Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako opettaja nykyään kysyä, mitä oppilaan vanhemmat tekevät työkseen?

Vierailija
14.03.2025 |

Muistan ala-asteella, kun vaihdoin 4. luokalla koulua, niin uuden luokan opettaja kysyi koko luokan kuullen, että mitä minun äiti ja isä tekee työkseen.

Ei varmaan nykyään sallittua?

Kommentit (336)

Vierailija
221/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse oli siitä, kuinka monen kyseisestä koululuokasta. Veikkaan että ehkä korkeintaan puolen luokan. Monen ei siis löydy.

Koko ammatti voi olla salaisuus, jos ihminen on esim. peitetehtävissä. 

Ei ollut. Missään ei manittu sanaa koululuokka. Puhuttiin ihan yleisellä tasolla hyvin monista ihmisistä. Älä rupea muokkaamaan muiden ihmisten sanomisia vain siksi, ettet itse ymmärrä eroa monen ja kaiken välillä. Ammatti ei voi olla salaisuus, koska ammatti ei kerro mitään ihmisen työnkuvasta. Peitetehtävässä olevan ammatti on ihan vain poliisi. Hyvin yleisluontoinen nimike, joka kattaa todella monenlaisia työtehtäviä. Kannattaa opetella sanojen ammatti ja työtehtävä ero. 

Vierailija
222/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän voisitte noita opettajiakin armahtaa. Menkää itse keksimään tekemistä niille lapsille, kun kaikki loukkaantuu nykyään ihan joka hemmetin asiasta. Siellä koulussa kohtaa niin monta vastakkaista arvomaailmaa, että pakko siinä on opettajan vain yrittää luovia. Ihmisiä opettajatkin ovat. Kaikkien taustoja, arvoja, kulttuureita, uskontoja ja vakaumusta pitäisi kunnioittaa, mutta mitään ei kuitenkaan saisi edes kysyä. 

Mistä opettaja voi tietää, että Pekka ei saa piirtää tonttua eikä laulaa joululauluja, Mikko ei juhli itsenäisyyspäivää, Iida ei saa tanssia, Irma ei saa kätellä poikia, Jonnan kulttuuri kieltää housujen käyttämisen liikunnassa, Ainolla oli eilen riitaa isänsä kanssa, eikä hän halua tehdä isänpäiväkorttia, Sami loukkaantuu, jos häntä erehtyy sanomaan pojaksi jne.

Tämä! On se nyt

Kohteliaisuus ei tarkoita sitä, ettei saa kysyä toisen ammattia. Muutenhan esim. työhaastattelussa oltaisiin aina epäkohteliaita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla menee täällä sekaisin ammatti ja työpaikka. Nehän ovat kaksi eri asiaa. Ammatti on yleisluontoinen titteli, joka ei kerro mitään siitä, missä tarkalleenottaen ihminen on töissä. Ei edes sitä, mitä hän siellä töissä tekee. Esimerkiksi nimikkeellä "projektipäällikkö" voi todella todella laidasta laitaan olevia hommia eri aloilla. 

Tämä. Jos ihminen ammatiltaan putkimies, niin hän on edelleen ammatiltaan putkimies, vaikka hän olisi työtön. Ja putkimieskin voi tehdä monenlaisia töitä. 

Tai jos joku on toimitusjohtaja, ja hän voi periaatteessa toimia vaikka nakkikioskin pitäjänä. 

Vierailija
224/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä mieleni pahoitin, kun rekytoija kysyi työhaastattelussa ammattiani. IIK APUA KAMALAAA!!!! 

Vierailija
225/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse oli siitä, kuinka monen kyseisestä koululuokasta. Veikkaan että ehkä korkeintaan puolen luokan. Monen ei siis löydy.

Ei ollut. Missään ei manittu sanaa koululuokka. Puhuttiin ihan yleisellä tasolla hyvin monista ihmisistä. Älä rupea muokkaamaan muiden ihmisten sanomisia vain siksi, ettet itse ymmärrä eroa monen ja kaiken välillä. Ammatti ei voi olla salaisuus, koska ammatti ei kerro mitään ihmisen työnkuvasta. Peitetehtävässä olevan ammatti on ihan vain poliisi. Hyvin yleisluontoinen nimike, joka kattaa todella monenlaisia työtehtäviä. Kannattaa opetella sanojen ammatti ja työtehtävä ero. 

Okei. Sovitaan ettei ollut mitään kontekstia. 

10 000 on todella pieni osa koko maailman ihmispopulaatiosta. Ei siis kovin monen. 

Vai tarkoititko kaikkia olioita? Silloin tuo 10 000 on naurettavan vähän.

Vierailija
226/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän voisitte noita opettajiakin armahtaa. Menkää itse keksimään tekemistä niille lapsille, kun kaikki loukkaantuu nykyään ihan joka hemmetin asiasta. Siellä koulussa kohtaa niin monta vastakkaista arvomaailmaa, että pakko siinä on opettajan vain yrittää luovia. Ihmisiä opettajatkin ovat. Kaikkien taustoja, arvoja, kulttuureita, uskontoja ja vakaumusta pitäisi kunnioittaa, mutta mitään ei kuitenkaan saisi edes kysyä. 

Mistä opettaja voi tietää, että Pekka ei saa piirtää tonttua eikä laulaa joululauluja, Mikko ei juhli itsenäisyyspäivää, Iida ei saa tanssia, Irma ei saa kätellä poikia, Jonnan kulttuuri kieltää housujen käyttämisen liikunnassa, Ainolla oli eilen riitaa isänsä kanssa, eikä hän halua tehdä isänpäiväkorttia, Sami loukkaantuu, jos häntä erehtyy sanomaan poja

Kohteliaisuussäännöt ovat tilannesidonnaisia. 

Nauraminen voi olla tavallista baarissa mutta hyvin epäkohteliasta hautajaisissa.

Vierailija
227/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monilla menee täällä sekaisin ammatti ja työpaikka. Nehän ovat kaksi eri asiaa. Ammatti on yleisluontoinen titteli, joka ei kerro mitään siitä, missä tarkalleenottaen ihminen on töissä. Ei edes sitä, mitä hän siellä töissä tekee. Esimerkiksi nimikkeellä "projektipäällikkö" voi todella todella laidasta laitaan olevia hommia eri aloilla. 

Tämä. Jos ihminen ammatiltaan putkimies, niin hän on edelleen ammatiltaan putkimies, vaikka hän olisi työtön. Ja putkimieskin voi tehdä monenlaisia töitä. 

Tai jos joku on toimitusjohtaja, ja hän voi periaatteessa toimia vaikka nakkikioskin pitäjänä. 

Juuri noin. Itse olen viralliselta nimikkeeltäni toimitusjohtaja, koska olen osakkaana osakeyhtiössä. Yhtiö pyörittää 3 henkilön voimin kauneushoitolaa, jossa työnkuvani on ihan vain tehdä erilaisia hoitoja, kuten kosmetologit tuppaavat tekemään. 

t. eri

Vierailija
228/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10 000 on todella pieni osa koko maailman ihmispopulaatiosta. Ei siis kovin monen. 

Vai ta

Sun kanssa on turha vääntää, kun et osaa edes suomen kieltä. 

Vierailija
229/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kysyn kautta rantain. En tietenkään niin, että järjestyksessä jokainen koko luokan kuullen kertoo. Mutta kyllä kiinnostaa hieman tietää ja usein lapset itse kertovat omatoimisestikin sen enempiä kysymättä. Varsinkin jos ammatti on lapselle selkeä, kuten opettaja, lääkäri, poliisi tms. Kyllä se koulutustasokin aika herkästi hahmottuu myös ihan vanhempien oman viestinnän ja toiminnan kautta ja usein lapsen koulunkäynnissäkin se näkyy. Aika helppo on hahmotta kellä on koulutetut vanhemmat ja kellä elämänkoululaiset. 

Just. Molemmat vanhempani on opettajia, toinen toimi rehtorina ja toinen mm. opettanut kasvatustieteitä, mutta en kyllä jaksa uskoa että sillä olisi ollut kovinkaan paljon merkitystä siihen millaisia minä ja sisarukseni olimme kouluaikana. Oikeastaan aika karsea ajatus, että joku opettaja olisi asennoi

Todennäköisesti sillä oli hyvinkin paljon merkitystä sillä usein opettajien lapset ovat niitä luokan priimuksia. Tähän vaikuttaa suuresti muun muassa se että kotona on ammattitaitoinen tuki auttamassa läksyissä tarvittaessa.

Kumpikaan emme olleet luokkamme priimuksia, veljeni hankki ensimmäisen jälki-istuntonsa ekalla kouluviikollaan. 

Vierailija
230/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä opettaja voi tietää, että Pekka ei saa piirtää tonttua eikä laulaa joululauluja, Mikko ei juhli itsenäisyyspäivää, Iida ei saa tanssia, Irma ei saa kätellä poikia, Jonnan kulttuuri kieltää housujen käyttämisen liikunnassa, Ainolla oli eilen riitaa isänsä kanssa, eikä hän halua tehdä isänpäiväkorttia, Sami loukkaantuu, jos häntä erehtyy sanomaan pojaksi jne.

"Älä oleta" on hyvin yksinkertainen ohje, joka itse asiassa sisälty

No kyllä sen vielä 10v sitten pystyi ihan huoletta olettamaan, että Pekka on poika ja Liisa on tyttö. Eikä kukaan loukkaantunut. 

Vierailija
231/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10 000 on todella pieni osa koko maailman ihmispopula

Itse sanoit, että monen. Ei ollut kontekstia.

Vierailija
232/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä koen taas loukkaavana, jos minua kutsutaa naisoletetuksi. Olen nainen ja sen kuulee nimestäni, näkee naamastani ja kuulee puheestani. Ei sinulla oli mitään oikeutta kyseenalaistaa minun sukupuoltani, ihan niin kuin se ei olisi suoraan pääteltävissä. 

Eli minusta sinun käytöksesi on törkeää, eikä lainkaan kohteliasta.

Vierailija
233/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon kun oppisivat nämä kaikesta loukkaantujat niin hyvä olisi. "Älä oleta, että kaikki tietävät, millä uniikilla termillä sinua pitää kutsua". Elämä on paljon helpompaa, kun ei tee tuollaisia oletuksia, vaan kertoo rohkeasti, jos toinen käyttää väärää termiä. Jade Nyström on puhunut mielestäni hyvin fiksusti tästä aiheesta. Tuonut esiin nimenomaan sitä, että ei voi olettaa kaikkien tietävän täsmälleen oikeita termejä, vaan pitää itse osata selittää, miksi joku termi on väärin ja miksi sitä ei pitäisi käyttää. Ihminen kun ei synny valmiina pakettina ja kaikkea ei voi automaattisesti tietää, vaikka seuraisikin aikaansa. 

Vierailija
234/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääköhän opettajat meidän vanhempien ammatit jostain? Wilmaan ei ainakaan ole merkattu.

Äkkiäkös sitä lapset kertoo tuollaiset asiat. 

Niin mutta usein lapset ei kunnolla tiedä mitä vanhemmat tekevät 

Vierailija
235/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanoit, että monen. Ei ollut kontekstia.

Olihan :D Sä vain et hoksannut, että se konteksti oli tämän ketjun aihe eli kouluikäisten lasten vanhempien ammatit. Silloin ei tietenkään puhuta yhdestä koululuokasta, vaan kaikista kouluikäisten vanhemmista Suomessa. Heistä HYVIN moni on sellaisessa ammattissa, jonka löytää googlaamalla. LinkedIn sinulle ilmeisesti vieras alusta. 

Vierailija
236/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Älä oleta" on h

Ja sama toisinpäin: Älä oleta, että toinen ihminen haluaa itsestään käytettävän sitä termiä, jota luulet.

Vierailija
237/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääköhän opettajat meidän vanhempien ammatit jostain? Wilmaan ei ainakaan ole merkattu.

Äkkiäkös sitä lapset kertoo tuollaiset asiat. 

Niin mutta usein lapset ei kunnolla tiedä mitä vanhemmat tekevät 

Eikä niiden tarvitsekaan tietää. Nythän puhutaan vain ammatista, ei siitä, mitä äiti tai isi siellä työpaikalla tekee. 

Vierailija
238/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Älä oleta" on h

Sinähän tässä oletit millä termillä minä sinua kutsuisin.

Vierailija
239/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä äitienpäivä- tai isänpäiväkorttikeskusteluun tulee, niin tuohan on ihan yksilöllistä miten lapsi itse suhtautuu tai miten lapsen perheessä suhtaudutaan äitienpäivää tai isänpäivään.

Toisille lapsille, ja vielä aikuisillekin, esimerkiksi äitienpäivä voi olla paljon kovempi paikka, kun taas joku toinen tekee ihan hyvällä mielellä kortin vaikka mummolle, äitipuolelle tai vaikka ihan sille äidille. Huomaahan tämän äitienpäivänä ihan aikuistenkin keskuudessa, siinä missä jollekin äitinsä menettäneelle se äitienpäivä on ahdistava ja surullinen päivä, on se toiselle ihan iloinen juhlapäivä.

Vierailija
240/336 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa ei. Eihän se kuulu opettajalle mitenkään.

T äiti ja ope

Itse asiassa kyllä. On täysin normaalia keskustella ammateista ja siinä yhteydessä puhua myös siitä, mitä lasten vanhemmat tekevät työkseen. Teetnkö sinä jotain rikollista, kun haluat salata ammattisi?

On normaalia keskustella ammateista, mutta ei udella vanhempien ammatteja. 

Juurikin taas käytiin eri ammattinimikkeitä ruotsin tunnilla, mutta ei siellä vanhemmista mitään puhuttu. Miksi olisi?

Normaali keskustelu ei ole utelua. Sinulla on todella outo käsitys asioista, jos äidin tai isän ammatti on mielestäsi joku valtionsalaisuus, jota pitää varjella tarkemmin kuin lestadiolaisen neitsyyttä. 

Aika monia koululaisia on kiusattu vanhempien ammattien tai työttömyyden takia. Jopa se opettaja on saattanut kiusata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme