Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako opettaja nykyään kysyä, mitä oppilaan vanhemmat tekevät työkseen?

Vierailija
14.03.2025 |

Muistan ala-asteella, kun vaihdoin 4. luokalla koulua, niin uuden luokan opettaja kysyi koko luokan kuullen, että mitä minun äiti ja isä tekee työkseen.

Ei varmaan nykyään sallittua?

Kommentit (336)

Vierailija
241/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sanoit, että monen. Ei ollut kontekstia.

Olihan :D Sä vain et hoksannut, että se konteksti oli tämän ketjun aihe eli kouluikäisten lasten vanhempien ammatit. Silloin ei tietenkään puhuta yhdestä koululuokasta, vaan kaikista kouluikäisten vanhemmista Suomessa. Heistä HYVIN moni on sellaisessa ammattissa, jonka löytää googlaamalla. LinkedIn sinulle ilmeisesti vieras alusta. 

No niin. Sä teet taas omia päätöksiä keskustelusta ja luulet että ne ovat totuuksia. 

:)

Vierailija
242/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi koulussa pitää ylipäätään tehdä jotain äitienpäiväkortteja?

Hienomotpriikan harjoittamiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki saa, on vain samalla tavalla tahditonta kuin kysyä sama ysärin laman aikoihin. Mutta kyllähän aina löytyy opettaja joka saa mielihyvää lasten nöyryyttämisestä.

Vierailija
244/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sama toisinpäin: Älä oleta, että toinen ihminen haluaa itsestään käytettävän sitä termiä, jota luulet.

Tietenkin oletan. Eihän kenenkään kanssa voi puhua yhtään mitään, jos ikinä ei saa olettaa mitään. Voihan se toinen loukkaantua vaikka siitä, jos tervehdin häntä "hein" sijaan "moilla" tai jos kysyn "mitä kuuluu" sen sijaan että kysyisin "miten voit". Kaikesta saa väännettyä loukkaantumisenaihetta, jos haluaa. Siksi se on tasan ja vain sinun vastuullasi kertoa, mikä sinua loukkaa ja mikä ei. Ellei kyse ole jostain yleisesti tunnetusta asiasta, kuten siitä, että "haista vttu" ei ole korrektia kielenkäyttöä. 

Vierailija
245/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sanoit, että monen. Ei ollut kontekstia.

Olihan :D Sä vain et hoksannut, että se konteksti oli tämän ketjun aihe eli kouluikäisten lasten vanhempien ammatit. Silloin ei tietenkään puhuta yhdestä koululuokasta, vaan kaikista kouluikäisten vanhemmista Suomessa. Heistä HYVIN moni on sellaisessa ammattissa, jonka löytää googlaamalla. LinkedIn sinulle ilmeisesti vieras alusta. 

No niin. Sä teet taas omia päätöksiä keskustelusta ja luulet että ne ovat totuuksia. 

:)

Kaikki muut paitsi sinä ymmärsivät, mitä tarkoitettiin. Siitä ei kovin vaikea ole päätellä, missä päässä se vika on. 

Vierailija
246/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki saa, on vain samalla tavalla tahditonta kuin kysyä sama ysärin laman aikoihin. Mutta kyllähän aina löytyy opettaja joka saa mielihyvää lasten nöyryyttämisestä.

Aika monta kertaa on sanottu, että ammatti on eri asia kuin työ. On työttömälläkin ammatti. Hän voi olla opiskellut kokiksi, putkimieheksi, sähkömieheksi, vaikka olisikin työtön sähkömies.

Vierailija
247/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn karjumassa pääpunasena koululla jos opettaja utelee mun ammattia

Vierailija
248/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monta kertaa on sanottu, että ammatti on eri asia kuin työ. On työttömälläkin ammatti. Hän voi olla opiskellut kokiksi, putkimieheksi, sähkömieheksi, vaikka olisikin työtön sähkömies.

Enoni on opiskellut 60-luvun lopulla autonasentajaksi, mutta ei ole tehnyt niitä hommia sen jälkeen kun oli parikymppinen. En nyt ihan sanoisi häntä autonasentajaksi.

Vierailija
249/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkupaikkakunnalla tiedetään ammatit, varallisuus jne

Vierailija
250/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan sama. 

Vierailija
251/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pikkupaikkakunnalla tiedetään ammatit, varallisuus jne

Yleensä, mutta ei aina. 

Vierailija
252/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa ei. Eihän se kuulu opettajalle mitenkään.

T äiti ja ope

Itse asiassa kyllä. On täysin normaalia keskustella ammateista ja siinä yhteydessä puhua myös siitä, mitä lasten vanhemmat tekevät työkseen. Teetnkö sinä jotain rikollista, kun haluat salata ammattisi?

Joku voi olla Kelan tukien varassa notkuva työtön joko omasta halustaan tai sitten ei. Lasten on hyvä tietää mitä koulukavereitten vanhemmat puuhaavat jotta osaavat välttää köyhiä ja muita elämässään epäonnistuneiden perheiden lapsia.

Vierailija
253/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa ei. Eihän se kuulu opettajalle mitenkään.

T äiti ja ope

Itse asiassa kyllä. On täysin normaalia keskustella ammateista ja siinä yhteydessä puhua myös siitä, mitä lasten vanhemmat tekevät työkseen. Teetnkö sinä jotain rikollista, kun haluat salata ammattisi?

On normaalia keskustella ammateista, mutta ei udella vanhempien ammatteja. 

Juurikin taas käytiin eri ammattinimikkeitä ruotsin tunnilla, mutta ei siellä vanhemmista mitään puhuttu. Miksi olisi?

Normaali keskustelu ei ole utelua. Sinulla on todella outo käsitys asioista, jos äidin tai isän ammatti on mielestäsi joku valtionsalaisuus, jota pitää varjella tarkemmin kuin lestadi

Lasten on hyvä ymmärtää asemansa yhteiskunnassa jo varhaisessa vaiheessa.

Vierailija
254/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noinko vähän arvostat osaamistasi ja ammattiasi. Mikä se oikein on?

Vierailija
255/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä äitienpäivä- tai isänpäiväkorttikeskusteluun tulee, niin tuohan on ihan yksilöllistä miten lapsi itse suhtautuu tai miten lapsen perheessä suhtaudutaan äitienpäivää tai isänpäivään.

Toisille lapsille, ja vielä aikuisillekin, esimerkiksi äitienpäivä voi olla paljon kovempi paikka, kun taas joku toinen tekee ihan hyvällä mielellä kortin vaikka mummolle, äitipuolelle tai vaikka ihan sille äidille. Huomaahan tämän äitienpäivänä ihan aikuistenkin keskuudessa, siinä missä jollekin äitinsä menettäneelle se äitienpäivä on ahdistava ja surullinen päivä, on se toiselle ihan iloinen juhlapäivä.

Mummo keskittyi äitienpäivänä aina suremaan äitiään jonka oli menettänyt lapsena. Siis vielä 80-vuotiaana, tosi kiva tunnelma oli äitienpäivisin.

Toinen kummoni on myös menettänyt äitinsä lapsena, mutta hän ei samalla tavalla puhunut siitä surullisella mielellä. Lähinnä kertoi kivoja muistoja äidistään.

Vierailija
256/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja soittaa poliisit ja tekee lastensuojeluilmoituksen. Virkavelvollisuus velvoittaa. Ei ole normaalia kommunikointia viraomaisen kanssa.

Vierailija
257/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä olisi jos eivät kyselisi. Vanhempien ammatit vaikuttavat opettajan suhtautumiseen lapseen ja toisilla opettajilla arvosanoihinkin. Akateemisten vanhempien lapsen kohdalla on kiusaus pyöristää numeroita ylöspäin. Papin lapselle annetaan aina kymppi uskonnossa jne. Bussikuskien lapselta ei odoteta mitään, vaikka lapsi itse olisi kuinka lahjakas ja numerot pyöristyvätkin alaspäin.

Vierailija
258/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli olen mielestäsi ammatiltani jalkahoitaja, vaikka en ole tehnyt päivääkään niitä hommia ja olen koko työurani työskennellyt kampaajana. Satuin vain suorittamaan myös jalkahoitajan ammattitutkinnon 20v sitten. 

Vierailija
259/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammatti on eri asia kuin koulutus. Esimerkiksi minä olen koulutukseltani merkonomi, ammatiltani myyjä ja teen työkseni kassahommia.

Vierailija
260/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ei ole ammatiltaan kokki, jos hän ei työskentele kokkina. Kokki on vain ammatillinen koulutus. Kokin koulutuksen suorittanut voi olla ammatiltaan vaikka lastenhoitaja, jos sattuu työskentelemään päiväkodissa keittiön sijaan lasten parissa. Keittiössäkään hän ei olisi kokki, vaan keittiötyöntekijä, koska päiväkodeissa ei kukaan kokkaile. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän