Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Esikoululaisten kotiovikävelyt

Vierailija
14.03.2025 |

Mitä mieltä olette eskareitten kotiovikävelyistä? Jokaisen kotiovella käydään eskariryhmän kanssa pyörähtämässä ja ottamassa valokuva. Itse eskariopena en tykkää että lapset joutuvat eriarvoiseen asemaan. Tuon ikäinen jo erottaa kerrostalolähiöslummin ja hienon omakotialueen eron.

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sairasta. Kuka tämmöisen on alunperin keksinyt, ei voi olla täyspäinen ihminen. Meille ei kyllä tultaisi ihan periaatesyistä, ja jos tultaisiin tekisin opettajasta ja johtajasta rikosilmoitukset kotirauhan häirinnästä. Varsinkin kun on omakotitalo. En halua mitään eskariopea laumoineen nuuskimaan ikkunoideni alle. 

Vierailija
82/96 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen Onlyfansia päivällä ja meillä on 1 kerroksinen rivariasunto. Siinä sitten eskarilaiset pällistelevät kun olen sukkanauhoissa kameran edessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tuntuu varmasti ajatuksena kivalta ja harmittomalta. Eikä ne lapset ole se suurin ongelma, mutta vanhemmissa voi olla monenmoista viheltäjää. Talon kuvan perusteella voi tunnistaa missä joku asuu eikä se ole välttämättä hyvä asia. Ihan jo työnkuva ja ammatti saattaa olla sellainen syy, että yksityisyyden kanssa pitää olla tarkka. 

Oli kyllä niin tarkkaan rajattu kuva, että ei siitä mitään tunnista. Ehkä jos olisi todella erikoisen värinen talo niin sitten. Lähikuva lapsesta seinää vasten oli. En olisi tunnistanut edes niitä koteja, joissa olen käynyt.

Vierailija
84/96 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen terapeutti ja teen töitä kotoa käsin, vastaanottotila on meidän omakotitalon yhteydessä, erillinen ulko-ovi meidän kodin ulko-oven vieressä. Terapia-asiakkaita käy päivällä tunnin välein. Ei tule kuuloonkaan että täällä voisi käydä lapsiryhmä täteineen valokuvailemassa. Lapsen päiväkoti ei tiedä tarkkaan ammattiani, kun ei se niille kuulu. Mutta tiesi tai ei niin pöyristyttävä ajatus jos tulisivat tänne katselemaan ja valokuvailemaan.

Vierailija
85/96 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos, että omat lapseni ovat syntyneet 2000 luvun alussa, niin hullulta tuo tämä päivän vakatoiminta vaikuttaa.

Niin munkin ja toisella oli tuo kävely. Syntynyt 2004.

Vierailija
86/96 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä eskarissa tekivät tuommoisen kävelyn. Olin aika järkyttynyt. Toisella puolella eskaria on alue, jossa isoja omakotitaloja rantatonteilla ja toisessa suunnassa 70-luvun harmaita kerrostaloja. Ei kiva lapsille. 

Meillä on toisella puolella miljoonatalot ja toisella puolella perus 90-luvun kerrostalolähiö. Ihan tyytyväisinä kuvasivat meidän kerrostalon alaoven. Lapsetkin leikkivät keskenään vanhempien rahoista piittaamatta.

Tämä nyt taitaa olla eniten ongelma rikkaille, jotka eivät halua lastensa leikkivän köyhien kanssa. Sieltä kotoa ne ennakkoluulot tulee. 

Köyhien? En nyt ylimpään tulodesiiliin kuuluvana nyt itseäni köyhäksi mieltäisi, toki köyhempi olen kuin miljoonatalojen väki.

Vierailija
87/96 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on todella kiva että käydään, lapset jotka asuvat lähekkäin voivat pyytää vapaa-ajalla toisiaan leikkimään. Lisäksi se auttaa hahmottamaan omaa lähiympäristöä. Ja todella on hyväksi nähdä että lapsia asuu erilaisissa olosuhteissa, ja sen perusteella ei valikoida ystäviä.

Ja häntä, jota kiusataan eskarissa (ja myöhemmin koulussa) on helppo kiusata myös vapaa-ajalla, kun tiedetään, missä hän asuu.

Meinaatko, että lapset eivät ilman tuollaista kävelyretkeä tietäisi, missä kukin asuu? Eskarit ovat jo hyvin tietoisia, kuka asuu kenenkin naapurissa ja jo paljon pienemmät päiväkoti-ikäiset kertovat ihan itse, jos kävelyretkellä satutaan menemään heidän talonsa ohi, että missä heidän kotinsa on.

Vierailija
88/96 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten lapseni päiväkotiryhmä totetutti tällaisen kävelyn jo 15 vuotta sitten ja laittoivat kuvat eteiseen kaikkien nähtäville kuvatekstien ja kartan kanssa. Olin järkyttynyt, koska erään ryhmäkaverin isä ahdisteli minua, jos satuimme samaan aikaan hakutilanteisiin ja tässä hänelle tarjoiltiin mahdollisuus alkaa muutenkin stalkata. Nielin hätäännykseni, mutta jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt puhua suu puhtaaksi, jottei kukaan muu joutuisi kokemaan samaa. 

Vierailija
89/96 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tykkäis.

Vierailija
90/96 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiidän tontille voi tulla. Mutta portista ei ole vielä uskaltanut tulla asiaton. Vastassa on kaksi laumanvartijakoiraa 😂

Vierailija
91/96 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei todellakaan ole nykyvarhaiskasvatuksen tuore idea. Ne työntekijät, jotka tällaista toteuttavat, ovat aivan taatusti työuransa loppupäässä olevia, kelkasta ja maailmanmenosta jääneitä. Kukaan ajassa kiinni oleva ei taatusti lähtisi vetämään näin kyseenalaista projektia. 

Vierailija
92/96 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni on eskarissa ja toteuttivat nämä kotiovikävelyt viime syksynä. Eivät ottaneet kuvia ja eivät menneet rappukäytävään. Ideana siis käydä katsomassa, missä päin kukin asuu JA kerätä kilometrejä. Heillä on nimittäin joku haaste, että pitää saada tietty määrä matkaa kerrytetyksi retkillä. Nämä kotiovikävelyt toimivat ainakin tässä ryhmässä hyvin eikä kenenkään ikkunoiden alle menty eikä varsinkaan kuvia/kuvauksia kodeista jaettu millään alustalla. 

Minä olin tyytyväinen, että kävelyä vieroksuva lapseni on saatu kävelemään enemmän. 

Koin, että tämä oli sellainen hauska syy lähteä kävelylle. Tylsempää lapsille kävellä vaan kävelemisen vuoksi. Näin meillä, meni hyvin. Jollain toisella eri kokemukset ja sekin on ok. 

Vierailija
93/96 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotiosoitteet eivät kuulu tietosuojan vuoksi opettajille lainkaan. Uskomatonta, että ne jostain saavat. 

Ei kuulu siinä tapauksessa, että on turvakielto. Yleensä ihmisten osoitteet ovat julkista tietoa. Saavat yleensä vanhemmalta.

Vierailija
94/96 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme sen verran etäällä, etteivät ole meille tulleet, vaikka tiedän tuollaisen olleen käytäntönä meidän vanhemmilla lapsilla.

En kyllä tykkäisi, vaikka me asumme omakotitalossa ja lapsi joskus sanoo, olisi hauska asua kerrostalossa! :)

En usko, että nuorimmalla tekevät, hänellä on nuori eskariope.

Vierailija
95/96 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs tämä aiheuttaa negatiivisia tunteita. Mun mielestä on kiva kun lapsi aina kertoo kävelyn jälkeen missä kukakin asuu.

Vierailija
96/96 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjusta puuttuu vielä selitys siitä miksi? "Juu, Kukka-Maarian eskarissakin käveltiin ja kuvattiin kavereiden talot jo keskiajalla ja tiedot luovutettiin Supolle..."

Ymmärrän että kävely, eritoten päikyn ja asuinalueen lähiympäristöön tutustuminen on hyväksi ja kasvattaa kuntoa+tutustuttaa lapsia paremmin toisiinsa, mutta mikä idea on tuossa valokuvaamisessa ja kuvien esillelaitossa? Etenkin jos kuvat eivät ole erikoisesta kivenmöhkäleestä tai päivänkakkaroista, vaan lapsen kotiovesta?