Esikoululaisten kotiovikävelyt
Mitä mieltä olette eskareitten kotiovikävelyistä? Jokaisen kotiovella käydään eskariryhmän kanssa pyörähtämässä ja ottamassa valokuva. Itse eskariopena en tykkää että lapset joutuvat eriarvoiseen asemaan. Tuon ikäinen jo erottaa kerrostalolähiöslummin ja hienon omakotialueen eron.
Kommentit (96)
Kotiovet kuuluvat pihaan eli ovat kotirauhan piirissä. Tarkoittaa sitä, että niitä ei saa laillisesti kuvata ilman lupaa.
Olen sitä mieltä, että huono juttu. Voisivat kävellä vaikka lähimmässä puistossa, hautausmaalla tai missä tahansa muualla kuin kotiovilla. Meillä ei olisi onnistunut, kun matkaa lasten koteihin oli jopa kymmeniä kilometrejä.
Minulla on melko vilkas mielikuvitus, mutta en keksi ensimmäistäkään asiallista syytä valokuvien ottamiseen.
Toi ois kauheeta kun meillä on turvakielto. Lapsi erottuisi porukasta kun meidän ovelle ei voisi tulla. Onneksi ei ollut tollasta kierrosta aikoinaan, eikä lapset olleet lähieskarissa muutenkaan.
Lapseni eskariryhmässä oli tammikuussa tuon kotiovikävelyn sijaan isäkävely. Lapsiryhmä opettajineen ja lastenhoitajineen kiersi jokaisen lapsen isän luona ja otti kuvan jokaisen isästä ja olivat laittaneet ryhmän huoneen seinälle ne kuvat. Tämä ohjelmanumero oli tosin niitä ryhmän aikuisia varten, ovat kaikki naimattomia naisia.
Jääkaappikävely olisi kanssa kiva. Käytäisiin kuvaamassa jokaisen kotona mitä jääkaapista löytyy. Näitä kuvia jaettaisiin sitten someryhmissä ja epäterveellisesti syöviä voitaisiin valistaa terveellisen ruuan merkityksestä.
Tuota tehtiin jo 15 vuotta sitten. Mitään ei vanhemmille kerrottu etukäteen. Tädit vain uteliaisuuttaan kävivät tirkistelemässä ja tekemässä tulkintojaan kotioloista. Itse osattiin vanhempien kanssa tutustuttaa lapset toisiinsa vapaa-ajalla, joten päiväkotien yhteisöllisyyspyrkimykset tuntuivat tungettelevilta.
Minulla on monta lasta. Jonkun lapsen eskariaikana tällainen kotiovikierros tehtiin, mutta mitään ei valokuvattu.
Yhden lapseni eskarissa oli vakava kiusaamisepisodi. Sen ryhmän kanssa oli lähes mahdotonta lähteä yhtään mihinkään päiväkodin pihalta.
Vierailija kirjoitti:
Jääkaappikävely olisi kanssa kiva. Käytäisiin kuvaamassa jokaisen kotona mitä jääkaapista löytyy. Näitä kuvia jaettaisiin sitten someryhmissä ja epäterveellisesti syöviä voitaisiin valistaa terveellisen ruuan merkityksestä.
Entäs lääkekaappikävely jokaisen kotona toki kuvaten.
Tämä tuntuu varmasti ajatuksena kivalta ja harmittomalta. Eikä ne lapset ole se suurin ongelma, mutta vanhemmissa voi olla monenmoista viheltäjää. Talon kuvan perusteella voi tunnistaa missä joku asuu eikä se ole välttämättä hyvä asia. Ihan jo työnkuva ja ammatti saattaa olla sellainen syy, että yksityisyyden kanssa pitää olla tarkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Baarikaappikävely, niin saataisin isätkin kiinnostumaan lastensa kasvatuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Toi ois kauheeta kun meillä on turvakielto. Lapsi erottuisi porukasta kun meidän ovelle ei voisi tulla. Onneksi ei ollut tollasta kierrosta aikoinaan, eikä lapset olleet lähieskarissa muutenkaan.
Mikä ihme on turvakielto???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut Googlesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Baarikaappikävely, niin saataisin isätkin kiinnostumaan lastensa kasvatuksesta.
Melkein kuin pubiryömintä vai?
Kyllä meidän lapsista osa on tehnyt tuollaisen kävelyn. Kuvia ei otettu, mainittiin vaan, että xx asuu tässä. (lupa oli kysytty aikaisemmin)
Ei 5-6-v olleet mitenkään ihmeissään kenenkään kodista
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos, että omat lapseni ovat syntyneet 2000 luvun alussa, niin hullulta tuo tämä päivän vakatoiminta vaikuttaa.
Kyllä meillä käytiin myös, vaikka lapset 90-luvun lopulla syntyneitä. Kuului myös silloin suunnitelmaan. Lapsi oli saanut esitellä kaikille ympäristön tärkeimmät paikat ja sitten olivat kiikkuneet pihan kulahtaneessa keinussa ja se oli lapsesta hienointa ikinä, jostain kukkapuskasta olivat ottaneet kuvan. En mitenkään osaa ajatella, että lähiympäristöön ja toisten tärkeisiin asioihin tutustuminen olisi jotenkin vaarallista tai vähänkään epäilyttävää. Ihmiset on kyllä raskaita nykyään, kaikesta väännetään ongelma
Aloituksen on pakko olla trollausta. Ei tuollaista vain voi olla. Olen itse eskarilaisen äiti ja kuulostaa umpihullulta idealta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut Googlesta?
Kävin sitten katsomassa kun et viitsinut laittaa, mikä se on.
Miksi vastasit kun sinun lapset eivät ole edes olleet eskarissa?
Olen kieltänyt lapsen kuvaamisen päivähoidossa ja olen kieltänyt kotikävelyt. Meillä on turvakielto.
No eihän ne päiväkodissa uskoneet ja päästiin lopulta melkein käräjäoikeuteen päiväkodin johtajan kanssa ennen kuin kunnasta puuttuivat asiaan ja johtaja ymmärsi, että kyse on lapsen turvallisuudesta, ei siitä, että perheen vanhemmat eivät tiedä, että päiväkodin oikeudet ohittavat turvakiellon.
Ei ole tietosuojan mukaista toimintaa käyttää tietoja muuhun tarkoitukseen kuin ne on kerätty eli tarvittaessa yhteydenottoihin vanhempiin.