🚲 Suuri työsuhdepyöräkusetus - kuinka ilmaisesta tulikin velkavankeus
Työpaikalle tuli työsuhdepyöräetu, työnantaja kehui vuolaasti kuinka maksavat satasen kuukaudessa pyörää pois.
No ostinoa sitten pyörän 36kk sopimuksella ja nyt ihmettelen, että miksi tuloni ovat kuitenkin vähentyneet eikä työnantajan maksamaa 100e näy missään. Olikin niin, että MINÄ maksan nyt ylikalliista pyörästä 100e 36kk ajan omasta palkastani. Kukaan ei maininnut tästä.
Kommentit (84)
Paljonko hyvä sähköpyörä maksaa?
Jos sähköpyörässä on käytetty laadukkaita komponentteja (mm. Shimano, Tektro, Suntour, RTS, Maxxis, Samsung), sähköpyörän näin ollen tunnistaa laadukkaaksi menopeliksi. Hyvä sähköpyörä löytyy jo alle 2000 euron.Tehoakulla ja voimakkaalla moottorilla varustetut laadukkaat sähköpyörät ovat 2000-3000 euron hintaluokassa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sähköisen työsuhdepyörän saisi halvemmalla, niin siltikin sillä on liian kova hinta. Miksi tavallinen pyörä ei kelpaa?
Asun mäkisellä seudulla. Mihin hyvänsä suuntaan kun lähtee, kohta jonkinmoinen mäki edessä. Aiemmin luomupyörällä ajoin vain silloin kun halusin lähteä ottamaan kunnon hiet ja syljeskelemään keuhkon palasia niihin mäkiin.
Nyt kun on hyvälaatuinen sähköpyörä, käytän sitä paljon enemmän. Pienellä avustuksella voin edelleen lähteä hikilenkille ja niin halutessani läkähtuä niihin mäkiin. Aina en halua, vaan nostan avustusta ylämäkeen. Ajan sitten vastaavasti pidemmälle. Sykekin pysyy paremmin optimialueelle, kun ei tartte polkea maksimisykkeellä niitä mäkiä.
Nyt voin myös lähteä liikkeelle ilman hikoilua ja läkähtymistä. Hoidan suuren osan asiointiajoista polkien. Isotkin kauppaostokset kulkee mukana ylämäessäkin, niin kauan kuin saani pakattua kyytiin. Olen miettinyt peräkärryn hankkimista niin ei olisi pakkausongelmaakaan.
Jos menen kavereille käymään, menen pyörällä. Työmatka on liian pitkä kuljettavaksi pyörällä (ei jaksamisen vaan ajan kannalta, 45 kilometria vaan kestää liian pitkään), mutta senkin hoidan osin pyörällä. Ajan pyörällä rautatieasemalle, otan pyörän junaan ja jatkan taas toisessa päässä pyörällä. Eikä tartte käydä suihkussa töihin tultua. Sähköpyörä on korvannut autolla ajoa niin paljon, että luovuttiin toisesta autosta pari vuotta sitten.Teen paljon etätöitä ja päivän aikataulun salliessa piipahdan lounaalla hyödyntämässä lounasetua - pyörällä tietenkin eikä välissä oleva kauhea mäki haittaa.
Nyt ajan myös pyörällä ympäri vuoden. Lumi ei haittaa samalla tavalla, kyllä sähköavustus vääntää. Luomupuörä, tuore auraamaton lumi ja ylämäki ei paljon kiinnosta, mutta sähköpyörällä ei ole ongelmaa niin kauan kuin vain nastarengas pitää.
Himopyöräiljä en ole koskaan ollut. Ennen ajoin max.500km vuodessa, nyt on mennyt 1500-2000km vuodessa. Sähköpyörä on lisännut liikkumista huomattavasti.
Ihminen joka ihmettelee, miksei tavallinen pyörä kelpaa, ei ole ymmärtänyt sähköpyörän ideaa. Se ei ole ensisijaisesti kevyemmin ajettava polkupyörä. Se on huomattavan paljon monipuolisempi liikkumisväline, jolla tekee kaiken sen mitä tavallisellakin pyörällä ja sen lisäksi paljon muuta,mihin tavallinen pyörä ei sovellu ainakaan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tulee veroedun takia selvästi edullisemmaksi kuin vastaavan pyörän ostaminen kaupasta.
Mutta sen kaupasta ostetun saa omaksi. Sitä työsuhdepyörää ei saa.
Tämä voi riippua sopimuksesta, mutta minun työnantajani tarjoamassa sopimuksessa sen fillarin saa leasingin lopussa lunastaa omaksi yhdellä ylimääräisellä maksuerällä. Minun tapauksessani hain työsuhdepyöräksi n. 3500 euron hintaisen fillarin, sopimuksen nettovaikutus 2,5 vuoden liisarin aikana lisättynä tuolla lunastusmaksulla tuli olemaan n. 2500 euroa, eli nettohyöty oli tuhannen euron verran tai pikkuisen vajaa 30%.
Olin joka tapauksessa hakemassa itselleni ns. parempaa pyörää, kun työnantajalleni tuli työsuhdepyörä tarjolle. En oikein keksi, että missä kohtaa minua tässä kusetettiin.
Eli ensin mandat kaksi kerta pyörän hinnan ja sitten vielä lunastat omaksi