen aikaa. He ovat ihan vähän mua vanhempia.
Joo nykyisten 50+ ikäisten nimet ovat näitä Sanna, Mari, Johanna, Terhi, Minna, Sari.
Heidän vanhempiensa eli nykyisten 80 v nimet ovat Pirjo, Riita, Ritva -sarjaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun kavereissa yleisin nimi on juuri tuo Sari. Jossain kohtaa oli 6 Saria puhelimen yhteystiedoissa.
Luin joskus jonkin nimistöntutkimuksen artikkelin tuosta Sari-nimen suosion kehityksestä. Jos nyt en ihan väärin muista, niin se saattaa olla kaikkien aikojen suosituin etunimi Suomessa. (VRK:n nimipalvelusta katsominen ei tässä auta, koska siellä nimiä ei kategorisoida sen mukaan, onko kyseessä ensimmäinen, toinen vai kolmas nimi. Siihen tietoon, monenneksiko nimeksi joku nimi on annettu, pääsevät käsiksi vain tutkijat.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo nykyisten 50+ ikäisten nimet ovat näitä Sanna, Mari, Johanna, Terhi, Minna, Sari.
Heidän vanhempiensa eli nykyisten 80 v nimet ovat Pirjo, Riita, Ritva -sarjaa.
Mä oon vielä alle 50. Sareja on mun ikäluokassa vähän, he ovat just muutaman vuoden vanhempia.
Eivät olleet. Olen 59, ja nuo nimet olivat minua selkeästi minua vanhempieni nimiä.
Anna oli yleisin nimi omassa ikäluokassani. Tunnen äkkiä mietittynä yhdeksän Annaa ja näitä on mun koululuokilla ollut aina useampia. Pojat taas oli kaikki Mikkoja.
Näiden nimien kanssa se ongelma, että ketään ei lopulta kutsuta kuin lempinimellä.
vm. 1979
En tiedä mutta ihan kivoja nimiä nuo.
Mulle tuli kuuma Clas Ohlsonilla.
Mun vanhempien sukupolvessa noi oli yleisiä nimiä. T: N54
Olen 50v ja nimi on juuri Ritva. Eli kaikki odottavat, että olen iäkkäämpi ja sitten yllättyvät
Minä olen 70-vuotias, ja nuoruuden luokkakavereista ja muistakin kavereista moni oli nimeltään Pirkko, Pirjo, Riitta tai Ritva.
Ei ne nimet millään lailla "kuumia" olleet kenenkään mielestä vaan ihan normaaleja, melko yleisiä nimiä 1940-1950-luvuilla syntyneillä.
Kysymyksen esittänyt jonne vain ei ymmärrä, että tulee aika, jolloin nuoriso pitää hänen omaa nimeään huvittavana.
Enpä ole koskaan ajatellut, että nimet voisivat olla kuumia.