Eikö suomalaiset ymmärrä, että tämä maa on ihan oikeasti menossa konkurssiin
Alijäämä seuraavat neljä vuotta taas keskimäärin 8 miljardia vuodessa. Ja siinä vaiheessa velka ylittää yli kolme kertaisesti valtion vuosittaiset tulot. Se on ihan järkyttävää talousdataa.
Valtion pitäisi jo alkaa lakkauttamaan vauhdilla niitä toimintoja, jotka eivät ole aivan välttämättömiä yhteiskunnan rakenteiden ylläpitämiseksi. Sekin lisäisi työttömyyttä, mutta järkevän sopimisen ajankohta on mennyt jo aikapäivää sitten.
Nyt pitäisi jo alkaa pelastusoperaatio. Ja tuleekin kestämään pitkään. Ja vielä pidempään häijyn vivutuksen korostamana jokaisen menetetyn vuoden jälkeen. Se pyysyykö joku museo avoinna vai ei on enää täysin epärelevantti kysymys. Olennaisempaa on esimerkiksi se, että pystymmekö pitämään nykyisen tiestön ajokelpoisena siten, että ihmiset pääsisivät edes töihin. Siis ne onnekkaat, joille työtä vielä löytyisi.
Voidaan myös hyvällä syyllä kysyä, mikä on tällä hetkellä (ja viime vuosina) vallassa olleiden henkilökohtainen vastuu. Yrityspuolella konkurssin laistaminen johtaa vastuunkantoon. Valtiollisessa päätöksenteossa sitä vastoin palkitaan paskanpuhujat.
Ja lopuksi: Tyypillisesti ihmiset uskovat, että jättiläiset eivät kaadu. Väärin. Kyllä ne kaatuvat kun hetki koittaa. Suomihan ei edes ole jättiläinen. Ihan päinvastoin.
Kommentit (211)
Vierailija kirjoitti:
-Valtion velka se vain kasvaa...
-BKT surkea.....
-Valtion luottoluokitushan putosi...(?)
-Suomen luonnonvaroja riistetään muiden hyödyksi
-Sähkön kantaverkko ei riitä Datakeskus pisneksiin
-kansa senkun jakaantuu köyhiin ja rikkaisiin
-veroa veron päälle
-kantasuomalaisten etn*nen puhdistus sen kun etenee
-paheneva kohtaanto ongelma, sinkkutalousten kasvava määrä
-pahentuva huumeongelma
-verokikkailu ja veroparatiisit. ei ole uutta Nokiaa.
-ruoka, sähkön siirto jne perushyödykkeet maksaa hävyttömiä
-rahastava lääkepisness ja terveydenhuolto, jo ihan hammaslääkäri maksutkin..
jne jne
Kertoo jotakin virkamiestemme (ja naisten) exelitaidoista, että tällainen sotku saadaan määriteltyä maailman onnellisimmaksi kansaksi :D
Harmi vaan, ettei noita (hyvin kalliita) taitoja ole käytetty mihinkään tuottavaan toimintaan...
Ap. Mitäs äänestitte perskokkareet hallitukseen. Nyt on myöhäistä rypistää kun p*skat on jo housuissa.
Hyvä että on menossa konkurssiin, sittenpähän taas näemme mitä tapahtuu kun teemme typeriä asioita. Minua ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Mitäs äänestitte perskokkareet hallitukseen. Nyt on myöhäistä rypistää kun p*skat on jo housuissa.
Oletpa näköalaton. Sinulla on ilmeisesti puolueellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtionvelkoja ei tarvitse maksaa takaisin!
T: vassari
Mainitkaa yksikin maa Romanian lisäksi, joka on joskus maksanut velkansa takaisin. Edes yksi...
Suomi, paitsi että ne oli sotakorvauksia.
Sotakorvauksien maksaminen on myös ihan myytti. Suomi sai tehtyä todella hyvät kaupat silloisen Neuvostoliiton kanssa. Tehtaita rakennettiin, jotta saatiin tehtyä laivoja ja koneita, ja kahdenvälisestä kaupasta tuli valtavat vientitulot. Samalla pidettiin maassa isolleveljelle mieliuinen hallitsija ja rajoitettiin sopivasti viestintää kieli keskellä suuta. Voihan sen niinkin laskea, että kaikki maksettiin ja sitten oltiin sujut, jos molemmat osapuolet sen niin kokivat.
Suora lainaus Sirola-opiston kurssikirjasta :-))))
Leikkaamisen tehottomuus alijäämän korjaamisessa tulee hyvin esiin siinä että tämän hallituksen tehtyä historiallisen suuret laskennallisesti noin 8 miljardin leikkaukset, todellinen säästö on vain noin 3 miljardia.
Jos oikein ilkeällä logiikalla laskisi niin tällä matikalla laskien lopettamalla ihan kaiken julkisen toiminnan, säästäisimme noin 30% nykyisestä menoista.
Ei uskoisi tuota poliitikkojen rahankamintaa katsoessa, että meillä olisi rahat lopussa.
"Sotakorvauksien maksaminen on myös ihan myytti. Suomi sai tehtyä todella hyvät kaupat silloisen Neuvostoliiton kanssa. Tehtaita rakennettiin, jotta saatiin tehtyä laivoja ja koneita, ja kahdenvälisestä kaupasta tuli valtavat vientitulot"
Kyllä sinne itään ihan oikeasti lähetettiin kaikki se sotakorvaustavara täysin ilmaiseksi. Hyöty tuli sitten myöhemmin kun samaa tavaraa voitiin viedä ihan rahaa vastaankin kun oli saatu "pää auki" ilmaisella tavaralla.
Vierailija kirjoitti:
Ei velkaa ole niinkään olennaista verrata valtion tuloihin vaan talouden kokoon. Eli velan suhde bruttokansantuotteeseen.
Jos valtion budjetti on 15-18% alijäämäinen (kulut - tulot = 12-13mrd€), niin kyllä velkaantumisvauhti eli vuosittainen alijäämä on suurempi ongelma kuin velan suhde bruttokansantuotteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ikoniset merkkarit tulee takaisin. Maksetaan sitten niillä jos rahnat loppuu..
Sekä suklaa-kultarahat !
Vierailija kirjoitti:
Ap. Mitäs äänestitte perskokkareet hallitukseen. Nyt on myöhäistä rypistää kun p*skat on jo housuissa.
Sannahan avasi rahahanat, paljonko valtion vuosittaiset pysyvät menot kasvoivatkaan Sannan aikana ja Soten takia? Rahaa on, tuo lentävä Sannan slogan.
Niin kauan kuin tänne otetaan 45 000 ulkkista vuodessa loisimaan suomalaisten rahoilla tämä maa EI ole konkurssin partaalla.
Maailmassa velottamat maat ovat sellaisia joilla löytyy luonnonvaroja kuten öljyä ja kykyä hyödyntää tämä asia. Suomessakin on kyllä luonnon rikkauksia mutta täällä ei osata tikkua ristiin laittaa että saataisiin siitä hyötyä. Odotellaan vaan että ulkomailta tulee joku maaginen investointi joka pelastaa maamme talouden. Suomessa on esimerkiksi Euroopan suurimmat kulta- ja litiumesiintymät. Mutta tätä asiaa ei ole osattu hyödyntää ja istutaan vaan peukalo persiissä.
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa velottamat maat ovat sellaisia joilla löytyy luonnonvaroja kuten öljyä ja kykyä hyödyntää tämä asia. Suomessakin on kyllä luonnon rikkauksia mutta täällä ei osata tikkua ristiin laittaa että saataisiin siitä hyötyä. Odotellaan vaan että ulkomailta tulee joku maaginen investointi joka pelastaa maamme talouden. Suomessa on esimerkiksi Euroopan suurimmat kulta- ja litiumesiintymät. Mutta tätä asiaa ei ole osattu hyödyntää ja istutaan vaan peukalo persiissä.
Suomi toimii hieman siihen tyyliin kuin omalla takapihalla olisi mullan alla kultakimpaleita, mutta ei vaan jaksa kaivaa ja sanoo naapurille että ota sä vaan. Samalla kun itse köyhänä jatkaa kylmän perunan pureskelua.
Suomalaiset ymmärtää, että tämä hallitus veti Suomen viemäristä alas.
Vaaliuurnilla tavataan.
"Sannahan avasi rahahanat, paljonko valtion vuosittaiset pysyvät menot kasvoivatkaan Sannan aikana ja Soten takia?"
Onhan tuo moneen kertaan kerrottu. Pysyvät menot kasvoivat 2-3 miljardia. Eli alijäämästä ehkä 25% johtuu tästä.
"Suomi toimii hieman siihen tyyliin kuin omalla takapihalla olisi mullan alla kultakimpaleita, mutta ei vaan jaksa kaivaa ja sanoo naapurille että ota sä vaan."
No ethän sinäkään jaksa. Tiedät mielestäsi taloudellisen kultakaivoksen ja meillä on täysi yrittämisen vapaus mutta sen sijaan sinä kirjoittelet Vauva-palstalla.
Kaipa ne suomen litiumitkin on jo ulkomaalaisille ilmatteeksi luvattu niinkuin ne kullatkin.
Suomi 🤮🤮🤮