Onko rautakammo saavuttanut apteekit?
Kävin apteekissa kysymässä lapsille monivitamiinitablettia, joka sisältäisi myös rautaa. Henkilö ryhtyä vakavana selittämään, että kyllä pitää ensin olla rauta-arvot mittautettuna, että voi ryhtyä lapselle antamaan rautaa. Joo, olemme kasvispainotteisesti syövä, erittäin liikunnallinen perhe eli pienestä rautalisästä ei liene haittaa 10 v. kasvuikäiselle? Eli jos puhutaan näistä Multitabseista ja muista perustuotteista?
Kommentit (35)
Ei pidä syödä rautaa purkista jos sitä ei oikeasti tarvitse se on vaarallista pahimmillaan voit saada maksakirroosin kun rauta kertyy maksaan.ei ne turhasta varoittele siellä apteekissa.
Mistä päättelet, että lapsellasi on huonot rauta-arvot? Mulla on ferritiini 275 ja onneksi en ole itse alkanut ottaa mitään rautatabletteja. Kannattaa ne arvot tsekata kuitenkin ensin.
Miksette mittauttaisi rauta-arvoja, niin sitten tietäisitte onko rautalisä tarpeen?
Miksi haluat syöttää rautaa, jos et ole edes tutkittanut arvoja tuota ennen?
Siis mikä estää menemästä ferritiinikokeisiin ja siten tiedät tarkalleen paljon sitä rautaa ehkä tarvitsee vai tarviiko laisinkaan.
Miksi haluaisit syöttää lapselle rautaa? Lapsilla on yleensä tosi hyvät veriarvot, ellei lapsi ole alipainoinen. Liika rauta on haitallista.
Oikeassahan se apteekkari oli. Minkään lisäravinteiden syöminen mittauttamatta lähtötasoa on pähkähullua rahan tuhlausta ja mahdollisesti haitallista.
Ei kannata lapsille antaa rautalisää, ellei ole varma tarvitseeko sitä.
Ihme asenne sulla. Haluat lapselle rautaa vaikka sulla ei ole hajuakaan tarviiko hän sitä edes?
Järjetöntä olisi antaa lapselle rautalisää jos ei tiedä onko sille tarvetta. Lapsilla on normaalisti vielä niin hyvin toimiva elimistö, että sille lisälle ei ole ollenkaan tarvetta. Jos syö ihan normaalia kouluruokaa niin ainoa lisä mitä lapsi tarvitsee on d-vitamiini.
En ala syöttämään rautaa purkista olettaen, että on huonot rauta-arvot, vaan ajattelin täydentää ruokavaliota monivitamiinilla, jossa vähän rautaa mukana. Emme syö punaista lihaa ja lapset harrastaa aktiivisesti liikuntaa. Veisittekö lapsen tämän takia verikokeisiin, että voi antaa monivitamiinia?
Minulle apteekin työntekijä alkoi selittämään aivan samaa pskaa. Ostin rautakapselit siitä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä syödä rautaa purkista jos sitä ei oikeasti tarvitse se on vaarallista pahimmillaan voit saada maksakirroosin kun rauta kertyy maksaan.ei ne turhasta varoittele siellä apteekissa.
Rautaa pitää syödä aivan valtava määrä, jotta siitä olisi haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Rauta on nykyään hirveän vaarallista kenelle tahansa kun naiset ovat "löytäneet" matalat ferritiiniarvot ja itsediagnosoinnin.
Tuskin ainakaan mulle kun vuodan litran verta ulos joka kuukausi.Lääkäri sanonut että ihan hyvin voin ottaa silloin tällöin rautalisää.
Vierailija kirjoitti:
En ala syöttämään rautaa purkista olettaen, että on huonot rauta-arvot, vaan ajattelin täydentää ruokavaliota monivitamiinilla, jossa vähän rautaa mukana. Emme syö punaista lihaa ja lapset harrastaa aktiivisesti liikuntaa. Veisittekö lapsen tämän takia verikokeisiin, että voi antaa monivitamiinia?
No kyllä tutkituttaisin arvot. Itsellä on korkeat rauta-arvot ja lapsella voi olla vielä korkeammat, jos ei ole esim. menkkoja. Mikä siinä on niin vaikea viedä verikokeisiin?
Kohtuus aivan kaikessa. Jos on aneeminen ja vetämätön olo, voi ottaa kuurin rautaa tai B12 vitamiinia. Flunssa-aikaan C vitamiinia. Voit hyvin ottaa tabletin silloin toisen tällöin muttei joka päivä.
Kyllä lapsesta näkee onko ok.
Joo, apteekkareista on tullut ihme "valvojia". Olin lähdössä pitkälle lennolle ja mulla menee nenä tukkoon koneessa. Kävin ostamassa nenäsuihketta, ja sain semmoisen luennon käytöstä, että alkoi ottamaan niin päähän, että jätin tuotteen kassalle ja vein rahani lentokentän apteekkiin. Pistäisi sitten reseptituotteeksi, jos on noin hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautaa pitää syödä aivan valtava määrä, jotta siitä olisi haittaa.
Se nyt vaan on älyttömän tyhmää syödä varmuuden vuoksi rautaa purkista jos rauta-arvoja tai hemoglopiinia ei ole mitattu, monipuolinen ruokavalio on paljon parempi vaihtoehto.
Rauta on nykyään hirveän vaarallista kenelle tahansa kun naiset ovat "löytäneet" matalat ferritiiniarvot ja itsediagnosoinnin.