Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

🚲 Suuri työsuhdepyöräkusetus - kuinka ilmaisesta tulikin velkavankeus

Vierailija
14.03.2025 |

Työpaikalle tuli työsuhdepyöräetu, työnantaja kehui vuolaasti kuinka maksavat satasen kuukaudessa pyörää pois.

No ostinoa sitten pyörän 36kk sopimuksella ja nyt ihmettelen, että miksi tuloni ovat kuitenkin vähentyneet eikä työnantajan maksamaa 100e näy missään. Olikin niin, että MINÄ maksan nyt ylikalliista pyörästä 100e 36kk ajan omasta palkastani. Kukaan ei maininnut tästä.

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1200€ vuodessa leasingmaksua jostakin kasasta hitsattuja telttakeppejä 🤣🤣

Vierailija
42/84 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei AP, ihan oikeasti: ne sopimukset kannattaa lukea ensin, niin tietää mihin sitoutuu. Kannattaisi myös selvittää miten verotus toimii ja mikä ero on brutto- ja nettopalkalla ja mitä siihen vaikutta veroton työsuhde-etu. Nämä asiat eivät selvästikään ole sulle ihan selviä.

Pyöräedun voi tehdä kahdella tavalla: sen saa joko palkan päälle, jolloin se on ilmainen työntekijälle tai sitten tehdään palkkavähennys, jolloin saat veroedun. Sinulla on tuo jälkimmäinen, samoin minulla.

Mylla työnantaja maksaa pyörästä leasingfirmalle noin 90€/kk  4 vuoden ajan. Tuosta tulee yhteensä noin 4300€. Pyörän myyntihinta olisi ollut noin 3800€, ja tuo erotus on tietenkin tuon leasingfirman bisnes, mikä heille suotakoon. Sama 90€ vähennetään minun bruttopalkasta joka kuukausi, ja lisätään veroton polkupyöräetu samalla summalla.

Käytännössä siis kuukausipalkkani ylin 90€ muuttuu verottomaksi. Minulle nettokustan

Eiköhön ne vakuutusmaksut ole kuitenkin siinä  marginaaliveroprosentissa sisällä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eiköhön ne vakuutusmaksut ole kuitenkin siinä  marginaaliveroprosentissa sisällä?"

Ei ole

Vierailija
44/84 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1200€ vuodessa leasingmaksua jostakin kasasta hitsattuja telttakeppejä 🤣🤣

Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista...

Vierailija
45/84 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eiköhön ne vakuutusmaksut ole kuitenkin siinä  marginaaliveroprosentissa sisällä?"

Ei ole

Veronmaksajien taulukossa suurin marginaalivero on 59,3% ja heillä myös veronluonteiset maksut lasketaan mukaan. Miten päädyt marginaaliveroon 55% + maksut?

Vierailija
46/84 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän ihmeen diili sulla ap on kun itselläni on sellainen, että maksan tsygästä vain veroprosentin verran. Palkkalaskelmassa näkyy pyöräetu -100e JA pyöräetu 100e eli +/- 0. 3500e pyörä tulee sopimusaikana maksamaan alle tonnin ja sitten saan lunastaa sen naurettavaan hintaan

Työnantaja saa päättää, nouseeko palkka edun arvon verran vai ei. Joissain firmoissahan puhelinetukin vähennetään palkasta. Eli joudut maksamaan siitä, että saat  työpuhelimen käyttöösi. Eikä suostumusta edes kysellä, toisin kuin noiden pyörien suhteen.

puhelinetu on ihan eri asia kuin työpuhelin. Työpuhelinta käytetään työasioihin työajalla ja muun ajan ja omiin asioihin käytetään omaa puhelinta. Puhelietua saat käyttää myös henkilökohtaiseen tarkoi

Olen kanssa ollut tällaisessa paikassa töissä, jossa työnantaja maksatti puhelimen työntekijällä. En ole enää.

Vierailija
47/84 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei AP, ihan oikeasti: ne sopimukset kannattaa lukea ensin, niin tietää mihin sitoutuu. Kannattaisi myös selvittää miten verotus toimii ja mikä ero on brutto- ja nettopalkalla ja mitä siihen vaikutta veroton työsuhde-etu. Nämä asiat eivät selvästikään ole sulle ihan selviä.

Pyöräedun voi tehdä kahdella tavalla: sen saa joko palkan päälle, jolloin se on ilmainen työntekijälle tai sitten tehdään palkkavähennys, jolloin saat veroedun. Sinulla on tuo jälkimmäinen, samoin minulla.

Mylla työnantaja maksaa pyörästä leasingfirmalle noin 90€/kk  4 vuoden ajan. Tuosta tulee yhteensä noin 4300€. Pyörän myyntihinta olisi ollut noin 3800€, ja tuo erotus on tietenkin tuon leasingfirman bisnes, mikä heille suotakoon. Sama 90€ vähennetään minun bruttopalkasta joka kuukausi, ja lisätään veroton polkupyöräetu samalla summalla.

Käytännössä siis kuukausipalkkani ylin 90€ muuttuu verottomaksi. Minulle nettokustan

Mitäpä ei ihminen tekisi, jotta joutuisi maksamaan mahdollimman vähän veroja?

Vierailija
48/84 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai se menee omasta palkasta. Työnantaja antoi vain mahdollisuuden ostaa pyörä osamaksulla.

Vierailija
49/84 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole

Veronmaksajien taulukossa suurin marginaalivero on 59,3% ja heillä myös veronluonteiset maksut lasketaan mukaan. Miten päädyt marginaaliveroon 55% + maksut?

Ihan omasta verokortista katsomalla. Sen verran tosin näyttää silmät viiranneen, että oikea prosentti on 53 eikä 55. Laskelma tuossa edellä on siis tuon verran pielessä. Olen yli 53-vuotias, eli minulla on korotettu eläkevakuutusmaksu. Se vaikuttaa tuohon myös. Eikä kunnallisveroprosenttikaan ole sieltä halvimmasta päästä.

Kolme vuotta sitten kun päätöstä työsuhdepyörästä tein, en tyytynyt noin epätarkkaan lukuun. Tein verohallinnon laskurilla kaksi laskelmaa: Paljonko veroprosentti ja vuoden verot on, jos laitan vuosituloksi silloiset vuosituloni. Ja toinen laskelma oli se, jossa vähensin vuosituloista 12x90€. Verohallinnon laskurien veron määrästä puuttuu nuo vakuutusmaksut eli ne pitää itse lisätä. Joka tapauksessa noiden kahden laskelman erotus oli sitten nettokustannus, mitä päätöksenteossa käytin. Se toki perustui vain vuoden 2023 tietoihin. Verotus kun muuttuu joka vuosi, ei noinkaan saa tarkkaa lukua.

Tuo laskelma ei ole enää tallessa, mutta sen muistan että silloinkin päädyin useita satasia alle 2000€ summaan.

Sama

Vierailija
50/84 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä siis kuukausipalkkani

Mitäpä ei ihminen tekisi, jotta joutuisi maksamaan mahdollimman vähän veroja?

Niin, sen pyörän siis saa hyvätuloinen noin puoleen hintaan, alennus on toki iso. Mutta tulisiko muutenkaan ostettua sitä neljän tonnin pyörää täyteen hintaan?

Vierailija
51/84 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä niihin ehtoihin saa ihan vapaasti tutustua.

Voi olla että työnantaja maksaa pyörästä paljon enemmän kuin sinä.

Riippuu tietysi leasing yhtiöstä ja sen ehdoista.

Moni joka on harkinnut itse ostaa sähköpyörän, on laskenut että liisaamalla sen ensin työnantajan piikkiin pariksi vuodeksi ja lunastamalla sitten edullisella, loppusumma jää halvemmaksi kuin kokonaan itse ostamalla.

Kannattaa lukea sopimusehdot ennen sopimista.

Ja saat verohyödyn. Veroprosentti alenee sen 100 euron verran 

Vierailija
52/84 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se kusetusta jos on tyhmä😅

Vierailija
53/84 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole

Ihan omasta verokortista katsomalla. Sen verran tosin näyttää silmät viiranneen, että oikea prosentti on 53 eikä 55. Laskelma tuossa edellä on siis tuon verran pielessä. Olen yli 53-vuotias, eli minulla on korotettu eläkevakuutusmaksu. Se vaikuttaa tuohon myös. Eikä kunnallisveroprosenttikaan ole sieltä halvimmasta päästä.

Kolme vuotta sitten kun päätöstä työsuhdepyörästä tein, en tyytynyt noin epätarkkaan lukuun. Tein verohallinnon laskurilla kaksi laskelmaa: Paljonko veroprosentti ja vuoden verot on, jos laitan vuosituloksi sillo

Jos noin tarkkaan olet laskenut, niin sitten se on niin. Tuo lukema on hurja, mutta kaipa se on mahdollinen isolla kunnallisverolla ja osumalla siihen marginaaliverotetuimpaan ryhmään.

Vierailija
54/84 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä hieno työsuhde-etu tuo, että voi itse maksaa lisää 🤩

No ei kyllä autoissakaan noin mene, että haet jonkun Hienoimman Ferrarin tai Bugatin ja oletat että työnantaja sen maksaa kun lupasivat työsuhdeauton, että haloo ja herätys!

Vierailija
55/84 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä autoissakaan noin mene, että haet jonkun Hienoimman Ferrarin tai Bugatin ja oletat että työnantaja sen maksaa kun lupasivat työsuhdeauton, että haloo ja herätys!

Tällä edulla minäkin suostuisin mihin töihin tahansa, vaikka siivoamaan, vaikka osa-aikaisesti. t Työtön

Vierailija
56/84 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autoetukin voi tulla palkan päälle, jolloin työnantaja tosiaan maksaa.

Vierailija
57/84 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä on se etu ja kenelle? Vaikuttaa lähinnä kiiltokuvapuuhastelulta?

Vierailija
58/84 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tuo tuli omalle työpaikalla firman tyhmimmät pääsi loistamaan. Kolme äijää suut vaahdossa keuli pilit jöpöttäen miten ottavat neljän tonnin sähköpyörän ja myyvät hyvällä voitolla. Sanottiin ettei se mene niin, ei työnantaja jakele ilmaiseksi pyöriä. Eivät uskoneet. Ensimmäisen varsinaisen infotilaisuuden jälkeen meni vihdoinkin myös heille jakeluun. Ei, ilmaisia pyöriä ei ole tiedossa eikä pyörä edes ole oma liisausjakson jälkeen. Pettymys oli valtaisaa XDD

Mitä tuohon olen tutusnut niin koko juttu on silkkaa kusetusta. Porukka lähtee mukaan miettimättä asiaa sen enempää ja sitten ihmetellään kun rahat lähtee tililtä eikä sille pyörälle ollutkaaan mitään käyttöä. 

Eikö tuo sama kaava ole autossa, sitä myydään paloittain sinulle mutta et saa sitä koskaan omaksi ja työnantaja saa siitä vähennykset ja hyötyy sitä kautta.

Jollain yrityksillä voi olla näihin jotain huoltosoppareita, jolloin pääsee auton kanssa helpolla ja tämä helppous voi olla se mistä osa onkin valmis maksamaan ja ihan ymmärrettävää, muutoinhan nuo on täyttä kusetusta.

Vierailija
59/84 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä on se etu ja kenelle? Vaikuttaa lähinnä kiiltokuvapuuhastelulta?

Etu on se, että voi hankkia jotain bruttotuloilla eikä nettotuloilla niin kuin tavallisesti.

Vierailija
60/84 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autoetukin voi tulla palkan päälle, jolloin työnantaja tosiaan maksaa.

Autoetu kuten fillarietu tai puhelinetu on kaikki "etuja" jotka työnantaja vähentää itse veroistaan, nyt ollaan Suomessa. Kaiken tuon maksaa lopulta siis veronmaksajat.

Ei kai työnantajat mitään etuja myönnä jotka ne joutuisi itse maksamaan.