Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunto myyty,nyt onnellisena vuokralle

Vierailija
12.03.2025 |

Nyt on sellainen vapauden tunne,etten osaa vielä oikein käsittääkään.

Heippa taloyhtiön remontit,ja vaihtuvat korot.Tämä kerrostalo-omistusasuminenkin on yksi saatana.Kaikki isot rempat tehty,mutta kun ne on maksettu,vaanii uudet jo edessä.Kodinkoneet vanhenee,silikonisaumat hapertuu.

Sitten halutaan yhtiöön latauspistokkeita,tupakointikieltoja,mitä ikinä.Tulee vesivahinkoa,isännöitsijä laskuttaa kaikesta ekstraa.Sijoittajat vuokraavat asuntoja kelle vain,ja häädlt kestää ikuisuuden.

Mä säästän tulevaisuudessa 500 euroa kuussa asumalla paremmalla sijainnilla,vailla huolta huomisesta kunhan vuokrani maksan.Laitan erotuksen järkevämpiin sijoituksiin -tuottotilikin on asuntoa kannattavampi.

Tällaiset mietteet tänään.

Kommentit (116)

Vierailija
41/116 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä koin vastaavaa helpotuksen tunnetta, kun myin auton. Asunnon omistamista en ole uskaltanut edes harkita.

Vierailija
42/116 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asuntoja on ylitarjontaa ja ainakin Hesassa melkein saman hintaista korkeiden vastikkeiden kanssa. Omistamisesta ei ole mitään hyötyä rahallisessa mielessä.

Itse asunut sekä omassa ja vuokralla ja omassa kaikki taloyhtiössä kyttää ja olet altavastaaja kun taas vuokralaista jostain syystä palvotaan ja saa tehdä mitä vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/116 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen taloyhtiö talous on pilattu isännöitsijöiden myymillä ylihintaisilla ja usein turhilla remonteilla.

Vierailija
44/116 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okt  on parasta asumista. Meillä on 200m2 matalaenergiatalo ja maalämpö. Asumiskulut 250€ kk sisältää sähkön, veden ,jätehuollon, vakuutuksen ja veron. Velaton ja omalla tontilla. Kun kunto ei riitä ylläpitoon ja huoltoon, muutamme vuokralle. Nykyarvo on n 280k  ja sen voimme laittaa pörssiosakkeisiin jolloin tuottaa n 9-10k   osinkoa vuosittain, ja sillä maksaa vuokran ihan kokonaan. Nyt on tärkeää että lapset puolisoineen mahtuva jouluviikoksi kylään ja on oma piha grilli, autokatos autolle ja veneelle.  Mainittakoon että vesikiertoinen betonilattia lämpenee öisin pösällä ja on todella edullista lämmitystä. Talo on alunperin suunniteltu edulliseksi asua, ei tarvitse paneleita edes.

Vierailija
45/116 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinneppä ne rahat häviää sijoittajan taskuun ja mitään ei jää itselle.

Et sinäkään kuoltuasi tee rahoillasi yhtään mitään, ei myöskään se sijoittaja :D

Vierailija
46/116 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinäkään kuoltuasi tee rahoillasi yhtään mitään, ei myöskään se sijoittaja :D

Mutta lapset ja lastenlapset kiittää. Se riittää minulle, siihen saakka asun mukavasti omissa taloissani

Vierailija
47/116 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu täällä Helsingin kantakaupungissa. Ostimme tämän asunnon vuonna 2008 269.000€:lla. Vastaavista on viime aikoina pyydetty noin 500.000€. Vastike on 430€ ja mitä olen vähnyt tällaisia vuokrattavan, on pyynnöt olleet 1.500-1.700€/kk. 

Et ota nyt lainkaan laskuissasi huomioon sitä, että sinulla on sidottu tuohon asuntoon puoli miljoonaa pääomaa, joka tuottaisi toisaalla paljon paremmin (tekstistäsi saa sen käsityksen, että asunnosta ei ole velkaa). Jos myisit asuntosi ja sijoittaisit siitä saadut puoli miljoonaa osinko-osakkeisiin, pystyisit maksamaan mainitsemasi vuokran ja vastikkeen eron osingoilla, ja niistä jäisi vielä rahaa muuhunkin.

Omistusasumisessa on toki muita hyviä puolia, mutta taloudellisesti kannattavammaksi tuon lainaamani tekstin asunnon omistamisen saa tällä hetkellä vain siinä tapauksessa, että sen arvo kasvaa tulevaisuudessakin selvästi inflaatiota nopeammin.

Asun kyllä itsekin omistusasunnossa ok-seudulla, mutta olen myös laskenut, että taloudellisesti tämä ei ole kovin kannattavaa. Omaani vastaavaa asuntoa ei vain saisi vuokramarkkinoilta.

Vierailija
48/116 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras on velaton omakotitalo hyvien palveluiden ja kulkuyhteyksien päässä keskustasta. Mikäs tässä on oleskellessa. Kaikesta saa päättää itse, ei tule kukaan sanelemaan mistään sähköpistokkeista, ei häiritse kenenkään äänet ja heippa-laput. Ihan itse saa päättää jos haluaa remontoida ja asumiskulut on äärimmäisen matalat.

Vierailija
49/116 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä Suomesta on tehty viime vuosina semmoinen maa että täällä ei kannata omistaa enää mitään muuta kuin vaatteet ja se parin tonnin velaton auton kottero, jos sitä autoa välttämättä tarvii. Ei täällä kannata tehdä enää kahta viikkoa pidempiä elämän suunnitelmia, koska ennustettavuus on tasan nolla ja edessä näkyy pelkästään harmaata sumua. Ei kannata enää sitoutua yhtään mihinkään, ei asuinpaikkaan, ei työpaikkaan, ei ihmisiin, siis ei ylipäätään enää yhtään mihinkään. Aiemmin esimerkiksi koulutus takasi turvallisen ja vakaan elämän. Mutta mitä se takaa nyt? Ei yhtään mitään muuta kuin ne puolipakolliset opintovelat, mahdollisen työttömyyden päälle (koulusta suoraan kortistoon). Liekö näissä myös yksi syy alhaiseen syntyvyyteen, josta myös kovasti nykyään kirjoitellaan?

Joo, ja tämä ei ole minun eikä monen muunkaan henkilökohtainen valinta, vaan ihmiset on nyt ajettu tähän tilanteeseen. Huonon johtamisen tulos.

Vierailija
50/116 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häviää ne rahat sijoittajien taskuun myös omistusasujilla. Huoltoyhtiöt ja muut laskuttavat tyytyväisenä.

Jotkut asuu ok-taloissa.Ei tarvitse huoltoyhtiöitä ja voi itse päättää,milloin mitäkin tekee ja korjaa.

Ei kukaan osta sitä okt taloa jota on rempattu vainsilloin jos asukkaalla on tehnyt.mkeli rempata.

Vierailija
51/116 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Omistusasunto on aina riskisijoitus. Eikä siitä välttämättä pääse eroon niin että saisi edes omiaan pois.

Ah tätä vuokralla asumisen helppoutta!

Siinä ei ole muita riskejä kuin naapurit.

Ei noissa lopulta muuta eroa ole kuin se, että omistaja maksaa itselleen ja vuokralainen sijoittajalle. Omistajalta jää perintö, vuokralaiselta yleensä ei. 

Mäkin myyn kunhan saan tietoa remonttisuunnitelmista.

Pitää lähteä lasten perään Keski-Suomeen. Mitä mä enää täällä etelässä teen kun työkään ei sido. Haluan lähelle rakkaitani.

Vierailija
52/116 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että joillakin tilanne on noin.

Mulla on omistusasunto, joka tuottaa mulle säästöä joka kuukausi muutaman sadan euron verrattuna siihen, että asuisin vuokralla. Ja se ihana autonomia, mikä asunnon omistamiseen liittyy! En todellakaan halua palata vuokralaisen elämään!

Vierailija
53/116 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kannattaa toki ostaa jos kyse on edullisesta omakotitalosta ja aikoo viettää siellä loput päivänsä.

Yleensä tällaiset edulliset ok-talot ovat a) rötisköjä jotka pitäisi rempata purkukuntoisesta priimaksi b) jossain jumalan selän takana jossa ei vanhana enää pärjää palvelujen ulottumattomissa eli ne loput päivät päättyvät aika pian siellä sitten.

Oma on  28 km Helsingin rautatieasemalta, luonnon rauhassa, iso ja hyvin varusteltu, suurella tontilla, erinomaisessa kunnossa. 6 km kuntakeskukseen 😇

Vierailija
54/116 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onni kannattaa kätkeä kun asuu vuokralla ei kannata huudella ettei tule kateellisia omistusasujia vainoamaan teitä vuokralaisia. 

Vierailija
55/116 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion tehdä saman. Asun velattomassa talossa jossa on toki halvat kiinteät kulut mutta vastuu painaa ihan kamalasti. Huomaanko nyt kaiken mitä pitäisi huoltaa ja hoitaa? Etten vaan pilaa taloa jotenkin? Nyt talo on vielä kohtuullisen ikäinen, aion myydä sen nyt kun todennäköisemmin kaikki on ok. Silti se viisi vuotta pelottaa jo nyt tosi paljon. 

En halua enää tällaista vastuuta. Joko ostan osakkeen tai sitten menen vuokralle. 

Vierailija
56/116 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin mietin samaa, että laitan ennemmin asuntoni osakkeisiin. Ostin ensimmäisen asuntoni vuonna 1994. En ole montaa vuotta saanut nauttia halvasta asumisesta pelkällä pienellä yhtiövastikkeella. Aina on remppalainaa.

Nykyisen asunnon ostin siten, että vastike oli 500 e kk. Tiesin toki putkiremontista. Nyt vastike on 1100 e. Ja julkisivuremppa häämöttää kohta. En jaksa. 

Perintönä saamassa asunnossani vastike + putkirempan rahoitusvastike on 830 e. Saan siitä vuokraa 880 e. Ei tod kannata.

Vierailija
57/116 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu täällä Helsingin kantakaupungissa. Ostimme tämän asunnon vuonna 2008 269.000€:lla. Vastaavista on viime aikoina pyydetty noin 500.000€. Vastike on 430€ ja mitä olen vähnyt tällaisia vuokrattavan, on pyynnöt olleet 1.500-1.700€/kk. 

Et ota nyt lainkaan laskuissasi huomioon sitä, että sinulla on sidottu tuohon asuntoon puoli miljoonaa pääomaa, joka tuottaisi toisaalla paljon paremmin (tekstistäsi saa sen käsityksen, että asunnosta ei ole velkaa). Jos myisit asuntosi ja sijoittaisit siitä saadut puoli miljoonaa osinko-osakkeisiin, pystyisit maksamaan mainitsemasi vuokran ja vastikkeen eron osingoilla, ja niistä jäisi vielä rahaa muuhunkin.

Omistusasumisessa on toki muita hyviä puolia, mutta taloudellisesti kannattavammaksi tuon lainaamani tekstin asun

Btw yleisesti suomalaiset arvostaa ihan liikaa osakkeiden tuottamaa osinkoa. (Muistan kun joku kirjoitti tyytyväisenä ostaneensa Elisan osakkeita kalliilla kohta irtoavan osingon vuoksi ei mitään järkeä.) Paljon tuottavampaa on osakekauppa!

Vierailija
58/116 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaton okt 6kk päästä. 

Vierailija
59/116 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velaton okt 6kk päästä. 

Varmasti - kunnnes alat toisesta päästä korjaamaan sitä. 

Vierailija
60/116 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myyn vanhana ja muutan vuokralle. Ei jää kämppää perikunnan murheeksi, ja vapautuvalla rahalla ostaa palveluita sekä rahoittaa vuokraa. 

Näin voit toimia mutta mitä myy vuokralla-asuja. Ai niin ne sijoitukset mitkä teki Talvivaaraan 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi