Saako opettaja nykyään kysyä, mitä oppilaan vanhemmat tekevät työkseen?
Muistan ala-asteella, kun vaihdoin 4. luokalla koulua, niin uuden luokan opettaja kysyi koko luokan kuullen, että mitä minun äiti ja isä tekee työkseen.
Ei varmaan nykyään sallittua?
Kommentit (336)
Meidän luokalla oli orpo tyttö joka sai aina lähteä kotiin kun tehtiin äitienpäiväkortteja ja isänpäiväkortteja. Epäreilua sekin.
On lapsia, joilla ei ole vanhempia tai isovanhempia. Tai on, mutta lapsi ei ole koskaan nähnyt heitä. Tai he ovat kaltoinkohdelleet lasta.
---
Tästä syystä jokainen täysipäinen opettaja ohjeistaa kortti tilanteessa tekemään kortin jollekin itselle tärkeälle ihmiselle. Voi käyttää tilaisuutta hyväkseen ja opettaa lapsiakin ymmärtämään, että perheitä on erilaisia. "Koska kaikilla ei ole syystä tai toisesta isää, voitte valita teettekö korin omalle isälle vai jollekin toiselle itsellenne tärkeälle aikuiselle. Molemmat ovat ihan yhtä hyviä vaihtoehtoja". Ei tarvitse tehdä ongelmaa asioista, joissa ei ole ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mihin vedät sen rajan, mitä saa kysyä ja mitä ei?
Miksi sinä olet se auktoriteetti, joka määrittää tämän?
---
Ihan järjellä voi päätellä, mikä on ok ja mikä ei. Ei tarvita mitään auktoriteettia sitä kertomaan. Jos et itse ymmärrä, kysy vaikka äidiltä apua.
Minun järkeni voi antaa kysymykseen erilaisen vastauksen kuin sinun järkesi. Sitten voin kysyä sinulta jotain sellaista, joka loukkaa sinua. Sitten voin sanoa, että "ei siinä ollut mitään huonoihin käytöstapoihin viittaavaa".
Sinulla ei ole järkeä, jos et tunnista yleisesti soveliaita kysymyksiä ja yleisesti loukkaavia kysymyksiä. Näihin on ihan yhteiskunnalliset normit olemassa, ei tarvitse olla sinun heikon järkesi varassa.
Eli oletkin sokea normien seuraaja.
Jos luokkayhteisön normina on hakata välitunnilla kiusattu oppilas (todellisuutta monissa kouluissa) menet mukaan, koska se on normi?
Opettajaa ei voisi vähempää kiinnostaa lasten vanhempien ammatit. Mitä vähemmän tietää, sen parempi. Jos opettaja kyselee jotain, niin se ei johdu mielenkiinnosta, vaan siitä, että oppituntia on vielä 10 min jäljellä ja johonkin se aika pitää käyttää, muuten saa rehtorin kimppuunsa, jos päästää liian aikaisin tunnilta. Joku turhanpäivänen keskustelu on hyvä tapa kuluttaa aikaa. Tervetuloa puhumaan ryhmän eteen esim. 75 minuutiksi putkeen. Kun materiaali on loppu, niin silloin puhutaan vaikka aidan seipäästä.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa lapsia joilla ei ole vanhempia tai isovanhempia, mutta on myös olemassa lapsia joilla on aivan paska vanhempi jota ei voi vanhemmaksi edes sanoa. Nämäkö sitten pitäisi pakottaa tekemään äitienpäivä- ja isänpäiväkortteja?
Ei pakoteta, mutta ainakin oman lapseni luokalla rohkaistiin lapsia tekemään kortti kenelle tahansa tärkeälle aikuiselle. Ei määritelty, että sen pitää olla nimenomaan vanhempi tai isovanhempi. Toki kerrottiin, mikä päivä on kyseessä, mutta sen jälkeen valinta oli lapsella.
No voi sitä kysyä lapsilta mitä tykkäävät puuhailla vapailla jne
Miksi koulussa pitää ylipäätään tehdä jotain äitienpäiväkortteja?
Kiva kysymys niille lapsille, joiden isä on esim. cannonbalin asekersantti ja istuu linnassa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän luokalla oli orpo tyttö joka sai aina lähteä kotiin kun tehtiin äitienpäiväkortteja ja isänpäiväkortteja. Epäreilua sekin.
Minä sain jälki-istuntoa kun 9v kirjoitin isänpäiväkorttiin huonoa isänpäivää. Se niin sanottu "isä" oli arvaamaton ja käytökseltään väkivaltainen.
Korteista: Olen kolmekymppinen lapseton sinkkumies. Olen saanut joka vuosi isänpäiväkortit minulle hyvin läheisiltä veljenpojiltani. Päiväkodissa ja koulussa ovat askarrelleet ja halunneet antaa ne minulle, koska heidän isänsä lähti toisen naisen matkaan eikä ole poikiaan sen jälkeen tavannut. Olen hyvin liikuttunut joka kerta, kun saan isänpäiväkortin näiltä pojilta.
I villa Villekulla går vi inte i skola. Men min pappa är en negerkung på en ö i Stilla havet
Yhtä hyvin opettaja voi kysyä, että mitä teidän vanhemmat ostaa kaupasta tai mikä auto niillä on.
Onko äiti sievä? Paljonko isi nostaa penkistä?
Ei! Ennen wanahaan niiiiin vaikutti numeroihin,kohteluihin ylipäätään. Muille luokkakavereille mainittiin-kun Minnan isiä on sitä tätä tuota, Minna lähtee nyt Sisiliaan jne. Sitä makeilua niille vanhemmille, pentu vaikka öö, niin voi voi kun teijän Minna..
Vierailija kirjoitti:
Opetussuunnitelmaan kuuluu myös yleiset juhlapyhät ja korttiperinne on vahvasti osa tiettyjä juhlapäiviä. Mikään ei estä lasta tekemästä äitienpäiväkorttia vaikka naapurin Pertille, jos hän kokee sen paremmaksi vaihtoehdoksi.
Ennen vanhempien ammatit ja tiedot piti täyttää paperille jo lapsen kouluun kirjautumisvaiheessa, eikä ammatteja sen kummemmin kai kyselty, lapset puhuivat keskenään välitunnilla tai vapaa-aikana. Pienellä paikkakunnalla asiat kyllä tiedettiin muutenkin ja uuden muuttajan tiedot otettiin selville. Korkea-arvoisia ja hyvän työpaikan omaavien vanhempien lapsia arvostettiin ja ope kohteli sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska 99% äideistä tulee iloiseksi lapsensa tekemästä kortista. Jos äitiä ei ole, voi kortin tehdä isoäidille, bonusäidille, kasvatusäidille, jollekin muulle tärkeälle ihmiselle jne.
Pienituloisten lapsia kiusataan enemmän lapsiasiavaltuutettu: asenteet opitaan kotoa
Lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen toivoo vanhempien ja koulujen aikuisten kiinnittävän huomiota siihen, että lapsilla on taipumus kiusata köyhemmistä perheistä tulevia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Korteista: Olen kolmekymppinen lapseton sinkkumies. Olen saanut joka vuosi isänpäiväkortit minulle hyvin läheisiltä veljenpojiltani. Päiväkodissa ja koulussa ovat askarrelleet ja halunneet antaa ne minulle, koska heidän isänsä lähti toisen naisen matkaan eikä ole poikiaan sen jälkeen tavannut. Olen hyvin liikuttunut joka kerta, kun saan isänpäiväkortin näiltä pojilta.
Kyseessä toki siskonpojat. Puhelin syötti tekstiä ja huomasin virheen vasta lähetettyäni viestin.
sama
Vierailija kirjoitti:
Kyllä opettaja saa ammattia kysyä. Myös lapsen luokkatoverit saavat kysyä, että onko toi sun isä/äiti ja mitä se tekee. Jos vanhemmalla on firman vaatteet päällä, kun tulee käymään koululla, niin sekin kiinnostaa lapsia, että mitkä noi vaatteet on. Opettaja törmää vanhempiin esimerkiksi kirjaston tiskillä, lääkärin vastaanotolla tai kampaajalla ja sillonhan se ammatti viimeistään myös selviää. Ei tuo mitään salaista tietoa ole.
En tiedä onko opettajilla virassaan oma lainsäädäntö, mutta ainakin muut viranhaltijat, jos tapaa "asiakkaansa" esim. kaupassa, kirjastossa tai muissa julkisissa paikoissa, niin lain mukaan ei saa edes tervehtiä tai osoittaa tuntevansa henkilön ja tämä suojelee vastapuolen yksityisyyttä, eikä ulkopuoliset osaa yhdistää henkilöitä.
Olisihan se aika kiusallista, jos joku lastensuojelussa työskentelevä kailottaisi tiskillä, onkos teidän Veeti ollut juomatta tai varastelematta tai joku lääkäri kyselisi mummon perinnöstä.
Oikeastiko sä et tiedä, että ihmisillä on tästäkin asiasta erilaisia käsityksiä ja mielipiteitä? Ei ole olemassa universaalia ohjetta siihen, että mitä on soveliasta kysyä ja mitä ei.