Jos löytää ja ottaa kiinni vapaana olevan koiran
Niin mistä tietää että se on juuri omistaja, joka tulee sitä hakemaan? Ettei kukaan vaan sano olevansa omistaja ja vie mukanaan.
Kommentit (35)
En kyllä ymmärrä tuota intoa ottaa koiria kiinni. Ei Suomessa ole villikoiria vaan kyllä niillä kaikilla on koti. Kyllä se koira osaa kotiinsa palata, kun on sieltä osannut karatakin.
Vierailija kirjoitti:
Älä ota koiraa kiinni, niin ongelmaa ei ole. Anna koiran juosta kotiinsa.
Jos koira tulee luokse niin kannattaa ottaa kiinni ettei käy vahinkoja ja jää esim auton alle. Kuitenkin jotkin koirat ovat hyvin arkoja ja varsinkin karatessa tilanne voi olla koiralle hyvin stressaava, joten selkeästi pelokasta ja ihmistä karkuun lähtevää koiraa ei saisi yrittää ottaa väkisin kiinni tai lähteä jahtaamaan, sillä se saattaa pahentaa tilannetta. Monesti karanneet koirat on ilmoitettu esim. fb ryhmiin ja niissä voi myös ilmoittaa irtokoirien havannoista.
https://www.kennelliitto.fi/koiran-omistaminen/kadonneet-ja-loydetyt-ko…
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä tuota intoa ottaa koiria kiinni. Ei Suomessa ole villikoiria vaan kyllä niillä kaikilla on koti. Kyllä se koira osaa kotiinsa palata, kun on sieltä osannut karatakin.
Karanneet koirat voivat kulkea hyvinkin pitkiä matkoja jo yhden päivän aikana. Varsinkin pelonsekaisissa tilanteissa karkuun lähtenyt koira tai riistan perään juossut koira voi joutua pitkänkin matkan päähän kotoa eikä siis osaa enää takaisin. Se on myös vaarallista koiralle itselleen ja muille jos koira päätyy tielle. Koira voi myös loukata itsensä, joutua esim. heikoille jäille ja myös nääntyä janoon ja nälkään. Koirat myös villiintyvät luonnossa yllättävän nopeasti. On siis hyvin tärkeää saada koira takaisin turvallisesti kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos koira tulee luokse niin kannattaa ottaa kiinni ettei käy vahinkoja ja jää esim auton alle. Kuitenkin jotkin koirat ovat hyvin arkoja ja varsinkin karatessa tilanne voi olla koiralle hyvin stressaava, joten selkeästi pelokasta ja ihmistä karkuun lähtevää koiraa ei saisi yrittää ottaa väkisin kiinni tai lähteä jahtaamaan, sillä se saattaa pahentaa tilannetta. Monesti karanneet koirat on ilmoitettu esim. fb ryhmiin ja niissä voi myös ilmoittaa irtokoirien havannoista.
Koiralle aiheutunert vahingot ovat omistajan vastuulla, eivät ulkopuolisten. Koiraa ei tarvitse ottaa kiinni. Jos koira karkaa, niin omistaja tietää kyllä, että sille voi käydä jotain.
Rasittaa yli-innokkaat maailmanpelastajat = koirien kiinniottajat, jotka eivät silti vaivaudu soittamaan kaulapannan numeroon. Tullaan toki heti hakemaan, jos soitetaan, mutta kyllä se koira itsekseenkin kotiin tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ryhtyisin kantamaan omistajan vastuuta koirasta, joka ei ole minun?
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä intoa antaa koirien juoksennella vapaasti muiden pihoissa lapsia pelottelemassa. Näitä irtoeläimiä varten meillä on aina tarjolla rotanmyrkkyä.
Koira on voinut myös karata alueella vierailevalta henkilöltä ja jolloin koira ei osaa "kotiin" vaan eksyy tuntemattomassa paikassa helposti. Siksikin kannattaa ottaa kiinni tilanteen niin salliessa tai ainakin tehdä ilmoitus fb ryhmään ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ryhtyisin kantamaan omistajan vastuuta koirasta, joka ei ole minun?
Eihän kukaan sinulta sellaista ole pyytänyt. Vastuu on omistajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä intoa antaa koirien juoksennella vapaasti muiden pihoissa lapsia pelottelemassa. Näitä irtoeläimiä varten meillä on aina tarjolla rotanmyrkkyä.
Ei kukaan annakaan. Jotkut koirat vasn ovat näppäriä karkaamaan vaikka betonibunkkerista.
Siis miten omistajalle on ilmoitettu että koira on löytynyt? Mistä kukaan muu tietäisi tulla sitä hakemaan? En nyt ihan ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten omistajalle on ilmoitettu että koira on löytynyt? Mistä kukaan muu tietäisi tulla sitä hakemaan? En nyt ihan ymmärrä.
Tätä minäkin ihmettelin ensin. Sitten selvisi, että ap ilmoittaa koirasta paikallisessa fb-ryhmässä eikä kaulapannan puhelinnumeroon.
Suosittelen ap:tä käyttämään sitä puhelinnumeroa, niin sieltä löytyy omistaja.
Minä olen vienyt karanneen koiran löytöeläintaloon. Eipä nyt tule mieleen miten muutenkaan pitäisi toimia jos pannassa ei ole numeroa.
Itse en nappailen tuntemattomia koiria kiinni. Jos näen ajoradalla vapaana juoksevan koiran ilmoitan poliisille.
Vierailija kirjoitti:
Omistaja on se, jolla on koiran paperit. Papereissa on mikrosirunumero. Mikrosiru luetaan laitteella, jollainen on kaikissa eläinsuojissa ja -lääkäreillä.
Vie se koira siis eläinsuojaan, kuten kuulukin. Älä kotiisi.
En todellakaan lähde viemään koiraa minnekään. En maksa matkakuluja (henkilöauton bensat) siitä hyvästä, että joku huolimaton koiranomistaja päästi koiransa irti LAITTOMASTI ja koira juoksentelee pitkin kyliä ilman jäljityslaitetta. Soitan poliisit ja koira lähtee partion mukana pois meidän tontilta. Otan koirasta valokuvan. Jos se ilmestyy uudestaan meidän tontille, minä tapan sen.
Metsästyskoirilla on jäljityslaite mukana. Omistaja näkee koiransa sijainnin ja voi tulla ihan itse hakemaan koiransa pois. Jos hän ei pyydä anteeksi (koira laittomasti irti meidän tontilla), minä otan hänestä valokuvan älypuhelimella. Teen rikosilmoituksen. Omistaja saa sitten itkeä käräjillä ja valehdella, että hänen koiransa "ei koskaan aiheuta mitään häiriötä kenellekään".
En oikein osaisi kostaa koiralle sitä että omistaja on vastuuton tai käynyt huono tuuri. Siis vaikka olisi meidän mailla juoksemassa kiinnipitoaikaan niin kyllä minä sille vettä annan ja käsken miestä soitella naapurit läpite. Toki tuonnehan se omalle suolle häviäisi jos sen haluaisi pistää hengiltä, mutta jotenkin outoa tuo koirantappovimma vaikken ittekään suuremmin välitä kuin omista mettäkoiristani.
En tykkää suurimmasta osasta miehiäkään mutta autan niitä jos ovat sammuneet ojaan tai saaneet sydärin, vaikka voisi sitä kai ylikin ajaa..