Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä saan mun mieleni rauhoittumaan

Vierailija
15.03.2025 |

Mul on tämmönen tosi rasittava vaiva ilmaantunut. Jännitän työmatkoja (50min bussilla). Aamulnkun herään on vatsa joskus löysällä ja tää on mun suurin ongelma. Miten saan sen rsuhottimaan. Miten saan mun aivoille kerrottua,että kaikki on hyvin eikä mitään pahaa tapahdu?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on siis sosiaalista ahdistusta. Mitä jos kävisit psykologin juttusilla.

Voi siellä käydä vuosiakin moneen otteeseen.   Mikä sun pelkosi on ollut?

Ärsyttävää tuo ajatus, että se poistuu. Ei aina poistu.

Vierailija
22/50 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on auttanut propral -lääke jännitykseen.

Tätä mul kyl löytyy...uskaltaisiko ottaa yöksi?.on 10mgap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paloittele se työmatka ajatuksissasi pienempiin palasiin. Ajattele aina vain sitä seuraavaa asiaa: Puen ulkovaatteet päälle. Astun ovesta ulos. Lähden kävelemään siihen suuntaan, missä pysäkki on. Sitten voitkin alkaa jo ajattelemaan ihan muita asioita. Tuttu reitti. Sitä pysäkille pysähtymistä ja bussiin nousemista ei enää tarvitse ajatella. Teet sen "autopilotilla".

Tai jos matka ahdistaa, mutta määränpää ei, keskitä ajatuksesi määränpäähän.

Vierailija
24/50 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paloittele se työmatka ajatuksissasi pienempiin palasiin. Ajattele aina vain sitä seuraavaa asiaa: Puen ulkovaatteet päälle. Astun ovesta ulos. Lähden kävelemään siihen suuntaan, missä pysäkki on. Sitten voitkin alkaa jo ajattelemaan ihan muita asioita. Tuttu reitti. Sitä pysäkille pysähtymistä ja bussiin nousemista ei enää tarvitse ajatella. Teet sen "autopilotilla".

Tai jos matka ahdistaa, mutta määränpää ei, keskitä ajatuksesi määränpäähän.

Mä siis jotenkin kuvittelen että mulle iskee vatsa löysäksi bussimatkan ajan. Pahinta on se 5min kun kävelen pysäkille ja kuvittelen että siinä kohti mul iskee vaikka ripuli. Eikä vessaa oo lähettyvillä . Mut niin monta kertaa kun näin oon aatellu mitään ei oo tapahtunut. Eli tää on täysin mun päässä. Mul olis sitä proplalis,uskaltaako sitä koittaa..ap

Vierailija
25/50 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari keinoa kokeiltavaksi.

Mitä sitten -harjoitus on tarkoitettu purkamaan epärealistisia ajatusvääristymiä. Eli käy kotona turvallisesti läpi matka ja siihen liittyvät pelot kysymällä itseltäsi "Mitä sitten?" Eli jos esim. pelkäät, että joku inhottava istuu viereen, kysy Mitä sitten? Vastaa siihen, esim. alkaa oksettaa, mitä sitten? No joudun pidättelemään, no mitä sitten? jne. Todennäköisesti päädyt huvittumaan omista ajatuksistasi ja peloistasi, jolloin varsinaisessa tilanteessa oletkin huvittunut etkä paniikissa.

Toinen vaihtoehto on huomion siirto. Etsi bussissa jotain punaista, keltaista ja sinistä tai jotain kovaa, pehmeää ka karvaista jne. Keskittymisesi menee tähän tehtävään, joten et ehdi tuntemaan ahdistusta.

Kolmas vaihtoehto on jokin kineettinen stressilelu, esim. pala sinitarraa, jota voit puristella vaikka taskussa matkan aikana. Tavoitteena on kanavoida ahdistusta fyysiseen toimintaan. Voit puristella sitä vaikka sarjoissa, eli purista 10 nopeaa ja 5 hidasta tms.

Neljäs on syvähengitys. Neljällä sisään palleaan asti eli niin että vatsa nousee, kahdeksalla ulos. Voit kokeilla myös neliöhengitystä, eli visualisoi hengittäväsi neliön mukaan, jossa joka toinen sivu on tauko.

Viides keino on paniikkipäiväkirja. Voit ihan hankkia vihkon tai tehdä puhelimeen valmiin pohjan. Tarkoituksena on analysoida paniikit/ahdistukset esim. nopeuden ja intensiteetin mukaan. Aika usein käy niin, että päiväkirja jää ilman sisältöä, sillä tässäkin pätee vanha sanonta ei kukko käskien laula.

Tsemppiä!

T. Päivystävä lyhytterapeutti

Vierailija
26/50 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä turvaudu lääkkeeseen, etenkään omin päin. Lääkkeestä tulee herkästi kainalosauva, jota ilman et kohta uskalla lähteä liikkeelle ollenkaan. Pian tarvitsetkin sitä joka asiaan, esim. kaupassa käyntiin, töissä olemiseen jne.

Ongelmasi on ratkaistavissa ajatuksiasi haastamalla ja toisin toimimalla, lääkitys on turhaa. Mielenterveystalon sivuilla on hyvä omahoito-ohjelma pakko-oireisiin, tätä minäkin olen ammattilaisena asiakkaitteni kanssa käyttänyt. https://www.mielenterveystalo.fi/fi/omahoito/pakko-oireiden-omahoito-oh…

Vierailija
27/50 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on oikeasti vatsaoireita niin kokeile fodmap-ruokavaliota. Mielikin rauhoittuu kun pystyy vähän luottamaan vatsaan.

Vierailija
28/50 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polta jointti tai kaksi. Auttaa melkein kaikkiin vaivoihin.

Vierailija
29/50 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä turvaudu lääkkeeseen, etenkään omin päin. Lääkkeestä tulee herkästi kainalosauva, jota ilman et kohta uskalla lähteä liikkeelle ollenkaan. Pian tarvitsetkin sitä joka asiaan, esim. kaupassa käyntiin, töissä olemiseen jne.

Ongelmasi on ratkaistavissa ajatuksiasi haastamalla ja toisin toimimalla, lääkitys on turhaa. Mielenterveystalon sivuilla on hyvä omahoito-ohjelma pakko-oireisiin, tätä minäkin olen ammattilaisena asiakkaitteni kanssa käyttänyt. https://www.mielenterveystalo.fi/fi/omahoito/pakko-oireiden-omahoito-oh…

Kiitos kurkkaan ton..ap

Vierailija
30/50 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polta jointti tai kaksi. Auttaa melkein kaikkiin vaivoihin.

En polta. Ap

Vierailija
31/50 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kurkkaan ton..ap

Mitä voisin huomenna tehdä toisin? Todennäköisesti herään siihen että tulee ripuli/löysävatsa. Se aiheuttaa sitten sen että en syö mitään ennen töihin lähtöä, mikä taas aiheuttaa väsymystä. Kun pitäs pitkä päivä kuitenkin jaksaa.ap

Vierailija
32/50 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai teillä tauot ja ruokatunti on töissä. Otat tietenkin eväät mukaan ellei muu ole mahdollista. Ja vähän joutuu testailemaan mitkä ruoat sopii vatsalle parhaiten.

Vierailija
33/50 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai teillä tauot ja ruokatunti on töissä. Otat tietenkin eväät mukaan ellei muu ole mahdollista. Ja vähän joutuu testailemaan mitkä ruoat sopii vatsalle parhaiten.

Oon yksin töissä joten syön kun mahdollista. Ap

Vierailija
34/50 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Tiedän kyllä mistä on kyse kun itselläni on IBS-oireita vatsan kanssa. Ja silloin kun matkustan junalla niin joudun miettimään etukäteen syömiset joiden avulla vatsani pysyy rauhallisena. Ja tosiaan parasta olisi jos asiaa ei miettisi liikaa. Kuuntele vaikka bussissa hyvää musiikkia tai mielenkiintoista podcastia tai äänikirjaa.

Vierailija
35/50 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Tiedän kyllä mistä on kyse kun itselläni on IBS-oireita vatsan kanssa. Ja silloin kun matkustan junalla niin joudun miettimään etukäteen syömiset joiden avulla vatsani pysyy rauhallisena. Ja tosiaan parasta olisi jos asiaa ei miettisi liikaa. Kuuntele vaikka bussissa hyvää musiikkia tai mielenkiintoista podcastia tai äänikirjaa.

Yleensä auttaa juuri se kun saa ajatukset pois...mikä ruoka rauhotaa sun vatsan? Ap

Vierailija
36/50 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks v i t u s s a mun postaus sai alapeukkuja? Haista paska AP. SAA SYÖPÄ H U O R A 

Vierailija
37/50 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

V I T U N kusinen LUUSERI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! MÄ ANSAITSIN 100 YLÄPEUUKUUA, V I T T U, V I T U N K U S I H U  O RA

Vierailija
38/50 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari keinoa kokeiltavaksi.

Mitä sitten -harjoitus on tarkoitettu purkamaan epärealistisia ajatusvääristymiä. Eli käy kotona turvallisesti läpi matka ja siihen liittyvät pelot kysymällä itseltäsi "Mitä sitten?" Eli jos esim. pelkäät, että joku inhottava istuu viereen, kysy Mitä sitten? Vastaa siihen, esim. alkaa oksettaa, mitä sitten? No joudun pidättelemään, no mitä sitten? jne. Todennäköisesti päädyt huvittumaan omista ajatuksistasi ja peloistasi, jolloin varsinaisessa tilanteessa oletkin huvittunut etkä paniikissa.

Toinen vaihtoehto on huomion siirto. Etsi bussissa jotain punaista, keltaista ja sinistä tai jotain kovaa, pehmeää ka karvaista jne. Keskittymisesi menee tähän tehtävään, joten et ehdi tuntemaan ahdistusta.

Kolmas vaihtoehto on jokin kineettinen stressilelu, esim. pala sinitarraa, jota voit puristella vaikka taskussa matkan aikana. Tavoitteena on kanavoida ahdistusta fyysiseen toimintaan. Voit puristella si

terapeutit on kusisin koulutuskunta, NO RESPECT. HAISTAKAA V I T T U JA SAAKAA SYÖPÄ. N U S S I N KUOLLUTTA MUMMOASI EILEN 

Vierailija
39/50 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä auttaa juuri se kun saa ajatukset pois...mikä ruoka rauhotaa sun vatsan? Ap

Toivottavasti ripuloit housuissasi. VIHAAN SUN KALTASIIASI 

Vierailija
40/50 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin eka otsikon että "miten ihmeessä saan mun mieheni rauhoittumaan"

Ja yritin sitten tosta viestistä koittaa ymmärtää miten mies siihen liittyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi