Kannatti vaihtaa alaa 40-vuotiaana - nyt työttömänä toista vuotta...
Vielä ennen koronaa oli vallalla vahva viesti siitä, että rakennusalan työnjohdolla on hommia ja paljon. Kouluttauduin rakennusinsinööriksi. Opiskeluaikana jo kaverit valitteli, etteivät saa kesätöitä. Itse sain. Valmistuttuani menin harjoittelupaikkaani töihin, mutta lama alkoi ja kämpien myynti sakkasi. Meiltä irtisanottiin aika moni, minä mukaanlukien.
Olen hakenut vaikka ja minne. Ainoa mihin olen päässyt, oli roskakuskin isyystuuraus, koska olin ollut alalla töissä 20v sitten. Sitten oli yksi timpurin pesti aivan vajaassa maanrakennusalan yrityksessä. Heti eka palkka oli myöhässä ja meillä oli neljälle timpurille yksi akkukone. Siellä oli tosi tylsää, kun se meni sitten seisomiseksi. Olen tottunut tekemään urakalla. Se päättyi, kun keskittyivät enempi konetouhuihin.
Nyt olen 45-vuotias entinen roskakuski, joka vaihtoi rakennusalalle ja opiskeli inssiksi. 20 vuotta raksalla ja olen lähtöpisteessä. Autona vanha focuksen paska, asutaan vuokralla aivan kamalassa läävässä ja tulevaisuus näyttää, kun töitä ei löydy. Tämä työttömyyskorvauskin on pudonnut minimiin jo.
Alan oleen tosi väsynyt tähän jatkuvaan työn etsimiseen ja rahanpuutteeseen. Tuolla on alle 30v tyyppejä haastattelemassa työntekijöitä ja aina kysytään se sama vanha "onkos sussa vielä virtaa oppia uutta". Noi junnut on niin pihalla. Kun minä voin opettaa niitä. Ongelmana vain se, että siellä firmoissa ei enää ole niitä vanhoja työntekijöitä. Juuri yksi kollega oli saanut monoa 50v. Mistä tuollainenkin töitä löytää, kun tuossa ikää potkitaan pihalle?
Miten, koska ja kuka tämän maan työmarkkinat korjaa?
Kommentit (41)
Sosialistien tuhojen korjaus ottaa aikansa mutta käänne on jo menossa.
Feel you. Mä opiskelin putkiasentajaksi suoraan tähän lamaan ja kohta kaksi vuotta ( - 2,5 kk pätkä tehtaalla pyörittelemässä peukaloita) työttömänä.
Tiedän tunteen, itsellä jonkinlainen onni että olin jo 54v. kun näin kävi 2018, mutta tsemppiä sinulle jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi bussikuskin kortit työvoimakoulutuksena?
Luin jostain Nokian entisestä koodarista. Sekin oli nykyään bussikuskina. Sehän vois olla hyvä työ!
Mutta on kyllä silti tosi surullista, että meidän maassa ei ole enää osaajille töitä.
Ei muuta kuin uutta alaa opiskelemaan. Noin on käynyt itsellenikin aikoinaan. Oisin mieluusti tehnyt opiskelemaani ammattia, mutten saanut töitä. Kyllä se nelikymppinen on vielä parhaassa työiässä ja jonain päivänä se tuuri nappaa.
Silloin, kun on töitä ja työnantajilla tilauksia niin kyllä otetaan töihin.
Nämä maalimankirjat nyt vaan ovat sekaisin tuon venäjän sodan takia. Usko pois, ettei sinussa vikaa ole.
Kävin 2v kirjekurssin lähihoitajaksi eli aikuispuolella opiskelut ja nyt ollut jo vuosia ikääntyneiden hoidossa. Kyllä meitäkin jossain pois potkitaan mut tuskin nämä työt loppuu ainakaan seuraavaan 10-20 vuoteen. Olen ollut myös raksalla joskus. Hoitajan duuni ei ole kovin raskasta jos vertaa raksaan yms, mutta sellaista henkistä kuormitusta on kun monet asiat tehdään vaikeimman kautta ja kaikenlaisia aivan turhia sähköisiä järjestelmiä täytellään päivät pitkät
hoitamisen sijaan, mut kyl sen kestää kun ottaa sen puolen rennosti. Keski-ikäinen ukko minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Feel you. Mä opiskelin putkiasentajaksi suoraan tähän lamaan ja kohta kaksi vuotta ( - 2,5 kk pätkä tehtaalla pyörittelemässä peukaloita) työttömänä.
Tää on kyllä kamalaa. En halua lannistaa, mutta mun kaveri opiskeli sähköriksi ja valmistui 2007 taantumaan. Oli pari vuotta työtön ja nykyään se on ravintolassa kokkina.
Vierailija kirjoitti:
Ei sekään mitään takaa, jos ei sitten asu Helsingissä. Minulla ajokortissa kaikki kirjaimet ja on ajoluvat ym. Kaikkiin bussiyhtiöihin olen tällä seudulla ollut yhteydessä. En ole saanut töitä. Vaikka sieltä on kokemusta yli 10v. Opiskelin myös uuden ammatin, mutta työtön ollut kohta vuoden, liittyy myös tuohon rakennusalaan. Kai se on yritettävä vielä sitten hoitoalaa, tosin ei sekään enää satavarma ala ole. Ja olen 40v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä kamalaa. En halua lannistaa, mutta mun kaveri opiskeli sähköriksi ja valmistui 2007 taantumaan. Oli pari vuotta työtön ja nykyään se on ravintolassa kokkina.
Joo, mä valmistuin sähkäriksi viime vuonna, piti olla varma ala. No ei ole. Yhtään työkokemusta en ole saanut ja eihän sitä palkata, kun ei ole kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
No mikä estää hakemasta niitä roskakuskihommia
Haen niitä. Haen kaikki autohommia. Niitäkin on vähän huonosti. Joku pakufirma tuossa sanoi, että pahus ehtivät just palkkaamaan jonkun Jonnan. Mutta olin aikanaan tosi ylpeä, kun pääsin timpuriksi. Hankin siihen tutkinnon työn ohessa. Ja olin vielä ylpeämpi, kun valmistuin inssiksi. Olen aina halunnut olla mestarina työmaalla. Voi olla vaikea ymmärtää, mutta kun on jahdannut unelmaansa, siitä on mahdottoman tuntuista päästää irti.
ap
Valitettavasti 45-vuotias alkaa olla jo liian vanha suomalaisille työnantajille. Minä olen tehnyt töitä lähes koko ikäni vuokrafirmojen kautta, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Työtarjoukset romahti merkittävästi kun täytin 45. Vuoden 2019 jälkeen ollut vain yksi vuoden mittainen työ, 100% palkkatuella Kontissa. Työnantajat ei nykyään edes vastaile hakemuksiini. En usko että tulen tekemään palkkatyötä enää päivääkään.
M54
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailta töitä?
Ilman muuta kannattaa lähteä ulkomaille. Meiltä on jo 2 lähtenyt. Nyt on nähty ettei Suomi tarvitse uutta työvoimaa
Jokohan tämä ketju nyt viimein vaientaa nuo "menkää töihin" "opiskelkaa uusi ammatti" huutelijat..
Rakennusala on nyt hetken aikaa painuksissa mutta rakennusvelka kasvaa kokoajan. Kohta kun alkaa taas rakentaminen niin ei riitä mitkään ukot ja töitä sais painaa vaikka yötä myöten.
Norjassa töitä niin paljon kun ehtii tekemään ja 100000 euroa vuositulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin jostain Nokian entisestä koodarista. Sekin oli nykyään bussikuskina. Sehän vois olla hyvä työ!
Mutta on kyllä silti tosi surullista, että meidän maassa ei ole enää osaajille töitä.
Niistä "osaajistahan" on huutava pula, vai miten se nyt menikään.. Niin ulkolaisista osaajista..
Ulkomailta töitä?