Asunto myyty,nyt onnellisena vuokralle
Nyt on sellainen vapauden tunne,etten osaa vielä oikein käsittääkään.
Heippa taloyhtiön remontit,ja vaihtuvat korot.Tämä kerrostalo-omistusasuminenkin on yksi saatana.Kaikki isot rempat tehty,mutta kun ne on maksettu,vaanii uudet jo edessä.Kodinkoneet vanhenee,silikonisaumat hapertuu.
Sitten halutaan yhtiöön latauspistokkeita,tupakointikieltoja,mitä ikinä.Tulee vesivahinkoa,isännöitsijä laskuttaa kaikesta ekstraa.Sijoittajat vuokraavat asuntoja kelle vain,ja häädlt kestää ikuisuuden.
Mä säästän tulevaisuudessa 500 euroa kuussa asumalla paremmalla sijainnilla,vailla huolta huomisesta kunhan vuokrani maksan.Laitan erotuksen järkevämpiin sijoituksiin -tuottotilikin on asuntoa kannattavampi.
Tällaiset mietteet tänään.
Kommentit (116)
Helsingissä se menee niin, että joko
a) ostat sikahinnalla asunnon.
b) ostat halvemmalla asunnon, johon tulee 5-10 vuoden sisällä putkiremppa, ikkunaremppa ja julkisivuremppa. Tämän jälkeen asunto on sikahintaonen. Jos myyt sen juuri ennen remppoja, niin asunnon hinta on matalampi, mitä itse maksoit.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä se menee niin, että joko
a) ostat sikahinnalla asunnon.
b) ostat halvemmalla asunnon, johon tulee 5-10 vuoden sisällä putkiremppa, ikkunaremppa ja julkisivuremppa. Tämän jälkeen asunto on sikahintaonen. Jos myyt sen juuri ennen remppoja, niin asunnon hinta on matalampi, mitä itse maksoit.
Tarkennan
a) ostat sikahinnalla uudehkon asunnon
Vierailija kirjoitti:
Okt on parasta asumista. Meillä on 200m2 matalaenergiatalo ja maalämpö. Asumiskulut 250€ kk sisältää sähkön, veden ,jätehuollon, vakuutuksen ja veron. Velaton ja omalla tontilla. Kun kunto ei riitä ylläpitoon ja huoltoon, muutamme vuokralle. Nykyarvo on n 280k ja sen voimme laittaa pörssiosakkeisiin jolloin tuottaa n 9-10k osinkoa vuosittain, ja sillä maksaa vuokran ihan kokonaan. Nyt on tärkeää että lapset puolisoineen mahtuva jouluviikoksi kylään ja on oma piha grilli, autokatos autolle ja veneelle. Mainittakoon että vesikiertoinen betonilattia lämpenee öisin pösällä ja on todella edullista lämmitystä. Talo on alunperin suunniteltu edulliseksi asua, ei tarvitse paneleita edes.
Hienoa, että TEILLÄ on varaa tuollaiseen. Ja että jaksatte ylläpitää, ja tehdä pihahommia. Peukut sille. Tämä liittyi aiheeseen miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velaton okt 6kk päästä.
Varmasti - kunnnes alat toisesta päästä korjaamaan sitä.
Tämä on ihan kunnossa. Älä murehdi. Ja tässä jää kyllä säästöön rahaa tulevia remppoja verten jos niitä haluaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinneppä ne rahat häviää sijoittajan taskuun ja mitään ei jää itselle.
Häviää ne rahat sijoittajien taskuun myös omistusasujilla. Huoltoyhtiöt ja muut laskuttavat tyytyväisenä.
Jotkut asuu ok-taloissa.Ei tarvitse huoltoyhtiöitä ja voi itse päättää,milloin mitäkin tekee ja korjaa.
Ei kukaan osta sitä okt taloa jota on rempattu vainsilloin jos asukkaalla on tehnyt.mkeli rempata.
No mä en ole ainakaan kotiani myymässä
Hirvittäisi nyt asua jossain isoja remontteja vaativassa taloyhtiössä. Oman talouden romahtamisen lisäksi saa pelätä myös naapureiden talouden romahtamista. Jos asuu ok-talossa, ainoat mistä pitää olla huolissaan on vesikatto ja vesiputkien kunto. Niiden remppaaminen maksaa murto-osan taloyhtiössä asuvan remppakuluista. Jos teen julkisivurempan, ostan pensselin ja muutaman ämpärillisen maalia ja maalailen omaan tahtiin. Kerrostalossa menee helposti 100 tonnia siihen, että remppafirma pystyttää rakennustelineet talon ympärille. Tosin 100 asukkaan taloyhtiössähän se ei tee kuin tonnin per asunto, mutta sillä ostaa jo ok-taloon maalit.
Vierailija kirjoitti:
Mulla vuoralle muuttaminen maksaisi paljon enemmän tällä sijainnilla. Nyt maksa vastiketta 235 euroa kuussa, mutta vastaavan asunnon vuokra on 1400 euroa kuussa.
Jos on laina maksettu pois. Korot+vastikkeet+remontit ym. voi tulla omistusasuminen kalliimmaksi-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velaton okt 6kk päästä.
Tämä on ihan kunnossa. Älä murehdi. Ja tässä jää kyllä säästöön rahaa tulevia remppoja verten jos niitä haluaa tehdä.
Eihän tässä ketjussa ole kyse tuloista tai varallisuudesta. Vaan siitä, kannattaako omistusasuminen suhteessa vuokraamiseen.
Minulla on Helsingissä neljä asuntoa. Vastaukseni on, että ei kannata - tai menot ovat molemmissa saman suuntaiset. Se on kannattavaa ainoastaan perillisille.
Kyllä, kyllä - ja et osaa edes suomea kirjoittaa. Lopeta trollisonnan suoltaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häviää ne rahat sijoittajien taskuun myös omistusasujilla. Huoltoyhtiöt ja muut laskuttavat tyytyväisenä.
Jotkut asuu ok-taloissa.Ei tarvitse huoltoyhtiöitä ja voi itse päättää,milloin mitäkin tekee ja korjaa.
Ei kukaan osta sitä okt taloa jota on rempattu vainsilloin jos asukkaalla on tehnyt.mkeli rempata.
Pitääkö okt taloa rempata jotenkin säännöllisesti, vaikka ei olisi tarvetta?
Kerran vuodessa? Joka kuun 15. pv? Vai mikä on sopiva remppatahti?
Muutto olisi ajankohtainen ja miettinyt samoja asioita. Markkinat vain tässä kaupungissa sellaiset, että vuokrat 1000€/kk ja siitä ylöspäin meidän kriteerit täyttävissä. Oman kun ostaisi pienelläkin käsirahalla, vastike + lainanlyhennys yhteensä väliltä 750-850€/kk... Kai se on pakko riskisijoitus tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velaton okt 6kk päästä.
Eihän tässä ketjussa ole kyse tuloista tai varallisuudesta. Vaan siitä, kannattaako omistusasuminen suhteessa vuokraamiseen.
Minulla on Helsingissä neljä asuntoa. Vastaukseni on, että ei kannata - tai menot ovat molemmissa saman suuntaiset. Se on kannattavaa ainoastaan perillisille.
Mä olen lainaa lyhentänyt alle 1000€/kk ja nyt kun laina on maksettu, niin kaikki tuo jää säästöön. Miten ei muka kannata?
Vuokralainen maksaa kyllä rempat yms siinä vuokrassa.
Vuodessa säästän nyt n. 12 000€ verrattuna siihen että lyhentäisin lainaa/maksaisin vuokraa.
Perheasuntoa tuskin alle tonnilla kuussa saa oikein mistään ja kun työt on täällä, niin pelkän halvan vuokrakämpän perässä en ole muuttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velaton okt 6kk päästä.
Meillä on velaton uudehko okt. Ainakaan 20 vuoteen ei tarvitse edes ulkomaalausta tehdä, katto kestää n 40v. Sisällä kun elää siivosti riittää viikkosiivous, ei tarvitse remppailla.
20v kuluttua emne enää asu tässä jos olemme edes hengissä! Olen silloin 85v.
Pitää ymmärtää ettei taloissa ole jatkuvaa remontointia kun kerralla tekee hyvän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se pitää maalata 20 v välein, keittiö pitää uusia myös 20 v välein. Kodinkoneet 10 vuoden välein. Ja saunakin ja kylppärikin vanhenee 20 vuodessa.Sisältä rempata 10 v välein. jos haluaa asua nätissä kodissa, jonka myymisestä voi saada rahaakin.
Meidän okt:ssa tuli myös salaojien uusimista, terassin uusimista, aurinkopaneelien laittoa, lisää autinkopaneeleita, hana alkoi vuotaa, ikkuna vuosi ja tuli vesivahinko, jonka jälkeen koko keittiön lattia piti vaihtaa. Onhan näitä, kun tarpeeksi kauan asuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velaton okt 6kk päästä.
Mä olen lainaa lyhentänyt alle 1000€/kk ja nyt kun laina on maksettu, niin kaikki tuo jää säästöön. Miten ei muka kannata?
Vuokralainen
Kun olet maksanut lainan, niin onhan siinä jokunen vuosi halpaa asumista. Kunnes alkaa putkirempat tms, riippuen asunnon iästä.
Vuokralaisen tuloilla saan kyllä katettua rempat pitkällä tähtäimellä, mutta yhtään taskurahaa ei siitä jää. Osakkeiden päiväkauppa olisi tuottoisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain vaiheessa ne rempat tulevat vastaan, jos haluaa jatkaa asumista samassa ok-talossa. Minä olen asunut samassa ok-talossa 35 vuotta. Pitkään laskin, että 100 €/kk riittää niihin pikkuremppoihin, joita on ollut tarpeen tehdä. Mutta nyt pitäisi seuraavan viiden vuoden sisällä tehdä isompi remppa, johon sata tonnia ei tule riittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velaton okt 6kk päästä.
Meillä on velaton uudehko okt. Ainakaan 20 vuoteen ei tarvitse edes ulkomaalausta tehdä, katto kestää n 40v. Sisällä kun elää siivosti riittää viikkosiivous, ei tarvitse remppailla.
20v kuluttua emne enää asu tässä jos olemme edes hengissä! Olen silloin 85v.
Pitää ymmärtää ettei taloissa ole jatkuvaa remontointia kun kerralla tekee hyvän!
Niin, koska teillä on ollut pääomaa valmiiksi ostaa niin uusi asunto, ettei sitä tarvitse rempata. Ymmärsin, että tämä ketju kertoo siitä, kun pitää aloittaa nollasta.
Asun PK seudulla omassa uudehkossa paritaloasunnossa (kiinteistömuotoinen) kahden lukioikäisen kanssa. Asunnosta velkaa 83 000€, jota makselen rauhalliseen tahtiin 435€/kk. Päälle vesi, jäte, sähkö, vakuutukset ja kiinteistövero, kuukausitasolle laskettuna noin 280€/kk. Tällä alueella tämän kokoisen ja kuntoisen asunnon vuokra olisi vähintään 1400€/kk, eli halvalla saan asua ja omaisuus kasvaa joka kuukausi
Sitten kun lapset muuttavat omilleen, myyn varmaan tämän ja hommaan jonkun 60m2 kerrostaloasunnon itselleni. Sen pystyn hankkimaan todennäköisesti ilman velkaa.
Vuokralla on hyvä katsella rauhassa halpaa omistusasuntoa ja tehdä tarjouksia sellaiseen hintaan kun voisi ostaa. Kohta on ostajan markkinat kun sijoitusyhtiöillä on salkut täynnä haalimiaan asuntoja joista kulut juoksee.
Luin vuokrakämpista tornitalossa kolmio 1700e kaksio 1400 e itellä 100 neliöö vastike 480 e