Eikö suomalaiset ymmärrä, että tämä maa on ihan oikeasti menossa konkurssiin
Alijäämä seuraavat neljä vuotta taas keskimäärin 8 miljardia vuodessa. Ja siinä vaiheessa velka ylittää yli kolme kertaisesti valtion vuosittaiset tulot. Se on ihan järkyttävää talousdataa.
Valtion pitäisi jo alkaa lakkauttamaan vauhdilla niitä toimintoja, jotka eivät ole aivan välttämättömiä yhteiskunnan rakenteiden ylläpitämiseksi. Sekin lisäisi työttömyyttä, mutta järkevän sopimisen ajankohta on mennyt jo aikapäivää sitten.
Nyt pitäisi jo alkaa pelastusoperaatio. Ja tuleekin kestämään pitkään. Ja vielä pidempään häijyn vivutuksen korostamana jokaisen menetetyn vuoden jälkeen. Se pyysyykö joku museo avoinna vai ei on enää täysin epärelevantti kysymys. Olennaisempaa on esimerkiksi se, että pystymmekö pitämään nykyisen tiestön ajokelpoisena siten, että ihmiset pääsisivät edes töihin. Siis ne onnekkaat, joille työtä vielä löytyisi.
Voidaan myös hyvällä syyllä kysyä, mikä on tällä hetkellä (ja viime vuosina) vallassa olleiden henkilökohtainen vastuu. Yrityspuolella konkurssin laistaminen johtaa vastuunkantoon. Valtiollisessa päätöksenteossa sitä vastoin palkitaan paskanpuhujat.
Ja lopuksi: Tyypillisesti ihmiset uskovat, että jättiläiset eivät kaadu. Väärin. Kyllä ne kaatuvat kun hetki koittaa. Suomihan ei edes ole jättiläinen. Ihan päinvastoin.
Kommentit (211)
Vierailija kirjoitti:
"Suomi toimii hieman siihen tyyliin kuin omalla takapihalla olisi mullan alla kultakimpaleita, mutta ei vaan jaksa kaivaa ja sanoo naapurille että ota sä vaan."
No ethän sinäkään jaksa. Tiedät mielestäsi taloudellisen kultakaivoksen ja meillä on täysi yrittämisen vapaus mutta sen sijaan sinä kirjoittelet Vauva-palstalla.
Niin, mikset mene perustamaan kultakaivosta ja kirjoittelet vauvapalstalla?
Vätyksiä kaikki suomalaiset siinä syy kun ei homma luista.
Hallitus on tosiaan saanut maan syväön lamaan mutta onneksi markkinat ennakoivat jo parempaa hallitusta.
Vierailija kirjoitti:
"Niin kauan kuin tänne otetaan 45 000 ulkkista vuodessa loisimaan suomalaisten rahoilla"
Voisit hieman tutustua faktoihin ja siihen että noista yli 40.000 tulee joko töihin tai opiskelemaan. Eli ei siis ole minkään erityisen elatuksen piirissä.
Töihin volttikuskeiksi ja siivoojiksi jotka ei elä ilman kelan tukiaisia ja opiskelijatkin häipyy kuin pieru saharaan kun ensin ovat hyväksikäyttäneet järjestelmäämme ja hommanneet itselleen koulutusta.
Suomihan voisi maksaa velkaansa hyvinkin pois jos olemassaolevat rahat käytettäisiin oikein. Kaikenlaiset kehitysavut (lähinnä nämä "uusimmat tietokoneet afrikan savannin savimajakouluun" -tyyppiset hörhötykset), maahanmuuton tukeminen kaikissa muodoissa jne. Heti löytyy satoja miljoonia...
Ai niin mutta kun 10 virkamiestä menettää nyt työnsä tämän takia....
Ja tämä takia Ukrainan tukeminen pitäisikin lopettaa. Meillä ei yksinkertaisesti ole siihen enää varaa. Suomi on tehnyt osuutensa ja enemmänkin
Sehän on hyvä opetus vanhoja suomalaisia vihaaville suomalaisille. Saatte tuntea esi isien ja äitien vihan. Luuseri pellet
Tajuttu vuosia sitten. Operaatio maastamuutto siirtynyt viimeiseen vaiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ymmärtää, että tämä hallitus veti Suomen viemäristä alas.
Vaaliuurnilla tavataan.
Joo äänestäkää toki SDP seuraavaksi sinne jatkamaan hyvin aloitettua hommaa ja lisäksi tulevat tuhoamaan sijoittamisen idean lätkäisemällä realisoimattomille tuotoille verot kuten Marinin sakki jo haaveili.
Rotta ei jätä uppoavaa laivaa ennen kun kaikki on syöty
"Niin kauan kuin tänne otetaan 45 000 ulkkista vuodessa loisimaan suomalaisten rahoilla"
Voisit hieman tutustua faktoihin ja siihen että noista yli 40.000 tulee joko töihin tai opiskelemaan. Eli ei siis ole minkään erityisen elatuksen piirissä.