Ihminen joka ei muserru mistään
On järkyttävien elämäntapahtumien edessä tyyni. Saattaa sanoa: "onhan tämä hirveää mutta ei se murehtimalla miksikään muutu". On kokenut jo varhain elämässä pahoja asioita. Voiko ihminen lakata reagoimasta tunteella ja menettää "kyvyn järkyttyä"? Hän on kuitenkin empaattinen ja hyväntahtoinen, ei tunteeton.
Kommentit (97)
Terve, tasapainoinen mieli kykenee suhteuttamaan asiat ja ei jää murheeseen räpimään.Ei silti tarkoita ettei koe surua ja murhetta.
Näin käy toisinaan, hävettää etten saa aikaan kyyneltäkään edes läheisen hautajaisissa. En ole silti mikään tunteeton sosiopaatti. Käsittelen asiat yksin omalla ajallani, kunhan olen ensin katsonut, että muilla on asiat kutakuinkin kunnossa.
Vahvinkin luonne musertuu yleensä viimeistään silloin, kun terveys menee. Raamatun Jobin kirja on tästä aika hyvä esimerkki.
Selviytymisvietti aktivoituu. Olen ollut vähemmän järkyttävissä tilanteissa, mutta mulla on silti selviytymisvietti aktivoitunut. Se vie läpi minkä tahansa.
Mie tiijän kaks. Toinen on Trumppi ja toinen on miun anoppi. Vahvoja ovat, mikään ei hetkauta.
Vierailija kirjoitti:
Vahvinkin luonne musertuu yleensä viimeistään silloin, kun terveys menee. Raamatun Jobin kirja on tästä aika hyvä esimerkki.
Juurikin näin. Ystävä sai tikun sormeen, eikä antibiootteja. Verenmyrkytys, keuhkoödeema ja neliraajahalvaus kunnes oksensi maksan pihalle.
Naapurin piikle muuten hotki sen maksan. Raakana. Sen isäntä otti kossupaukun, ja hänenverensä puhdistui eikä ole koskaan ollut kipeenä.
Vierailija kirjoitti:
Terve, tasapainoinen mieli kykenee suhteuttamaan asiat ja ei jää murheeseen räpimään.Ei silti tarkoita ettei koe surua ja murhetta.
Varmaan juuri tämä. Uskoisin että ns. musertumattomat osaavat ajatella että kaikkea voi tapahtua kaikille, mikään ei oikeastaan tule yllätyksenä. Sellaisia raivorealistisia perusluonteeltansa, mutta ei tunteettomia tai epäempaattisia. Tajuavat ihmiselämää laajemalti, eivätkä ota kaikkea niin henkilökohtaisesti.
Kaikilla on murtumispiste. Jos joku läheistäni (vaikka pieni lapsi) kohtaisi jokin todella kamalan asian, romahtaisin. En ehkä niinkään, jos jotain tapahtuisi itselleni.
Jotkut on syntyneet heiksi. Voittajiksi.
Voihan se siltä sinulle näyttää. Aika paljon pystyy ihminen ympäristöltään, jopa perheeltään, salaamaan. Saatikka satunnaiselta tuttavalta.
Vierailija kirjoitti:
Minä opin sellaiseksi. Tosin en pidä itseäni lainkaan voittajana! XD
Ennen olin todella herkkä ja yliajatteleva stressailija. Kun yksin jouduit asioita tekemään, kyllähän siinä tottui luottamaan itseensä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä palkinto on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä palkinto on?
Nopeampi pääsy hautaan.
Voi olla kyse myös henkilöstä, jolla on välttelevä turvaton kiintymyssuhdemalli. Tunteet tässä hetkessä ovat vaikeita ja niitä lykkää. Tätä on Suomessa paljon ja viedään sukupolvelta toiselle.
Mä vaan suoristan ylvään sotilasryhtini pitäen itseni täyden tyyneyden tilassa.
Luottamukseni on horjumaton.
Nauran mielessäni Matrixin nukketeatterille.
Elämäni on Pyhä Palvelustehtävä.
Henkilökohtainen onni?
Hah, mitä se on, are you kidding me?
Vierailija kirjoitti:
No sä tuskin elämässäs oot voittanu ees partiolaisten joulukinkkuarpajaisissa
Trauma-aivojen perusmalli. Olen omiani muovaamassa terapiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä palkinto on?
Nopeampi pääsy hautaan.
Joku on kuunnellut Matulaa
Saattaa sanoa että kukaan ei tiedä musertumisesta enempää kuin minä